• 0

Bedrijf gaat groeien. Ik wil meer samenwerken, hoe vorm te geven?

Mijn bedrijf is aan het groeien en gaat (als het goed is) het komende jaar sterk groeien. Steeds meer veranderen mijn werkzaamheden van creatief zijn naar adminstratief bezig zijn. Na jaren van alleen in mijn zaak gewerkt te hebben ga ik nu een andere weg in waarbij samenwerking/collega's noodzakelijk is. Maar hoe? Dat is nu de vraag.

 

Even kort de situatie:

Ik heb een creatief bedrijf dat spellen en events bedenkt en uitvoert.

Ik werk momenteel met een aantal freelance schrijvers en een aantal freelance acteurs. Contact gaat 90% via mail en 10% via telefoon.

 

Waarom wil ik samenwerken met anderen?

1 Er komen taken bij waar ik niet goed ik ben/weinig plezier uit haal (bestellingen afhandelen, netwerken, opdrachten binnenhalen) en die kan ik dan uitbesteden

2 Door samenwerking met andere creatievelingen hoop ik mij producten te verbeteren en nieuwe kansen aan te boren bv nieuwe concepten die deels buiten mijn expertise liggen.

3 Doordat de stijgende vraag zal ik meer moeten uitbesteden aan betrouwbare derden.

 

Hoe dit vorm te geven?

Ik wil een bedrijfsopzet dat past bij de creative inslag van mijn product. Ik zie mezelf niet als een directeur tav werknemers maar opteer meer voor een soort los vast samenwerkingsverband waarin mensen zelfstandig denken en handelen.

 

Ik heb het volgende idee: ik wil een pand huren en daar mensen (die een aanvulling voor mijn bedrijf zijn) een bureau laten huren. Men is dus zelfstandige en heeft samenwerkingsprojecten met mij maar men kan daarnaast ook eigen klanten hebben.

Afgezien van een huurafspraak oid is er niet een vast verband en kunnen beide partijen stoppen met de samenwerking.

 

Voor de creatieve samenwerking kan dit goed. Voor de zakelijke kant (diegene die de bestellingen afhandeld, boekingen regelt) is deze vorm minder handig omdat er geen duidelijke activiteiten te factureren zijn.

 

Nu is dit een idee maar weet ik niet of er (voor mij) verborgen nadelen of gevaren zijn. Dus mijn vraag aan jullie:

Wat vinden jullie van deze opzet?

Wat voorzien jullie aan problemen?

Dit lijkt vooral handig voor de creatieve contacten. Wat zouden jullie doen voor de personen die de zakelijke kant doen? (boekingen enz.) Toch een contract geven?

Welke alternatieve mogelijkheden zien jullie?

 

Ik hoor graag jullie reacite/vragen

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, Maarten,

 

Het concept die je voorschrijft heeft enige overeenkomsten met Coworking. . Ik heb zelf een cowerk ruimte in Oosterhout, de mijne is een dedicated Open Coworking ruimte, en ik hou me bezig met het ontwikkelen van een gemeenschap van verdiend vertrouwen onder de deelnemers.

 

Tot nu toe hebben wij meerdere samenwerkingsverbanden gezien groeien; een paar bedrijven zijn gepromoveerd tot erelid (ze werden ons te groot); er is een cooperatie om een uitgeverij op te zetten in de startup-fase; en nog veel meer contacten gezien bloeien in lange termijn relaties. Ik vind het prachtig werk.

 

Jouw model lijkt mij een gelimiteerd Coworking ruimte, die zich beperkt tot een bepaalde sector. Ik ken een paar exemplaren hiervan in Duitsland, alleen hebben ze een grotere "anker" bedrijf waaromheen alles draait en over het algemeen is het gebruik door de andere mensen gratis of erg goedkoop.

 

Maar het model zelf is ook al eeuwen in de VS gebruikt door advocaten, artsen, en dergelijke professionals.

 

Om je te oriënteren , zou ik beginnen met de Coworking Wiki; er zijn er veel businessplans, modellen, best practices te vinden. Coworking is een containerbegrip die dekt privé ruimtes net als de mijne, door gewoon bedrijven die extra ruimte over hebben en duurzaam bezig zijn, en nog verder naar een Seats2Meet in de NS station.

 

Is het de bedoeling dat de mensen waarmee je ruimte deelt, altijd bezig moeten zijn met projecten voor jouw bedrijf? Als het project afgelopen is dan moeten ze meteen weg? Of ga je eerder voor kruisbestuiving, samenwerken met mensen die al interessant zijn geweest of interessant zou kunnen worden?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Is het de bedoeling dat de mensen waarmee je ruimte deelt, altijd bezig moeten zijn met projecten voor jouw bedrijf? Als het project afgelopen is dan moeten ze meteen weg? Of ga je eerder voor kruisbestuiving, samenwerken met mensen die al interessant zijn geweest of interessant zou kunnen worden?

 

Hallo Jeannine,

 

Bedankt voor je reactie.

Het begrip Coworking is nieuw voor me dus bedankt voor de tip, ik ga me er in verdiepen.

 

De mensen hoeven niet altijd bezig te zijn met samenwerkingen met mij. Wel heb ik het idee dat er wel een bepaalde samenwerking moet zijn, dus niet een jaar lang niks samen doen maar een paar maanden niks is geen probleem.

 

Wat ik graag zou willen is bijvoorbeeld een vaste middag waarop we om de week "iets nieuws" bedenken. Iedereen doet een pitch voor een idee en daar kiezen we één uit waaraan iedereen mee werkt. Dus de vormgever geeft het vorm, de websitebouwer bouwt de website, de schrijver schrijft, enz, enz. Zo kan iedereen vanuit zijn professie een bijdrage leveren.

Ook mensen die nog niet er bij zitten zijn dan welkom en kunnen door hun inbreng zich zo een plaatsje veroveren.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 1

Nou, Maarten, zat je maar in Noord-Brabant. *zucht*.

 

Als ik kijk naar waar je je mee bezig houdt, dan zou ik eerst denken aan je activiteiten uitvoeren in een bestaande lokatie -- een bestaande cowerk ruimte of een andere plek waar de infrastructuur door iemand anders aangeboden wordt. Want ik zie niet centraal staan in je verhaal de wens om een gemeenschap om je heen te laten groeien; ik zie eerder de wens om daarbinnen ook te draaien en ook iets van betekenis aan te bieden.

 

Omdat dit en schriftelijk medium is, voeg ik haastig toe: dit is niet kritisch. Ik denk simpelweg dat jouw rol zoals je het nu voorschrijft eerder catalytisch is dan organsatorisch. Ik heb zelf een relatie met een toneelgroep hier in de beurt, en een van de slimste beslissingen die ik ooit gemaakt heb was om in zee te gaan met die groep.

 

Mijn moeder zei eens tegen me, "If you don't think it would be fun to wash his socks, don't marry him". En in dezelfde geest zeg ik, als je het niet leuk vindt om ervoor te zorgen dat de ruimte schoon is en dat de flipover klaar staat, dat er koffie genoeg is en dat de stomme router opnieuw ingesteld wordt, dan niet beginnen aan zo'n ruimte.

 

Eigenlijk was het idee van de Open Coffee in het begin hetzelfde als wat jij nu zegt. Ik denk dat Skype en Seedcamp er wat aan gehad hebben. :-)

 

Dit alles wil niet zeggen dat het een slecht idee is, er zijn er kantoor lokaties genoeg in je buurt, ook al keek ik alleen even snel. En er zijn er genoeg bedrijven in de wereld die werkplekken voor frelancers aanbieden tijdens de samenwerking. Maar afgezien van een huurcontract ozd is er ook geen bescherming voor de freelancers ed.

 

Als ik het nu zie -- en ik kan het fout hebben -- het lijkt me dat je volgende stap zou kunnen zijn om te beginnen met je vaste middag -- in een cowerk ruimte of in een pub, kan allemaal, bier en coworking is een beetje zoals peper en zout -- en je gemeenschap eerst ontwikkelen. Daarna wordt het vanzelf duidelijk of er draagvlak is om een centrale kantoorruimte te gaan delen. En zoja, hoe groot en wat voor diensten er behoefte aan is.

 

Het is een sleutelbegrip in Open Coworking geworden dat je met de gemeenschap moet beginnen: heb je 10 mensen klaar om mee te doen dan ben je pas klaar om de makelaar te bellen. Maar niks is verplicht: toen ik met Kamer52 begon kende ik geen 10 mensen in heel Nederland en was praktisch analfabeet in de taal. Ook een blinde varken vindt af en toe iets te eten.

 

In ieder geval, nog een cowerk ruimte of makerspace is altijd welkom, hoor. :-)

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeannine,

 

Bedankt voor je kritische blik en je tips.

Je hebt denk ik gelijk dat het hebben van zo'n kantoor/samenwerking niet mijn doel is maar een middel. Randzaken wil ik best even doen maar moeten niet het grooste gedeelte worden van het werk, dat moet creatief van aard blijven.

 

Ik heb net een 3 uur durend gesprek gehad met iemand waar ik wellicht samen een kantoor mee begin. Dit is een voorwaardenscheppend type wat mij goed aanvult. Hierdoor kan het opzetten van zo'n ruimte dichterbij komen maar ik moet ook even goed focussen op inkomsten want van de lucht kan ik niet leven.

Brabant is inderdaad lichtelijk ver, helemaal met de fiets maar zo via internet help je me ook goed op weg. Je hebt me voldoende links en leesvoer meegegeven!

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.