• 0

starter sloepenfabrikage

Hallo medeondernemers

 

Mijn naam is Riccardo 36 jaren jong uit het mooi gelegen Drenthe.

 

Nu zit ik in de situatie dat ik een polyester sloepen fabrikant wil overnemen en op dit moment bezig ben met een ondernemingsplan.

 

Zelf kom ik niet uit de polyester wereld en bij de overname zit een afgesproken inwerkperiode toch kan ik alle hulp van buitenaf gebruiken en dan vooral hoe ik mijn klant bereik.

Vragen zoals:

Hoe zit het klantenbestand in elkaar?

Waar kan ik mijn klanten vinden?

Hoe vind mijn klant zijn sloep?

Wat zijn de criteria voor het aanschaffen van een sloep waar let je op?

 

Hopenlijk zijn hier ondernemers die zelf een sloep hebben die mij enig inzicht in hun gedachtengang willen geven.

 

Ook ben ik op zoek naar een ervaren ondernemer(s) die bekend is met polyester of met sloepen .

Een ondernemer die mij af en toe met wijze raad van dienst kan zijn.

 

Met vriendelijke groet

 

Riccardo

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij bereik je je klanten vooral via internet, zorg dus dat je goed te vinden bent... Verder zijn beurzen een beurzen belangrijke presentatiemomenten van je bedrijf. Heeft het bedrijf nu een goede naam? Waarom wil verkoper zijn bedrijf verkopen? Dat hij je 'inwerkt' is opzich een goed teken. Probeer er achter te komen wat de toekomst is van polyester.

 

Zorg dat je usp's hebt/ontwikkeld..

Link naar reactie
  • 0

Mijn passie ligt erin een product te bouwen van niets naar een gedegen eindresultaat waar een klant veel plezier aan zal beleven.

Ongetwijfelt is het riskant om dit wereldje als buitenstaander in te stappen.

Daarom vraag ik ook om enige hulp en ondersteuning.

Verder blijf ik er gewoon bij werken voor een werkgever om rustig mijn bedrijf op te bouwen.

Investering is niet dusdanig riskant dat ik alles op het spel zet.

Mocht het mislopen sta ik over 2 jaar met lege handen , maar niet ondernemen is een groter risico.

 

Het product overigens zal een 5m sloep zijn met een 9,9 pk ingebouwde bb moter aantrekkelijk voor mensen zonder vaarbewijs en zonder eenBE rijbewijs. Ideaal voor nieuwkomers in de waterwereld.

Later bij succes grotere sloepen met electromoter of bij tegenvallende resultaten kan ik mij gaan toeleggen op andere vormen van polyester producten.

 

Tips en adviezen zowel positief als negatief zijn welkom.

Link naar reactie
  • 0

Leuk!

 

Als fanatieke watersporter kan ik je het volgende meegeven.

 

Voorheen waren de sloepen alleen bestemd voor de mensen met geld en "aanzien". Nu zie je dat echt iedereen in een sloep vaart, ook mede omdat er sloepen op de markt zijn gekomen met in jouw geval een buitenboordmotor.

 

Dat betekent dat jouw doelgroep wel de low-budget mensen zijn. Tenzij je zo een uniek uitziende sloep hebt denk ik dat je al snel op prijs moet gaan concurreren, niet echt ideaal.

 

Daarnaast speelt er nog iets en dat is dat de sloep eigenlijk alweer op z'n retour is. Wil je nu het mannetje zijn dan schaf je een tender aan. Ik heb het dat wel over het hogere segment.

 

Je zal tegen veel concurrenten aanlopen, concurrenten die bijvoorbeeld wel op de beurzen staan (Hiswa, etc) en wel veel aan promotie kunnen doen. Op een beurs staan is prijzig! Als je niet bekend bent in het wereldje en zelf geen passie hebt voor de watersport dan wordt het wel een stuk moeilijker.

 

Tot slot, de watersport branche ligt aardig op z'n gat. Dat zie je ook aan de 2e hands verkopen. In het hogere segment gaat het nog wel, maar over de hele linie zijn die prijzen ook gedaald.

 

Het blijft een luxe product en jouw sloep richt zich meer op de middeninkomens, de groep die het nog wel zwaarder gaat krijgen.

 

Heb je een voorbeeld van de te bouwen sloep? Hoe lang bestaat die firma al? Hebben zij al echt een merk op de markt gebracht?

 

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Doorgaans heb je de meeste kans van slagen als iets je passie is en je de markt door en door kent.

Is het dus niet riskant om in dit voor jou onbekende wereldje te stappen?

 

 

Ik las hier gisteren toevallig een relevante quote over: "Happiness comes from the intersection of what you love, what you're good at, and what the world needs. We've been told time and again to keep finding the first. Our schools helped develop the second. It's time we put more thought on the third.".

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is er een ontwikkeling dat een poolse man casco sloepen wil afnemen dus dat zou contunuiteit brengen in het bedrijf.

Poolse boten zijn zeer populair door de prijs maar de kwaliteit is er ook naar loop maar eens door een haven en je pikt de poolse boten er zo tussenuit.

Nederlandse kwaliteit dat is de norm en dan zullen veel klanten afhaken , maar ik wil wel achter mijn product staan zodat mensen als ze de boot verkopen na enkele jaren een leuk bedrag hebben om weer bij mij terug te komen.

Een tender is mischien wel de nieuwe trend maar ik zal ook in het "low-budget "segment zitten en daar zal de sloep nog wel even populair blijven.

 

en om even op de quote terug te komen.

People NEED boats the icecap is melting you know

grapje natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat ik begrepen heb is dat het een klein wereldje is en iedereen iedereen kent.

Je moet het meer hebben van beurzen en netwerken dan internet, een website is meer als ondersteuning cq online folder.

Dat niet alleen, maar het is ook een wereldje waarin veelvuldig geprocedeerd wordt *en* waar het financieel heel erg slecht gaat. Het is een branche die meer dan gemiddeld (voor zover je daarvan kunt spreken) last heeft van de recessie.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies is goed na te denken over de reden dat de bestaande eigenaar van de toko af wil.

Als koper heb je de tijd aan jouw kant. Koop gewoon nog even niet totdat je echt zeker bent van je zaak en je weet waar je aan begint.

 

Na de koop zit je erin, probeer dit zolang mogelijk uit te stellen want je stapt blijkbaar in een wereld die je niet kent en dan zullen velen beamen dat het slagings percentage lager is.

 

Waarom probeer je niet op de verkoop te richten? Doe het een paar maanden. Als het lukt koop je de toko, als het niet lukt heb je tenminste de munten nog op zak!

Link naar reactie
  • 0

Dank u allen voor de reacties van allen pik ik wat op.

Voorbeeld van de boot zal ik in een verdergevorderd stadium op terug komen.

het merk is niet echt gepromoot en zal het bedrijf vanaf de grond moeten opbouwen.

overname betreft eigenlijk alleen inventaris,opleiding en 2 sloepen.

waarvan ik 1 wil gaan gebruiken als showmodel en dan wel op het water.

 

Ja de markt is moeilijk als de markt makkelijk was had ik dit bedrijf niet kunnen overnemen.

ik geef mijzelf 2 jaar de tijd om naast mijn huidige baan dit bedrijf op te bouwen als ik p.jr 2 sloepen verkoop

kan ik break even draaien en dan kan ik 2 jaar overleven.

2 jaar om contacten te leggen

2 jaar om de markt te observeren

2 jaar om mij verder te specialiseren in deze ambacht.

alle verkoop boven de 2 sloepen is winst geen onhaalbare doelstelling lijkt mij.

winst die 100 procent in de marketing en nieuwe mallen kan worden gestopt.

 

Een heerlijk idee om al mijn tijd te steken om iets op te bouwen tot een merk

Alle waarschuwingen ten spijt ik word er eigenlijk alleen maar gemotiveerder door.

Maar wees niet bang alle scenarios worden doordacht.

Het is een bedrijf en geen hobby

als ik van mijn hobby mijn werk zou maken zou ik niets verkopen.

 

Alle suggesties zijn welkom

(Ben nog een naam aan het bedenken)

En nog steeds ben ik op zoek naar ondernemers uit de watersport op dit forum.

mensen die mij af en toe eens de juiste kant op kunnen wijzen.

Mij aan de juiste mensen kunnen introduceren.

Die mijn sloep wel willen verkopen.

of dat lege plekje bij hun stand nog willen vullen met een foldertje of een sloep :-[

En wie weet proosten we over 10 jaar op die 18 meter boot.

Link naar reactie
  • 0

Beste Riccardo,

 

Sorry als het onderstaande een beetje negatief over komt maar het zijn echt dingen waar je rekening mee moet houden,

 

Je zegt dat je bij 2 sloepen per jaar uit de kosten bent. Weet je zeker dat je alle kosten op een rijtje hebt staan? Vaak zijn de kosten veel hoger als je in 1e instantie denkt.

 

Je hebt buiten de opstart kosten (overname mallen, inventaris, know how, het zelf opstarten van een bedrijf, opstarten van een boekhouding, verzekeringen!, CE keur!) Ook een geschikte werkplaats nodig neem ik aan?

 

Weet je verder al hoeveel tijd er precies in het proces van 1e informatie aanvraag van een potentiele klant tot de daadwerkelijke vervaardiging en verkoop van 1 sloep zit? De klant zou namelijk graag willen proefvaren, willen kijken of hij op de trailer achter de wagen past, dan wilt hij hem het liefst met een 15pk motor, hij wil hem niet blauw maar in het paars hebben, de standaard bolders zijn niet mooi genoeg, die wilt de klant graag in hoogglans gepolijst hebben, hij wil tijdens de bouw steeds komen kijken, dan veranderd hij tijdens de bouw nog een keer van wensen (doet hem toch maar in het rood met 20pk motor en lederen bekleding en graag ook nog een zwemtrap aan de zijkant) enzovoort, enzovoort..

 

Wat ga en kan je zelf straks aan de sloepen doen en wat moet je uitbesteden? Ga je zelf alleen het polyesterwerk doen, zelf het spuitwerk, zelf het interieur, zelf de bolders maken, zelf de boten afmonteren, zelf de boten verkopen en afleveren? Dit zijn allemaal werkzaamheden die niet echt samen te combineren zijn denk je wel? En dat allemaal naast je huidige baan?

 

Daarnaast zijn boten onhandige zware dingen om in je eentje te bouwen, ik neem aan dat je dit niet alleen kunt en diegene die je komt helpen ook graag betaald krijgt voor zijn arbeid?

 

 

Graag hoor ik van je hoe je over bovenstaande dingen denkt?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste peter niks negatiefs aan hoor opbouwend vind ik dat,stof tot nadenken.

Met 2 sloepen uit de kosten zijn is even globaal gezegd daaromprobeer ik ook een goed ondernemersplan

Te schrijven zodat ik alles overzichtelijk krijg voor mezelf.

Ik krijg her en de nog wat offertes voor bv verzekeringen

Ik ben zoekende naar een betaalbaar pand van 200m2 liefst aan het water natuurlijk in een straal van 30km van hoogeveen

Ook overweeg ik me aan te sluiten bij de hiswa

Ce keur zit niet op de deze boot hoe gaat zoiets in zijn werk?

Heeft iemand nog voorbeelden van kosten waar je in eerste instantie niet aan denkt?

 

Het werk wil ik van a tot z zelf doen die afwisseling trekt mij ook aan.

Waar ik mensen nodig heb zal ik mensen uit mijn omgeving inschakelen

Of een pensionado die enkele uren per maand wil bijspringen was ook een gedachte van me

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp dan:

 

- Neem je een fabriek over maar eigenlijk alleen de mallen en krijg je bij de overname van het bedrijf (de mallen) een super snelcursus sloepenbouwen?

- Stap je in een markt die slinkende is door de economische neergang en of de vraag naar sloepen afneemt simpelweg omdat de hype een beetje over lijkt.

- Je zelf eigenlijk geen man van het water bent en je dus ook nog wegwijs moet worden in deze leasure industrie.

- Je voor het eerst gaat ondernemen

- Je in je eigen familie, vrienden en kenissenkring geen ondernemers hebt.

- Je niet al teveel geld hebt om in de nieuwe onderneming te investeren

 

Los van bovenstaande opmerkingen lees ik nergens waarom je zo graag wil gaan ondernemen en minstens zo belangrijk, welke werkervaring jij in je werkzame leven hebt opgedaan. Als ik jouw reacties zo lees, je wil graag een product van het begin tot het eind maken, heb ik vooral het idee dat je een droom nastreeft. Een droom om zelf iets te maken.

Daar leid ik een beetje uit af dat dit voor het eerst van je leven is dat je een (compleet en) ambachtelijk product gaat maken maar dat werkervaring je op dit gebied eigenlijk ontbreekt.

 

Nu wil ik niet zeggen dat het zonder de werkervaring niet kan lukken, er zijn immers genoeg voorbeelden van mensen die niet gehindert door enige kennis gewoon begonnen zijn en iets moois afgeleverd hebben. De maar is dat we natuurlijk niks horen van al die goedbedoelde acties die tot niets leiden.

 

Zelf ben ik geen botenbouwer, wel een techneut, en als ik in gedachten een beetje na ga welke materialen er gebruikt worden voor een sloep dan komt er toch een heel rijtje ambachtelijke beroepen voorbij.

Ok, je kunt bepaalde dingen prima uitbesteden maar dan loop je wel de kans dat je je winst weggeeft omdat die vaak zit in zoveel mogelijk werkzaamheden zelf uitvoeren.

 

BTW CE is geen keurmerk maar een kenmerk

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat je het positief opneemt,

 

Wat voor werk doe je nu? En hoeveel uren ga je straks per maand voor je huidige werkgever werken en hoeveel uur aan je eigen zaak?

 

Je zegt het werk van a tot z zelf te willen gaan doen, heb je al ervaring in één van de werkzaamheden die je moet gaan doen of moet je alles nog leren? Heb je ook door hoeveel geld je moet investeren om echt alles zelf te gaan maken?

 

Ga je echt zelf het polyester werk doen én het strak maken van zo'n boot (verschrikkelijke stofzooi)

Ga je dan zelf de boten spuiten? Hierbij mag je absoluut geen stof hebben, ga je die spuitcabine zelf kopen en een spoedcursus spuiten volgen (polyester strak maken en spuiten is heel moeilijk)

Terwijl de boot na het spuiten ligt na te harden ga je dan zelf die bekleding naaien? (vak apart en weer investeringen nodig)

Ga je ook jezelf nog even aanleren of zelf rvs bolders, trapjes, railingen, enzovoort te maken? (weer investeringen in dure machines)

Ga je dan zelf die sloepen compleet afmonteren, besturing erin, bekleding monteren, tank erin bouwen, kabelboom maken, poetsen, enzovoort... Dit is zelf goed te doen maar niet als je ernaast alweer bezig bent aan het stoffige polyester werk van een volgende bestelde sloep..

 

Kortom wat ik probeer te zeggen is dat er bij het vervaardigen van 1 sloep veel werkzaamheden gedaan moeten worden die elkaar "bijten" zeker wanneer je verschillende boten tegelijk moet maken in een werkplaats van 200 vierkante meter.

 

Je kan mijn inziens beter ervoor kiezen dat jij zelf de mallen hebt, de boten bij een in polyester gespecialiseerd bedrijf laat maken in de door jou aangeleverde mallen. Dat je het schuur en spuitwerk uitbesteed bij daarin gespecialiseerde bedrijven. En dat je zelf vooral bezig blijft met de verkoop, ontwikkeling en de montage van de boten.

 

Als ik vragen mag, welke prijsklasse sloep praten we over?

Link naar reactie
  • 0

@ Nico, Je hebt inderdaad gelijk dat het een kenmerk is.

 

Ik weet zo uit mijn hoofd niet zeker of het verplicht is maar ik weet zeker dat je veel moeite zal hebben om de sloepen te verkopen zonder CE, veel consumenten zullen immers denken dat dit verplicht is en als het er niet op zit zullen ze je misschien niet serieus nemen. Voor de verzekeringen zal het denk ik ook een vereiste zijn maar daar over hebben anderen op dit forum veel meer verstand ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het handig is om te weten hoe die sloep eruit gaat zien. We hebben het hier namelijk niet over een sloep met inboardmotor en veel luxe, een nogal groot verschil.

 

De sloep die gebouwd gaat worden is echt niet zo ingewikkeld. De techniek rondom de buitenboordmotor is eenvoudig. Kikkers/ bolders en ander RVS materiaal is allemaal zo standaard te verkrijgen. Afdekzijl/ cabriokap/ biminitop/ kussens, geen probleem voor een zeilmaker en daar zijn er genoeg van.

 

Ik zou wel de romp en opbouw laten maken door een ander (kan ook in iedere kleur), je kan nu eenmaal niet alles tegelijk, en 1x een mislukte mal en daar gaat je winst. Dan is het een kwestie van 2 delen op elkaar zetten, vastmaken, stootrand eromheen en je kan de boot verder afbouwen.

 

Bovendien ben je dan misschien wat flexibeler in het vinden van een geschikte ruimte als je de polyester verwerking niet zelf doet, niet iedere verhuurder zit daar op te wachten. Hou er rekening mee dat daar ook ongetwijfeld regeltjes omheen bestaan, ivm veiligheid, milieu etc.

 

Denk dan ook eens aan een kleine ruimte die je wellicht bij een jachthaven kan huren. Zit je dicht bij je doelgroep, kan je proefvaren, etc. etc.

 

Er is zoveel te koop en de prijzen staan flink onder druk, je zal echt met iets bijzonders moeten komen en het zou mij echt verbazen als je met 2 boten per jaar uit de kosten kan komen.

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 1

Bedankt iedereen.

 

Ik heb naar aanleiding van o.a jullie respons gezocht naar cijfers in deze branche .

Verkopen 2011 met 46 % gedaald ten opzichte 2010

Reele verkoopprijs ligt op of mischien zelfs wel onder de productieprijs

En ik kan niet anders concluderen dat hierin geen droog brood te verdienen valt

Nu niet en over 2 jaar ook niet.

Daarbij zit er geen ce kenmerk ( terwijl dit verplicht is )op de boot kosten hiervoor zijn 3000

En dan heb je een lijst met aanpassingspunten in het ergste geval is de mal al onbruikbaar.

Uiteindelijk zal het huren van een pand mij de nek kosten.

 

Conclusie zelfs met de beste intenties is de kans dit bedrijf rendabel te maken niet realistisch.

 

Jammer maar de stekker gaat eruit.

Ik ga verder zoeken naar een bedrijf met diversiteit waar ik iets kan creeren , mischien iets waar ik met

20m2 mee uit de voeten kan en waar ik in opgeleid kan worden.

Vr.pr tot max 30.dznd.

Iemand nog wat in de aanbieding?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt iedereen.

 

Ik heb naar aanleiding van o.a jullie respons gezocht naar cijfers in deze branche .

Verkopen 2011 met 46 % gedaald ten opzichte 2010

Reele verkoopprijs ligt op of mischien zelfs wel onder de productieprijs

En ik kan niet anders concluderen dat hierin geen droog brood te verdienen valt

Nu niet en over 2 jaar ook niet.

Daarbij zit er geen ce kenmerk ( terwijl dit verplicht is )op de boot kosten hiervoor zijn 3000

En dan heb je een lijst met aanpassingspunten in het ergste geval is de mal al onbruikbaar.

Uiteindelijk zal het huren van een pand mij de nek kosten.

 

Conclusie zelfs met de beste intenties is de kans dit bedrijf rendabel te maken niet realistisch.

 

Jammer maar de stekker gaat eruit.

Ik ga verder zoeken naar een bedrijf met diversiteit waar ik iets kan creeren , mischien iets waar ik met

20m2 mee uit de voeten kan en waar ik in opgeleid kan worden.

Vr.pr tot max 30.dznd.

Iemand nog wat in de aanbieding?

 

Jij komt er wel!!!

 

Je topics schreef je alsof het een droom was die uitkwam en dan toch realistisch kunnen zijn! Knap!

 

Danny

 

ps

Als je maar niet in de sokken gaat! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.