• 0

Thuiszorg zonder de echte zorg

Omschrijving van je concept:

Ik ben al een aantal maanden aan het denken om mijn eigen bedrijf te starten in de dienstensector.

 

Mijn idee is :

Een totaalconcept ,,thuiszorg,, voor ouderen , tweeverdieners en bedrijven.

Thuiszorg is mischien het verkeerde woord omdat het niet om medische zorg gaat maar om de zorg in en om het huis .

 

Om het ouderen/ bedrijven en mensen die gewoon geen zin/ tijd hebben makkelijk te maken gaan wij werken met 1 " nummer" waarop het complete onderhoud van het huis , waarbij ik denk aan bijv. tuin, schilderen , schoonmaak en andere kleine klussen.

Hiervoor willen we een vast bedrag per maand , afhankelijk van hoe uitgebreid en hoe frequent de service verleend zal moeten worden.

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Zelf heb ik vooral tot nu toe op internet gezocht en er veel over nagedacht . Nog geen echt concrete dingen in ieder geval , maar kwam hier viavia terecht en dacht laat ik het dan maar eens proberen

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

1 nummer ipv 15 verschillende bedrijven om het vooral de ouderen makkelijk te maken.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Geen uurtarief maar gewoon een vast tarief per maand waarvoor je bijv 1 dag per week de beschikking krijgt over iemand die dan schoonmaakt de tuin bijwerkt en even een schilderijtje ophangt.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop dat ik van anderen vooral feedback over mjn idee krijg zodat ik er voor mezelf uit kan komen of dit een haalbaar en rendabel idee is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aardig idee. Ik weet echter niet of er niet al anderen zijn die dit concept toepassen, m.a.w. of er concurrentie is. Heb je daar onderzoek naar gedaan?

 

Verder vraag ik me wel af of degene die komt schoonmaken ook in staat is een schilderij op te hangen of de tuin te onderhouden. Wat voor mensen zou je hiervoor in portefeuille willen / moeten hebben> En zijn die te vinden? Ga je werken met onderaannemers? Of ga je alles ook zelf uitvoeren?

 

Heb je nagedacht over het geografisch gebied waar je deze diensten wil aanbieden? Is dit landelijk, plaatselijk, regionaal?

 

Het lijkt mij een hele uitdaging om dit op een goede manier van de grond te krijgen. Om succesvol te zijn met dit concept zou het wel vanaf de eerste klant goed moeten werken.

 

Is het een idee voor je om je plannen vast wat concreter te gaan beschrijven (vooral voor jezelf)? Je komt dan vanzelf de punten tegen waarin je keuzes moet gaan maken. Bijvoorbeeld t.a.v. de diensten die je wel of niet wil gaan leveren en de regio waarin je actief wil zijn.

 

Even in een notendop mijn eerste reactie, succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen bedankt voor de reactie ,

 

Om een antwoord te geven op de vragen

 

Concurrentie: ik heb hier niet echt "onderzoek" naar gedaan maar heb natuurlijk wel om me heen gekeken de afgelopen maanden en voor zover ik weet is er hier in de buurt geen bedrijf die ditzelfde aanbied. Om ook maar meteen over het geografisch gebied verder te gaan , dit is dus in limburg en dat zal dan ook om te beginnen het gebied zijn waar ik mij op wil gaan richten .

Ook ivm reistijd naar klanten toe , maastricht venlo is een uur max rijden. Dit is mijn inziens goed te doen.

 

Mensen aannemen is weer een stap verder , ik wil niet meteen te hoge kosten hebben , dus in het begin zullen deze mensen vooral bestaan uit mijzelf. In een later stadium zou je eventueel een hovenier , klusjesman en een schoonmaker kunnen aannemen die elkaar dan de beginselen leren.

Het gaat ook niet over zeer specialistisch werk , hiervoor komen we bij de volgende vraag , onderaannemers , uiteraard zullen wij als de klus te groot is bijv. Keuken verbouwen gebruik moeten gaan maken of doorverwijzen naar een specialist . Maar dit is ook niet echt de bedoeling van het bedrijf het gaat er vooral om om ouderen , maar ook bedrijven bijvoorbeeld een totaalpakket aan te bieden waarvoor ze hun tuin onderhouden hebben , het schoonmaakwerk gedaan hebben , en als er links of rechts nog een klein klusje is deze ook meteen meepakt , dit alles voor een bedrag van bijv. 50 eu per maand ( bedrag is niet gebaseerd op enige berekening trouwens ) .

 

Tot zover ,

 

Dit gaat een hele lange weg worden waarschijnlijk , maar ik hoop dát ik met jullie hulp en tips een stuk op weg raak om dit al dan niet van de grond te gaan krijgen.

 

Bedankt ,

 

Limburger

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel bedrijven die iets vergelijkbaars aanbieden, kijk hier maar eens.

 

Op zich zal er voor jouw idee best wel een markt zijn. Vraag me alleen af hoe je dat vaste bedrag per maand ziet in verhouding tot de geleverde diensten. Er hoeft tenslotte niet iedere maand een schilderijtje opgehangen of iets gerepareerd te worden. Lijkt me dus lastig aan de klant te verkopen zo'n vast bedrag. Een vast uurtarief en aantal af te nemen uren per maand is dan makkelijker te verkopen. De klant kan dan zelf bepalen wat er voor gedaan moet worden.

 

Alternatief is dat je de dagelijkse of wekelijkse werkzaamheden tegen uren en tarief doet en voor aparte klusje met vouchers werkt. Of een soort strippenkaart.

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet dit verhaal, hier is geen eer aan te behalen.

De afgelopen jaren hebben we hier op HL al vaker mensen voorbij zien komen die iets met dit soort dienstverlening willen doen.

Complexiteit is dat je zelf niet alle werkzaamheden uit kunt voeren maar je feitelijk een intermediair bent die allerlei andere dienstverleners inhuurt om de klus uit te voeren.

Terecht merkt Henk al op dat zoiets lastig in een maandbedrag is om te zetten.

Huishoudelijk werk, een binnenklusje zoals een schildertijtje ophangen of een wandcontactdoos veravngen zijn nog wel te overzien maar wat als je met echt onderhoud te maken krijgt.

Onderhoud valt vrijwel altijd tegen, die schilder stuit nog wel eens op zwaar verrotte kozijndelen. De loodgieter komt voor een lekkage van een goot ontdekt dat niet de goot lek is maar dat het dakleer vergaan is en geheel vervangen moet worden.

Dat zijn allemaal posten die je van te voren niet kunt voorzien en dus lastig in een maandtermijn zijn vast te leggen.

 

Dus vergeet dit, ik heb een beter idee voor je

 

 

De Verhuiscoach

Regelmatig lees ik in mijn timeline dat mensen vreselijk gestrest raken van hun verhuizing. Al meerdere keren heb ik dan ook mensen zich af zien vragen of nou niet iemand die verhuistres voor hun deels kan overnemen.

Denk daarbij aan het omzetten van gas/water/licht/internet

Werkmensen die op locatie komen om tapijt te leggen, te schilderen en weet ik wat allemaal meer. En wie heeft de sleutel, wie doet er voor deze mensen open. Wie zorgt er voor monitoring van het verhuisproces zelf.

Ook op de verhuisdag of dagen kun jij daar als een soort van aanspreekpunt doorheen lopen, jij zorgt dat alles op rolletjes loopt, koelkasten gevuld worden, werkmensen een bak koffie krijgen enz enz.

 

Ik denk dat je als verhuiscoach echt een bijdrage kunt leveren aan het verlagen van de verhuizing en hee, als je weddingplaners hebt die de stress verlagen waarom dan ook geen verhuisplanner.

Volgens mij is dit ook makkelijker te realiseren dan het plan waar je nu mee loopt.

 

Als je wat ervaring hebt en het loopt goed kun je kijken of je kunt groeien hetzij door personeel aan te nemen hetzij door een degelijk merk neer te zetten en die vervolgens te franchisen.

 

Link naar reactie
  • 0
Dus vergeet dit, ik heb een beter idee voor je

 

 

De Verhuiscoach

 

@Nico,

 

Prachtig idee en goed uitvoerbaar. En als bijkomend voordeel, je hebt weinig kosten want je verkoopt eigenlijk alleen uren.

 

Alleen moet de huizenmarkt wel uit het slop komen zodat het aantal verhuizingen ook weer eens gaat toenemen. maar je zou dit soort dienstverlening kunnen uitbreiden naar de b2b markt. Ook bedrijven verhuizen van klein naar groot en andersom dus er eens voor gaan zitten en een goed plan op papier zetten.

 

En wil je uren verkopen: Je aanbieden als huis oppasser tijdens begrafenissen en crematies is ook erg hot. Het dievengilde heeft deze doelgroep ook ontdekt dus dat is ook een groeiende markt in een vergrijzende samenleving. Laats een artikeltje over gelezen kan het helaas niet zo snel vinden. :-\

 

(wat een ideeën, geloof dat ik er zelf maar mee aan de bak ga ;D)

Link naar reactie
  • 0

Vergeet dit verhaal, hier is geen eer aan te behalen.

 

Dus vergeet dit, ik heb een beter idee voor je

 

De Verhuiscoach

 

 

Ik zou het niet zo negatief zien. Verhuiscoach, Opruimcoach, Wedding-coach,.....

 

Waarom geen schilder coach en schoonmaakcoach, tuincoach? Allemaal onder dezelfde (meewerkende ) persoon ;)

Link naar reactie
  • 0

Voor alle technische werkzaamheden heb je toch echt wel wat vakkennis en ervaring nodig om je niet te branden aan projecten die financieel helemaal uit de klauwen lopen. Daarbij ben je een intermediair tussen de feitelijke uitvoerders die mensen zelf ook wel kunnen bellen.

Tevens zit je met deze dienstverlening ook een beetje in het vaarwater van de vrijwilligers organisaties en andere sociale bezigheidsinstellingen die op deze manier cohesie in de locale samenleving aan willen brengen. En dan moet je als bedrijf concurreren tegens (bijna) gratis.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft vrijwilligers werk heb je gelijk. Ik ken namelijk ook het administratie vrijwilligerswerk.

 

Ik denk dat je de professionele lat niet hoog moet leggen. Maar iedereen die een beetje handig is in zijn eigen huishouden kan voor een ander dit natuurlijk ook. Je kunt de vergoeding bepalen naar de mate van professionaliteit.

 

Vrijwillig : € 0

Noodhulp: € onkosten reis en hulpmiddelen.

Hobby-istig € 20

Grondig poetsen op eigen initiatief € 40

Poetsen als een professional met certificaat €60

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi om al deze tips en verhalen te lezen , bedankt hiervoor dat jullie als " echte ondernemers" mijn idee serieus doorlichten .

Ik ben er hierdoor inmiddels wel achter gekomen dat het idee toch nog de nodige haken en ogen kent.

Onuitvoerbaar zal het niet zijn maar als starter denk ik dat ik te snel verstrikt zal raken in mijn eigen bedrijf.

 

Wat betreft het idee van de verhuiscoach.

Hier heb ik uiteraard ook over nagedacht de afgelopen uren , en als een wedding planner zijn diensten in deze financiele tijd verkocht krijgt zal dit ook met een verhuiscoach wel moeten lukken , ben alleen nieuwsgierig wat voor jou zelf de redenen zijn om hier niet zelf mee aan de slag te gaan?

 

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

 

Limburger

Link naar reactie
  • 0

ben alleen nieuwsgierig wat voor jou zelf de redenen zijn om hier niet zelf mee aan de slag te gaan?

 

Ik denk dat ik voor de meeste ondernemers kan spreken als ik zeg "ik loop over van de plannetjes en heb het al druk genoeg met mijn huidige business dus het overschot aan ideeën kan ik prima delen".

Op deze manier worden er hier op dit forum wel vaker alternatieve plannen voorgedragen als 'we' het plan van de ondernemer in spe niet zien zitten maar hem toch een leuk stukje op weg willen helpen. Je zal ook niet de eerste zijn die met een idee dat hier aangedragen is aan de slag gaat en er leuk business uit haalt.

Link naar reactie
  • 0

Aha , nou bedankt hiervoor en hou dit idee zeker in mijn achterhoofd.

Nu zat ik nog even verder te denken en kwam ik op het volgende

 

1 bedrijfsnaam ( in dit voorbeeld even xxx bv ) met daaronder een aantal divisies.

 

Bijvoorbeeld

 

Xxx bv groen

Xxx bv schoonmaak

Xxx bv onderhoud

xxx bv schilderwerken

 

Zou dit niet een mogelijkheid zijn , zodat je grotere naamsbekendheid krijgt met de xxx bv naam , maar de delen wel afgeschermd zijn van elkaar . Ook zou je dan gewoon 1 uurtarief kunnen vragen. Maar omdat het werkgebied van deze subbedrijven niet heel erg ver uit elkaar ligt ,zou dit goed te combineren zijn volgens mij. Omdat ik in principe alleen of met max 2 mensen hieraan wil beginnen is het ook makkelijker om klanten te werven omdat je in een grote vijver potentiele klanten vist. Ik snap dat dit ook een grotere aanschaf van de materialen met zich meebrengt , maar in principe zou je een bus zo kunnen inrichten dat je voor alle veel voorkomende werkzaamheden in deze divisies alles bij je hebt.

 

Zou graag jullie mening hierover horen ,

 

Alvast bedankt ,

 

Limburger

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon met een eenmanszaak starten.

Onder die eenmanszaak kun je onder meerdere handelsnamen actief zijn, je kunt deze gewoon toevoegen aan je eenmanszaak.

Een ja, jansen groen, jansen onderhoud, het kan allemaal.

 

Overigens moet je met verschillende activiteiten wel een klein beetje opletten, soms lopen werkzaamheden in elkaar over.

Ik denk aan een schilderklus waarbij je gelijk een stukje dakgoot vervangt. Een reparatie een aan kozin waarbij je de verfroller ook ter hand neemt enz.

Zou een beetje raar staan als je dan 2 bonnen schrijft, 1 voor bv onderhoud en de ander voor schilderwerk. Als mensen vervolgens ook nog 2 facturen krijgen met een verschillend uurtarief wordt het een rommeltje.

 

Blijf voorlopig even weg bij de BV constructies, die zijn pas aan de orde als je aandelen wil kunnen verdelen, de aansprakelijkheid voor een EMZ te groot word, je verschillende bedrijfsactiviteiten zo groot worden dat je ze wil scheiden enz.

 

Ik raad je aan nu eerst te beginnen met een ondernemersplan, dan komen de meer specifieke vragen vanzelf.

Link naar reactie
  • 0

Ok , duidelijk

Maar het word dan natuurlijk gewoon 1 tarief bij alle verschillende disciplines.

Met ook 1 centraal telefoonnummer en administratie .

Kan denk ik wel goed concurreren met andere bedrijven omdat ik in de opstartfase dit nog combineren met mijn huidige baan. Totdat ik genoeg klanten zou hebben om hier full time in te stappen.

Ben hierbij ook nog thuiswonend , dus ik heb nog geen hoge maandlasten waardoor ik perse een bepaald bedrag moet hebben aan winst per maand. Op deze manier denk ik dat ik rustig kan bouwen aan het bedrijf.

Of denken jullie hier anders over?

 

Ik ga morgen eens een begin maken met een ondernemingsplan.

Nog tips over de opbouw van dit plan?

 

Alvast bedankt ,

 

Limburger

 

Link naar reactie
  • 0

Ok , duidelijk

Maar het word dan natuurlijk gewoon 1 tarief bij alle verschillende disciplines.

Met ook 1 centraal telefoonnummer en administratie .

Kan denk ik wel goed concurreren met andere bedrijven omdat ik in de opstartfase dit nog combineren met mijn huidige baan. Totdat ik genoeg klanten zou hebben om hier full time in te stappen.

Ben hierbij ook nog thuiswonend , dus ik heb nog geen hoge maandlasten waardoor ik perse een bepaald bedrag moet hebben aan winst per maand. Op deze manier denk ik dat ik rustig kan bouwen aan het bedrijf.

Of denken jullie hier anders over?

 

Ik ga morgen eens een begin maken met een ondernemingsplan.

Nog tips over de opbouw van dit plan?

 

Alvast bedankt ,

 

Limburger

 

 

Ja daag... Begin eens lekker met schrijven. Herlezen, schrijven, herlezen, schrijven.....

Link naar reactie
  • 0

Ok , duidelijk

Maar het word dan natuurlijk gewoon 1 tarief bij alle verschillende disciplines.

Met ook 1 centraal telefoonnummer en administratie .

Kan denk ik wel goed concurreren met andere bedrijven omdat ik in de opstartfase dit nog combineren met mijn huidige baan. Totdat ik genoeg klanten zou hebben om hier full time in te stappen.

Ben hierbij ook nog thuiswonend , dus ik heb nog geen hoge maandlasten waardoor ik perse een bepaald bedrag moet hebben aan winst per maand. Op deze manier denk ik dat ik rustig kan bouwen aan het bedrijf.

Of denken jullie hier anders over?

 

Ik ga morgen eens een begin maken met een ondernemingsplan.

Nog tips over de opbouw van dit plan?

 

Gaan concurreren op prijs omdat je nu weinig lasten hebt is niet altijd een voordeel. Het is namelijk niet eenvoudig om je prijs aan te passen op het moment dat de lasten er wel zijn.

 

M.i. kun je beter concurreren op kwaliteit een betrouwbaarheid. Kom je afspraken na en zorg voor continuïteit bij ziekte etc.

Je basisplan heeft m.i. wel degelijk mogelijkheden indien je gebruik kunt maken van een "netwerk" van mensen waar je op kunt bouwen.

 

Ik vermoed dat je nog weinig ervaring hebt met de voorgenomen werkzaamheden. Wellicht is het dan beter om een of enkele klanten te zoeken waar je mee start om dan op basis van deze ervaringen je plannen verder uit te werken.

 

Mocht je het nodig vinden om het ondernemingsplan van commentaar te laten voorzien dan mag je het naar mij toesturen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.