• 0

dividend uitkeren met negatief eigen vermogen

Ik heb een persoonlijke holding waar 2 werkmaatschappijen onder hangen. De drie BV's vormen een Fiscale Eenheid. Een werkmaatschappij is winstgevend, de ander break-even. In mijn persoonlijke holding staat een negatief vermogen, met name door de uitbetaling van lonen ontstaan. Tevens zijn er momenteel veel liquide middelen in de persoonlijke holding. Er bestaan geen RC verhoudingen. Ik wil graag privé een investering doen en heb daarvoor geld nodig.

 

Kan ik de liquide middelen uit de persoonlijke holding naar privé halen als dividend ondanks het negatief eigen vermogen? Het ontstaan van een RC verhouding (advies van mijn accountant) is niet wenselijk want indien een van de BV's toch in problemen komt kan er een domino effect naar mij prive gaan. Mocht de investering dan moeilijk verkoopbaar zijn heeft dit enorme gevolgen.

 

Groeten,

Vincent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat versta je onder negatief? Is dat op basis van (commerciele of fiscale) boekwaarde of werkelijke waarde? Zijn er stille reserves? Dividend bij negatieve reserves is niet toegestaan en kan leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid, maar dat kan ook bij het op andere wijze onttrekken van liquide middelen.

 

Wanneer willen de schuldeisers hun geld terug (al dan niet vervroegd)? Waar ga je dat van betalen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

Op basis van commericiele en fiscale boekwaarde. Een van de werkmaatschappijen heeft een aanzienlijke schuld aan een 100% buitenlandse dochtermaatschappij. Wellicht kan die worden kwijtgescholden. Deze schuld kan ook met de voorhanden liq middelen deels worden afgelost. Waardoor de buitenlandse dochter deze middelen weer kan uitkeren als dividend (winstbelasting is hier al over betaald). Maar om dan alles af te lossen moeten we 12 keer dat rondje doen en aangezien de bankprovisie voor overmaken bij de buitenlandse bank 1% bedraagt...

Er zijn verder geen derden die een vordering hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Bouw je pensioen op in je Holding?

 

Dividend uitkeren in relatie tot pensioen in eigen beheer wordt steeds actueler. De fiscus heeft beleid aangekondigd waarbij ze bij dividenduitkeringen zullen toetsen of dat dividend niet dermate hoog is dat daarmee de pensioenverplichting uitgehold wordt. Daarbij zullen ze dat pensioen commercieel waarderen, hetgeen betekent dat een standaard pensioenregeling vaak een factor 1,3 tot 2 hoger is dan waarvoor deze fiscaal op de balans staat (ik zal je de achtergrond besparen, maar het heeft van doen de lage markt rente en het feit dat fiscaal pensioen niet waardevast geïndexeerd mag worden, terwijl commercieel daar vaak wel sprake van is). Als blijkt dat de dividenduitkering dusdanig is dat de dekking van de commerciële pensioenvoorziening in gevaar brengt (en dat zal de fiscus al snel stellen) dan heb je de keuze, dividend terugdraaien of afrekenen over je pensioenvoorziening (72%).

 

Daar komt bij dat vanaf 1 oktober onder het nieuwe BV recht een uitkeringstoets gedaan kan worden op dividenduitkeringen. Als blijkt dat de dividenduitkering het voortbestaan van de BV in gevaar heeft gebracht en jij wist dat of had dat redelijkerwijs kunnen weten, dan zul je daarop hoofdelijk aangesproken kunnen worden!

 

Als je echt wilt weten of je verstandig doet aan deze zet, zie ook je opvolgende post met diverse omzwervingen van geld, dan zou ik een fiscalist inzage geven in alle relevante data. Als je over 4 dagen het dividend toch opneemt op basis van advies van je berichten op HL en je BV komt in zwaar weer dan mag je vast vrezen voor je privévermogen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Joost.

Ik heb in de 6 jaar dat de bedrijven bestaan op geen enkele wijze pensioen opgebouwd.

 

Er is overigens geen reden aan te nemen dat een dividenduitkering van invloed zal zijn op het voortbestaan van de BV. Niettemin als ik nu een uiterking zou doen ontstaat er een RC verhouding. Ik heb dan toch het idee dat ik wanneer ik deze middelen privé investeer eigenlijk met hetzelfde geld "dubbel" onderneem. Dat voelt niet goed.

Link naar reactie
  • 0

Het kwijtschelden van een schuld gaat ook niet zonder slag of stoot. Van belang is in elk geval dat de schuld ook feitelijk oninbaar moet zijn en dat pogingen zijn genomen tot incasso of het uitwinnen van zekerheden.

 

Punt blijft dat dividend uitkeren bij een negatieve winstreserve wettelijk niet toegestaan is, ook niet onder de Flex BV wetgeving.

 

Schulden incasseren doet niets voor de winstreserves, dat is immers verschuiven van geld op de balans.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.