• 0

Sloopfonds

Hallo

 

Afgelopen zomer hebben diverse partijen zoals vereniging Nederlandse Gemeenten, vereniging Nederlandse Banken en vastgoedpartijen een convenant getekend rondom aanpak leegstaande kantoorpanden. De ondertekenaars willen het eens worden over welke kantoren gesaneerd/gesloopt of herontwikkeld zullen gaan worden. Stichting Parleys, belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels, is hierop tegen. Daarom is Parleys in gesprek gegaan met convenantpartijen en bijvoorbeeld de NMA. Stichting Parleys wil dat overschotten meters kantoor niet voortijdig uit de voorraad worden genomen, maar eerst worden ingeprijsd. Nu is de vraag hoe kantoormeters vergelijkbaar gemaakt kunnen worden. LaSalle had 3 parameters bedacht: ligging, kwaliteit en markt&beleid. Parleys betwijfelt of dit de belangrijkste aanhuurcriteria zijn. Wie heeft een duidelijk beeld op de belangrijkste besliscriteria bij aanhuur van een kantoor. Uit eerdere studies blijkt dat de huurprijs en grootte van het kantoor een sterk verengende factor is bij de keuze uit het aanbod. Daarnaast blijkt de costs of use een actueel begrip. Wie heeft ervaring met de actuele besliscriteria? Parleys wil jullie criteria graag nader onderzoeken en vervolgens meenemen in de besprekingen.

 

alvast bedankt!

 

 

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk dat je meer succes hebt als je deze vraag stelt in de LinkedIn groep Herbestemmen van leegstaand vastgoed

 

Overigens vind ik een sloopfonds net zo idioot als een zootje opgeschoten jeugd dat bushokjes sloopt.

Wie graag wil slopen om schaaste te creeren op kosten van de samenleving is verkeerd bezig. Draag panden gewoon symbolisch over aan een organisatie (gemeenten/provincies) die gaat kijken naar herbestemming.

Zo ken ik zelf een aantal stichtingen die goed bezig zijn met het opzetten van projecten in de hulpverlening en nu een vermogen kwijt zijn aan huisvesting en daardoor worden geremd in hun ontwikkeling.

Als we ergens centraal deze stichtingen in een incubator achtige zetting samenvoegen dan weet ik zeker dat minister Schippers over een paar jaar kan melden dat de zorg goedkoper is geworden zonder dat er aan kwaliteit ingeleverd is.

 

Dit is een voorbeeld uit de zorg maar ik weet zeker dat er ook andere organisaties en ondernemingen zijn die op deze manier kunnen bijdragen aan de zeer noodzakelijke transitie van onze samenleving.

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde eerst al niet reageren...... Komplete waanzin als de burger hiervoor gaat opdraaien. Het vastgoedregiment heeft decennia lang ongebreideld kunnen graaien en gaat nu nog even voor het "toetje"..... En ik geloof dat het ze nog wel gaat lukken ook. Er zijn genoeg incompetente bestuurders die van alles wijs kan worden gemaakt. Te triest voor woorden!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie reacties!

 

Ik zal de vraag aanscherpen. Het Sloopfonds wil kantoren aanmerken voor sloop of herbestemming. Deze kantoren zouden vervolgens uit de voorraad genomen kunnen worden. Dit zou betekenen dat de prijs resterende voorraad kantoor zich stabiliseerd. Welnu, LaSalle heeft een poging gedaan om kantoren te ranken en zo richting te geven aan de discussie welke kantoren weg moeten. Hierbij is LaSalle uitgegaan van 3 criteria. Parleys betwijfelt dat deze criteria de belangrijkste zijn in het duiden van relevantie (BEHOUDEN of SLOPEN/HERBESTEMMEN). Parleys neemt aan dat juist PRIJS en COST OF USE een belangrijke criteria zijn en bv ook de "functieloosheid" oftwel met welk gemak kan ik herbestemmen. Onze vraag aan HL-leden is: Welke beslis/zoekcriteria zijn voor jullie of jullie relaties de belangrijkste geweest bij het aanhuren van kantoorruimte? Welke criteria zouden jullie kiezen als er al gekozen moet worden voor sloop of herbestemmen?

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
  • 0
Deze kantoren zouden vervolgens uit de voorraad genomen kunnen worden. Dit zou betekenen dat de prijs resterende voorraad kantoor zich stabiliseerd.

 

Maar daar zit 'm de crux heh:

 

[*]willen we die stabilisatie wel of is de prijs jarenlang kunstmatig veel te hoog geweest en moet deze eerst omlaag naar een realistiscb niveau?

[*]Wie gaat dat betalen? Sloopfondsen met gemeenschapsgeld lijken ook mij volslagen waanzin. Als er al sloopfondsen moeten komen moeten de kosten daarvan volledig door de markt zelf betaald worden:bijvoorbeeld als verplichte opslag bij de bouw van nieuwe kantoren. Dat maakt nieuwbouw duurder, en dus zal er eerder gekozen worden voor bestaande bouw en renovatie, of heel bewust voor nieuwbouw als dit door innovatie (oa energiezuinigheid) echt goedkoper is dan bestaande bouw inclusief sloopkosten.

 

Welke criteria zouden jullie kiezen als er al gekozen moet worden voor sloop of herbestemmen?

Geen ander criterium dan muntjes, dat is toch het enige dat werkt, afwingbaar en controleerbaar is. Alle andere criteria zijn veel te zacht. De markt de financiële keuze laten tussen nieuwbouw+kosten sloop, herbestemmen/renoveren of nieuwbouw zonder sloop met forse opslag tbv sloopfonds. Die opslag moet dan hoger zijn dan de daadwerkelijke sloopkosten!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Stichting Parleys wil dat bestaande voorraad aan kantoren wordt ingeprijsd. Herbestemmen of slopen is een eindstation. Eerst zullen de gebruikers van kantoorruimte baat moeten hebben van het overschot. Maar nu de discussie wordt gevoerd over ranking van de kantoren moeten we niet van criteria uitgaan die de eigenaren dienen, maar juist van de behoeftes van gebruikers. De zogenaamde besliscriteria van potentiele huurders.

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
  • 0

Ik zie die bui alweer hangen !!

 

o/g partijen met een bulk aan bedrijfsonroerend goed dat niet of niet meer te verhuren is helpen aan een sloopbestemming, op een dusdanige wijze dat deze partijen vooraf niet behoeven af te waarderen. ma.w. afschrijving willen/kunnen afwentelen op de gemeenschap. Met als doel de o/g markt in bedrijfspanden te stabiliseren ?.

Link naar reactie
  • 0

Marco,

 

Dit is precies waar Parleys bang voor is. De VNG en BNG hebben hun medewerking toegezegd. Parleys probeert de plannenmakerij tegen te houden via de NMA. Als stichting zijnde kunnen we ons beter in de discussie mengen met argumenten dan het hele initiatief afschieten. Vandaar onze vraag naar meedenkkracht.

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
  • 0
De zogenaamde besliscriteria van potentiele huurders.

 

Wat verwacht je in een markt met een overschot aan aanbod van kwalitatief goede, representatieve voor beoogd doel bruikbare huurruimtes? Als de markt goed functioneert zijn belangrijkste criteria prijs, prijs, prijs, prijs en prijs. Bij voldoende overschot wordt een heterogeen goed gewaardeerd als homogeen!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

alleen het prijseffect blijft grotendeels uit: er is weinig vrije mededinging, te weinig transparantie en de barrieres zijn te hoog.

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
  • 0

Dit is precies waar Parleys bang voor is. De VNG en BNG hebben hun medewerking toegezegd. Parleys probeert de plannenmakerij tegen te houden via de NMA. Als stichting zijnde kunnen we ons beter in de discussie mengen met argumenten dan het hele initiatief afschieten. Vandaar onze vraag naar meedenkkracht.

 

Ik ben ervan overtuigd dat binnen niet al te lange tijd berichten naar buiten komen dat o/g partijen noodgedwongen moeten afschrijven op hun portefeuille, als gevolg daarvan in financieel zwaar weer geraken en steun nodig hebben. etc etc. ( waar heb ik dat meer gehoord en gezien ?)

 

Dat convenant waar je over spreekt sterkt mij in mijn conclusie. Bij VNG en BNG weten/verwachten ze dat ook wel, maar hebben belang bij een gecontroleerde harde landing van die o/g partijen.

Link naar reactie
  • 0

Het banale is dat het vastgoedgilde één van de motoren is geweest voor deze crisis. Die club heeft doelbewust en consequent de prijzen opgedreven en daarmee hun aandeel van de "buble" veroorzaakt. Nu gaan ze dan ook nog eens de wereld op z'n kop zetten door de zielepieten uit te hangen, terwijl huizen onverkoopbaar zijn geworden en ook nog eens de huurmarkt op slot zit. I.p.v. steun aan die club zal de overheid juist maatregelen moeten nemen om een volgend misbruik van de vrije markt te voorkomen en stabiliteit te verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

Goede indruk hebben de meeste leden van de vastgoedmarkt, lees ik wel ;D

 

1) in de ''goede tijd'' was er veel vraag van bedrijven naar kantoorruimte

2) ontwikkelaars wilden daardoor grond kopen van gemeentes om kantoren op te bouwen

3) alle gemeenten gingen daarom veel grond uitgeven zodat ze de gemeentekas lekker konden spekken

4) de ontwikkelaars betaalde de gemeenten (dat bent u, burgers) voor hun dure grond

5) de ontwikkelaar betaalde het bouwbedrijf dat het kantoor bouwde en zorgde voor veel werkgelegenheid

6) de ontwikkelaars betaalde ook architecten, E+W installateurs, makelaars, kantoorinrichters, hoveniers, dakdekkers etc. etc. en zorgde zo voor nog veel meer werkgelegenheid

7) al die werkgelegenheid zorgde ervoor dat consumenten geld hadden om uit te geven aan producten, diensten, woningen etc. etc. waar ook u, ondernemers, van heeft geprofiteerd

8} los van het feit dat er idd veel grote rotte appels in het vastgoed rondliepen, is het dus allemaal niet zo zwart/wit als hier wordt geschetst, de markt reageerde gewoon op de vraag

 

Aan de andere kant:

9) ontwikkelaars en beleggers hebben hier heel erg goed aan verdiend en bewust risico's genomen

10) nu de leegstand oploopt is het niet aan de belastingbetaler om daarvoor op te draaien, ook al heeft iedereen indirect geprofiteerd van een goedlopende vastgoedmarkt

11) ik vind wel dat de overheid zich moet inzetten voor het vergemakkelijken van bestemmingswijzigingen zodat panden beter kunnen aansluiten op de concrete wens van bedrijven

12) verder is het aan de varkenscyclus: de leegstand loopt op, de (huur)prijzen gaan onderuit, daardoor kunnen (startende) ondernemers goedkoop huren/kopen om de basis te leggen voor een nieuwe economie en zo hoort het ook!

 

PS de belangrijkste besliscriteria voor verhuizende bedrijven leiden vaak terug naar de beslissers, oftewel 1) wat kost het (mij/ en of mijn bonus) en 2) hoeveel reistijd heb ik (als beslisser)

 

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Argos heeft in 2011 ook al eens aandacht besteed aan de kantorensector. Grote bedrijven als o.a. kpn, maar ook de gemeente Utrecht hebben er gewoon vet geld aan verdiend door nieuwe kantoorpanden te plaatsen, zonder het oude pand "te bestemmen". Ook op dat moment was er lang sprake van grote leegstand en overschot aan kantoorpanden. Bij grote steden zou dat probleem juist snel kunnen worden opgelost door te verbouwen en er studenten in te laten wonen. Zoals gisteren bekend is geworden, zijn daarvoor 33000 woningen nodig in 2014.

Link naar reactie
  • 0

11) ik vind wel dat de overheid zich moet inzetten voor het vergemakkelijken van bestemmingswijzigingen zodat panden beter kunnen aansluiten op de concrete wens van bedrijven

12) verder is het aan de varkenscyclus: de leegstand loopt op, de (huur)prijzen gaan onderuit, daardoor kunnen (startende) ondernemers goedkoop huren/kopen om de basis te leggen voor een nieuwe economie en zo hoort het ook!

 

PS de belangrijkste besliscriteria voor verhuizende bedrijven leiden vaak terug naar de beslissers, oftewel 1) wat kost het (mij/ en of mijn bonus) en 2) hoeveel reistijd heb ik (als beslisser)

 

Bij grote steden zou dat probleem juist snel kunnen worden opgelost door te verbouwen en er studenten in te laten wonen. Zoals gisteren bekend is geworden, zijn daarvoor 33000 woningen nodig in 2014.

 

Dat er geen beleidsmakers bereid zijn bestemmingsplannen aan te passen die elk weldenkend mens logisch vind versterkt het vermoden dat overheid en andere partijen andere balngen hebben dan het belang van de samenleving.

piet Hein Donner was een van de mensen die faliekant tegen het herbstemmen van vastgoed was, waarom, geen idee.

En zo zijn er meer beleidsmakers die herbestemming tegenhouden.

 

Naast eenvoudige woonruimte, zou ook het vestigen van bedrijvenpools een oplossing zijn.

We produceren steeds minder in dit land en dat moet veranderen simpelweg omdat dienstverlening anders een soort piramidespel wordt. vroeg of laat moeten we hier weer producten gaan ontwikkelen en fabriceren.

Veel van de leegstaande (kantoor)panden zijn prima geschikt, door de lage huren kunnen we ook even rustig experimenteren met de transitie van een voornamelijk dienstverlenende samenleving naar een combi van dienstverlening en ambachten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.