• 0

Holding, v.o.f. en B.V.

Goedendag,

 

Mijn bericht lijkt deels op dit bericht, maar het antwoord vond ik er niet.

 

Wat is de situatie:

- ik heb een holding --> nu geen activiteiten, behoudens een nog lopend leasecontract

- samen met mijn vrouw een v.o.f. --> zij secretarieel, ik ICT

 

Nu wil ik met een ander een nieuw op te starten bedrijf beginnen. Qua rechtsvorm denken we hierbij aan een B.V. Een van de redenen is het feit dat we, op termijn, medewerkers in dienst willen nemen en/of anderen via ons bedrijf in willen zetten. Risico daarvan willen we niet gelijk privé hebben.

 

Mijn hoofdinkomen zal voornamelijk uit de v.o.f. komen de komende tijd echter zou ik wel al willen starten (parttime) met het ontplooien van activiteiten vanuit de nieuw op te richten B.V.

 

Bij mijn holding ben ik echter niet in dienst, hoe doe ik dit dan? Of eigenlijk vraag daarvoor, kan dat dan wel?

 

Kan mijzelf geen minimum DGA-salaris geven uit beperkte inzet.

 

Wie helpt mij?

 

 

Groeten,

Raymond

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik je verhaal zo lees vraag ik me af waarom je nu niet gewoon begint met die nieuwe activeiten naast je VOF (of evt in je VOF). Mocht het later nodig blijken kun je alsnog de BV in. Of zijn de bedrijfsrisicos zo groot dat een BV meteen noodzakelijk is ?

 

Ben je met dit verhaal bij je accountant geweest, zo nee, doe dat dan. Na het lezen van je bericht komt het een beetje over alsof je geen inzicht hebt in je eigen situatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Snap niet helemaal waarom je aangeeft dat ik geen inzicht in mijn eigen situatie heb.

 

Mijn nieuwe activiteiten naast mijn vof, hoe dan? Ga dit samen met een ander doen, heb daar een bedrijf voor nodig, ben nu alleen op zoek hoe ik daar het best zelf in kan gaan deelnemen.

 

In principe willen we hiervoor een BV opzetten, we gaan cloud-oplossingen realiseren (o.a. koppelingen naar financiële pakketten) en daar kunnen mogelijk risico's aan kleven. Belangrijker nog wellicht, is dat er ook medewerkers in dienst zullen gaan komen op termijn, lijkt mij niet handig om dit dan in een v.o.f. te doen, maar wellicht zit ik mis.

 

Op dit moment heb ik geen accountant, wel een boekhouder, maar laat mij graag breder informeren.

 

Normaliter zou ik geneigd zijn te zeggen dat ik met mijn holding ga deelnemen, maar ben daar momenteel niet in dienst. Volgens mij is dat wel een verplichting aangezien ik in de nieuwe BV werkzaamheden uit ga voeren. Ik zal mijzelf dan vanuit mijn holding (vermoed ik) moeten 'verhuren' aan de nieuwe BV.

 

Of kan mijn holding deelnemen en vervolgens kennis inhuren en die inzetten? Dan zou mijn holding mij in kunnen huren van mijn vof :) Lijkt mij alleen een wat rare constructie.

 

Terug naar de basis van mijn vraag:

- ik heb een vof en haal daar mijn winst uit onderneming (mijn brood) vandaan.

- ik heb een holding en daarmee wil ik gaan deelnemen in een nieuwe BV, moet ik om (parttime) werkzaamheden in de nieuwe BV te kunnen gaan verrichten in dienst gaan van mijn holding om mijzelf zodoende te kunnen verhuren?

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

Dag Raymond,

 

De regel is dat iemand die minstens 5% van de aandelen in een BV heeft en voor die BV arbeid verricht onder het DGA loon valt.

Dat loon is in beginsel 42K. Als je dat lager wilt, dan kun je met een gemotiveerd verzoek aan de fiscus vragen om toestemming. Indien je hard kunt maken dat je zo weinig tijd aan je BV kwijt bent dat een loon van < 5.000 gerechtvaardigd en zakelijk is, dan mag je dat loon achterwege laten.

 

Jouw holding kan dus prima deelnemen in de nieuw op te zetten BV. Jij kan in loondienst van je holding komen en de holding factureert managementfee aan de werk BV. Uit die managementfee betaalt de holding BV jouw salaris.

 

Hoe laag je dat salaris in overeenstemming met de fiscus kunt krijgen, zal erg afhangen van de feitelijke omstandigheden.

Stel dat je per maand 10 uur in de nieuwe BV steekt, dan is best te verdedigen dat je op jaarbasis < 5.000 verdient en dus helemaal geen loon hoeft op te nemen. Bij meer uren hangt het vooral af van hoe je je verzoek ondersteunt met bewijs. De bewijslast ligt namelijk bij jou.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks Joost!

 

Nog even voor mijn beeld, wordt dit eigenlijk per BV gecontroleerd?

 

Stel, ik ga mijzelf verlonen in mijn holding waarmee ik voor 50% deelneem in de nieuwe BV, geef mijzelf een normaal DGA-salaris.

Over enige tijd ga ik ook deelnemen in een andere BV vanuit mijn holding... ik geloof zomaar dat ik dan niet meer deze situatie heb omdat ik mijzelf al verloon vanuit mijn holding.

Ook al haal ik dan maar maandelijks 500 euro uit die 2e nieuwe BV, dan zal niet gelden dat ik meer hieruit zou moeten halen, of wel?

 

Klopt mijn beeld?

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

Ha Raymond,

 

In principe kán elke BV gecontroleerd worden, en wordt ze dat ook, maar de meeste controles gaan automatisch en gaan niet zo diep. Ouderwetse boekenonderzoeken vinden wel plaats maar volgens de media tegenwoordig minder. Als jij aangeeft dat je een algemeen belang hebt, en je bent NIET in dienst, geef je dus impliciet aan dat je niet of nauwelijks arbeid verricht voor die BV (of dochters). Als het dan wel zo blijkt te zijn bij een controle, ben je de spreekwoordelijke sjaak en kun je boetes tegemoet zien.

De rest van je vraag begrijp ik niet. Wat bedoel je met 'dat ik dan niet meer deze situatie heb'? Onder de gebruikelijk-loon-regeling (met een standaard salaris van 42k) val je sowieso, ALS je arbeid verricht voor een van je bv's. Als je imperium groter wordt, (er komt een werkmaatschappij bij) hoef je niet direct alle opbrengsten van de werkmaatschappij om te zetten in loon, maar de verhouding tussen de winst-uitkeringen die naar de holding gaan en het loon wat jij ontvangt moeten nog wel ergens op slaan.

 

Vraag: ga je die Cloudoplosssingen in je eentje realiseren en hebben we het dus over een eenpersoons-bv, of is er nog een ander in beeld, en is dat dan je vrouw of een zakenpartner?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Dat schreef ik in mijn eerste bericht, met een ander, een compagnon dus.

 

Volgens mij zou ik dan de hele boel wat moeten omgooien....

 

In dienst gaan in mijn holding en vanuit mijn holding deelnemen in de vof. Daar onttrek ik dan mijn DGA-salaris uit, daar vinden nl. ook het grootste deel van mijn werkzaamheden tot nog toe plaats.

 

Als ik dan met de holding deelneem in de nieuwe BV en werk daar 1 uurtje (even extreem voorbeeld) en stuur daarvoor factuur van 1 uur, zal niemand daar een probleem in zien is mijn vermoeden.

 

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie
  • 0

In je tweede bericht beschrijf je een en ander al wat beter, je eerste bericht kwam wat onsamenhangend over.

 

Mijn nieuwe activiteiten naast mijn vof, hoe dan? Ga dit samen met een ander doen, heb daar een bedrijf voor nodig, ben nu alleen op zoek hoe ik daar het best zelf in kan gaan deelnemen.

 

Dit zou bijvoorbeeld ook kunnen in een VOF met de ander.

 

In principe willen we hiervoor een BV opzetten, we gaan cloud-oplossingen realiseren (o.a. koppelingen naar financiële pakketten) en daar kunnen mogelijk risico's aan kleven. Belangrijker nog wellicht, is dat er ook medewerkers in dienst zullen gaan komen op termijn, lijkt mij niet handig om dit dan in een v.o.f. te doen, maar wellicht zit ik mis.

Waarom een BV ? Welke winstverwachting hebben jullie ? Hoe groot zijn die risico's ? Medewerkers hoeft naar mijn mening niet een reden te zijn om meteen een BV op te gaan richten. Je zult de risico's moeten inventariseren en afwegen of een BV de geschikte rechtsvorm is.

 

Een ander is ook afhankelijk van hoeveel werk je erin gaat verrichten in relatie tot het werk dat je in de VOF met je vrouw verricht. Houd er rekening me dat als je meer dan de helft van je tijd via je BVs gaat werken je niet meer voldoet aan het urencriterium en dus geen recht meer hebt op zelfstandigenaftrek en daaraan gekoppelde ondernemersfaciliteiten.

 

Ik zou adviseren een keer met je boekhouder alles op een rijtje te zetten wat in jouw situatie het beste is, er speelt meer dan alleen het gebruikelijk loon.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Raymond

 

Niet meteen met je BV in de VOF gaan. Dan ben je de voordelen als IB ondernemer meteen kwijt (zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling). Je zult toch wel 130K winst moeten maken (jouw aandeel) in de VOF wil dat voordeliger zijn, zie column.

 

En nee, als je alleen een dienstbetrekking bij je holding hebt, dan loop je maar 1 keer aan tegen het DGA loon, hoeveel dochter BV's er ook onder hangen. Wel wordt dat DGA loon dan hoger indien er meer verdiend wordt met al die BV's. Lees over de werking van het DGA loon mijn column maar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.