• 0

boekhouding van kapitaalsubsidie

Hallo

Stel ik heb een subsidie gehad van 100k voor een internet platform. bij binnenkomst boek ik:

bank 100

aan subsidieverplichtingen 100

 

bij aanschaf internetplatform boek ik

 

internetplatfom 100

aan bank 100

 

en

 

subsidieverplichtingen

aan XYZ?

 

wat moet er hier komen? als er geen post hier komt te staan dan moet ik VPB betalen omdat er dan een saldo in de verlies en winst overblijft. Dat kan niet de bedoeling zijn.

 

met andere woorden: ik wil een subsidie aanwenden voor kapitaalinvesteringen, maar geen VPB betalen over de subsidie, hoe boek ik dit? dank en groet, Peter

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Stel ik heb een subsidie gehad van 100k voor een internet platform. bij binnenkomst boek ik:

bank 100

aan subsidieverplichtingen 100

 

bij aanschaf internetplatform boek ik

 

internetplatfom 100

aan bank 100

 

Dit zijn toch allemaal balansposten, die debet gelijk aan credit zijn ? Waar komt het saldo dan op de V & W ?

Link naar reactie
  • 0

De balans is iig in balans, dus v&w heb je niets mee te maken.

 

Maar, de subsidie verlaagt toch je kosten (die bestaan uit het afschrijven van je platform). Op het moment dat de subsidieverplichting vervalt (en dat is afhankelijk van wanneer je aan alle voorwaarden voldaan hebt) zal je subsidieverplichting moeten afboeken. Daar komt dus een bate tegenover. Afhankelijk van de aard van de subsidie, zijn er wellicht speciale voorwaarden waaronder je dit al dan niet (volledig) in de vpb moet meenemen.

 

Mogelijk kan je de subsidieverplichting per deel afboeken, zodat deze min of meer gelijk loopt met de afschrijvingskosten, maar daar kan ik niets over zeggen,

Link naar reactie
  • 0

Het is heel simpel:

Als je 100K betaald hebt voor een ‘ding’ en tevens 100K subsidie voor dit ding gekregen hebt, dan heb je op je balans staan:

 

‘Ding’ 0,-

 

Als de subsidie bedoeld was om dit ding voor aan te schaffen, dan hoef je inderdaad (normaal gesproken) de subsidie niet terug te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is heel simpel:

Als je 100K betaald hebt voor een ‘ding’ en tevens 100K subsidie voor dit ding gekregen hebt, dan heb je op je balans staan:

 

‘Ding’ 0,-

 

Als de subsidie bedoeld was om dit ding voor aan te schaffen, dan hoef je inderdaad (normaal gesproken) de subsidie niet terug te betalen.

 

 

Het ding is geen 0 euro waard, maar een ton, ga ik maar even vanuit. Maar zelfs als het een platform zou zijn dat je na 1 dag 100% zou afschrijven, moet je dat op de balans kunnen zien.

Link naar reactie
  • 0

Als de investering totaal 125.000 is, wordt je actief post 125.000 - 100.000 = 25.000

 

Is je totale investering lager dan 100.000, wordt je actief 0. Dan blijft er nog een subsidieverplichting op de balans staan, die je wellicht terug dient te betalen (kijk naar de voorwaarden) zo niet, dan zal die vrij vallen in de verlies en winst.

 

Als jij een auto koopt van 20.000 en moeders geeft jou zakelijk 10.000 om hem te kunnen kopen, wordt de auto toch geen 10.000 waard? Je zal 20.000 gaan activeren en daarover gaan afschrijven. Je hebt alleen ergens een schuld of een bate terzake de 10 mille van moeders.

 

Maar ik ben geen boekhouder dus ik laat mij graag corrigeren. Ik heb nu opgeschreven wat ik dacht ....

Link naar reactie
  • 0

inderdaad ik snap die vraag.

 

ik heb met mijn BV een subsidie gekregen om een ding te kopen. nu koop ik dit dit ding en zet hem op mijn balans. ik schrijf de subsidieverstrekker de rapportage en daarna heb ik toch dit ding op mijn balans nog staan met een bepaalde waarde?

 

Er vanuitgaande dat die waarde correct is, zal je die iha activeren. Maar de subsidie (als de verplichting om terug te betalen vervallen is) is dan gewoon een bate . Die verlaagt namelijk de kosten.

 

Sommige subsidies hebben afwijkende regelingen mbt de vpb. Daar kan ik je verder niet aan helpen.

Link naar reactie
  • 0

Zoek maar eens op HIR of herinvesteringsreserve.

 

In feite werkt het precies zo.

Als ik een auto verkoop voor € 20.000,- terwijl deze voor € 10.000,- op de balans staat maak ik een winst van € 10.000,-

Deze dient in de V&W terecht te komen, maar ik mag het ook gaan herinvesteren (mits ik voldoe aan de voorwaarden).

 

Als ik dat doe, dan boek ik de winst van € 10.000,- (die als herinvesteringreserve op de balans is terecht gekomen) af van mijn investering, waardoor per saldo op de balans een nieuwe investering van € 10.000,- komt.

Is het zo duidelijker?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Zoek maar eens op HIR of herinvesteringsreserve.

 

In feite werkt het precies zo.

Als ik een auto verkoop voor € 20.000,- terwijl deze voor € 10.000,- op de balans staat maak ik een winst van € 10.000,-

Deze dient in de V&W terecht te komen, maar ik mag het ook gaan herinvesteren (mits ik voldoe aan de voorwaarden).

 

Als ik dat doe, dan boek ik de winst van € 10.000,- (die als herinvesteringreserve op de balans is terecht gekomen) af van mijn investering, waardoor per saldo op de balans een nieuwe investering van € 10.000,- komt.

Is het zo duidelijker?

 

Kan je de HIR situatie 1:1 kopiëren naar deze? Het aantal reserves dat je mag aanhouden is toch (qua ontstaansgrond) gelimiteerd?

 

(ik houd mij er verder buiten want ik wil het topic niet kapen ....)

Link naar reactie
  • 1

ik heb met mijn BV een subsidie gekregen om een ding te kopen. nu koop ik dit dit ding en zet hem op mijn balans. ik schrijf de subsidieverstrekker de rapportage en daarna heb ik toch dit ding op mijn balans nog staan met een bepaalde waarde?

De richting die BudgetSchuld en Herafin kiezen is volgens mij prima, maar heeft wel als gevolg dat het ding voor 0,- op je balans komt en niet voor de werkelijke waarde. Op je balans verschijnt dan wat je er voor opgeofferd hebt, niet wat het waard is.

 

Als je jouw kant op wil, waarbij het ding voor 100k op je balans komt, begin je in jaar 1 met 100k aan 'assets' en 100k aan liabilities (de subsidieverplichting). Het ding wordt vervolgens afgeschreven, voor het gemak even 10k per jaar, en dan boek je elk jaar:

 

afschrijvingskosten ding (resultaat): 10k debet

boekwaarde ding op balans : 10k credit

 

subsidie opbrengsten ding (resultaat) 10k credit

subsidieverplichting op balans: 10k debet.

 

Op deze manier valt de subsidie weg tegen de afschrijvingskosten. Dat betekent m.i. dat de facto de afschrijvingskosten niet aftrekbaar zijn voor de VPB, ze drukken namelijk niet op je onderneming, maar indirect op je subsidiegever.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.