• 0

Inkopen bij de fabrikant, buiten de handelsagent om

Goedenavond,

 

Ons is gevraagd om handelsagent op te treden voor een buitenlandse producent.

 

Als wij een order krijgen van een detaillist, sturen wij deze order 1 op 1 door naar de producent. De producent levert de artikelen aan de detaillist en stuurt hem een factuur. Over deze omzet ontvangen wij een provisie.

 

Maar... ik kan me voorstellen dat de detaillist de volgende keer direct bij de producent wil bestellen. Is dat mogelijk of hoe gaat dat in zo'n constructie? Geeft de producent dan aan dat hij bij de agent moet bestellen of neemt de producent de bestelling gewoon aan en is zo eerlijk om de omzet te vermelden?

 

Heeft iemand ervaring in dit soort constructies?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De vragen die jij stelt komen allemaal neer op de vraag hoeveel wederzijds vertrouwen er is. Mijn uitgangspunt is daarbij altijd dat het goed is om vertrouwen te hebben, maar dat dat vertrouwen ook in moet houden dat er niets op tegen is dat vertrouwen in contracten vast te leggen.

Kortom, overleg met de fabrikant hoe die om wil gaan met partijen die direct contact opnemen en leg dat vast, liefst met duidelijke boetebedingen.

Link naar reactie
  • 0

 

We adviseren mensen op zoek naar inkoopadressen eventueel contact op te nemen met groothandels of agenten in buurlanden, die soms maar wat graag bereid zijn om extra omzet te pakken. Het is bere-interessant om goed na te gaan hoe het mededingingsrecht rijmt met allerlei distributie- en vertegenwoordigingsovereenkomsten. En zelfs met het merkrecht. Is dat al geregeld voor de Benelux of Europa?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ten overvloede, maar ik neem aan dat je bekend is dat een handelsagent wettelijk vastgelegde bescherming geniet, niet alleen in nederland, maar ook in veel andere landen?

 

De betreffende artikelen in het BW (7: 428-445) zoals genoemd in voorgaande link kun je hier op je gemak even nalezen

 

Verder heeft de ICC een aantal standaardcontracten voor internationale handel (op de website vind je een link naar een Word-overzicht van alle publicaties). 1 daarvan is publicatie 644 betreffende commercial agents.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dit soort situaties lijkt het mij handig om dingen op papier te zetten samen met je klant (fabrikant). Immers, jij zet je in voor hen om een bepaalde afzetmarkt te gaan creëren, waardoor fabrikant meer gaat verkopen. Voor beide partijen is het dus van belang om de lijn van afnemer tot aan fabrikant in stand te houden. Normaliter word er in zo'n contract ook het afzetgebied benoemt. Ben jij bijv. de exclusieve handelsagent van heel Nederland? Dit betekent dat de afnemers dus niet buiten jou om kunnen. Als een van deze afnemers zich rechstreeks bij de fabrikant óf bij een agent in bijv. Belgie zou melden dan moet het voor alle partijen duidelijk zijn: Afnemer is statutair gevestigd in Nederland en dús dient hij zich bij jou te melden. Als de fabrikant dit strak aan houd met al hun agenten (ik zou dit eisen alvorens werkzaamheden voor hen uit te voeren!) dan is er geen man overboord.

 

Vanwege jouw vraag begrijp ik dat je je hier zorgen over maakt en daaruit maak ik op dat dit dus niet geregeld is. Hoe weet je dan waar je aan toe bent? Voorkom dat jij iedere dag aan het zweten bent voor hen en de afnemers jou vervolgens passeren. M.a.w.: regel een contract.

 

succes!

Het is net zo lang onduidelijk tot dat het duidelijk is...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.