• 0

wij hebben een woning op een bedrijventerrein in Roelofarendsveen en in de bedrijvenunits een bedrijfspand. wij gaan dit verkopen. het huis staat op prive en de bedrijfshal op de zaak.

 

hoe gaat het bij verkopen met de btw? moeten we over de woning ook btw rekenen? het huis mag niet apart verkocht worden van de gemeente dus koop je de hal dan moet je ook het huis kopen en andersom. degene die het koopt kan natuurlijk een bedrijf beginnen in de woning en de hal verhuren.

 

voor de bedrijfshal is het duidelijk dat er btw gerekend moet worden, maar over de woning? voor de woning hebben wij gebruik gemaakt om de btw terug te vragen en over 10jaar terug te betalen, wij moeten dit nog 6x doen.

 

wie kan ons e.e.a duidelijk maken wij hebben hierover wel contact met onze boekhouder maar zijn zelf ook graag op de hoogte.

 

 

 

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/38547-bedrijfswoning-en-bedrijfspand/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoofdregel is dat onroerend goed niet met BTW geleverd worden, maar met dat er overdrachtsbelasting betaald moet worden. BTW is de uitzondering op de regel. Dit is ook van toepassing op het bedrijfspand. Ik ga ervan uit dat het pand ouder is dan 2 jaar.

 

Het lijkt me echter verstandig dat je eerst je gesprek met je accountant afwacht, het is namelijk nogal complexe materie. Een en ander is ook afhankelijk van wie de koper is en wat deze ermee wil gaan doen. Tevens zou je te maken kunnen krijgen met herziening.

  • 0

Voor de btw hebben jullie beide delen volgens de destijds geldende regels aangemerkt als ondernemingsvermogen. Daarbij moet gedurende 10 jaar het gebruik worden gevolgd en eventueel herzien (wat ertoe leidt dat jullie jaarlijks 1/10 van de teruggevraagde btw over de woning moeten terugbetalen). Onder de huidige regels is dat niet meer mogelijk en zou (mits splitsbaar) alleen de btw over het bedrijfsgedeelte mogen worden teruggevraagd. Gevolg hiervan is dat de woning nu niet met btw kan worden geleverd, omdat de woning niet voor tenminste 90% voor btw-belaste prestaties wordt gebruikt. Dat betekent in ieder geval dat bij verkoop de resterende herzieningsbtw ineens moet worden afgedragen.

 

Voor het bedrijfsgedeelte geldt in beginsel hetzelfde, alleen heb je daar wellicht de mogelijkheid om te opteren voor belaste levering, mits de koper dit belast gaat gebruiken.

 

Als het niet splitsbaar is, zul je voor de vraag of het pand met btw mag worden geleverd, moeten beoordelen of het geheel aan de 90%-eis voldoet. Zo niet, dan loop je ook tegen herziening van het bedrijfsgedeelte aan.

 

Doet je boekhouder (waaronder in het spraakgebruik ook nog wel eens de accountant en fiscalist worden geschaard) dit alleen, of maakt hij gebruik van fiscale expertise binnen of buiten zijn eigen kantoor?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

onze boekhouder is ook accountant, wij willen de woning en hal zonder btw te koop zetten.

 

wij moeten inderdaad btw van de woning in 1 keer afdragen bij verkoop de nieuwe eigenaar kan zelf bepalen hoeveel procent hij de woning voor bedrijf gaat gebruiken en daardoor zelf bepalen hoeveel hij in de btw wilt doen

 

bovenstande klopt toch?

???

  • 0

Het zou natuurlijk een beetje zonde zijn als je een stuk btw letterlijk weggooit, omdat je niet goed beseft hoe de regeling werkt. Als je de hal met btw aan een btw-ondernemer levert, hoeven jullie daarover geen herzieningsbtw te betalen en de koper krijgt de btw gewoon terug. Wel met nieuwe herzieningstermijn, maar als hij 10 jaar blijft zitten, heeft hij daar geen last van.

 

Lever je zonder btw, dan moet je wel herzieningsbtw betalen, en kan de koper niets terugvragen (hij heeft immers niets betaald).

 

Het voordeel van leveren met btw kun je eventueel delen met de koper, als compensatie voor de herzieningstermijn die hij erbij krijgt, dan ontstaat een win-win situatie.

 

Maar als gezegd, of dit mogelijk is, hangt af van de exacte omstandigheden. Vraag daarom na bij je accountant waar hij zijn kennis op dit gebied vandaan haalt - een accountant weet vaak wel het een en ander van fiscaliteit, maar lang niet zoveel als een btw-specialist. Net als dat ik als fiscalist ook wel eens wat langs zie komen op boekhoudgebied, maar vragen daarover erg graag doorstuur. Immers, ieder zijn vak. Er zijn accountants die met fiscalisten samenwerken, maar dat doen ze niet allemaal. Wel zo verstandig om even na te vragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.