• 0

Leverancier eist prijsverhoging webshop

Ik verkoop producten van leverancier X en deze leverancier heeft in de Benelux exclusief recht als verkoper en niemand anders mag de product importeren.

 

Het is een vrij niche markt, waarbij er in Nederland ruim 20 fysieke winkels zijn die producten verkopen en 2 webshops, sinds kort ben ik de 3de webshop. De adviesprijs is 100% en de fysieke winkels verkopen de producten voor ongeveer 95% a 100%. De webshops verkopen de producten voor ongeveer 80% van de adviesprijs.

 

Hoe meer producten je inkoopt hoe hoger de korting. De over 2 webshops krijgen hierdoor flinke korting.

 

Mijn prijs is ongeveer 85% a 90% van de adviesprijs, maar omdat het voor mij om een nieuw product gaat, geeft ik tijdelijk 10% extra korting. Waardoor mijn prijs 76% a 81% is, hierdoor zijn sommige producten goedkoper dan die van de overige 2 websites.

 

Leverancier X heeft aangegeven hier niet blij mee te zijn en geeft mij 2 opties.

 

Optie 1: Ze stoppen met leveren

Optie 2: Ik verkoop het voor minimaal 90% van de adviesprijs, de overige 2 webshops zijn niet blij met mijn actie.

 

Mag een leverancier eisen dat ik de prijzen verhoog?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij games... Zelfde bedrijf wat in NL verkoopt zit ook in UK. In UK was het EN goedkoper EN ze deden minder moeilijk.

 

Elk land heeft zijn eigen targets.. Dus als jij Duitsland benaderd zullen hun echt niet zomaar nee zeggen tegen jou (hun target wordt makkelijker gehaald). Plus hebben zijn geen argumenten dat de webshops er last van hebben in Duitsland... Gewoon proberen.

Link naar reactie
  • 0

Parallel import: Ik denk dat de kans wel bestaat dat de producent/merkhouder onder druk van de Nederlandse verspreider de buitenlandse verspreider zal verzoeken hier niet aan mee te werken cq te staken zodra dit bekend wordt.

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Jan 25.

 

Is het niet mogelijk om je op een andere manier te onderscheiden van de andere verkopers. ?

 

Bijvoorbeeld door gratis te leveren of andere "gratis" producten als monster mee te zenden.

 

 

Ja, het probleem is dat het dan ook ten kosten van de marges van mijn andere producten gaat, of ik moet mijn gehele prijsbeleid aanpassen. Waarbij ik kies voor gratis verzending en dat verwerk in de prijzen van alle artikelen.

 

Of ik stop met het verkopen van hun producten. Het is echt een niche waar niet heel veel omzet uit te halen is, het is leuk erbij maar het is geen kernproduct.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie advies, het probleem is dat de verpakking en inhoud voor Benelux anders is dan voor Duitsland, Engeland of een andere land.

 

De Benelux verpakking is NL+FR en er is geen enkele andere regio binnen de EU waar ze NL verpakkingen hebben.

 

Doe net als winkelketen de Action en plak er een Nederlandstalige sticker op.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.