Ben jij lid van een belangenvereniging?

Aanbevolen berichten

We hadden het er over in een ander topic, maar ik ben wel benieuwd of er veel ondernemers lod zijn van een betaalde belangenvereniging. En dan in de breedste zin van het woord als je er maar lidmaatschap voor moet betalen.

Denk dan aan een winkeliersvereniging, een zzp organisatie of een NEN praat groep.

Als je ergens lid van ben, kun je dan ook motiveren waarom je er lifd van bent?

 

Ik ben zelf helemaal nergens lid van we hebben in Rijswijk wel de geld verslindende BBR die zogenaamd opkomt voor de ondernemers in Rijswijk. En als hij dit leest wordt hij vast heel boos. Maar meer dan elke maand netwerken met dezelfde mensen en een vreselijk spannend blaadje is het niet. Ben 1 keer op uitnodiging naar zo'n bijeenkomst geweest. HEb toen gezellig zitten praten met de wijkagent.

Verder totaal nutteloos. Zeker niet 215 euro per jaar waard.

 

Verder zijn er wel wat belangengroepen die erg graag willen dat wij erbij komen zitten, vooral op het gebied van podia en rigging is er weinig kennis en ervaring in de groepen aanwezig.

Maar ik vind ze erg duur en zie het ook niet zitten om mijn concurrenten te gaan opleiden.

 

Tot slot ben ik altijd huiverig om geld uit te geven, netwerken kan ik toch niet. En mijn tijd is erg kostbaar.

Link naar reactie

Nou, ik ben dus lid van PZO, maar niet erg bewust, ga de opzegbrief binnenkort typen.

 

Verder bewust nooit lid geworden van de paar brancheverenigingen in mijn branche: torenhoge kosten, belangenbehartiging vooral gericht op gevestigde orde in plaats van nieuwkomers en verder nog nooit enige aantoonbare meerwaarde meegemaakt qua advies, informatie of belangenbehartiging.

 

Wel lid geworden van de lokale bedrijvenvereniging, die doet ook aan belangenbehartiging, o.a. bereikbaarheid, openbaar vervoer en parkeren, maar dat was niet de reden om lid te worden: is meer voor de gezelligheid en lokale contacte/netwerk: heb daar ook al een paar leuke klanten en netwerkpartners ontmoet

 

Link naar reactie

ik ben lid van de winkeliersvereniging, verplicht via huurcontract.

vrijwillig had ik het ook gedaan, samen staan we sterker in het organiseren van evenementen.

 

momenteel zijn we een ondernemersfonds aan het opzetten in samenspraak van de gemeente, op deze manier wordt er meer budget gerealiseerd en kunnen we gezamelijk de binnenstadspromotie nog beter oppakken dan we nu al doen.

 

er is ook nog een andere grote club in de stad, maar die richt zich meer op industrieterreinen, daar zie ik ook geen brood in.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

wij komen er samen wel uit, er zijn ook verenigingen waar dat minder goed gaat ja (ik ken er wel 1)

 

verplicht is niet het goede woord, je betaalt verplicht promotiebijdrage en iemand moet toch ervoor zorgen dat je dat goed besteedt, dus een ondernemersvereniging is dan wel wenselijk.

deze methode wordt voornamelijk toegepast in (nieuwbouw) winkelcentra, in binnensteden is dat vaak niet zo geregeld.

 

je mag ook weigeren om de promotiebijdrage te betalen, maar dan wordt er ook geen huurcontract getekend... :P

 

ondernemersfonds werkt anders, dan wordt het een taks die de gemeente heft over alle ondernemers op basis van de OZB, en de ondernemersverenigingen kunnen dan middels een onderbouwde aanvraag daar geld uit halen voor doeleinden die het gebied ten goede komen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Is dat ondernemersfonds uniek of heeft elke gemeente dat?

 

Ik bedoel in onze gemeente doen ze helemaal niets voor de meeste ondernemers, alleen de Bogaard is het oogappeltje.

 

 

Ik heb al wat gevonden.

http://www.kvk.nl/lokale-informatie/noord-nederland/huisvesting-en-ruimte/ondernemersfondsen-in-noord-nederland/

 

Hopelijk krijgen wij dat niet anders moeten we helemaal dik gaan betalen voor 1 winkelcentrum.

Link naar reactie

ondernemersfonds is niet uniek, maar het wordt geïnitieerd vanuit de ondernemers zelf, in ons geval is het in gang gezet door de overkoepelende stichting die de belangen van de binnenstad behartigt.

 

over het algemeen heeft ook elk industrieterrein een dergelijke vereniging, dat is bijna een vereiste om uberhaupt in gesprek of overleg met de gemeente te komen, die praten namelijk niet met individuele ondernemingen (tenzij die heel groot zijn, bijv Shell).

 

Dit soort fondsen zijn ook mogelijk voor kleine (industrie/kantoor) gebieden, maar dan zal je moeten informeren bij de KvK hoe het bij jou is geregeld, zij zijn op de hoogte van dit soort structuren (en geven er ook kosteloos begleiding bij, kan je nog wat van je KvK bijdrage terugverdienen). ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Ik ben lid van CCL (Commerciele Club Leeuwarden)

Ben deze zomer lid geworden en ga als het goed is volgende week naar mijn eerste event.

Mijn indruk van de club is goed. Meerder verschillende activiteiten per maand (diner, lunch, borrel, bedrijfbezoek, enz.) en veelal gratis toegang/deelname.

 

Mijn overweging was dat ik mijn netwerk wil verbreden en ik ga dit gewoon een jaar doen en dan kijk ik of het zin heeft.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie

Geef ze weinig kans, de overheid is blijft de ondernemer gewoon als mooie melkkoe zien.

De overheid is er niet om je te helpen, maar vooral voor eigen belang en aanzien. De rest is gewoon een groot circus.

 

Als er geld te halen is zullen ze er alles aan doen met wetjes en regeltjes om dat geld weg te halen en de ondernemer gaat toch niet weg.

 

En lukt het niet met deze regels dan bedenken ze wel iets anders.

Link naar reactie

Ik heb een uitnodiging liggen voor het bestuur van de Nevip, Nederlandse Vereniging van Inrichtingsprofessionals.

 

Uitgangspunt is in die zin goed dat er op het gebied van bedrijfsinrichting geen centraal kennispunt is waar nieuwe ontwikkelingen gedeeld worden en marktonderzoek wordt uitgevoerd.

 

Maar da's dus geen lidmaatschap maar een bestuursfunctie. Telt dat ook?

Link naar reactie
haha helemaal mee eens. Waarom overleggen met je concurrenten.

Omdat je heel wat kunt opsteken van horizontaal overleg (kennis delen is vermenigvuldigen). Hier op dit forum gebeurt niet anders. Daarnaast kun je je bundelen om je belangen richting politiek en andere stakeholders beter te laten behartigen.

 

Maar let's face it: de meeste belangenverenigingen zijn meer bezig met de bestaande markt te beschermen tegen mean en lean innovatieve nieuwkomers in de eigen branche dan ECHTE externe belangenbehartiging. Keurmerkje zus, aanvullende eisen zo met een boterzacht overgangsregime voor de gevestigde orde uiteraard...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Als er al ooit een belangenvereniging zou worden opgericht zal het neit veel leden krijgen.

 

Onze markt bestaat uit een moordende concurentie, waarbij je moet opletten dat als je een klus samen met een ander bedirjf doet, dit bedrijf niet stiekem een offerte uitbrengt met een lagere prijs. Soms gewoon onder de kostprijs, alleen maar om je dwars te zitten.

Er is ooit een initiatief opgezet om de draadloze frequenties van onze microfoons te beschermen, dit is ook op niets uitgelopen. Ok we hebben een minimaal stukej toegewezen gekregen, omdat ze daar niets mee konden, maar ondertussen mag iedereen dus nieuwe zenders en ontvangers gaan kopen.

Ben blij dat ik daar toen geen geld aan heb uitgegeven.

 

Nee overleg zal er nooit komen, alleen maar proberen elkaar zo zwart mogelijk te maken. Dus branche gerelateerd zal er nooit wat komen. Helaas is er bij ons regionaal ook niets.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.