• 0

Spam en klantrelatie

Wij hebben een website waar wij gratis diensten aanbieden. Voor deze dienst moet men wel het emaladres achterlaten om reacties van bij ons aangesloten bedrijven te krijgen.

Nou willen wij ons bezoekers zo nu een dan nieuwsbrieven sturen, maar wij hebben geen vinkje 'houdt mij op de hoogte met een nieuwsbrief' oid.

Opta zegt: Nieuwsbrieven (of andere berichten) kunnen alleen zonder expliciete toestemming worden verstuurd als er sprake is van een klantrelatie.

Verderop staat dan: Wat is ‘een klantrelatie’?

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht.

Verkocht staat scheefgedrukt, er wordt dus de nadruk op gelegd.

 

Maar wij verkopen onze bezoekers niets omdat het gratis is, mogen wij dan geen emails sturen zonder expliciete toestemming?

 

Hoe zou dat bij Martkplaats gaan?

Op marktplaats kun je gratis advertenties plaatsen. Als je dat doet, mogen ze je neem ik aan wel statusmails (er is een bod geplaatst, etc) sturen, anders werkt het systeem niet. Maar ze mogen je vervolgens geen mails sturen over MP zelf, bijv. “Het is feest, de 10 Miljoenste advertentie geplaatst!”

 

Maar heb ik nou een advertentie geplaatst in een rubriek waarvoor ik moet betalen, dan mag dat wel?

 

Wie weet raad?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet zo dat als je iemand ergens voor laat betalen dat je ze dan opeens wel nieuwsbrieven mag versturen.

 

Wat wel mag is zoiets als het volgende;

Jij bestelt bij mij product X. Ik heb een maand later een product wat perfect past bij X in de aanbieding. Dan mag ik jou een aanbieding sturen van die accessoire, omdat jij en ik een relatie hebben als klant - leverancier.

 

Uiteraard moet jij als klant wel altijd de mogelijkheid hebben om dit te weigeren, dus oa. een uitschrijflink in de mail.

Link naar reactie
  • 0

Ja dit weet ik, maar het gaat mij er om of er echt een product gekocht moet zijn. OPTA spreekt over 'gekocht' maar ik lever een gratis dienst,

Dus stel ik plaats een gratis advertentie op Marktplaats in de groep Fietsen, mogen zij mij dan later een mail sturen dat ze bijv. een actie hebben in de groep Autos ?

 

het gaat mij er dus om dat het een gratis dienst is, er word niets verkocht maar er is duidelijk wel een klantrelatie.

Link naar reactie
  • 0

het gaat mij er dus om dat het een gratis dienst is, er word niets verkocht maar er is duidelijk wel een klantrelatie.

 

Als er niets verkocht wordt is het ook geen klant maar een consument. Er is dus duidelijk geen klantrelatie.

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

Als er niets verkocht wordt is het ook geen klant maar een consument. Er is dus duidelijk geen klantrelatie.

 

Weet je zeker dat er dan geen mails verstuurd mogen worden.?

In mijn voorbeeld over marktplaats mogen ze mij dus geen mail sturen?

Maar andersom dan wel? Ik zet een advertentie in de groep autos , dit is een betaalde groep, dus ik wordt klant. Vervolgens willen ze mij mailen over een actie in de groep Fietsen, dan mag het wel? Zou zeer onlogisch zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dit ligt er maar aan welke voorwaarden marktplaats hiervoor gebruikt. Als jij de voorwaarden maakt dat je je gebruikers mag mailen als ze gebruik maken van je dienst, dan mag jij dit ook. Maar in beginsel mag het niet, tenzij er toestemming is gegeven. Als je in je voorwaarden om deze toestemming vraagt en men gaat hiermee akkoord, heb je toestemming.

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

Wil je nou echt antwoord op deze vraag hebben, of wil je gewoon erg graag mailtjes sturen en ben je alleen maar op zoek naar bevestiging dat dat mag?

 

Als hij graag mailtjes wil versturen heb ik hem net de oplossing gegeven. ;D

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

Wil je nou echt antwoord op deze vraag hebben, of wil je gewoon erg graag mailtjes sturen en ben je alleen maar op zoek naar bevestiging dat dat mag?

 

Ja ik wil graag antwoord op deze vraag hebben én ja ik wil graag mailtjes versturen en ben op zoek naar bevestiging dat dit mag

 

Nou kan ik dit natuurlijk niet doen op basis van antwoorden op een forum, dus de volgende vraag is: Waar kan ik officieel lezen dat dit mag?

 

Link naar reactie
  • 0

Wil je nou echt antwoord op deze vraag hebben, of wil je gewoon erg graag mailtjes sturen en ben je alleen maar op zoek naar bevestiging dat dat mag?

 

Ja ik wil graag antwoord op deze vraag hebben én ja ik wil graag mailtjes versturen en ben op zoek naar bevestiging dat dit mag

 

Nou kan ik dit natuurlijk niet doen op basis van antwoorden op een forum, dus de volgende vraag is: Waar kan ik officieel lezen dat dit mag?

 

 

Vragen bij de Opta? Waarschijnlijk hoor je dan officeel dat het niet mag.

 

Zie in onderstaande dat de Opta daar geen uitspraak over doet. Informatie inwinnen bij een jurist dus:

 

Ondernemers dienen voor vragen over hun individuele situatie een juridisch adviseur of advocaat te raadplegen.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht.

Verkocht staat scheefgedrukt, er wordt dus de nadruk op gelegd.

Kernvraag hier is mijns inziens of de afnemer van jouw gratis dienst inderdaad ervaart dat hij een dienst van jou heeft afgenomen. Is er op de een of andere manier een overeenkomst gesloten, zijn er algemene voorwaarden ter beschikking gesteld, is de afnemer daarmee accoord gegaan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.