• 0

"Naam veranderen en anders gaat het mij geld kosten"

Beste forumleden,

 

Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van een taxi bedrijf uit Hilversum met de naam 'BOB taxi'. Ze vertelde mij dat ze de naam 'BOB' geregistreerd hadden staan in het merkenregister. Ik moet nu mijn naam 'BOB-service.nl' van hun veranderen en anders "stuurt hij zijn advocaat op mij af", zoals hij zei.

 

Hij is echter een taxi bedrijf, terwijl wij een chauffeursbedrijf zijn, we verhuren echt alleen chauffeurs, zonder de auto. We hebben dus niet dezelfde werkzaamheden. Wel zijn wij flinke concurrentie voor hem, omdat het natuurlijk goedkoper is om alleen een chauffeur in te huren, dan een taxi te nemen.

 

Ik heb in het merkenregister gekeken en daar staat hij inderdaad als "BOB taxi" geregistreerd, met als klasse aanduiding "KI 39 Transport; verpakking en opslag van goederen; organisatie van reizen". Dit komt volgensmij ook niet overeen met onze activiteiten. Verder zijn er ook nog veel meer soortgelijke bedrijven die de naam "BOB" voeren, kijk naar "rentabob', 'huurbob', 'eurobob' etc.

 

Mijn vraag is nu, moet ik mij echt zorgen maken en mijn naam veranderen, of is het puur bangmakerij en kan hij juridisch niets maken?

 

met vriendelijke groet,

 

Bas93

 

 

www.YourPrivateDriver.nl | Studentchauffeurs in uw eigen auto

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als zijn advocaat nog niets van zich heeft laten horen, is het pure bangmakerij. Als zijn advocaat wel wat van zich laat horen, zal het waarschijnlijk nog steeds bangmakerij zijn.

 

Het is een civiele kwestie, wat betekent dat hij jou eerst voor de rechter moet slepen en dat die rechter dan moet vinden dat hij gelijk heeft voordat hij je "wat kan maken". Tot die tijd heb je dus nog ruim de mogelijkheid om jezelf te laten informeren door juridische experts.

 

Qua naam is het in elk geval niet uniek. Google op taxi bob en je vind tal van varianten door het hele land zitten.

 

Wat lastig kan zijn is dat jullie kennelijk in dezelfde regio opereren. Ik weet niet precies hoe of dat uit zou pakken tegenover een rechter.

Link naar reactie
  • 0

volgens mij heb ik je dit in een eerder topic gemeld of ik heb het eerder gezien.

 

Ik denk (sorry) dat de Rechter de andere partij in het gelijk zal stellen (als 'ze' inderdaad eerder waren met de naam)

 

Deze jongens en meisjes doen ook aan chauffeursdiensten en schiphol service.... En wees eerlijk, omgekeerd zou jij het ook niet leuk vinden... Dan kan je wel zeggen dat BOB een 'algemene' naam is maar in combinatie met de diensten en het gebied komt er gewoon verwarring...

 

update:

 

en dan nog dit, bekijk de bijlage (ff zo gedaan voor de zoekmachine)

Schermafbeelding_2012-09-26_om_21_10_49.thumb.png.20f35ad1c22cfd0bdf2056ee70aba096.png

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Oke, hartelijk dank voor uw reactie. Mijn advocaat gaat het verder uitzoeken.. Toch vind ik het een vreemd verhaal omdat hij de merknaam alleen 'bob taxi' geregistreerd heeft staan onder een heel andere bedrijfsactiviteit. Wacht het antwoord van mijn advocaat af! Hartelijk dank voor jullie adviezen!

www.YourPrivateDriver.nl | Studentchauffeurs in uw eigen auto

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het helemaal niet gek. Jouw bedrijf heeft een Bob naam 'erbij' geschreven...en volgens mij eens eerlijk naar jezelf kijken; het geeft toch verwarring ....

 

jij hebt dan wel bob-service als naam maar je gebruikt in al je uitingen een toevoeging chauffeursdiensten....

 

En dit heeft verder helemaal niets te maken maken met wel of geen beeldmerk deponering... (volgens mij dan)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik snap absoluut wat u bedoeld. Maar hij belde mij op en begon over dat 'gedeponeerde merk', dus volgens hem is dat wel degelijk van belang.

 

Er zijn landelijk tientallen bedrijfjes die dit doen onder de naam 'BOB'. Als wij nou een landelijk bedrijf waren en ons niet alleen richten op 't Gooi, had het wel gemogen? Oke, het is vanuit mijn oogpunt misschien makkelijk bekeken, maar het komt er wel op neer!

www.YourPrivateDriver.nl | Studentchauffeurs in uw eigen auto

Link naar reactie
  • 0

Als Bob met zijn taxi's in Maastricht zat en jij in Noord Oost Groningen dan is de kans op verwarring minimaal.

Maar jullie zitten beide in dezelfde stad en dat met een naam die wel erg op elkaar lijkt cq misschien wel de indruk kan geven dat bob taxi en bob service aan elkaar gelieerde bedrijven zijn.

 

De registratie van bobtaxi stamt uit 2004, die van jou is van dit jaar.

Het KvK regsiter is helaas niet toegankelijk dus ik kan niet zien wie mbt de handelsnaam de oudste rechten heeft.

 

Je kunt het nog eens aan een jurist vragen maar ik vrees toch dat jij in dit geval wel eens aan het kortste eind zou kunnen trekken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met wat er hier door anderen is gezegd.

 

De kans op verwarring is heel groot, mede dus door:

- dat het meest herkenbare deel van de naam hetzelfde is;

- jullie bieden nagenoeg dezelfde diensten aan (als je iets heel anders deed, stond je waarschijnlijk een stuk sterker in deze zaak; nu kan er dus verwarring ontstaan;

- en niet onbelangrijk: jij en de klagende concurrent werken in dezelfde stad (geografische regio, online is het zelfs heel NL).

 

Apart beschermen van een handelsnaam hoeft niet per se (dacht ik, dat gaat van rechtswege), als deze maar wordt gebruikt in het handelsverkeer. Enkel en alleen een inschrijving bij KvK is niet voldoende.

 

Een handelsnaam is wel iets anders dan een merk. Een merk dien je apart te beschermen, terwijl een handelsnaam dus (onder voorwaarden) automatisch is beschermd. Dat laatste geldt trouwens ook voor auteursrechten.

 

Conclusie: de bescherming van de handelsnaam gaat (in deze situatie) voor bescherming via het merkenrecht en dus is het waarschijnlijk dat jij je naam zult moeten veranderen.

 

toevoeging: bescherming via de handelsnaam geldt volgens mij alleen in Nederland en hier dus specifiek in jullie regio. Buiten Nederland heb je dus een merkbescherming nodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.