• 0

Nieuw te bouwen 'Indoor centrum'

Beste HL leden,

 

Sinds een paar weken kijk ik met jullie mee op dit forum en het heeft mij al aardig wat kennis gebracht. Daarvoor, bedankt! Omdat ik zelf ook plannen heb te gaan ondernemen heb ik een profiel aangemaakt en kom ik gelijk bij jullie met mijn eigen vraag...

 

Ik woon in een mooie gemeente in Nederland, deze gemeente biedt veel ruimte voor recreatie en toerisme. Er zijn dan ook vele campings in de nabije maar ook bredere omtrek. De gemeente heeft veel dorpskernen en een groeiende stadskern.

 

Mijn idee is om een uitgaans/activiteiten gelegenheid voor de inwoners op te zetten welke gelijk dient als slechtweervoorziening voor toeristen. De eninge slechtweervoorziening in de gemeente zijn een bioscoop en een zwembad (omtrek 30 km). De hoofdactiviteiten die opgezet zullen worden zijn bowling, lasergame en restaurant. Hiernaast zullen nog wat kleinere activiteiten aangeboden worden, denk bijvoorbeeld aan pool tafels. Met deze activiteiten zijn 1001 mogelijkheden. Wel is het zo dat deze activiteiten behoorlijk wat vierkante meters vragen. Hierover gaat dan ook mijn vraag.

 

Ik heb een mooi stuk grond op het oog op een locatie dicht bij het centrum van de stad, aan de rand van het recreatiegebied en liggend aan een drukke doorgaande N weg. Echter, deze grond is inmiddels aangekocht door een makelaar die er andere plannen mee heeft. Er staat al ongeveer 2 jaar een bord 'in de tuin' met huurder gevraagd voor een soort van showroom complex met kantoren. Dit complex is 900 m2 groot en bestaat uit 2 verdiepingen. Ik heb al een grove berekening gemaakt van de ruimte die ik nodig heb en dat is ongeveer 2200 m2 (zonder verdiepingen). De totale grond daar is ruim genoeg (inclusief parkeerplaatsen) om dat te realiseren alleen weet ik niet of al die grond in het bezit is van de makelaar (alle grond is wel verkocht). Nu is mijn plan deze makelaar te benaderen. Denken jullie of dit zinvol is en zo ja, wat is dan mijn strategie? Kom ik met een volledig bedrijfsplan binnen, of pols ik al voordat ik een bedrijfsplan zonder dat ik weet of het hele feest wel haalbaar is? Er zijn op termijn nog andere opties maar ik vind deze locatie zeer geschikt. (dit enthousiasme hou ik, bij de makelaar, vanwege mijn onderhandelingspositie over de huurprijs natuurlijk voor mij)

 

Mijn eerste idee is om gewoon de makelaar te benaderen, zijn grond ligt al ruim 2 jaar braak dus hij zal best wel willen dat er iets gaat gebeuren. Maar maak dus graag van de mogelijkheid gebruik om hier tips te vragen.

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

- Is er ook een ondernemingsplan / financiële plan / marketing plan opgesteld m.b.t. de bedrijfsplan?

- Is er onderzoek gedaan naar de al aanwezige concurrenten in de omgeving m.b.t. de bedrijfsonderdelen?

- Is jou ondernemingsplan/financiële plan/ marketing plan / bedrijfsplan al goedgekeurd door een onafhankelijke organisatie?

- Is er al onderzoek gedaan (enquête) in de omgeving of er behoefte is aan de beoogde plannen?

- Is er al een prototype / schaalmodel / visual gemaakt m.b.t. de bedrijfsplan?

- Is er al onderzoek gedaan naar de omgeving?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

- Is er ook een ondernemingsplan / financiële plan / marketing plan opgesteld m.b.t. de bedrijfsplan?

- Is er onderzoek gedaan naar de al aanwezige concurrenten in de omgeving m.b.t. de bedrijfsonderdelen?

- Is jou ondernemingsplan/financiële plan/ marketing plan / bedrijfsplan al goedgekeurd door een onafhankelijke organisatie?

- Is er al onderzoek gedaan (enquête) in de omgeving of er behoefte is aan de beoogde plannen?

- Is er al een prototype / schaalmodel / visual gemaakt m.b.t. de bedrijfsplan?

- Is er al onderzoek gedaan naar de omgeving?

 

 

 

 

Slechts het idee staat op papier. Ik ben met dit plan wel bij een bowlingbaneninstallateur geweest die zelf ook dergelijke complexen exploiteert, deze heeft mij het een en ander uitgelegd en vertelde mij dat de omgeving die ik schets zeer geschikt is (deze persoon is natuurlijk niet geheel onafhankelijk, wel kwam hij met een realistisch aantal banen waar ik aan zou moeten denken). Qua (directe) concurrentie is er in de omtrek van 30 km geen bowlingcentrum, laat staan het gehele concept.

 

 

Link naar reactie
  • 1

hallo,

 

Ik neem aan dat je al marktonderzoek hebt gedaan en een businessplan gemaakt. Je verhaal lezend, zou ik eerst een aantrekkelijke presentatie maken en hiermee naar stakeholders zoals gemeente, provincie, recron en VVV toestappen. Door hen al vroeg in de plannen te betrekken, kunnen ze veel hulp bieden. Want zo'n stuk grond heb je snel gekocht. Voor de hal ben je wel even zoek vwb vergunningen. De tent vol krijgen is een grotere opgave. Hiervoor ben je deels afhankelijk van deze stakeholders. Dus mijn advies, laat die locatie en pand nog even buiten beschouwing, maar laat zien welke meerwaarde jij kunt leveren aan de regio in toeristisch opzicht en welke hulp je hiervoor nodig hebt. Want een attractie is commercieel interessant voor je toekomstige buiren.

 

Groet,

 

 

Luc Habets

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat missie en visie alleen geen goede fundamenten zijn voor een concept zoals jij schetst. Er moet meer rekening gehouden worden met essentiële vraagstukken die jou concept aan de tand voelen of het wel of niet waterdicht is. Het gaat immers hier om veel geld en vooral geld van anderen. Dus enige zorgvuldigheid is hier een must.

 

Onderaan een inleiding van een ondernemingsplan die een hoop vragen stelt die het concept gedeeltelijk aan de tand voelen. Hiermee leg je alvast wat fundamenten op papier die jou idee verder waterdicht kunnen maken.

 

Succes,

 

1.0 Korte Samenvatting Onderneming

1.1 Objectief

1.2 Missie

1.3 Succes Factoren

2.0 Samenvatting Onderneming

2.1 Eigenaar & Eigendommen van de Onderneming

2.2 Start-up Summary

3.0 Diensten

3.1 Beschrijving van de Diensten

3.2 Concurrentie Positie

3.3 Saleslectuur

3.4 Uitvoering

3.5 Technologie

3.6 Toekomstige Diensten

4.0 Marktanalyse Samenvatting

4.1 Marktstructuur

4.2 Doelstelling Markt Structuur Strategie

4.2.1 Marktbehoeften

4.2.2 Marktontwikkelingen

4.2.3 Marktgroei

4.3 Bedrijfsservice Analyse

4.3.1 Deelnemende Bedrijven

4.3.2 Distribueren van de Service

4.3.3 Concurrentie en Aankooppatronen

4.3.4 Voornaamste Concurrenten

5.0 Website Plan Samenvatting

5.1 Website Marketing Strategie

5.2 Ontwikkelingseisen Website

6.0 Strategie & Implementatie Samenvatting

6.1 SWOT Analyse

6.1.1 Kracht

6.1.2 Zwaktes

6.1.3 Kansen

6.1.4 Bedreigingen

6.2 Strategie Piramide

6.3 Waarde Propositie

6.4 Concurrentiepositie

6.5 Marketing Strategie

6.5.1 Positionering Verklaring

6.5.2 Prijs Strategie

6.5.3 Promotie Strategie

6.5.4 Distributie Strategie

6.5.5 Marketing Programma’s

6.6 Sales Strategie

6.6.1 Sales Prognose

6.6.2 Sales Programma

6.7 Strategische Allianties

6.8 Mijlpalen

7.0 Management Samenvatting

7.1 Organisatiestructuur

7.2 Management Team

7.3 Management Team Gebreken

7.4 Personeel Plan

8.1 Start-up Financiering

8.2 Belangrijke Veronderstellingen

8.3 Belangrijke Financiële Indicatoren

8.4 Break-even Analyse

8.5 Verwachte Winst-en Verliesrekening

8.6 Verwachte Liquide Stroom

8.7 Balans raming

8.8 Kengetallen/Bedrijfsverhoudingen

8.9 Lange termijn Plan

8.10 Beleggingsaanbod

8.11 Waardebepaling

8.12 Gebruik van Fondsen

8.13 Terugbetaling

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat missie en visie alleen geen goede fundamenten zijn voor een concept zoals jij schetst. Er moet meer rekening gehouden worden met essentiële vraagstukken die jou concept aan de tand voelen of het wel of niet waterdicht is. Het gaat immers hier om veel geld en vooral geld van anderen. Dus enige zorgvuldigheid is hier een must.

 

Onderaan een inleiding van een ondernemingsplan die een hoop vragen stelt die het concept gedeeltelijk aan de tand voelen. Hiermee leg je alvast wat fundamenten op papier die jou idee verder waterdicht kunnen maken.

 

Succes,

 

 

Ik maak uit jou antwoorden en vragen op dat je mijn vraag niet helemaal goed gelezen of begrepen hebt. Ik begrijp dat dit plan nooit van de grond komt zonder gedegen voorbereiding. Het gaat erom dat ik voor de uitvoering van mijn idee een schitterende locatie heb en dat ik bang ben dat, wanneer ik klaar ben met de gehele uitwerking van mijn plan, op die locatie een lelijke showroom staat voor scootmobielen of Fiats.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst maar eens zien of je zelfs enigzins globaal een sluitende begroting kunt maken om voor jezelf te kunnen beoordelen of het allemaal wel haalbaar is. Mij lijkt het plan wel heel ambitieus.

 

Heb je enige ervarig in de leisure sector ?

 

Ik heb ruim 10 jaar ervaring (restaurant, cafe, catering, feesten en partijen) in de horeca en ben nu GM in de bioscoop waar ik het over heb...

 

Ik heb van zowel bowling als lasergame installateur een begroting gekregen met een pessimistisch, realistische en optimistische simulatie, dus ik ben niet helemaal blanco.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat missie en visie alleen geen goede fundamenten zijn voor een concept zoals jij schetst. Er moet meer rekening gehouden worden met essentiële vraagstukken die jou concept aan de tand voelen of het wel of niet waterdicht is. Het gaat immers hier om veel geld en vooral geld van anderen. Dus enige zorgvuldigheid is hier een must.

 

Onderaan een inleiding van een ondernemingsplan die een hoop vragen stelt die het concept gedeeltelijk aan de tand voelen. Hiermee leg je alvast wat fundamenten op papier die jou idee verder waterdicht kunnen maken.

 

Succes,

 

 

Ik maak uit jou antwoorden en vragen op dat je mijn vraag niet helemaal goed gelezen of begrepen hebt. Ik begrijp dat dit plan nooit van de grond komt zonder gedegen voorbereiding. Het gaat erom dat ik voor de uitvoering van mijn idee een schitterende locatie heb en dat ik bang ben dat, wanneer ik klaar ben met de gehele uitwerking van mijn plan, op die locatie een lelijke showroom staat voor scootmobielen of Fiats.

 

 

Ik begrijp jou vraag wel , alleen bedoel ik met mijn antwoord dat je een businessplan en omringende elementen alvast kunt er aan werken/gereedmaken en tegelijk meer informatie over de locatie, huur, etcetera bij de makelaar opvraagt.

 

Het punt is dat een locatie alleen niet doorslaggevend is voor een waterdichte concept. Het kan zijn dan wanneer je de informatie m.b.t. de locatie (vierkante meters, huur, overeenkomst, et cetera) in je financiële plan giet dat deze negatief uitpakt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Heb de vraag nog eens goed gelezen. Als de makelaar een eigenaar vertegenwoordigt die inmiddels toestemming heeft gekregen om te bouwen, dan is het niet perse in de makelaars interesse om een ander project voor te stellen.

 

Maar het uitgangspunt is dat de makelaar zelf eigenaar is van de grond. Dan kun je toch een oriënterend gesprek aangaan waarin je te kennen geeft op zoek te zijn naar lokaties of accommodaties voor een plan dat nog in de kinderschoenen staat. Lijkt me dat als je zo'n gesprek goed voert je zeker de interesse kan wekken van een verhuurder van nog niet bestaande winkel- en kantoorruimte.

 

Het is een nogal open deur dat een businessplan wat verderop van pas kan komen. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Heb de vraag nog eens goed gelezen. Als de makelaar een eigenaar vertegenwoordigt die inmiddels toestemming heeft gekregen om te bouwen, dan is het niet perse in de makelaars interesse om een ander project voor te stellen.

 

Maar het uitgangspunt is dat de makelaar zelf eigenaar is van de grond. Dan kun je toch een oriënterend gesprek aangaan waarin je te kennen geeft op zoek te zijn naar lokaties of accommodaties voor een plan dat nog in de kinderschoenen staat. Lijkt me dat als je zo'n gesprek goed voert je zeker de interesse kan wekken van een verhuurder van nog niet bestaande winkel- en kantoorruimte.

 

Het is een nogal open deur dat een businessplan wat verderop van pas kan komen. :P

 

Ik denk dat ik dat ga doen. Ik gooi laat mijn interesse gewoon blijken. Wie weet komt hij met tips over andere locaties. Ik denk trouwens dat wat jij zegt het geval is, dat de grond niet van hem is. Maar ik ben niet echt thuis in de makelaarswereld, dus ik weet niet hoe dat werkt.

 

Bedankt voor de tips. Als ik een reactie heb zal ik dat wel delen. En ik kom zeker terug met andere vragen..

Link naar reactie
  • 0

Ik denk trouwens dat wat jij zegt het geval is, dat de grond niet van hem is. Maar ik ben niet echt thuis in de makelaarswereld, dus ik weet niet hoe dat werkt.

 

Misschien kan iemand uitleggen hoe je bij het kadaster kan nagaan wie de eigenaar is en of er goedgekeurde bouwplannen zijn. Dan is er wellicht een architect om mee te praten...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In welke provincie wil je dit gaan opzetten?

 

 

Welke invloed heeft dit op je antwoord? Of gewoon nieuwsgierigheid?

 

Gewoon nieuwsgierigheid, woon zelf in zeeland. Heb met 2 andere vennoten een paintball bedrijfje. Lijkt me mooi als

je het voor elkaar kan krijgen in ieder geval!

 

gr John

Link naar reactie
  • 0

In welke provincie wil je dit gaan opzetten?

 

 

Welke invloed heeft dit op je antwoord? Of gewoon nieuwsgierigheid?

 

Gewoon nieuwsgierigheid, woon zelf in zeeland. Heb met 2 andere vennoten een paintball bedrijfje. Lijkt me mooi als

je het voor elkaar kan krijgen in ieder geval!

 

Ah, nou als je hier een kijkt zie je een kaartje, ergens in dat lege gebied wil ik me gaan vestigen (kaartje is niet helemaal volledig). Ik hoop ook dat het gaat lukken. Hoe heb jij het opgezet? Hebben jullie gezamelijk het idee opgevat en het bedrijf met z'n drieen opgezet of zijn er 2 vennoten later bijgekomen? (bijvoorbeeld personeel?)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.