• 0

Aanpassing rechtsvorm agv nieuw contract met grote klant.

Een paar weken geleden heb ik een grote klant verworven. Dit is een multinational. Ik ben een eenmanszaak (we werken met z'n twee, maar dat is nu even niet relevant). Aan de grote klant zitten ook mogelijk grote claims verbonden. Zo zijn de inkoopvoorwaarden niet mals en krijgen we binnenkort een servicecontract.

Ik denk er nu aan om de eenmanszaak om te zetten in een BV. Daar baal ik wel van, aangezien ik voor de fiscus een starter ben (eind 2010), en nog een hoop aftrekposten geniet. Alternatief is een dure aansprakelijkheidsverzekering.

Laat natuurlijk onverlet dat het geweldig is om deze schitterende klant te mogen verwelkomen, maar het heeft nogal wat voeten in de aarde. Alvast bedankt voor de reactie(s)!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zo zijn de inkoopvoorwaarden niet mals en krijgen we binnenkort een servicecontract.

Heb je het laten beoordelen door een bedrijfsjurist of advocaat? In onderhandelingen kunnen veel "scherpe kantjes" er nog worden afgehaald (wat het risico en ook deventuele verzekerbaarheid - acceptatie en premie - ten goede komt )

Bovendien dwingt een beetje tegengas geven ook respect af: zo laat je zien dat je de samenwerking serieus neemt.

 

Let vooral op bij inkoopvoorwaarden die 1 op 1 overgenomen zijn van de US-condities. Sommige bepalingen zijn onwerkbaar of onmogelijk voor de Europese markt.

 

Ik denk er nu aan om de eenmanszaak om te zetten in een BV. Daar baal ik wel van, aangezien ik voor de fiscus een starter ben (eind 2010), en nog een hoop aftrekposten geniet. Alternatief is een dure aansprakelijkheidsverzekering.

 

Zo zwart/wit zou ik het niet stellen: misschien heb je beide wel nodig! Zorg in ieder geval dat je een goed overzicht hebt van de (meer)kosten en de beperkingen van beide opties en neem op basis daarvan een besluit, of laat je hierin bijstaan door een specialist.

 

Los daarvan: bij inkoopvoorwaarden van een grote multinational wordt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (contractual liability) in toenemende mate verplicht gesteld. Het enige waar nog wel eens over te onderhandelen valt is het verzekerde bedrag (dat zeker in US condities standaard veel te hoog is)

 

Houdt er overigens rekening mee dat SLA-penalties nooit verzekerbaar zijn.Verzekeraars dekken alleen de daadwerkelijke schade van derden, niet de contractueel overeengekomen boetebedingen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nop,

 

Gefeliciteerd met de nieuwe klant.

 

Je schrijft dat de klant een paar weken geleden is "verworven." Zijn er al (pre)-contractuele afspraken gemaakt? Als dit het geval is, dan dien je wel te bedenken dat er reeds verbintenissen (kunnen) zijn ontstaan. Het oprichten van een rechtspersoon kan bescherming bieden, maar dan dient de multinational wel met deze rechtspersoon de overeenkomst aan te gaan.

 

Het is niet zonder meer mogelijk om eventueel reeds bestaande verbintenissen dan in te brengen in de rechtspersoon zonder dat de multinational hiermee akkoord gaat. De multionational kan het wellicht vreemd vinden dat er "ineens" een rechtspersoon is opgericht. Goede communicatie is belangrijk, men zal niet zomaar voor jou hebben gekozen.

 

Denk ook aan toepasselijk recht en eventuele arbitrale bedingen. Arbitrage kan worden bedongen, maar is zeer kostbaar bij de uitvoering. Mijn advies is om degelijk advies in te winnen. Voorkomen is beter dan genezen.

 

Met vriendelijke groet,

 

mr J.E.J. Jansen

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een paar weken geleden heb ik een grote klant verworven. Dit is een multinational. Ik ben een eenmanszaak (we werken met z'n twee, maar dat is nu even niet relevant). Aan de grote klant zitten ook mogelijk grote claims verbonden. Zo zijn de inkoopvoorwaarden niet mals en krijgen we binnenkort een servicecontract.

Ik denk er nu aan om de eenmanszaak om te zetten in een BV. Daar baal ik wel van, aangezien ik voor de fiscus een starter ben (eind 2010), en nog een hoop aftrekposten geniet. Alternatief is een dure aansprakelijkheidsverzekering.

Laat natuurlijk onverlet dat het geweldig is om deze schitterende klant te mogen verwelkomen, maar het heeft nogal wat voeten in de aarde. Alvast bedankt voor de reactie(s)!

 

Wat voor werk doe je? Ofwel, is er überhaupt wel sprake van een situatie waarin een rechtspersoon voldoende bescherming biedt? Op het moment dat je persoonlijk werkzaamheden verricht en persoonlijk fouten maakt, is de aansprakelijkheid in privé, ook als je via een rechtspersoon werkt, zeker niet denkbeeldig.

 

Is het niet veel beter afspraken te maken met de klant over hoe jij je verzekert en de contractuele aansprakelijkheid te beperkten tot de dekking van die, door de klant goedgekeurde, verzekering? Dat is iets wat ik in de praktijk vaker tegenkom.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle en nuttige reacties. Er zijn nog geen afspraken gemaakt, wel in de vorm van een mondelinge intentie om tot een raamovereenkomst te komen. Daarin staan weer andere bedragen, die binnen een SLA vallen vermeld.

We maken medische software. De klant heeft ons gekozen omdat we al jaren betrouwbare service leveren en specifieke expertise bezitten. Ik heb de klant openheid geboden en gezegd dat het voor ons lastig is om aan de specifieke inkoopvoorwaarden te voldoen. Ik hoop dat we op basis van aangepaste voorwaarden (onze verkoop- en hun inkoopvoorwarden) verder zaken kunnen doen. Rechtsom of linksom wil ik contracten of raamovereenkomsten laten toetsen door een juridische professional. Waarschijnlijk van dit forum ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nop,

 

Het is inderdaad belangrijk om openheid van zaken te geven en dan ook verstandig dat jullie deze openheid bieden aangezien dit nare verrassingen kan voorkomen. Uiteraard wel even opletten dat er geen belangrijke bedrijfsinformatie (geheim) bij de klant komt. Als er onverhoopt toch geen overeenkomst tot stand komt, dient de schade beperkt te blijven. Als het gaat om grote belangen kan zekerheidshalve ook een geheimhoudingsverklaring worden overeengekomen. Nogmaals, dit is echt afhankelijk van de omstandigheden. Het zal niet standaard bij iedere onderhandeling nodig zijn.

 

Voorts kan het belangrijk zijn om in te schatten hoeveel tijd en welke kosten gepaard zullen gaan met de precontractuele onderhandelingen. Partijen kunnen in deze fase met substantiële kosten worden geconfronteerd waarbij het ook mogelijk is om af te spreken wat er met deze kosten gebeurd als er onverhoopt toch geen overeenkomst tot stand komt. Kosten die gepaard kunnen gaan met precontractuele onderhandelingen zullen voor jullie in verhouding zwaarder kunnen drukken dan voor de klant (gelet op de omvang). Het is een mogelijkheid en geen must, wel goed om hierover na te denken.

 

Daarnaast is mijn ervaring dat grote partijen over het algemeen bereid zijn om serieus te onderhandelen over de voorwaarden. Vooral niet aarzelen, maar benoemen, meedenken en voorstellen!

 

Met vriendelijke groet,

 

 

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0

... Er zijn nog geen afspraken gemaakt, wel in de vorm van een mondelinge intentie om tot een raamovereenkomst te komen. Daarin staan weer andere bedragen, die binnen een SLA vallen vermeld.

We maken medische software. De klant heeft ons gekozen omdat we al jaren betrouwbare service leveren en specifieke expertise bezitten. Ik heb de klant openheid geboden en gezegd dat het voor ons lastig is om aan de specifieke inkoopvoorwaarden te voldoen. Ik hoop dat we op basis van aangepaste voorwaarden (onze verkoop- en hun inkoopvoorwarden) verder zaken kunnen doen. ...

 

Beste Nop,

1. Het is niet helemaal duidelijk op welke basis je voor deze nieuwe klant gaat werken. Is het de bedoeling dat de nieuwe klant een opdracht geeft aan jullie voor het maken van software en dat jullie die software (incl. auteursrecht) aan hen (op)leveren wanneer deze gereed is? Of hebben jullie software gemaakt (die van jullie is en blijft) en geven jullie aan de klant een licentie?

2. Het komt bij dit soort contracten vaak voor dat de contractuele aansprakelijkheid van een partij tot een bepaald bedrag wordt beperkt - bijvoorbeeld tot (een percentage van) het bedrag dat met de opdracht is verdiend - en dat ook de termijn waarbinnen een opdrachtgever een beroep kan doen op een tekortkoming in de nakoming (wanprestatie) wordt beperkt. Op deze manier kunnen de kosten van een verzekering voor de resterende aansprakelijkheid bovendien vaak ook lager worden gehouden (zie ook het antwoord van Norbert Bakker).

3. Let bij het afstemmen van inkoop- en verkoopvoorwaarden o.a. goed op dat er geen tegenstrijdige bepalingen blijven bestaan (voer voor advocaten!) en probeer af te spreken - als de nieuwe klant in het buitenland zit - dat Nederlands recht van toepassing wordt verklaard en dat eventuele procedures in Nederland worden gevoerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0
Houdt er overigens rekening mee dat SLA-penalties nooit verzekerbaar zijn.Verzekeraars dekken alleen de daadwerkelijke schade van derden, niet de contractueel overeengekomen boetebedingen

Kleine aanvulling/correctie naar aanleiding gesprek met een beursmakelaar en recente informatie in vakblad: SLA penalties zijn tegenwoordig in beperkte mate verzekerbaar voor o.a. ERP en applicatie service providers.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.