• 0

Banken in Belgie

De laatste tijd doen wij steeds vaker zaken met bedrijven in Vlaanderen.

Ik zit er nu over te denken om als serivce een belgische bankrekening te openen. Behalve als service is het ook sneller na te gaan of betalingen gedaan zijn. Want ook in Belgie worden opdrachten op het laatste moment pas doorgegeven.

Bovendien gaan betalingen vanuit Belgie naar de ING gaan helaas nog niet zo snel als het binnenlandse betalingsverkeer.

 

Ik ken het verhaal van het IBAN en BIC nummer, maar een hoop mensen kennen het nog niet en dit kost altijd weer een hoop extra werk (en tijd).

 

Weet iemand of ik zomaar in Belgie een rekening kan openen of moet ik dan een KVK in Belgie aanvragen. En wat zijn de gevolgen voor de BTW en de belasting?

 

De evenementen vinden nu nog plaats in alleen Nederland, maar ik verwacht dat daar binnenkort al evrandering in komt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik ken het verhaal van het IBAN en BIC nummer, maar een hoop mensen kennen het nog niet en dit kost altijd weer een hoop extra werk (en tijd).

 

2 weken geleden van mijn bank een brief gekregen over IBAN/BIC volgens mij wordt het vanaf 2014 standaard nummering.

Bankrekening in België lijkt mij alleen interessant las er veel opdrachten uit dat land komen.

 

Service voor je klanten heeft ook een prijskaartje. En of ze inderdaad sneller betalen is maar de vraag. Heb je inzicht in de betaalcultuur bij onze zuiderburen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een snelbetalende overheid in Vlaanderen? Die moeten we toch nog tegenkomen ;)

 

Als je van plan bent een rekening te openen, kies dan vanuit Nederland voor een zogenaamde "grootbank". Anders wordt het een poespas. Dit zijn de grootbanken: BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Normaal hoort Belfius ook in dit rijtje thuis maar die bank (het vroegere Dexia) werd onlangs genationaliseerd.

Link naar reactie
  • 1

Weet iemand of ik zomaar in Belgie een rekening kan openen of moet ik dan een KVK in Belgie aanvragen.

 

Een rekening bij een Belgische bank openen met een Nederlandse onderneming kan zonder problemen.

Ik heb voornamelijk ervaring met de KBC-bank; een bank met zeer persoonlijke service, en, vergeleken met Nederlandse banken, wat mindere internetbankierenfunctionaliteiten (omslachtig, onlogische veiligheidsmaatregelen, weinig mogelijkheden, maar prima om enkel betalingen van Belgische klanten te ontvangen).

 

Paspoort en bewijs van inschrijving onderneming was alles dat ik nodig had voor het openen van een rekening. Dit was echter wel vele jaren geleden, dus mogelijk is e.e.a. veranderd. Verder was het gewoon een vestiging binnenlopen en de rekening kon geopend worden. Geen omslachtige procedures o.i.d..

 

Groot voordeel vind ik verder dat de kosten voor het aanhouden van een Belgische bankrekening zo goed als nihil zijn. Je hebt wat algemene kosten, maar dat is goed te behappen. Je Belgische klanten zullen een Belgische bankrekening zeker waarderen. Overigens zie ik het andersom ook steeds vaker, dat Belgische ondernemers tevens Nederlandse bankrekeningen aanhouden. Het biedt zoals je zelf wenst inderdaad een stukje gemak en service.

 

Voor meer informatie heb ik verder als tip om direct een bankkantoor te bellen dat je verwacht te gaan bezoeken, en niet het algemene nummer van de bank. Bij de KBC vind je deze op de website.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 1

Jasper,

 

Wij voeren ook een KBC bank rekening, geen enkel probleem en lage kosten (enkele tientjes per jaar).

We doen het als service (eenvoud en herkenbaarheid) voor onze Belgische klanten en dat wordt ook gewaardeerd.

Je moet er eenmalig voor naar Belgie (zoek het dichtbijzijnste kantoor) met je paspoort en kvk inschrijving, daarna gaat gewoon alles via internet zoals je hier ook gewend bent.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Een snelbetalende overheid in Vlaanderen? Die moeten we toch nog tegenkomen ;)

 

Als je van plan bent een rekening te openen, kies dan vanuit Nederland voor een zogenaamde "grootbank". Anders wordt het een poespas. Dit zijn de grootbanken: BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Normaal hoort Belfius ook in dit rijtje thuis maar die bank (het vroegere Dexia) werd onlangs genationaliseerd.

 

Had het neit over de overheid, meer de bedrijven in Belgie. Ik heb nog nooit wat voor de Belgische overheid gedaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.