• 0

Contractbreuk vs relatiebeding

Hallo,

 

Ik heb al een aantal jaren mijn eigen vertaalbureau. Daarnaast ben ik met een garantie-urencontract in dienst bij een werkgever (voor trainingen, geen vertalingen). Deze werkgever betaalt al een aantal maanden het salaris in twee keer uit en ook het vakantiegeld is nog niet betaald. In mijn ogen pleegt hij daarmee contractbreuk.

 

Ik ben van plan om mijn eigen activiteiten uit te breiden, maar ik heb een relatiebeding. Ik heb het relatiebeding al door een jurist laten bekijken en volgens hem kan mijn werkgever mij daar wel aan houden. Er staat niks ongebruikelijks in.

 

Maar hoe zit het met het plegen van contractbreuk? Verandert dat de geldigheid van het relatiebeding?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij niet:

 

1. Tot je ergenis is je werkgever te laat met loonbetalingen. Voor werknemers geldt dan een bijzondere regeling, namelijk dat je tot 50% van het verschuldigde loon kunt vorderen (4e t/m 8e dag te laat 5% per dag extra, iedere dag daarna 1%).

 

2. Een geldig relatiebeding lijkt hier los van te staan. Vanuit de optiek van je werkgever zou het immers nadelig voor hem zijn als hij klanten aan je verliest.

 

3. Bij de rechter heb je hele goede redenen om betaling van je salaris af te dwingen, maar niet zozeer om het relatiebeding ongeldig te laten zijn.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Ik heb al een aantal jaren mijn eigen vertaalbureau. Daarnaast ben ik met een garantie-urencontract in dienst bij een werkgever (voor trainingen, geen vertalingen). Deze werkgever betaalt al een aantal maanden het salaris in twee keer uit en ook het vakantiegeld is nog niet betaald. In mijn ogen pleegt hij daarmee contractbreuk.

 

Ik ben van plan om mijn eigen activiteiten uit te breiden, maar ik heb een relatiebeding. Ik heb het relatiebeding al door een jurist laten bekijken en volgens hem kan mijn werkgever mij daar wel aan houden. Er staat niks ongebruikelijks in.

 

Maar hoe zit het met het plegen van contractbreuk? Verandert dat de geldigheid van het relatiebeding?

Nee, dat verandert er niets aan, maar als jij je positie goed uitspeelt en dus ook voldoende sommeert enzo voor die loonbetalingen, sta je natuurlijk veel sterker op het moment dat je aan de rechter vraagt het relatiebeding ter zijde te stellen 'omdat je tenslotte toch inkomen moet hebben en je werkgever ook na sommatie en ingebrekestelling niet of niet tijdig betaalt'.

Link naar reactie
  • 0

Beste StevenK,

 

Als er alleen sprake is van een relatiebeding, dan betekent dit dat je na het einde van het dienstverband geen zakelijke relaties van werkgever mag benaderen.

 

Dit is anders dan een concurrentiebeding dat ziet op jouw werkzaamheden na het einde dienstverband.

 

Mijn ervaring is dat beide begrippen meestal met elkaar worden verward. Immers, een relatiebeding hoeft geen concurrentiebeding te zijn.

 

Als je dat wilt, wil ik je voorstellen om mij het betreffende beding te mailen. Ik kan dan beoordelen wat precies de strekking is van het beding. Dit is dan kosteloos.

 

Ik hoor het wel.

 

Met vriendelijke groet,

 

Joop Jansen

 

 

 

 

 

 

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste StevenK,

Joop, ik heb relatie- noch concurrentiebeding :)

 

TS heeft dat wel en spreekt duidelijk van een relatiebeding. Over een concurrentiebeding wordt niet gesproken en aangezien TS aangeeft al met een jurist te hebben gesproken denk ik dat de verwachting reëel is dat het daadwerkelijk een relatiebeding is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Illeke,

 

Even terug naar de basis: Had u uw vertaalbureau al toen u "de arbeidsrelatie met (non)relatiebeding" aanging met uw "trainingen"-werkgever? Als dat zo is had uw werkgever dus blijkbaar geen problemen met deze (parallel lopende) activiteiten. Waarom zou hij dat nu wel hebben als u uw eigen bedrijfsuren uit breidt? Hij moet wel een belang hebben bij het kunnen afdwingen van het relatiebeding.

 

Of heeft u toentertijd het samengaan/samenlopen van uw eigen bedrijf met het loondienstverband dichtgetimmerd met een maximaal aantal uren te besteden aan/voor het eigen bedrijf? Een soort van extra-nevenactiviteitenverbod of een voordat-uitbreiden-van-eigen-bedrijf-eerst-toestemming-werkgever-afspraak?

 

Met vorige HL-ers eens: een foute loonbetaling maakt het relatiebeding (soms ook door rechters als concurrentiebeding beoordeeld) niet ongeldig. Maar is er uberhaupt wel sprake van een incorrecte loon-/vakantiebijslagbetaling? Wat staat daarover in het arbeidscontract of in een CAO? Waarom doet uw werkgever zoals hij doet? En als hij echt fout bezig is en blijft kunt u inderdaad wettelijke verhoging en wettelijke rente claimen (goedschiks of kwaadschiks via de rechter).

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 8-10-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Joop, ik heb relatie- noch concurrentiebeding :)

 

 

Goedemorgen Steven,

 

Ik zie het inderdaad. Excuus voor het misverstand. Wel fijn om te weten dat je geen relatie- of concurrentiebeding hebt ;)

 

Het mag dan wel zo zijn dat een jurist hier naar gekeken heeft, maar dat zegt mij niet zoveel. Zullen we de keuze om al dan niet gebruik te maken van mijn aanbod gewoon bij de vraagsteller laten?

 

Met vriendelijke groet,

 

Joop Jansen

 

 

 

 

 

 

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van plan om mijn eigen activiteiten uit te breiden, maar ik heb een relatiebeding. Ik heb het relatiebeding al door een jurist laten bekijken en volgens hem kan mijn werkgever mij daar wel aan houden. Er staat niks ongebruikelijks in.

 

Heb je voor jezelf al op een rijtje wat je nu zelf wil ? Verder met de dienstbetrekking ja of nee ?

 

Als je de dienstbetrekking toch al wil beeindigen heb je niks te verliezen. Als je ermee verder wil maar alleen je diensten ook aan bieden aan zijn relaties, is het dan niet verstandiger gewoon een gesprek aan te gaan met je werkgever ?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Hierbij wat aanvullende informatie.

 

Ik had mijn vertaalbureau al voordat ik bij deze organisatie in dienst kwam. We hebben destijds geen afspraken gemaakt over aantal uren in eigen bedrijf steken etc. Zij wisten dat ik mijn eigen bedrijf had en tot op heden is het geen probleem geweest. De vestiging waar ik voor trainingen voor verzorg, doet namelijk niks met vertalingen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik daar toen bij stilgestaan heb.

 

Nu is de situatie heel anders. De loonbetaling verloopt slecht, omdat ze vermoedelijk tegen faillissement aanzitten. De reden die ze aangeven is dat ze diverse BV's uit elkaar hebben gehaald en dat ze de boekhoudingen moesten ontvlechten. Dit duurt nu al 4 maanden.

 

Over het vakantiegeld staat in mijn contract dat ze gespreid mogen betalen, maar dat dat dan in de maanden mei, juni en juli dient te geschieden. Dit is niet gebeurd.

 

En ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik wil. Van de ene kant wil ik graag mijn activiteiten uitbreiden. Dat wil zeggen meer vertalingen, maar ook trainingen. Van de andere kant is een dienstverband voor mij weer gunstig, omdat ik geen arbeidsongeschiktheidsverzekering kan afsluiten ivm reuma...

 

Ik begrijp iig uit de reacties dat het relatiebeding losstaat van de contractbreuk. Ik ga donderdag met mijn werkgever om de tafel om een lijst met opdrachtgevers/relaties van hen te krijgen.

 

Als iemand nog briljante ideeën heeft, dan hoor ik het natuurlijk graag :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.