• 0

Ontslag bij minderheidsbelang

Mijn man heeft een 10% aandelen belang bij een werk bv en heeft zelf een Holding bv. Hij brengt maandelijks een management fee in rekening bij de werk bv en door het minderheidsbelang draagt de werk bv ook werknemerspremies af.

 

Nu heeft de werk bv financiële problemen en heeft de andere aandeelhouder ( 90% ) bepaald dat hij door afscheid te nemen van mijn man die financiële problemen het hoofd kan bieden. Hij wil dus zelf gewoon verder met zijn business. Verwacht dat hij een half jaar extra ruimte krijgt van de bank en dan de business vlot kan trekken.

 

De afgelopen 3 maanden is de management fee ook nog niet betaald. Door het optimisme dat de partner had over een potentiële investeerder (wat is afgeketst) en later het vrijgeven van extra middelen via de bank, heeft mijn man hem in eerste instantie het voordeel van de twijfel gegeven. Nu lijkt het er echter op dat de partner verwacht hem geen geld meer schuldig te zijn. Sterker nog hij wil graag afspraken maken over het benaderen van relaties, want die zijn tenslotte volgens hem vanuit de werk bv aangegaan.

 

In de management overeenkomst is geen relatiebeding en ook geen concurrentiebeding opgenomen. Daarnaast is het merendeel van de relaties afkomstig van mijn man vanuit zijn arbeidsverleden.

 

Lastig aspect is nog dat er een opzegtermijn is van 6 maanden. (UWV zal dus ook pas na 6 maanden overgaan tot een uitkering)

 

Dus eigenlijk is de werk bv mijn man nog 9 maanden management fee verschuldigd als ze uit elkaar gaan. Het spreekwoord van een kale kip valt niet te plukken lijkt hier echter van toepassing.

 

Hoe kan mijn man hier nu het meest ongeschonden uitkomen als er een vaststellingsovereenkomst met wederzijds goedvinden wordt opgesteld?

 

1. Hoe kan hij zorgen dat hij alsnog die 3 maanden en de 6 maanden opzegtermijn betaald gaat krijgen?

 

2. Heeft de partner recht om aanspraak te doen op relaties, terwijl er geen opdracht met die relaties ligt en er geen relatie danwel concurrentiebeding aanwezig is? Lijkt me dat hij helemaal nergens recht op heeft.

 

3. Hoe om te gaan met UWV? Is het handig op voorhand al met hen contact hierover op te nemen, of zullen zij pas in actie komen als er een vaststellingsovereenkomst ligt?

 

4. Ik begreep van de site van UWV dat van betalingsonmacht ook in dit geval geen sprake is. Is nu de enige optie om via een incassobureau het openstaande bedrag en de 6 maanden opzegtermijn te gaan vorderen of zijn er nog andere constructies te bedenken?

 

Mijn man zou met zijn eigen Holding bv verder willen en dat zou kunnen met in ieder geval 1 van de relaties. Dan zijn we ook niet afhankelijk van het UWV.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Triskelion,

 

Ik begrijp de constructie nog niet.

 

Er is sprake van een eigen Holding BV en van betaling van een managementfee van de werkmaatschappij aan de Holding B.V. van uw man. Dit lijkt op een factuur van de Holding van uw man naar de werkmaatschappij. Dit suggereert een zelfstandige versus een zelfstandige.

 

Ik begrijp ook dat de werkmaatschappij als werkgever over de betalingen aan uw man inhoudingen/afdrachten pleegt waaronder dus blijkbaar loonbelasting, zorgverzekeringswetpremie en WGA-/WW-premie. Dit suggereert een arbeidsrelatie (werkgever/werknemer-relatie). Zijn er dus echte loonstroken aanwezig? Is er ook een schriftelijke arbeidsovereenkomst of CAO van toepassing tussen de werkmaatschappij en uw man?

 

Hans van Dongen / 8-10-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Mijn man heeft op aangeven van de toenmalige accountant van de werk bv een eigen Holding bv opgericht. De werk bv betaald de Holding bv van mijn man een management fee en mijn man zijn Holding bv betaald hem salaris.

 

De werk bv met de partner die 90% heeft en waarin mij man een minderheidsbelang van 10% heeft betaald door deze werknemer contructie aan het UWV de werknemer premies.

 

De Holding bv van mijn man draagt over zijn salaris loonheffing af en zorgpremie.

 

Er is geen CAO, maar wel een managementovereenkomst tussen de werk bv en de Holding bv.

 

In eerste instantie was het de bedoeling van mijn man om als zelfstandige aan de slag te gaan, maar door het minderheidsbelang is het uiteindelijk dus als nog een werkgever-werknemer gezagsverhouding geworden. Nu is hij er uiteraard wel blij mee, omdat je volgens mij zo meer rechten hebt.

 

Waar we echter wel mee zitten is dat er dus al 3 maanden niet betaald is en er een opzegtermijn van 6 maanden is en er mogelijk onvoldoende geld in de werk bv is om dit te dekken. Daarnaast wil zijn partner zich verhalen op relaties, waar nog geen getekende opdrachten liggen en zonder dat er een relatie beding of concurrentiebeding is. We zijn ook bang dat de bank als eerste zijn geld eruit zal willen halen en er dus inderdaad geen geld is voor mijn man.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Triskelion,

 

Ik meen nu te begrijpen uit uw verhaal dat er officieel dus geen arbeidsrelatie/arbeidsovereenkomst tussen uw man en de werkmaatschappij is. Het gaat blijkbaar "slechts" om een opdrachtovereenkomst tussen de Holding van uw man en de werkmaatschappij. Of, en zo ja hoe deze opdrachtovereenkomst opgezegd kan worden zal moeten blijken uit de tekst van deze opdrachtovereenkomst.

 

Zo ik het nu begrijp zal de opzegging/beeindiging van de bewuste opdrachtovereenkomst, geldig tussen de Holding van uw man en de werkmaatschappij, op zich geen WW-recht voor uw man gaan opleveren omdat er tussen de werkmaatschappij en uw man geen arbeidsrelatie bestaat en er dus ook geen WW-verzekering is.

 

Er is blijkbaar alleen maar een arbeidsrelatie tussen de Holding en uw man als zijnde de directeur van die Holding. Ik vermoed dat de Holding van uw man ook de eigenaar van de aandelen in de werkmaatschappij is en niet uw man.

 

Kan de huidige accountant daar geen helderheid (100% zekerheid) over verschaffen?

 

Hans van Dongen / 8-10-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Zo ik het nu begrijp zal de opzegging/beeindiging van de bewuste opdrachtovereenkomst, geldig tussen de Holding van uw man en de werkmaatschappij, op zich geen WW-recht voor uw man gaan opleveren omdat er tussen de werkmaatschappij en uw man geen arbeidsrelatie bestaat en er dus ook geen WW-verzekering is.

 

TS (of liever gezegd de man van TS) zal wel DGA (statutair bestuurder) in de werkmaatschappij zijn, neem ik aan?

Maar hij heeft dan slechts 10% van de aandelen (dus veel minder dan een meerderheid) via ‘tussenkomst van een rechtspersoon’ (dat is zijn holding).

 

Maar TS heeft eigenlijk “niets te vertellen” aangaande zijn ontslag.

Daarom is hij dan ook verzekerd voor de werknemersverzekeringen. En daarom worden de premies ook door de werkmaatschappij afgedragen en niet door de holding (want TS is in zijn eigen holding niet verzekerd – daar heeft hij wel 100% van de stemmen namelijk).

 

Dan is de constructie dus prima mijns inziens. Maar de problemen blijven natuurlijk. En die zijn niet heel eenvoudig op te lossen (lijkt mij).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

Hij is partner/aandeelhouder/manager in de werkmaatschappij met 10% aandelen. Volgens de accountant klopt de constructie inderdaad en komt het vaker voor in deze vorm.

 

Hans, het is de accountant van de werkmaatschappij dus die is op hand van de partner/DGA/90% aandeelhouder. Dus die gaat zeker niet in het voordeel van mijn man spreken.

 

Los van de constructie die klopt is exact wat je aangeeft Peter, de problemen blijven en lijken niet makkelijk op te lossen.

 

Ik heb uiteraard wel de rechtsbijstand ingeschakeld, maar dat duurt altijd even voor daar iets uitkomt en daar heb je meestal eerst met wat 'loopjongens' te maken. Daar zal niet direct een arbeidsdeskundige danwel jurist zich erover buigen. Dus ik hoop via dit forum wel snel tot goeie tips en advies te komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij ook dat ‘de partner’ weinig kan beginnen wanneer je man voor zichzelf de bestaande klanten meeneemt, nadat hij ontslagen is.

Want daar lijken geen afspraken over te bestaan.

 

Verder lijkt het mij dat je man gewoon zijn achterstallige betalingen kan opeisen (inclusief “de 6 maanden”), maar er is natuurlijk altijd een kans dat de boel dan failliet gaat.

Dus ook de 10% van je man.

Maar ja, misschien moeten jullie dat dan maar slikken en de klanten meenemen (want dat zij van origine relaties van je man, dus misschien willen zij dan mee?).

Ik zou dan gewoon een deurwaarder inschakelen (geen incassobureau).

 

Over dat UWV verhaal heb ik geen mening. Volgens mij krijgt hij gewoon WW nadat hij ontslagen is, dus het lijkt mij dat je dat maar dan meteen in moet laten gaan.

 

Link naar reactie
  • 0
k ben geen jurist, maar het lijkt mij ook dat ‘de partner’ weinig kan beginnen wanneer je man voor zichzelf de bestaande klanten meeneemt, nadat hij ontslagen is.

Want daar lijken geen afspraken over te bestaan.

Ik ben ook geen jurist, maar dit klopt naar mijn mening zeker niet! Dat er geen schriftelijke afpraken mbt concurrentie of relatiebedingen zijn gemaakt wil niet zeggen dat je vrij bent om je relaties die je hebt opgedaan tijdens dit dienstverband zo maar mee te nemen: in dat geval geldt gewoon de wet, die stelt dat je het bedrijf niet mag benadelen. Ik zou dit dus zeker afstemmen met jurist of advocaat.

 

Ik heb uiteraard wel de rechtsbijstand ingeschakeld, maar dat duurt altijd even voor daar iets uitkomt en daar heb je meestal eerst met wat 'loopjongens' te maken. Daar zal niet direct een arbeidsdeskundige danwel jurist zich erover buigen. Dus ik hoop via dit forum wel snel tot goeie tips en advies te komen.

Zorg er in ieder geval voor dat je snel duidelijkheid krijg of deze situatie volgens de rechtsbijstandsverzekeraar valt onder arbeidsrecht. Zo niet dan is er namelijk geen dekking! Bij verdere vertraging. twijfel of inderdaad geen dekking zou ik zo snel mogelijk een ter zake kundige advocaat inschakelen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat er geen schriftelijke afpraken mbt concurrentie of relatiebedingen zijn gemaakt wil niet zeggen dat je vrij bent om je relaties die je hebt opgedaan tijdens dit dienstverband zo maar mee te nemen

 

Maar ik begrijp uit het verhaal dat (de man van) TS de relaties meegenomen heeft naar het bedrijf en dat de ‘partner’ nu deze claimt…

En uiteraard moeten jullie de rechtsbijstandverzekering raadplegen (daar zijn jullie al mee bezig).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.