• 0

Verzameltopic - Google Adwords - Ervaring

Hallo Allemaal,

 

Ik heb de search gebruikt en kwam er wel iets over tegen, maar niet echt veel. Ik zie een paar positieve reacties, maar ik heb wat overgebleven vragen voor de mensen die er ervaring mee hebben.

 

- genereerde het werkelijk veel extra verkeer? hoeveel?

- hoeveel extra klanten leverde dat op? ROI?

- enig idee wat het je nu in totaal per klant gekost heeft?

 

Ik probeer dus uit te vinden of dat Google Adwords zin heeft voor mijn bedrijf. Ik kan de kosten niet te hoog laten oplopen, maar wil met dat beperkte budget toch wel wat omzet genereren.

 

Ook tips m.b.t. zoekwoorden zijn welkom (zie mijn website voor wat ik doe). Ik denk zelf aan zoektermen als:

mkb linux

mkb server

mkb intranet

mkb kosten besparen

mkb open source

 

Thanx!

Pim

 

P.S. wel irritant dat je alleen met creditcard kunt betalen, die heb ik nog niet :)

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Dat hier geeft aan voor waar ik zo bang voor ben. Je schakelt een professional in om zoveel mogelijk respons te krijgen.

Dat zal degene met ervaring inderdaad lukken, maar zij zullen niet selectief zijn om je echte doelgroep te bereiken en gaan er van uit dat in de massa er altijd wel wat uitkomt. Rendement zullen zij je ook niet garanderen, alleen meer bezoekers.

Dan had je geen professional ingehuurd maar een cowboy. De jongens op ons marketing bureau voor adwords die weten eerder en beter te vertellen dan ikzelf wat mijn omzet is. Zij weten dus donders goed wat mijn kosten en opbrengsten zijn.

 

Een professional die zorgt dat hij precies weet wat de opbrengsten van zijn werk zijn. Of dat nou, zoals in ons geval, omzet in euro's is of in een ander geval misschien 'leads' of andere meetbare factoren zijn, dat hoeft niet uit te maken. Hij hoort dat gewoon te weten.

 

Helemaal gelijk. Een professional dient dit te weten. Die kunnen uit Google Analytics allerlei data halen waardoor ze zaken kunnen meten. Dit schijnt ook zo'n beetje de trend te zijn in zoekland...

Bepaal de kosten van een winterschilder bij de Schilder Gigant

Link naar reactie
  • 0

Door in Analytics doelen in te stellen (bv. contact formulier ingevuld, een download of een aankoop) en vervolgens Analytics aan AdWords te koppelen, kan precies worden gezien welke Advertentiegroepen en/ of zoekwoorden leads of omzet genereren en welke niet.

 

Wel is het hierbij zaak niet te snel een conclusie te trekken.

Alles is afhankelijk van de ROI per zoekwoord icm. het aantal kliks.

Dysel levert business software, erp software en verhuur software gebaseerd op ELC Lifecycle technologie.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je ook laten informeren door een professional.. deze kunnen je vaak tot inzichten brengen waar je zelf (nooit) op was gekomen. Adwords kan echt een doolhof zijn..

Mee eens. Het kost wat tijd en verdieping om er goed resultaat mee te behalen. Vaak zie je heleaas dat ondernemers er zelf mee aan de gang gaan, targetten op te dure woorden zonder beperkingen, veel geld verliezen zonder resultaat en er dan nooit meer aan beginnen. Erg zonde denk ik, want dit zijn vaak mensen die wel veel geld besteden aan ouderwetse onmeetbare print advertenties in oude media
Link naar reactie
  • 0

Ik heb het topic al een stuk doorgenomen maar ik kan het niet direct vinden. Hoeveel conversie hebben jullie via adwords voor google search. Ik bedoel dus bestellingen per 100 bezoekers die via adwords(enkel via google search) binnen komen. Op de vorige pagina stond 2%, maar dit lijkt me redelijk onrealistisch. Als ik dan de cpc bij sommige branches bekijk dan zou dit voor veel webshop zeer verlieslatend zijn.

Wat ik vooral wil weten wat de conversie is van een goed afgesteld adwords campange. Ik weet dat ook van de branche afhangt maar ik wil een toch een idee hebben wat ik er mag van verwachten.

Link naar reactie
  • 0

@kaboutertje.

 

Het hangt van de branche af, maar nog veel meer van jouw landingspagina. Als jij een hele hoge conversie hebt dan kun je dus ook meer betalen per klik. Als je per klik 50 EURO betaald, je een marge van 250 EURO hebt en 1 op de 3 koopt, dan maak je winst. Als de conversie niet winstgevend is, dan moet je er mee stoppen, wat maakt het dan uit wat je kunt verwachten? Immers als je het niet haalt, dan heb je er ook niets aan ;)

 

Je conversie optimaliseer je door je aan de standaard conversie regels te houden (goede teksten, duidelijke knoppen, goede call to actions etc.) en te blijven testen. Je betaalt dan aan het begin wat leergeld, maar door te testen leer je hoe je het moet doen. Dat testen doe je met bijvoorbeeld Google Website Optimizer en je gaat dan net zo lang door tot je weet wat converteert.

 

(en om je te helpen, hier vind je hoe je gratis Adwords tegoed krijgt ;) )

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk bij AdWords is ook dat je heel precies werkt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je standaard om de twee of 4 weken exit rondes doet bij je advertenties (binnen advertentie groepen). Hij staat standaard altijd op opimaliseren (rotatie advertenties), een idee is om tijden deze exit rondes slecht presterende advertenties te verwijderen en te vervangen met nieuwe. Om de zoveel rondes zul je merken dat je toegevoegd advertenties oudere inhalen (qua prestaties). Dit gaat ook steeds hogere kwaliteit score geven.

 

Ook kun je om de zoveel tijd bij het kopje zoekwoorden kijken naar de functie "zoektermen weergeven". Deze tool biedt je de optie om te zien onder welke exacte zoektermen je advertenties zijn aan geklikt. Deze informatie kun je weer gebruiken voor het toevoegen van nieuwe zoekwoorden / negatieve zoekwoorden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk bij AdWords is ook dat je heel precies werkt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je standaard om de twee of 4 weken exit rondes doet bij je advertenties (binnen advertentie groepen). Hij staat standaard altijd op opimaliseren (rotatie advertenties), een idee is om tijden deze exit rondes slecht presterende advertenties te verwijderen en te vervangen met nieuwe. Om de zoveel rondes zul je merken dat je toegevoegd advertenties oudere inhalen (qua prestaties). Dit gaat ook steeds hogere kwaliteit score geven.

 

Ook kun je om de zoveel tijd bij het kopje zoekwoorden kijken naar de functie "zoektermen weergeven". Deze tool biedt je de optie om te zien onder welke exacte zoektermen je advertenties zijn aan geklikt. Deze informatie kun je weer gebruiken voor het toevoegen van nieuwe zoekwoorden / negatieve zoekwoorden.

 

 

 

Wij hadden lange tijd een campagne lopen, waarvan de eerste toegevoegde advertentie het best bleef scoren. De andere advertenties werden minder gerouleerd, ondanks dat dit aan stond! Is het dan zo dat de eerste advertentie toch het best is, of doen we dan toch iets verkeerd?

Preventief Medisch Onderzoek op locatie van de klant - CheckHealth.nl

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben nu een maandje getest met een hogere cpc omdat onze advertenties gemiddeld op plaats 4 of 5 stonden. Nu blijkt dat een hogere cpc niet leidt tot veel meer bezoekers en meer omzet. De ROI daalt bij ons aanzienlijk bij een hogere cpc.

 

Adwords wordt in ons geval wel steeds minder interessant omdat steeds meer concurrenten de prijzen per click enorm verhogen om maar bovenaan te staan.

 

Link naar reactie
  • 0

@Dave: dus bij je concurrenten leidt bovenaanstaan wel tot hogere omzet?

 

De verhouding tussen opbrengst en kosten is dan uit verhouding als je bovenaan wil staan. Wij hebben het geprobeerd, maar opbrengst vanuit adwords weegt niet op tegen de uiteindelijke kosten. Organische zoekresultaten converteren beter bij ons en adwords is een aanvulling. Heeft dus geen zin om op 1 te willen staan bij Adwords.

Link naar reactie
  • 0

Nee dit hoort niet zo te zijn. Het probleem blijft dat zodra je nieuwe advertenties toevoegt hij altijd vervalt naar de best presterend advertenties. Beter is om op campagne niveau bij het tapje instellingen (geavanceerde instellingen > advertentieweergave) de rotatie op standaard te zetten. Hiermee geef alle advertenties evenveel impressies waardoor je een duidelijk vergelijkingsbasis krijgt.

 

Een idee is om voor elke USP een aparte advertentie aan te maken, waarna je vervolgens bij de best presterend USP gaat kijken welke varianten het best scoren.

 

Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een tijdje Google Adwords gebruikt, sterker nog ik ben in 2005 begonnen met het gebruik. Toen betaalde ik 0,09 cent voor de gemiddelde click en moest ik zeggen dat de €3000 die ik er maandelijks met mijn bedrijf instak er dik uithaalde. Na mijn bedrijf verkocht te hebben een nieuwe business gestart en nog een nieuwe en nu anno 2012 kom ik erachter dat de hele wereld aan de Google Adwords zit, dat ik €1,10 per click betaal en dat al mijn concurrentie waarschijnlijk lekker zit te clicken want de tijd die een organische bezoeker op mijn website zit is een stuk beter dan de betaalde versie.

 

Mijn conclusie; Adwords was ooit leuk maar nu is het voor vele websites te duur om rendabel te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Adwords kan heel erg veel geld (omzet) opleveren, maar als het niet goed wordt ingezet, ook heel erg veel geld kosten.

Wanneer je geen ervaring hebt met het opzetten van een Adwords campagne, is het raadzaam om te beginnen met een laag budget en enkele keywords (dus niet meteen een hele lijst).

 

Hiermee kan je oefenen, tweaken, meten en verbeteren. Naar mate je er langer mee bezig bent, zal je steeds beter begrijpen wat je moet doen om de advertenties en keywords nog beter te laten converteren.

 

Overigens is e.e.a. natuurlijk afhankelijk van je keywords en je advertentieteksten, maar uiteindelijk ook van je landingspagina (waar de lead op binnenkomt na klikken advertentie) en je gehele website.

 

Overigens zijn er 1001 tips en trucs te vinden op Internet over het instellen en opzetten van Adwords campagnes.

 

Succes met opzetten en uitvoeren. Heb geduld, zou ik zeggen, want het kost echt even wat tijd.

 

(aanpassing: Zie nu pas dat het een heel oude origienele post is)

Link naar reactie
  • 0

We zijn weer een tijdje verder met Adwords, maar blijven een beetje hangen. Het ROI percentage is nu stabiel oop ongeveer 600% volgens Google Analytics. Op zich niks mis mee. Maar het moet toch beter kunnen?

 

Wat we aangepast hebben:

 

- prijs per klik verhogen (heeft een negatief effect op ROI, prijs per klik staat niet meer in verhouding tot opbrengst product)

- nieuwe advertenties toegevoegd (renderen zelfde als andere advertenties)

- uitsluitingswoorden toegevoegd (heeft niet veel effect, valt ook niet veel uit te sluiten want zoekworden zijn zeer specifiek)

- landingspagina's aangepast (werkt voor sommige zoekwoorden, maar geeft niet veel effect op ROI)

 

Heeft iemand nog een idee om de ROI te verhogen?

Link naar reactie
  • 0

Google Adwords werkte in 2005-2008, tegenwoordig betaal je je scheel voor weinig interessante klanten. Wij hebben voor een webshop een test uitgevoerd met adverteren en conversie. Dus als een bezoeker via adwords de u heeft betaald pagina had bereikt kwam er een conversie te staan.

Conclusie was dat er weinig conversies waren ten opzichte van het betaalde bedrag. Het werkt dus wel voor bezoekers en naamsbekendheid maar verwacht geen wonderen qua conversie.

Puur mijn bescheiden mening, ben benieuwd naar ervaringen van anderen...

Handtekening.jpg.d07b69ac6c6c189d5f1f3c73dd6cd724.jpg

Handtekening.jpg.d07b69ac6c6c189d5f1f3c73dd6cd724.jpg

Link naar reactie
  • 0

@delinkbuilder,

 

Mijn ervaringen zijn variabel. Het is inderdaad zo dat in bepaalde segmenten de concurrentie moordend is waardoor het vrij prijzige conversies zijn. Maar ik moet wel zeggen dat we tot nu toe voor bijna al onze klanten rendabiliteit creëren. Daarnaast heb je tegenwoordig wel veel meer bieding opties als 2 tot 3 jaar geleden. Uiteraard zal het in het verleden veel beter geweest zijn qua perceptie.

 

Echter moet je niet vergeten dat er ook positieve zaken tegenover komen. Zo is tegenwoordig het koopgedrag op internet aanzienlijk verbeterd. Mensen kopen snel via internet dus als je je campagne goed opzet met sterke zoektermen die overeen komen met de advertenties en landingspagina's gaat het nu der dag nog steeds prima!

 

Overigens merk ik in de breedte wel dat PPC verkeer over het algemeen beter converteert dan organisch, alhoewel het verschil nihil is en organisch verkeer uiteraard gratis is. Het probleem blijft gewoon simpel weg nog steeds dat bedrijven en personen te breed adverteren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en haak graag even in op dit onderwerp;

 

Het klopt inderdaad dat vaak veel te breed wordt ingezet. Niet alleen qua zoekwoordtypes, maar ook qua zoekwoorden.

 

Waar ik het niet mee eens ben is het laag inzetten bij de start van een AdWords-campagne. Ik heb betere ervaringen met iets hoger inzetten en daarbij gebruik maken van een AdWords coupon van € 50 tot € 100. Die krijg je tegenwoordig overal bij.

Zo kun je gratis snel je kwaliteitsscore opkrikken en ervan profiteren zodra je zelf moet gaan betalen.

 

Natuurlijk is niet alleen de klikratio van belang voor Google bij het bepalen van de kwaliteitsscore, maar het is wel een hele belangrijke....

Link naar reactie
  • 0

@Sea consultancy,

 

Wat jij aan geeft klopt zeker. Tegenwoordig is het vrij belangrijk dat je meteen agressief adverteert. Ook als is je klik door ratio zo hoog, op het moment dat je weinig adverteerd blijft je kwaliteitsscore laag. Dit was niet altijd het geval, maar tegenwoordig wilt Google "data" zien alvorens ze je Kwaliteitsscore herberekenen.

 

Uiteraard is dit gewoon bedoeld om meer te verdienen (vanuit Google) maar dit is wel het geval. En ja CTR is de belangrijkste factor van je Kwaliteitsscore.

Link naar reactie
  • 0

Het draait bij Google Adwords campagnes vooral om relevantie. Hoe relevanter de inhoud van de advertentie hoe beter deze aan kan sluiten bij de opgegeven zoekwoorden en hoe beter de ROI kan worden geoptimaliseerd.

 

Zo bestaat de advertentie uit een titel, een beschrijving en een domeinnaam. Probeer alle zaken zo relevant mogelijk af te stemmen op het achterliggende product / de achterliggende dienst. Volledige relevantie zal immers ook zorgen voor zo min mogelijk clicks op de advertentie door leads die niet precies op zoek zijn naar het achterliggende product / de achterliggende dienst.

 

Mijn advies is dan ook niet alleen te letten op de zoekwoorden en uitsluitingswoorden maar ook te zorgen dat wanneer Google je advertentie laat zien de kans op een click door een niet relevante lead zo klein mogelijk is. Maximale relevantie dus waarbij eventueel gebruik wordt gemaakt van een beschrijvende domeinnaam in de advertentie die exact het product / de dienst beschrijft die wordt aangeboden achter de advertentie want hiermee kan je het verschil maken t.o.v. de concurrentie. Deze domeinnaam kan worden geforward naar de landingpage van het demografische deel van het product / de dienst.

 

Het voordeel van het gebruik van een beschrijvende domeinnaam is uiteraard maximale relevantie van de advertentie, het voorkomen van zo veel mogelijk clicks door irrelevante leads, het reduceren van de ppc-kosten en het maximaal uitstralen van vertrouwen aan de relevante leads.

 

Succes!

 

Tim

DOMAINleads

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.