• 0

Financieel plan mode graag feedback.

Hallo mensen,

 

Ben bezig met mijn financieel plan en ik zou graag feedback erover willen hebben van mensen die willen kijken...

Ik heb enorme moeite met cijfers, heb totaal geen cijfermatig inzicht maar wilde het wel tenminste zelf proberen!

 

Het gaat om vrouwenkleding, broeken,jeans,jurk,tops,jasjes worden dan gemaakt, gewoon polyester,katoen qus stof standaard stoffen worden gebruikt.

Ook wel studs,spikes op bepaalde kleding items maar goed dan is er even een heel klein idee van hoe of wat.

Ik heb geprobeerd om realistisch mogelijk te doen en zo weinig mogelijk qua uitgave, gaat om kleine afname en kleding zal verkocht worden op een website.

 

Mocht er meer informatie nodig zijn, laat mij weten en voor ieder die tijd wil nemen om te kijken en feedback te geven. Ontzettend bedankt!

 

Groet,

Financierings_plan_1.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onderstaand verhaal is mij 1 groot raadsel, hoe ik ook reken ik kom niet op 1000 uit.

 

Productiekosten:

Afname kleding: 12 kledingstukken

Maten: 6 maten= 3 per maat

Minimale afname producent: 15 per kledingstuk

Totale afname: 1000 kledingstukken

Productiekosten per kledingstuk: 25,-

 

Totaal: 25.000

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen financieel expert, maar als ik je plan doorlees heb ik wel een paar vragen/opmerkingen:

 

- je begint met 1000 kledingstukken te laten produceren voor 25k; wat zijn dan die 270 kledingstukken in "periode 1"; koop je die extra in? en is zo'n periode dan 3 maanden? (overigens is 270 * 15 geen 12000)

 

- ik kan de link niet leggen tussen de kosten die je specificeert op het eerste blad en die in je tabel staan (werk door derden?, personeel?)

 

- ik mis de onderbouwing van de cijfers voor het 2e en 3e jaar

 

- waar is die 2k "vervoer" op gebaseerd? waarom blijft die constant bij hogere omzetten?

 

- ik zie niet dat je ook ergens rekening houdt met onverkoopbare voorraad, die je wellicht tegen dumpprijzen van de hand moet doen; datzelfde geldt voor retouren (hoog percentage bij kleding), waar jij in elk geval de oorspronkelijke verzendkosten voor je rekening moet nemen

 

- 30k voor een accountant bij een omzet van 200k?

 

- paragraaf 6.3 zit er 2 keer in

 

- je gebruikt het woord "kledingstuk" op 2 manieren: voor het soort kledingstuk en voor het fysieke eindproduct; ik zou daar verschillende termen voor gebruiken om verwarring te voorkomen

Link naar reactie
  • 0

@dings64, ik begrijp het volledig. Helaas heb ik geen financiële middelen momenteel om die te betalen anders had ik per direct gedaan.

 

 

Even een stukje verder denkende. Ik neem dus aan dat je een financiering gaat aanvragen. Maar je weet dat het zonder enige vorm van eigen vermogen een kans van bijna 0 is bij een aanvraag?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Het totaal 1000 x 25 is 25.000

 

Sorry snap het even niet wat je bedoelt?

 

Dat gedeelte snap ik maar hoe kom je aan die 1000 ?

 

Je wilt maar 3 kledingstukken per maat maar moet er 15 afnemen.

 

Een bankmedewerker zal zich ook eerst even achter de oren moeten krabben wil hij hier wijs uit worden, probeer daarom alles zo duidelijk en simpel mogelijk te houden.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

@HappyFeet, uiteraard ga ik het niet bij een bank dat doen. Ben wel realistisch dat ik geen slaag van kans heb bij een bank zoals vele ondernemers zelfs met eigen vermogen.

 

@Rene, bedankt! Het klopt ik heb zo'n een moeite met cijfers dat ik die logica niet altijd heb maar door je kijk ernaar helpt het mij vooruit dank je wel!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het ook niet helemaal volgen,

 

Je schrijft bij omzet een gemiddelde prijs van 39.95, daarna reken je met 69.95, wat is het nu.

 

Een verkoopprijs van 69.95 komt op mij over op een prijs inclusief BTW, in je exploitatiebegroting reken je echter alsof dit een bedrag exclusief BTW is.

 

Ik vraag me ook af, zijn die personeelskosten je eigen beloning ? Ik vraag me ook af hoe je tot dit bedrag komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik mis de onderbouwing van de cijfers die je noemt.

 

Je begint met een opsomming van kosten en opbrengsten. Daarop is de rest van je plan gebaseerd. Maak dan ook duidelijk hoe je aan die kosten komt:

 

Voorbeeldje:

 

[*]Financiële en voorraad administratie = 9600

 

Groot bedrag. Waarvoor is dat nodig? Helemaal als je het afzet tegen je marketingkosten à 3000 in een jaar

Waarom zijn die marketingkosten eigenlijk 3000?

 

Omzet en bezoekers

 

je verwacht vanaf kwartaal 1 in een enorm competitieve markt 270 kledingstukken te verkopen. Hoe kom je tot die aanname?

Bij afname van 2 kledingstukken per order heb je dus 135 orders nodig. Bij een conversie van 1% betekent dit dat je het eerste kwartaal 135*100 = 13500 bezoekers moet zien te trekken.

Organisch gaat dit je het eerste kwartaal niet lukken, en met 750 euro marketingkosten in het eerste kwartaal in de kledingbranche kom je er ook niet.

 

Laten we eens aannemen dat je het eerste kwartaal 25% organisch krijgt en 75% via advertenties e.d.

Dat zijn dus ~10.000 pay-per-click bezoekers à (gokje) € 0,50 bij een extreem getargete nichecampagne.

Dan zit je al aan € 5000 marketingkosten in Q1

 

Of heb je een heel speciaal product dat een rage gaat worden?

 

Retouren

 

Kleding kenmerkt zich door hoge retourpercentages. Kenmerk daarvan is weer dat je tenminste 1x de verzendkosten voor je rekening moet nemen. Die kosten zie ik niet terug in je plan.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Ik heb echt grote waardering voor dat iedereen tijd heeft genomen om naar plan te kijken en feedback te geven!

 

Onderbouwing is groot gemis en eerlijk wist niet dat ik erbij moest noteren hoe ik daar bij kwam, ik dacht echt je moet maar even rekenen om maar even zo te zeggen.

Ik ga dat allemaal nu ook zeker doen, ik besef nu pas ook hoe fijner het dan ook voor mij zelf is om aan te geven hoe ik bij bepaalde cijfers kom, nu kan ik dat niet eens argumenteren!

 

Ik kan over product niet uitwijden mijn excuses maar het is wel echt iets origineels wat op de markt komt, wel draagbaar etc haha.

 

Maar mijn dank is echt groot en alle feedback is alsnog welkom.

Ik ga nu met feedback aan de slag!

 

Groet!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.