• 0

Eenmanszaak, huren van garagebox.

Hallo,

Na veel lezen op dit forum en erg veel nuttige informatie te hebben opgedaan heb ik toch een vraag waar ik niet duidelijk een antwoord op kan vinden.

Ik sta op het punt een eenmanszaak te beginnen die apparatuur verhuurt. Nu heb ik voor die apparatuur opslagruimte nodig.

Mijn idee was om daar een garagebox voor te huren zodat ik ook de aanhangwagen die daar voor nodig is kan stallen. Nu zit ik met een 2 simpele BTW vraagjes:

Wordt er normaal gesproken BTW berekend door de verhuurder?

Ik las ergens dat dit niet verplicht is voor gehuurde bedrijfsruimte en dat het onderling wordt afgesproken. Indien dat het geval is ben ik er volgens mijn redenatie (bij een gelijkblijvend totaalbedrag per maand) Erbij gebaat indien er wel BTW berekend wordt. Aangezien ik dat weer kan terugvragen en daarmee de netto kosten verlaag.

Klopt mijn gedachtegang een beetje?

Hartelijk dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38520-eenmanszaak-huren-van-garagebox/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Een lang verhaal kort makend: voor de meeste bedrijven kan er inderdaad - in overleg met verhuurder - gekozen worden tussen belaste en onbelaste huur. Er zijn hierop 2 uitzonderingen:

1) Bedrijven die zelf niet voor minstens 90% btw belaste prestaties leveren, kunnen niet huren met BTW. (Zeker bij jonge panden betekent dat meestal een fors duurdere huur -opslagen tot meer dan 30% zijn geen uitzondering- omdat de verhuurder dan ook de BTW van zijn investering en onderhoud niet of niet volledig kan aftrekken )

2) Bij verhuur van werktuigen en machines, verhuur van parkeerruimten voor voertuigen en lig- en bergplaatsen voor vaartuigen, verhuur van safeloketten en verhuur van kampeerplaatsen, vakantiewoningen, hotel- en pensionkamers is er geen keuzemogelijkheid: de verhuurder moet altijd btw berekenen.. Zie ook deze brochure van de Belastingdienst

Zo te zien val jij onder uitzondering 2, er is dan altijd sprake van BTW belaste verhuur

Edit: ik krijg per PM de terechte opmerking dat de bedrijfsactiviteiten (verhuur) niet plaatsvinden in de gehuurde garagebox. Wellicht is er dus geen BTW plicht, maar zoals je zelf terecht al opmerkt is het huren met BTW meestal gunstiger.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

In aanvulling op het korte verhaal van Norbert (met name de conclusie) het lange verhaal: het gaat bij de tweede uitzondering niet om de bedrijfsactiviteiten van de huurder, maar van de verhuurder. Dat de huurder hier toevallig zelf materialen verhuurt, doet niet ter zake, het gaat erom dat hier een garagebox wordt verhuurd. Of dit verplicht met btw belast is, is afhankelijk van wat in dit geval met een garagebox wordt bedoeld. De staatssecretaris heeft hier in een besluit het een en ander over gezegd:

Het begrip 'parkeerruimte' heeft een ruime strekking. Onder dit begrip vallen:

a. onroerende zaken die naar hun aard (d.w.z. qua inrichting) bestemd zijn om te worden gebruikt als parkeerruimte voor voertuigen, en waarbij het gebruik als parkeerruimte tussen partijen niet is uitgesloten. Het gaat hierbij onder meer om open parkeerruimte en om overdekte of gesloten parkeerruimte (zoals parkeerruimte in een parkeergarage of onder een kantoor- of woningcomplex). Ook zogenoemde 'zwerf'parkeerplaatsen (niet exclusief gebruikte parkeerplaatsen) vallen hieronder. De verhuur van multifunctionele ruimten die primair voor andere doeleinden dan voor het parkeren van voertuigen (kunnen) worden gebruikt, vormt in principe geen verhuur van parkeerruimte. Deze verhuur is vrijgesteld (zie artikel 11, eerste lid, onderdeel b, van de wet), tenzij partijen opteren voor belastingheffing of sprake is van de onder b bedoelde situatie.

b. onroerende zaken die naar hun aard niet zijn bestemd om als parkeerruimte voor voertuigen te worden gebruikt, maar waarbij partijen zijn overeengekomen om die zaak voor de overeengekomen periode uitsluitend als parkeerruimte te gebruiken. Te denken valt aan multifunctionele ruimten en weilanden die volgens de tussen partijen gesloten overeenkomst worden gebruikt als parkeerruimte voor voertuigen en kassen waarin caravans worden gestald.

Het is mogelijk dat de verhuur van parkeerruimte nauw verband houdt met de vrijgestelde verhuur van een andere onroerende zaak, zoals een woning of een bedrijfspand. Het nauwe verband kan blijken uit het feit dat de verhuur van de parkeerruimte en de verhuur van de andere onroerende zaak plaatsvindt op basis van één verhuurcontract. Hierbij zijn twee situaties mogelijk:

1. De verhuur van de parkeerruimte gaat op in de verhuur van de andere onroerende zaak. In deze situatie volgt de verhuur van de parkeerruimte het belastingregime dat geldt voor de verhuur van de andere onroerende zaak. De verhuur van parkeerruimte gaat onder meer op in de verhuur van de andere onroerende zaak als:

- de parkeerruimte voor voertuigen en de voor een ander gebruik bestemde onroerende zaak (zoals een woning) deel uitmaken van hetzelfde gebouwencomplex; en

- de parkeerruimte en de andere onroerende zaak door dezelfde eigenaar aan dezelfde huurder worden verhuurd (zie het hiervoor genoemde Morten Henriksen-arrest).

De term 'deel uitmaken van hetzelfde gebouwencomplex' heeft een ruime betekenis. Hiervan is niet alleen sprake als de parkeerruimte zich bevindt in (meestal onder) de andere onroerende zaak, maar ook als de parkeerruimte zich bevindt in een afzonderlijk (garage)complex nabij de andere onroerende zaak, dat behoort tot hetzelfde gebouwencomplex.

2. De verhuur van de parkeerruimte vormt een afzonderlijke prestatie. In deze situatie is de verhuur belast. Deze situatie doet zich bijvoorbeeld voor als de eigenaar/huurder van een onroerende zaak een aparte overeenkomst afsluit met de exploitant van een parkeergarage voor de huur van een aantal parkeerplaatsen.

Rechtbank Breda vond zeer recent nog dat een garagebox geschikt is voor het parkeren van een voertuig en dat dit in de huurovereenkomst niet was uitgesloten, zodat de verhuur verplicht belast was. Nu TS de garagebox los huurt en ook daadwerkelijk een voertuig (aanhangwagen) wil stallen, lijkt er geen ontkomen aan de btw. De btw die kan worden teruggevraagd komt bovenop de huurprijs (dus de totaalprijs blijft niet hetzelfde), maar omdat de verhuurder een voordeel heeft (hij mag de door hem betaalde btw ook terugvragen), kan de huurprijs excl. btw wel omlaag. Vermoedelijk zal dit echter al in de huurprijs zijn verwerkt, omdat de verhuurder al weet dat hij met btw verhuurt en daar dus al rekening mee heeft gehouden. Het kan echter geen kwaad de verhuurder daarop aan te spreken, als hij met name vrijgesteld verhuurd, zal dit bij hem wellicht ook wat minder duidelijk zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar