• 0

ZZP Nederland komt met VAR-oplossing

AMSTERDAM - ZZP Nederland gaat leden een vrijwaringsverklaring aanbieden, waarmee de opdrachtgever geen risico loopt op betaling van loonbelasting en sociale premies.

 

De belangenvereniging wil niet langer wachten tot de overheid de problemen rond de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) oplost.

Veel startende zzp'ers ontvangen van de Belastingdienst een VAR ROW waarmee de zzp'er niet als zelfstandige wordt aangemerkt. Daardoor durven opdrachtgevers niet met hen in zee te gaan, omdat de Belastingdienst achteraf een aanslag kan opleggen.

 

Vrijwaring

De vrijwaringsverklaring, een juridisch document waarin de zelfstandige de opdrachtgever vrijwaart voor dergelijke risico's, moet daar een einde aan maken. De verklaring is vanaf 10 oktober beschikbaar voor de 23.000 leden van ZZP Nederland.

“We hebben lang genoeg overlegd, maar dat schiet niets op, dus hebben we zelf maar een oplossing bedacht,” zegt Johan Marrink van ZZP Nederland. “We zijn het een beetje beu om het getreuzel van de overheid af te wachten. Daarom hebben we zelf maar een vrijwaringsverklaring gemaakt waardoor zzp’ers weer aan de slag kunnen”.

 

VAR

ZZP Nederland wil het liefst dat de VAR afgeschaft wordt. Door een inschrijving bij de Kamer van Koophandel zouden mensen al bewust voor ondernemerschap kiezen.

 

In september maakte Staatssecretaris Weekers van Financiën bekend het VAR-systeem te willen vervangen door een webmodule. Volgens ZZP Nederland is het systeem net zo fraudegevoelig als de huidige regeling.

 

Kijk dat is nou goede marktwerking. Ik ken de organisatie verder niet, maar de overheid loopt al jaren achter op het gebied van ICT en veiligheid op internet.

Higherlevel is een ander goed voorbeeld van het feit dat de overheid zich beter niet kan bemoeien met dingen als internet.

Financieren is goed en dan vooral niet teveel mee bemoeien. Misschien ook wel iets voor de andere initiatieven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

ZZP Nederland? Boze tongen beweren dat die club op z'n gat ligt. Dit zou wel eens een wanhoopsoffensief kunnen zijn voor aandacht

 

PZO is groter, bekender en heeft zelfs een zetel in de SER.

 

Inhoudelijk: voer voor juristen lijkt me. Leuk zo'n vrijwaring, maar met Arbeidsrecht loop je de kans dat een rechter daar alsnog een streep door zet.

 

Link naar reactie
  • 0

Van het PZO wordt dat ook geroepen.

 

En is inderdaad leuk dat ze in de SER zitten, maar denk dat de hype rond het zzper zijn een beetje op zijn retour is.

Tuurlijk er komen wel meer ondernemers bij en als het zo door gaat wordt iedereen ondernemer. Maar vraag me het nut van deze organisaties wel af.

 

In ieder geval fijn dat zo zoiets oppakken. Met het steeds wisselen van regeringen blijven dit soorten dingen veel te lang op de plank liggen.

Link naar reactie
  • 0
Van het PZO wordt dat ook geroepen.

Klopt. Zowel ZZP NL als PZO vertrouw ik ook niet helemaal. Achter de "ledenvoordelen" zitten allemaal partijen die er aan willen verdienen. Administratie, juridische diensten, verzekeringen, noem maar op. ZZP NL is zelf tussenpersoon, en niet de allerbeste heb ik mij laten vertellen.....daarom heb ik toch gekozen voor PZO, en neem ik verder gewoon geen diensten af.

Link naar reactie
  • 0
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom ben je lid dan?

Eerlijk gezegd: omdat een PZO ledenwerver een goede kennis van mij was, hij zijn target moest halen en ik dacht: "ach, baat het niet, dan schaadt het niet". Erg veel heb ik er nog niet aan gehad. Wordt bestookt met mailtjes en nieuwsbrieven. Hoog tijd dat ik ze een opzegbriefje stuur!

 

Ik bedoel je hoeft niet lid te zijn, de term ZZP is niet eens een rechtsvorm.Je bent gewoon ondernemer.

Het is ook geen verplichting

Link naar reactie
  • 0

Ik las niet lang geleden dat De Politiek (maar ik weet nou niet meer of het vóór of na de verkiezingen was) eigenlijk af wil van de VAR.

 

Zij zouden het eigenlijk willen vervangen door zo’n rekenhulp op de Belastingdienst website, waarbij opdrachtgever en opdrachtnemer zelf kunnen nagaan of er sprake is van ‘zelfstandigheid’ of ‘verkapt loon’.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik las niet lang geleden dat De Politiek (maar ik weet nou niet meer of het vóór of na de verkiezingen was) eigenlijk af wil van de VAR.

 

Zij zouden het eigenlijk willen vervangen door zo’n rekenhulp op de Belastingdienst website, waarbij opdrachtgever en opdrachtnemer zelf kunnen nagaan of er sprake is van ‘zelfstandigheid’ of ‘verkapt loon’.

 

 

@Peter: zie de laatste alinea van de openingspost:

In september maakte Staatssecretaris Weekers van Financiën bekend het VAR-systeem te willen vervangen door een webmodule. Volgens ZZP Nederland is het systeem net zo fraudegevoelig als de huidige regeling.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat houd deze vrijwaringsverklaring dan in? Als het alsnog wordt gezien als verkapt loonverband kom je hiermee niet onder de belastingen uit lijkt mij, staat erin dat dit dan door de ZZPér zelf betaald wordt of dat het bedrijf dit van de ZZPér terug kan vorderen?

 

Link naar reactie
  • 0
In september maakte Staatssecretaris Weekers van Financiën bekend het VAR-systeem te willen vervangen door een webmodule. Volgens ZZP Nederland is het systeem net zo fraudegevoelig als de huidige regeling.

Oh god, nog een overheids ICT dingentje. Dat gaat vast 50 miljoen begroot worden, en met 100 miljoen nog niet klaar.

Link naar reactie
  • 0

Wat houd deze vrijwaringsverklaring dan in? Als het alsnog wordt gezien als verkapt loonverband kom je hiermee niet onder de belastingen uit lijkt mij, staat erin dat dit dan door de ZZPér zelf betaald wordt of dat het bedrijf dit van de ZZPér terug kan vorderen?

 

De Belastingdienst gaat het geld gewoon halen bij de partij die in de wet genoemd wordt (en soms is dat een keuze). De vrijwaring geldt alleen in de contractsverhouding, niet richting fiscus. Dus als de ZZP-er niet kan betalen, heb je weinig aan een vrijwaring (tenzij ZZP NL een soort van garantiefonds gaat vormen, waar de opdracht- c.q. werkgever een beroep op kan doen en dat fonds dan genoeg middelen en geen rare voorwaarden heeft).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.