• 0

met BV in CV.

Goedenavond.

 

Een goede klant van ons wilt in zijn zaak investeren maar heeft hiervoor niet voldoende financiële middelen. Nu heeft hij een voorstel gedaan om ons als compagnon in zijn zaak op te nemen, uiteraard tegen het beschikbaar stellen van een bedrag.

 

Aangezien het jaren lang een goede klant is en zijn idee ons aanspreekt, willen wij hiermee instemmen. Echter willen wij geen extra financiele risico's lopen en ook niks te maken hebben met het bestuur van de zaak. Hierdoor kwam ik op het idee om een CV te starten, met ons als stille vennoot en hij als beherend vennoot.

 

Wij beschikken over een Holding met daaronder een werkmaatschappij.

 

Kunnen wij met onze BV als stille vennoot en hij als beherende vennoot een CV starten? Of is het wellicht handiger / fiscaal aantrekkelijker om als prive persoon in de CV te starten ?

Wat is de beste constructie?

 

Bij voorbaat dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Pedgey,

 

Een BV kan ook stille vennoot in een CV zijn. Maar de BV kan ook gewoon een (achtergestelde) lening verstrekken aan de onderneming van jullie cliënt. Als het mis gaat, kan de BV de lening tlv zijn resultaat brengen. Ik zie dan niet direct het voordeel van de CV-constructie,

 

Je kunt natuurlijk ook vanuit privé als stille vennoot deelnemen in een CV. Omdat dan een eventueel verlies op de lening aftrekbaar is als box 1-verlies, is dat wel een voordeel t.o.v. het verstrekken van een normale lening vanuit privé (box 3).

 

Wat in jullie situatie het meest gunstige is, kan ik zo niet beoordelen. Daarvoor raad ik je aan langs te gaan bij een adviseur.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.