• 0

van privepersoon naar bv vanuit onroerendgoed bv

Goedemiddag, Kan iemand mij advies geven, momenteel zit ik met compagnons in onroerend goed bv, ikzelf als privepersoon, compagnons met beheer bv, nu loopt het sneller als dat we dachten en wil ik ivm uit te keren winst een beheer bv ipv privepersoon om weer direct belasting te betalen te voorkomen, volgens mijn accountant is dat niet mogelijk zonder overdrachtsbelasting te gaan betalen over de panden in voorraad en/of de boel te splitsen: een nieuwe bv op te richten waar de compagnons daar weer bij komen, de oude bv bij mij te laten en leeg verkopen vanuit de oude bv, nieuwe aankopen in de nieuwe bv. Enfin heeft iemand betere ideeen ? Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Meko,

 

Dit is een behoorlijk technische vraag met potentieel grote gevolgen. Ik denk dat je op dit forum geen kant en klaar antwoord zult kunnen krijgen.

 

Met dit soort transacties is het bijzonder goed opletten aangezien er veel facetten bij komen kijken. Je kan hierbij denken aan fiscale en juridische aspecten.

 

Ik ga er vanuit dat jouw accountant ter zake kundig is. Als je twijfelt kan je wellicht een second opinion vragen? Dat vergt wellicht een investering maar voorkomen is beter dan genezen.

 

Heel veel succes!

 

 

Met vriendelijke groet,

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0

Daar zou ik bij een accountant juist niet vanuit gaan! Een accountant is (vaak) geen fiscalist en dus niet de partij om advies bij in te winnen. Zoek een fiscalist die hier vaker mee gehandeld heeft (ik niet, is niet mijn expertise).

 

groet

Joost

 

Waarom zou een accountant niet zer zake kundig zijn? Accountants in het MKB beschikken wel degelijk over veel fiscale kennis en de meeste accountants staan in nauw overleg met fiscalisten. Als er op het kantoor van de accountant ook fiscalisten werken, zal de accountant hier vast overleg mee gepleegd hebben.

 

Ter zake: Bij overdracht van aandelen in een onroerend goed lichaam is overdrachtsbelasting verschuldigd. Hiervan is sprake als de bezittingen van de BV voor ten minste 30% bestaan uit in Nederland gelegen onroerend zaken. Indien het belang van een aandeelhouder minder dan 1/3 is, is geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

 

Het lijkt er dus op dat bij de overdracht van je aandelenbelang aan een Holding overdrachtsbelasting is verschuldigd. Omdat er sprake is van de omzetting van een direct belang in een indirect belang en er feitelijk niets veranderd in je economische positie, zou je wellicht een beroep kunnen doen op een vrijstelling. Maar na globale doorlezing van art. 4 BRV (onroerend goed lichamen) heb ik geen vrijstelling kunnen vinden. Een huiswerkvraag dus voor je accountant.

 

De oplossing die je accountant voorstelt, vind ik nogal complex. Bovendien is de medwerking van de andere 2 aandeelhouders vereist en ik kan me voorstellen dat die daar niet op zitten te wachten.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Daar zou ik bij een accountant juist niet vanuit gaan! Een accountant is (vaak) geen fiscalist en dus niet de partij om advies bij in te winnen. Zoek een fiscalist die hier vaker mee gehandeld heeft (ik niet, is niet mijn expertise).

 

groet

Joost

 

Beste Joost,

 

Het is mijn optiek nogal kort door de bocht om te stellen dat de accountant in kwestie niet ter zake kundig is. Gelet op de informatie die de vraagsteller heeft vermeld, blijkt dat de accountant wel degelijk inhoudelijk heeft gereageerd en niet zomaar iets heeft geroepen.

 

Hoe dan ook, de strekking van deze vraag is denk ik dat de vraagsteller zich goed moet laten adviseren. Dit soort adviezen zijn uiteraard niet louter voorbehouden aan fiscalisten. Het gaat erom dat duidelijk is dat hier sprake is van complexe materie waarbij zowel ondernemingsrechtelijke als fiscale aspecten een belangrijke rol spelen.

 

Een goede adviseur (accountant, fiscalist, notaris) zal de klant er ook op moeten wijzen dat zij eventueel niet beschikken over bepaalde kennis met betrekking tot de gestelde vraag. Een goede accountant zal dan ook de klant naar een fiscalist verwijzen - en vice versa - als zulks nodig mocht blijken.

 

Wellicht dat de vraagsteller mede via bepaalde beroepsorganisaties (accountant, fiscalist) de juiste adviseur kan vinden. Immers, de term "fiscalist" is net als de term "accountant" erg breed aangezien hieronder diverse specialisten kunnen vallen, terwijl je juist een adviseur nodig hebt met kennis van zaken met betrekking tot de onderhavige kwestie.

 

Misschien dat je nog tips hebt voor de vraagsteller met betrekking tot beroepsorganisaties (misschien: www.nob.net?) voor het zoeken naar de juiste fiscalist. Wellicht dat de vraagsteller nogmaals met zijn accountant kan overleggen omtrent het inschakelen van een fiscalist. Immers, het klakkeloos inhuren van een fiscalist zal substantiele kosten met zich meebrengen. Mogelijk dat overleg met de accountant noodzakelijk is en dit ook kan leiden tot het voorkomen van onnodige kosten.

 

Uitgangspunt van dit forum is dat we elkaar verder helpen, toch?

 

 

Met vriendelijke groet,

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0

Beste J.E.J. Jansen

 

Het ging mij er niet om om een accountant af doen als niet ter zake kundig, maar juist om Meko erop te wijzen dat aan accountants vaak meer kennisvelden worden toegedicht dan waarvoor ze opgeleid zijn en ervaring mee hebben. Iemand heeft al snel de neiging om de term accountant te gebruiken voor iemand die dat niet is. Hoe vaak klanten mij al accountant genoemd hebben ("ik zit nu even bij mijn accountant")...terwijl ik dat in de verste verte niet ben.

 

Uiteraard zijn er prima accountants te vinden die een dergelijke klus aankunnen.

 

Voor fiscale ondersteuning kun je naast de NOB ook eens kijken op http://www.rb.nl/zoek_belastingadviseur/zoek_een_adviseur//

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals reeds aangegeven zoek een adviseur met voldoende kennis. Ik ga ervan uit dat er een flink belang is. In dat soort gevallen zou je eigenlijk een adviseur moeten hebben die het intern binnen kantoor nog eens na laat kijken door een collega fiscalist/accountant.

 

Ik ga er trouwens vanuit dat een adviseur een route zal zoeken waarbij niet alleen geen overdrachtsbelasting verschuldigd zal zijn, maar waarbij ook geen AB heffing plaats zal vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.