• 0

GPS systeem hoe exact?

Voor een nieuw idee heb ik een vraag voor op dit forum.

 

Het idee zal uitgevoerd worden voor op de smartphone en heeft te maken met GPS. Details voor een antwoord op de vraag hoef ik niet te geven. Als ik mijn navigatie op mijn mobiel aanzet dan geeft hij met een stip aan waar ik me momenteel bevind. Echter is deze stip vrij groot en is het in werkelijk een gebied van wellicht 25 bij 25 meter. Weet iemand of je ook een GPS systeem kan ontwikkelen die exacter aangeeft waar iemand zich bevind? Bijv een stip die de werkelijkheid van 1 bij 1 meter kan weergeven in een stip en op het moment als je loopt je het al ziet bewegen?

 

Het idee is verder in goede ontwikkeling echter kan het alleen gerealiseerd worden wanneer we antwoord krijgen op deze vraag. We hebben hier onderzoek naar gedaan maar niemand kon ons hier goed antwoord op geven.

 

Alvast super bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het signaal wat de ingebouwde ontvanger van de smartphone ontvangt word omgezet naar een positie op een kaart. De omstandigheden bepalen de juistheid van het signaal. De positie op de kaart is oa afhankelijk van het feit of de kaart juist gecalibreerd is.

 

Standaard heb je een nauwkeurigheid van zo'n 25 meter die te verbeteren is met behulp van bv WAAS tot zo'n 1,5 meter.

 

Zoals ik je 'plan' lees ben je afhankelijk van de nauwkeurigheid van de ingebouwde gps. Om je plan te testen zou je eens kunnen spelen met bv een Garmin Etrex, die is ontworpen om te wandelen en zeer nauwkeurig.

 

edit: er zijn er die sneller typen....

Link naar reactie
  • 0

@ Willem Joosten: Bedankt. Ik zie dat deze voor iedereen toegankelijk wordt en er gebruik van kan worden gemaakt vanaf 2014. Deze zal dan neem ik aan ook te gebruiken zijn voor de smartphone.

 

@ Derek-Jan: Bedankt voor je reactie. Je suggestie voor 'WAAS' zal ik verder gaan uitzoeken. De tip van de Garmin zal ik ook zeker meenemen.

 

@ErwinL: Ook jij bedankt voor je reactie. Van jou zie ik weer een ander soort van GPS systeem namelijk 'DGPS' ik zie dat deze in Nederland beperkt bereik heeft. Heb je enig idee of het voor die plaatsen op de smartphone te ontvangen is? Om antwoord te geven op je vraag. Ja je zou het bijvoorbeeld kunnen vergelijken om iemand in een mensenmassa te kunnen terugvinden. Het gaat echt om precisie bij het idee.

 

Ik hoor verschillende systemen nu die te gebruiken zijn, ik hoor graag van meer mensen.

 

Alvast bedankt iedereen!

Link naar reactie
  • 0

Het is een tamelijk complex geheel, waarbij eigenlijk 4 factoren bepalen hoe nauwkeurig het is:

 

- de intriensieke nauwkeurigheid van het gps systeem zelf

- de bewust aangebrachte onnauwkeurigheid voor civiel gebruik

- de kwaliteit van de ontvanger en software

- het zicht van de ontvanger op de hemel

 

Veronderstelt dat je een goede ontvanger hebt, zicht op pakweg de halve hemel dan is het systeem behoorlijk nauwkeurig, in gebieden binnen de keerkringen in de orde van 1 tot enkele meters. Dat is dus in de situatie waarbij je met een perfecte gps ontvanger op een plein staat oid.

 

Plak je het ding achter je autoruit dan ontneem je het zicht op pakweg 60-70% van de hemel en daalt je nauwkeurigheid een beetje - wellicht tot op een meter of 5 nauwkeurig met een goed apparaat.

 

Als de VS besluit om de nauwkeurigheid voor civiel gebruik te verlagen (bijv gedurende een oorlog) dan kan de nauwkeurigheid opeens fors dalen, wellicht tot 100 meter, feiteijk tot wat ze maar willen instellen.

 

Praktisch gezien is de nauwkeurigheid van gps op een gangbare smartphone buiten op straat een meter of 5, binnen in de buurt van een raam wellicht 20. In het open veld is het nauwkeuriger, je zou min of meer kunnen bepalen op welke strook van een snelweg je rijd als je een gps ontvanger op het dak van de auto had. Met een voor het raam geplakte tomtom werkt dat helaas niet zo nauwkeurig.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien handig als je specificeert of het inderdaad op een mobiel zonder randapparatuur toepasbaar moet zijn, of dat extra / specifieke hardware gebruikt kan worden en wat de prijs grofweg mag zijn. Scheelt ons waarschijnlijk een hoop typewerk.

 

@ Willem Joosten: Bedankt. Ik zie dat deze voor iedereen toegankelijk wordt en er gebruik van kan worden gemaakt vanaf 2014. Deze zal dan neem ik aan ook te gebruiken zijn voor de smartphone.

 

Een gps-chip werkt niet met Galileo dus mobieltjes zullen uitgerust moeten zijn met een Galieo specifieke chip. Zal dus waarschijnlijk (veel) langer duren voor dat bruikbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Echter is deze stip vrij groot en is het in werkelijk een gebied van wellicht 25 bij 25 meter. Weet iemand of je ook een GPS systeem kan ontwikkelen die exacter aangeeft waar iemand zich bevind? Bijv een stip die de werkelijkheid van 1 bij 1 meter kan weergeven in een stip en op het moment als je loopt je het al ziet bewegen?

 

Een GPS heeft 32 sattelieten nodig om "exact" een plaats te bepalen.

 

(moderne) telefoons combineren dit door daarbij 3 zendmasten "uit te peilen" anders zou een locatie zoeken (koude start) ook > 1 minuut in beslag nemen, en zou je bijv binnen geen bereik hebben.

 

 

ohja, gps opzich is nauwkeurig, maar is verdeeld in 2 frequenties, militair, en civiel, militair is cryptografisch versleuteld

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

@Christine: Bedankt voor je reactie.

@XiaoDi: Het word een app. Ik ben er inderdaad van op te hoogte dat Apple er niet de makkelijkste in is. Wel ironisch dat ze bedrijven als Facebook en Google dan wel toestaan. (eigen belang)

@Benm: Bedankt dat inzicht over de oorlog had ik nog niet zo bekeken maar klinkt uiteraard logisch.

@Willem Joosten: Excuses, het betreft een app voor alleen Android (Apple wordt zoals omschreven waarschijnlijk lastig) Het enige wat je nodig hebt is een app meer niet. De app is gratis en word grofweg gefinancieerd uit andere middelen maar is niet relevant voor de vraag.

@Edo van Santen Bedankt voor de contactpersoon! Ik zal hem morgen contacten.

@Raoul K Bedankt voor je uitleg, ik ga je reactie verder onderzoeken.

Link naar reactie
  • 0
@Willem Joosten: Excuses, het betreft een app voor alleen Android (Apple wordt zoals omschreven waarschijnlijk lastig) Het enige wat je nodig hebt is een app meer niet. De app is gratis en word grofweg gefinancieerd uit andere middelen maar is niet relevant voor de vraag.

 

Excuses hoeven niet. Ik wilde met mijn vraag aangeven dat je toepassing / doelgroep je mogelijkheden kan bepalen. Als je app gratis is / voor een groot publiek bedoeld is zal externe hardware geen optie zijn. Een techniek als WAAS zit niet in een mobieltje dus daar over uitwijden heeft geen zin.

Link naar reactie
  • 0

Een GPS heeft 32 sattelieten nodig om "exact" een plaats te bepalen.

 

Er zijn er ongeveer 32 nodig om overal ter wereld nauwkeurig je positie te bepalen, maar je ontvanger hoeft er zeker geen 32 te zien (dat gaat niet, gezien meer dan de helft feitelijk door de grond heen aan de andere kant van de werleld zweven).

 

Voor een optimale bepaling heb je zicht op pakweg 6 tot 8 sats nodig, maar met zicht op 4 stuks werkt het al heel behoorlijk - goed genoeg om je tomtom zn werk te laten doen, al is het dat niet zo nauwkeurig dat je bijv kunt bepalen op welke rijstrook je rijdt.

 

Om het een beetje perspectief te geven: een tomtom tegen de voorruit van een auto geplakt 'ziet' in de regel ongeveer 6 sats, staande in het open veld loopt dat normaliter op tot ongeveer 9.

Link naar reactie
  • 0

Het is een tamelijk complex geheel, waarbij eigenlijk 4 factoren bepalen hoe nauwkeurig het is:

- het zicht van de ontvanger op de hemel

 

 

Een vijfde factor, buiten een goed zicht naar de satellieten, is ook de aanwezigheid van gebouwen en obstakels (bomen) en wellicht ook van de mensenmassa zelf ;) ook al staan deze uit het directe zicht. Reflecties aan obstakels geven ruis en wordt alles daardoor minder accuraat. Mijn ervaring is zelfs dat tussen gebouwen doorrijden(auto) de navigatie soms compleet de fout in gaat.

Link naar reactie
  • 0

> Weet iemand of je ook een GPS systeem kan ontwikkelen die exacter aangeeft waar iemand zich bevind?

Gebruik makende van de huidige GPS systemen,

heb ik ooit een applicatie gemaakt welke de nauwkeurigheid kan verbeteren tot +/- 5cm.

Als je een PM stuurt met wat info wil ik graag nagaan of dit ook in jouw situatie kan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

GPS nauwkeurigheid is standaard zo'n 10-25 meter, afhankelijk van de ontvangstlocatie.

 

Met differential gps (DGPS) kun je tot enkele cm nauwkeurigheid komen. Differential gps wordt bv in wegen- en bruggenbouw gebruik waar platen of elementen op een exact juiste positie moeten komen. Bij differential gps gebruik je een DGPS referentiemast (niet te verwarren met GSM mast) die je op een exact bekende positie neerzet en als referentie dient voor het berekenen van jouw locatie. In Nederland zijn drie publieke DGPS referentiemasten waarmee de nauwkeurigheid van positiebepaling tot enkele meters wordt gereduceerd. Voor nog nauwkeurigere positiebepalingen (enkele centimeters) zul je zelf een DGPS antenne in de nabijheid van de GPS ontvanger moeten plaatsen.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Het eenvoudige antwoord is: het hangt er vanaf. Het hangt af van het zicht, de GPS-module die gebruikt wordt, atmosferische omstandigheden, etc. Galileo, het Europese sattelietnavigatiesysteem, is nog niet volledig operationeel, dus dat is op dit moment geen optie: het zal daarna immers ook nog een tijdje duren voordat een groot genoeg deel van de smartphones dit ondersteund, omdat dit aanpassingen in de hardware vraagt. Een ander alternatief is het Russische GLONASS, op dit moment in ieder geval ondersteund door iPhone 4S, die dit waarschijnlijk gebruikt samen met GPS om nauwkeuriger te kunnen zijn.

 

Als het laatste, denk ik me te herinneren dat een groot gedeelte van de apps die gebruik willen maken van privacy gevoelige info zoals dit afgewezen wordt door Apple.

 

Of hier een bezwaar ligt hangt af van wat je ermee gaat doen. Uiteraard mag de app alleen de locatie gebruiken na toestemming door de gebruiker, maar dat is ingebouwd in het OS. Ook is belangrijk dat je eerlijk bent over wat je precies doet met de locatie: je kan een reden opgeven die weergegeven wordt aan de gebruiker bij de vraag om toestemming. Maar in principe is het delen van de locatie met anderen geen enkel probleem, mits het met toestemming gebeurd.

 

Waar mogelijk wel een bezwaar ligt is het kopiëren van een bestaande app van Apple. Als je puur iOS-gebruikers helpt om hun vrienden te vinden in een mensenmassa, klinkt dat op het eerste gezicht als een regelrechte kloon van Find My Friends. Maar of dat risico hier bestaat is zonder aanvullende informatie niet te zeggen.

 

LittleBit: het lijkt mij erg interessant als je iets meer zou kunnen vertellen over die techniek. Ik zou denken aan gebruik maken van de gyroscoop, maar dat werkt alleen als je een heel nauwkeurige referentiepositie hebt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 303 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.