Ik heb een BV waar ik DGA ben. Ik heb een grote vordering op de BV (75.000 euro) op de BV via een rekening courant. Nu vraag ik me af of het volgende fiscaal/juridisch klopt en mag:
- De BV koopt een auto voor 40.000 euro inclusief BTW.
- De BV vraagt de betaalde BTW terug.
- Meteen (of na een paar maanden) doet de BV de auto over naar de DGA voor de economisch waarde ten laste van de rekening courant van de DGA.
- De BV voert de aanschafskosten van de auto op als kosten in de venootschapsbelasting.
Zal dit toegestaan worden of zal de fiscus dit aanmerken als fraus legis? Maakt het in dat geval nog uit of de auto direct of pas na een paar maanden wordt overgedaan?
En als laatste, normaal gesproken wordt de auto afgeschreven in 5 jaar, maar mag deze afschrijving nu ineens worden gedaan omdat de BV niet meer de beschikking over de auto heeft, hij verdwijnt immers van de balans.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
W.A. van Baarn
W.A. van Baarn
De volgende situatie doet zich voor:
Ik heb een BV waar ik DGA ben. Ik heb een grote vordering op de BV (75.000 euro) op de BV via een rekening courant. Nu vraag ik me af of het volgende fiscaal/juridisch klopt en mag:
- De BV koopt een auto voor 40.000 euro inclusief BTW.
- De BV vraagt de betaalde BTW terug.
- Meteen (of na een paar maanden) doet de BV de auto over naar de DGA voor de economisch waarde ten laste van de rekening courant van de DGA.
- De BV voert de aanschafskosten van de auto op als kosten in de venootschapsbelasting.
Zal dit toegestaan worden of zal de fiscus dit aanmerken als fraus legis? Maakt het in dat geval nog uit of de auto direct of pas na een paar maanden wordt overgedaan?
En als laatste, normaal gesproken wordt de auto afgeschreven in 5 jaar, maar mag deze afschrijving nu ineens worden gedaan omdat de BV niet meer de beschikking over de auto heeft, hij verdwijnt immers van de balans.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38540-mag-dit-auto-kopen-op-bv-maar-overdragen-naar-priv%C3%A9/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag