• 0

Boekhouder

Beste leden,

 

Wij zijn op zoek gegaan naar een boekhouder voor onze VOF. Nu twijfel ik erg aan een boekhouder waar we gister waren.

 

Hij gaf aan dat hij alleen de inkoop- en verkoop facturen nodig heeft en niet onze zakelijke rekening.

 

Hier klopt toch iets niet of wel. Waarom hebben we dan een zakelijke rekening?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar ligt je twijfel? Jullie hebben een zakelijke rekening om je ontvangsten op binnen te krijgen. Had ook op je prive rekening gekund, maar dan lopen je prive en zakelijke inkomsten/uitgaven door elkaar en dat wordt op den duur erg onoverzichtelijk. Je boekhouder hoeft verder niets met die rekening te doen. Hij hoeft alleen te weten wat je inkomsten en uitgaven zijn en dat doet hij aan de hand van je facturen. Lijkt me niets aan de hand, toch?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Waar ligt je twijfel? Jullie hebben een zakelijke rekening om je ontvangsten op binnen te krijgen. Had ook op je prive rekening gekund, maar dan lopen je prive en zakelijke inkomsten/uitgaven door elkaar en dat wordt op den duur erg onoverzichtelijk. Je boekhouder hoeft verder niets met die rekening te doen. Hij hoeft alleen te weten wat je inkomsten en uitgaven zijn en dat doet hij aan de hand van je facturen. Lijkt me niets aan de hand, toch?

 

Oke, bedankt.

 

Het leek ons gewoon vreemd. De man moet toch weten wat er binnenkomt en uitgaat op onze zakelijke rekening betreft de balans. Hoeft hij bijvoorbeeld ook niet te weten wat wij opnemen aan geld voor ons zelf?

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat hij doelde op het feit dat er een (automatische) koppeling tot stand gebracht kan worden tussen de bak en het administratiepakket.

 

Maar ook als je dat tot stand brengt, zou ik toch graag saldi controle willen houden.

 

 

Wat bedoel je met bak? :)

Maar je begrijpt ons standpunt?

 

Maar hij moet dan toch ook ons ondernemersvermogen kunnen bepalen aan de hand van priveontrekkingen en stortingen?

Link naar reactie
  • 0

Owja, hij gaf ook nog aan dat we alle bonnen konden bewaren.

Daarmee bedoel ik van de AH tot aan de Ikea, ook prive aankopen.

 

Als ik op de belastingsite kijk lijkt me dit ook niet te kloppen.

 

Wie kan ons wat tips mee geven waar we naar moeten kijken betreft een boekhouder;

 

- Wat aan te leveren

- Welke kosten zijn zakelijk aftrekbaar

 

En bijvoorbeeld een bon van de action (aanschaf mappen), mogen we die wel aftrekken of moet er een BTW bon van zijn. De medewerker wou namelijk geen BTW bon schrijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste HJdeGroot,

 

Er zijn in Nederland honderden boekhouders.. deze geeft jou geen goed gevoel en geeft je bij het kennismakingsgesprek tips waar je aan twijfelt of zelf al kan nazoeken dat het waarschijnlijk niet klopt.

 

Waarom zou je moeite doen om te begrijpen of wat hij zegt klopt.. De goede boekhouder geeft jou het gevoel dat je administratie in goede handen is en je terecht kunt met vragen en niet dat je elke uitspraak zelf moet controleren.

ik zeg deze van je lijstje strepen en op naar de volgende kandidaat.

Link naar reactie
  • 0

Owja, hij gaf ook nog aan dat we alle bonnen konden bewaren.

Daarmee bedoel ik van de AH tot aan de Ikea, ook prive aankopen.

 

Als ik op de belastingsite kijk lijkt me dit ook niet te kloppen.

 

Wie kan ons wat tips mee geven waar we naar moeten kijken betreft een boekhouder;

 

- Wat aan te leveren

- Welke kosten zijn zakelijk aftrekbaar

 

En bijvoorbeeld een bon van de action (aanschaf mappen), mogen we die wel aftrekken of moet er een BTW bon van zijn. De medewerker wou namelijk geen BTW bon schrijven.

Alle zakelijke kosten zijn aftrekbaar. BTW staat in principe gewoon op de kassabon. Mocht dat er onverhoopt niet opstaan, dan kun je dat zelf uitrekenen. Als je de bon maar bewaart en opneemt in je boekhouding.

 

Alleen mag je geen kassabon aftrekken als deze niet op bedrijfsnaam staat, ook al staat de btw erop. (dacht ik, of heb ik het fout?)

Link naar reactie
  • -1

Ja hoor, dat mag en kan prima. Anders zou je alleen in winkels kunnen kopen, waar ze bonnen op bedrijfsnaam printen. Dat wordt veel te ingewikkeld. Als je even een pakje enveloppen nodig hebt, kun je dat ook bij de supermarkt kopen en de bon zakelijk boeken.

 

nm

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Alleen mag je geen kassabon aftrekken als deze niet op bedrijfsnaam staat, ook al staat de btw erop. (dacht ik, of heb ik het fout?)

Ja hoor, dat mag en kan prima. Anders zou je alleen in winkels kunnen kopen, waar ze bonnen op bedrijfsnaam printen. Dat wordt veel te ingewikkeld. Als je even een pakje enveloppen nodig hebt, kun je dat ook bij de supermarkt kopen en de bon zakelijk boeken.

 

Volgens de site van de belastingdienst moet je om btw af te trekken over een factuur beschikken die aan de wettelijk factuureisen voldoet (met uitzonderingen o.a. van met pin of cc betaalde tankbonnen en ov kaartjes). In de praktijk wordt er bij een inspectie ruimhartiger mee omgegaan. In 2013 worden de factuureisen voor bedragen onder de 100 euro overigens minder stringent en zullen de meeste kassabonnen daaraan voldoen.

 

ingekorte link

 

 

[Mod edit: link ingekort, verstoorde de forum layout]

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met Roel. Als je gevoel niet goed is, zoek dan een ander. Er zijn er genoeg.

En er staan natuurlijk wel kosten op de bankafschriften waar je soms geen factuur van hebt. Verder zijn er vaak nog verborgen kosten (waar je wel een factuur van in de mail hebt gehad maar die je vergeten bent af te drukken). Die staan dan in ieder geval wel op de bankafschriften.

Ik zou overigens geen risico nemen door je AH-bonnetjes af te trekken.

Link naar reactie
  • 1

Mensen toch,

 

Mijn vraag is niet bedoeld om iemand of elkaar te kwetsen.

 

Ik wil gewoon weten waar ik het beste op kan letten bij het nemen van een boekhouder. Het leek me gewoon raar dat de boekhouder waar we waren niet eens onze zakelijke bankafschriften nodig had. Hij moet toch de debiteuren en crediteuren kunnen afstrepen. Ook moet hij toch weten wat er is ontrokken en is gestort.

En ook nog eens zei dat we zoveel mogelijk bonnen moesten aanleveren, dus van zowel prive als zakelijke aankopen.

Vandaar mijn twijfel.

 

Ik weet dat hier veel deskundigen op het Forum zitten die mij al eens eerder hebben geholpen.

 

Mij is altijd geleerd dat er geen domme vragen bestaan.......

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat je gaat twijfelen: ook de zakelijke bankrekening maakt onderdeel uit van jullie ondernemingsvermogen en dus van jullie administratie.

Ga je de administratie aanleveren voor het bijwerken van de boekhouding, dan moet je aanleveren: inkoopfakturen, verkoopfakturen, je zakelijke bankrekening, contant betaalde bonnen, eventueel kasboek als jullie zakelijk kasgeld aanhouden.

Mochten jullie ook vanuit jullie privebankrekening het een en ander zakelijk betalen, zou ik zeker ook de afschriften van deze rekening erbij doen, om te checken of je van alle vanuit privé betaalde zakelijke uitgaven alle bonnen hebt.

 

Bij het maken van de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers geldt dat ook de bankafschriften van de privérekeningen worden opgevraagd: zo kun je makkelijk posten signaleren die relevant voor de aangifte, waar de ondernemer zelf niet aan heeft gedacht.

 

 

José Dings

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste is een leuke discussie, maar dan in een nieuw topic.

 

Maar zo lezende heb je geen vertouwen in je huidige keuze, zoek er nog twee uit en breng die ook een bezoekje.

De kennis hebben ze waarschijnlijk allemaal, het moet persoonlijk ook klikken.

 

Vergeet niet dat er erg veel kaf onder het koren zit in onze beroepsgroep: mensen die jarenlang op een boekhouding hebben gewerkt en dan voor zichzelf gaan beginnen en zich massaal met "low budget pretpakketten" op zzp-ers gaan storten, die helemaal blanco zijn op dit gebied, zich blind staren op deze aanbiedingen, maar na verloop van jaren de fouten van dit soort boekhouders op hun bordje krijgen bij een 1e belastingcontrole, of als er een deskundig iemand een second opinion gaat geven. Dan mogen wij - echte deskundigen - de shit opruimen.

 

Goedkoop is duurkoop

 

José Dings

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat hij doelde op het feit dat er een (automatische) koppeling tot stand gebracht kan worden tussen de bak en het administratiepakket.

 

Maar ook als je dat tot stand brengt, zou ik toch graag saldi controle willen houden.

 

 

Wat bedoel je met bak? :)

Maar je begrijpt ons standpunt?

 

Maar hij moet dan toch ook ons ondernemersvermogen kunnen bepalen aan de hand van priveontrekkingen en stortingen?

 

Dat moet hij zeer zeker . Des temeer een reden om aan hem te twijfelen en nog even verder te zoeken naar een deskundig iemand

José Dings

Link naar reactie
  • 0

Dan mogen wij - echte deskundigen - de shit opruimen.

 

Pfffff...(kuch, kuch)...,

 

Dat zou natuurlijk goed mogelijk zijn, maar vaak krijg je "het deksel op de neus" als je op een forum "een te grote broek " aantrekt is de ervaring. Je moet het natuurlijk zelf weten overigens, maar het valt wel op.

(Is goed bedoeld hoor.)

 

Klein toevoeginkje:

Wij hadden hier een tijd geleden een heuse Topboekhouder in ons midden. Dat ging verre van 'top' moet ik zeggen.

Absoluut geen vergelijk, maar hij ging er wel "vol op in" zou je kunnen zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Beste HJdeGroot,

 

Je zegt het in feite zelf al. Ja het is inderdaad erg vreemd dat jouw boekhouder de zakelijke bankafschriften niet nodig heeft. Hij zal dit inderdaad nodig hebben om de debiteuren en crediteuren af te letteren en de opnamen van jou en je zakelijke partner te boeken. Daarnaast zijn er ook nog de bankkosten en rentekosten of renteopbrengsten en betalingen aan de belastingdienst zoals de BTW, etcetera etcetera.

 

Als hij de bankafschriften inleest in de administratie dan moet jij daar ook van op de hoogte zijn.

 

Bel je boekhouder eens op zou ik zeggen en laat hem daarover uitleg geven.

 

Succes!

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste HJ de Groot,

 

Een administratiekantoor/boekhouder heeft inderdaad de bankafschriften nodig om de overige kosten in mindering van het resultaat te kunnen brengen. Indien alleen de aangifte OB gedaan moet worden, dan is kan men wel uitgaan dat de inkoop- en verkoopfacturen voldoende is. De vraag is: gaat het hier om een totaalpakket inclusief de opmaak van de balans en de resultatenrekening (jaarrekening) of puur een aangifte BTW aangifte.

 

Tegenwoordig kunnen de dagafschriften digitaal op één druk op knop in de administratie verwerkt worden.

 

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik dit graag.

 

Mvg,

 

Dhr. R.Kebdi

 

[mod edit: bedrijfsnaam en link a.u.b. in profiel en/of signature, niet in posts ]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.