• 0

Relatiegeschenken - hoe bereik ik de beslissingsmaker?

Het seizoen is weer geopend, tijd voor relatiegeschenken. Samen met een mede HL-lid ben ik al enkele maanden bezig met het opzetten van Champage relatiegeschenken. Begin volgende week zijn de folders, flyers, visitekaartjes en website klaar, dus we staan op het punt om aquisitie te doen.

 

Het product gamma reikt van een in folie verpakte bubbel, een eigen bedrukte full colour champagne-verpakking van karton tot aan een unieke uitgevoerde champagnekist. Er is voor ieder wat wils.

 

Nu is het plan om sowieso bestaande klanten te bellen om afspraken te maken, maar we willen ook nieuwe bedrijven benaderen. Met het anti-spam beleid kan er volgens mij niet zomaar een mailtje verstuurd worden naar de secretaresse, marketingmanager of directeur. En ik twijfel of een koude-aquisitie in dank wordt afgenomen.

 

De twee vragen waar wij met nieuwe bedrijven achter willen komen is:

- Wie regelt vaak de relatiegeschenken binnen een bedrijf?

- Hoe bereik ik die persoon het best?

 

Wij dachten zelf om op bepaalde bedrijven terreinen te gaan flyeren en die na te bellen.

 

Wie heeft er tips of suggesties voor ons?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van de week druk bedrijventerreinen geflyerd, maar kwam erachter dat op vele brievenbussen "Nee, geen geadresseerd materiaal"-stickers waren geplakt. Uiteraard deze brievenbussen niet voorzien van een promotieflyer, maar wel een domper.

Uit de flyers die wel uitgedeeld konden worden toch een aantal offerte-aanvragen uit ontvangen, dus dat is een positief begin.

 

Deze week gaat mijn compagnon in deze bellen naar bestaande klanten en nieuwe klanten (koude aquisitie).

 

Iemand nog meer tips om klanten te kunnen bereiken?

 

En zet je dit jaar zelf als ondernemer relatiegeschenken in als promotie/marketingmiddel?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Je visitekaartje is eigenlijk je belangrijkste folder. vaak blijven die toch wel ergens liggen en iedere keer als iemand er op kijkt is weer een contactmoment .

 

In het boek calimeromarketing van Karen Romme staat een leuk stukje over visitekaartjes. In 2 pagina's weet je gelijk waaraan jouw kaartje moet voldoen. Uiteraard zijn alle andere tips in het boek ook top. ;)

Link naar reactie
  • 1

Zelf zou ik de vraag andersom stellen: ik zou niet de beslissers in een bedrijf willen vinden maar ik zou willen dat zij mijn kunnen vinden. Ik denk dat dat minder tijd kost en een bredere markt oplevert

 

Hoe:

Twitteraccount met gerelateerde tweets

Facebookactie met eigen pagina (heb zelf een site over, toch?)

Op Linkedin in groepen posten

Website hoog in Goole laten komen

Leuke actie (viral) verzinnen waarin mensen dmv delen gratis geschenken kunnen vinden.

 

Als jou product in de aandacht is komen de beslissers vanzelf.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

@HenkH, dank voor je input. Beloond met een reus.

 

@Maarten, je hebt daar een punt. Ik ben zelf niet echt een twitter-expert, facebook is mijn ding, maar dit is ook niet 1-2-3 ingezet. (Je hebt een bepaalde aanloop nodig). Daarbij zou een leuke actie inderdaad aan bij kunnen dragen dat de naamsbekendheid wordt vergroot, ik ga het overleggen met mijn compagnon.

 

Link naar reactie
  • 1

Het seizoen is weer geopend, tijd voor relatiegeschenken.

 

Grote bedrijven beginnen daar veel eerder mee. Zie ook PromZ. Maar in het MKB zijn er zat last-minute klanten. Je doelgroep is de management-assistent die voor de beslisser even snel wat relatiegeschenken moet scoren.

 

Volgend jaar op zoek naar originele verpakkingen, want wat je nou beschrijft is tamelijk standaard.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Een champagnefeest, waar je mensen voor uitnodigt.

"Uw visitekaartje is uw entreebewijs."

Je verzamelt de adressen van die mensen, voert ze dronken, en chanteert ze daarna met de foto's die je laat maken op je feest ;)

 

Maar even zonder dollen.

Organiseer een champagnefeest, geef mensen een miniatuurtje mee naar huis die ze zelf weer cadeau kunnen doen, en je krijgt een flinke lading free publicity.

Wel selectief zijn wie mag komen natuurlijk, maar lijkt mij een goeie manier voor je doelgroep om kennis te maken.

De doelgroep die TwaBla beschrijft benader je enorm leuk met een uitnodiging voor een feest, niks om griezelig te vinden :-)

Kost wel even wat investering maar de spin-off hiervan is groot genoeg om te rechtvaardigen. Als je nog wat marketinggimmicks erbij verzint natuurlijk.

 

Dat is nog eens koude acquisitie. IJskoude acquisitie.

champagne-cooler-punch-bowl1.jpg

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: Dank voor Promz, die kende ik nog niet. Wat betreft de verpakkingen valt het mee dat het standaard is. Je moet het echt zien, woorden zeggen dan niet zoveel. In de bijlage van dit bericht heb ik een voorbeeld gezet, zodat je een beetje kan zien om wat het gaat (In de bijlage een voorbeeld van een bewerkte houten kist). Daarnaast leveren veel bedrijven een eigen full colour kartonnen verpakking vanaf 500 of 1000 stuks, ik heb een manier gevonden dat dit al kan vanaf ±100 stuks. Goed om te voorzien van je huisstijl of eigen ontwerp, zodat je redelijk laagdrempelig kan instappen.

 

Tevens bieden veel drukkers ook alternatieven aan die lijken op een doos, bijvoorbeeld een sleeve. Dat is een blanco doos, waar je een soort flyer overheen trekt als een hoesje. Vaak gebruikt alleen niet te vergelijken met een echte doos.

Volgend jaar, maar vroeger starten en wellicht inspiratie opdoen op. Bedankt voor de Tips TwaBla!

PS: Wanneer bestellen de grote jongens de relatiegeschenken, weet jij dat?

 

@Annedien:Goed idee... grappige is, altijd als je voor jezelf bezig bent dan lijkt het wel TE dichtbij. Voor klanten werken werkt voor mij soms beter, omdat je zelf vaak de ergste klant bent (te kritisch, te diep in het onderwerp etc). Moet proberen iets meer afstand te bewaren om het overzicht te kunnen overzien. Iniedergeval bedankt voor je tip, voor mij een hele stap, maar ik ga er overnadenken hoe ik dit toe zou kunnen passen.

Samsung_Custom.thumb.jpg.e6346c8e7369d9dcafe276ab2dffe89b.jpg

Link naar reactie
  • 0

Toch 'ff' een opmerking... Jullie zijn al enkele maanden bezig... waarom zijn jullie niet eerder (misschien wel voor 'het gereed product') met de handel begonnen??

 

Was geen opmerking zie ik nu, het was een vraag. Mijn opmerking moet zijn.

 

Gewoon nu beginnen met je acties, zorg dat je afbeeldingen etc hebt en onderneem actie want het is al bijna november....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

@Iwan terechte opmerking... een samenloop van omstandigheden is de beste samenvatting.

 

- Webdesigbureau niet bereikbaar en komt afspraken niet na. Offerte formulier pas sinds 2 weken online, pas na ingebreke stelling worden de zaken die ruim 8 weken geleden zijn besproken gedaan. Het is een contact van mijn compagnon, maar kost heel veel energie en tijd om achter zo'n partij aan te gaan.

 

- Drukkerij "vergeet" folder te drukken, terwijl er een schriftelijke bevestiging per mail is gegeven dat het in druk is gezet. Na 7 dagen zie ik geen koerier, bel ik op is er überhaupt nog niks gedaan. Met spoed strooiflyer gedrukt om dit op te vangen bij een andere drukker. Met groepje vrienden gaan flyeren en zelf tussendoor nog de boer op geweest om industrieterreinen af te lopen. Folders komen nu uiteindelijk morgen, eindelijk.

 

- Champagnehuis verandert etiketten, waardoor fotografie niet correspondeert met ontwerp. Gelukkig doen wij het ontwerp zelf, dus ik heb het aangepast, maar was ook een actie, waardoor de controleronde voor de merken die we voeren ook vertraagd werd. Champagnehuis zou deze nieuwe etiketten pas later voeren, maar kennelijk was de oude voorraad er al doorheen of moest het per direct om. De Champagnemerken zelf wilde zien wat er met hun materiaal is gebeurd, soort nacontrole.

 

Al met al, volgend jaar ruim 2 maanden eerder startklaar zijn. Sowieso alle leveranciers nog maar eens onder het licht houden en met ze evalueren als dit voorbij is, want betrouwbaarheid is voor mij belangrijk. Afspraak hoort (zonder opgaaf van tegen reden) afspraak te zijn. Voor ons een ongeschreven regel, maar kennelijk niet voor iedereen.

 

Het verder voorbereiden van de aquisitie is hierdoor er een beetje bij in geschoten, maar wordt nu vol gas opgepakt.

 

Om je vraag nog te beantwoorden, waarom we niet eerder zijn begonnen zonder het fysieke produkt? Is dat we echt met een model wilde laten zien wat je krijgt als ondernemer. Neem nu het voorbeeld van de Samsung-dummy, die is eerst gepresenteerd omdat een beschrijving of 3D-model teveel afwijkt van de realiteit. Onze potentiële klanten uit het vaste klantenbestand vroegen er ook om, omdat ze daadwerkelijk de doos wilde voelen, zien en ervaren als kant-en-klaar geschenk. Het maken van de blanco prototypes ging vlot, echter wilden we ook "samples" hebben van het uiteindelijke resultaat, zodat mensen natuurgetrouwer een beeld krijgen. Wellicht, te pietje precies, maar nu wel wat leuke orders al kunnen schrijven.

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: <..> Wat betreft de verpakkingen valt het mee dat het standaard is. Je moet het echt zien, woorden zeggen dan niet zoveel.

 

Yep, ziet er kek uit.

 

Misschien geen feestje, maar je kan een champroeverij organiseren voor prospects in je buurt. Je kan wellicht een adreslijst kopen bij de uitgever van PA.nl. Of stuur een klein proefmonster...

 

... kurken hebben lage portkosten!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Maarten, je hebt daar een punt. Ik ben zelf niet echt een twitter-expert, facebook is mijn ding, maar dit is ook niet 1-2-3 ingezet. (Je hebt een bepaalde aanloop nodig). Daarbij zou een leuke actie inderdaad aan bij kunnen dragen dat de naamsbekendheid wordt vergroot, ik ga het overleggen met mijn compagnon.

 

 

Twitter hoeft ook niet je ding te zijn. Als je Facebook snap is Twitter nog makkelijker. Bovendien kun jij je facebookpagina koppelen aan je Twitterpagina waardoor elke post op FB ook op Twitter komt.

Kortom:

1 Naam aanmaken

2 Zoeken op keywords en mensen die dit gebruiken volgen/beantwoorden.

3 Geregeld tweets met keywords met een # posten

 

Je moet er wel wat voor doen maar het grote voordeel is dat je direct effect kunt hebben terwijl een website nog een maand of wat moet ranken voordat je resultaat hebt en dan is je moment al voorbij.

 

Daarnaast zou ik me richten op kleine bedrijven. Grote bedrijven hebben denk ik al lang een order uitgezet. Kleine bedrijven doen dat vaak later.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

@Maarten Stevens: Dank je voor de tips. Kan je trouwens bij Twitter gewoon de bedrijfsnaam voeren of ben je verplicht vanuit een persoon te handelen? Dit meer, omdat zowel ik als mijn compagnon dan zou willen twitteren.

 

@Jeroen Wilbrink: De grote partijen zijn we nu door omstandigheden misgelopen, wellicht kan het nog bij een aantal die zelf laat zijn, maar de focus zal liggen op mkb/small business. Uit ervaring heb ik gemerkt dat die die vrij laat in het jaar beslissen en daar liggen mijns inziens ook nog de kansen.

 

Gelukkig hebben we de ideeën voor 2013 al enigzins op een rij, dus als dit voorbij zal er geëvalueerd worden en weer een planning opgezet worden om eerder (liefst -2 maanden) met alles klaar te zijn. Productietechnisch hebben we gelukkig betrouwbare partners, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: <..> Wat betreft de verpakkingen valt het mee dat het standaard is. Je moet het echt zien, woorden zeggen dan niet zoveel.

 

Yep, ziet er kek uit.

 

Misschien geen feestje, maar je kan een champroeverij organiseren voor prospects in je buurt. Je kan wellicht een adreslijst kopen bij de uitgever van PA.nl. Of stuur een klein proefmonster...

 

... kurken hebben lage portkosten!

 

@TwaBla: bedankt voor je feedback en dosis ervaring. Dat met die link-suggestie en kurken is zeker goed gevonden...

Link naar reactie
  • 0

@Annedien:Goed idee... grappige is, altijd als je voor jezelf bezig bent dan lijkt het wel TE dichtbij. Voor klanten werken werkt voor mij soms beter, omdat je zelf vaak de ergste klant bent (te kritisch, te diep in het onderwerp etc). Moet proberen iets meer afstand te bewaren om het overzicht te kunnen overzien. Iniedergeval bedankt voor je tip, voor mij een hele stap, maar ik ga er overnadenken hoe ik dit toe zou kunnen passen.

 

 

Je bent je ergste klant, maar ook je ergste opdrachtgever, want je komt ermee weg dat je de koe niet bij de hoorns vat, bekende kwaal. (Guilty :-[)

Kom maar een keer naar Leiden, brainstormen we een keer en maken we een concreet plan, als je dat leuk vindt. Dan help ik je wel over die hobbel heen. Ik hoor heel veel regel-gedoe, dat smoort de creatieve energie een beetje waarschijnlijk.

Het aanbod staat!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Annedien, heel aardig van je en dank voor het aanbod. Ik zal je wel een PM sturen... wellicht is het voor nu tekort dag, maar ik wil wel van dit aanbod gebruik maken om hiermee anders om te gaan.

 

"regel-gedoe" smoort inderdaad de creatieve energie ;) mooi verwoord. Het is ook meer, dat ik zelf heel kritisch ben naar eindresultaat en wellicht minder focus moet leggen hierop, zodat ik niet met oogkleppen de rest "vergeet".

 

Elke dag leer ik weer. ;)

Link naar reactie
  • 0

@Maarten Stevens: Dank je voor de tips. Kan je trouwens bij Twitter gewoon de bedrijfsnaam voeren of ben je verplicht vanuit een persoon te handelen? Dit meer, omdat zowel ik als mijn compagnon dan zou willen twitteren.

 

Je kan onder welke naam dan ook twitteren. Zelf heb ik een prive account en verschillende zakelijke (per handelsnaam 1)

Je kan dus onder je bedrijfsnaam een account aanmaken en wellicht is het handig daarbij een generieke naam te nemen: champagnekado. Hierdoor kunnen mensen die hierop zoeken je sneller vinden.

 

Maar het meest ideaal is een generieke handelsnaam :P

 

Je kan je password delen met je partner zodat je beide kan tweeten

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.