• 0

Schadefonds geweldsmisdrijven

Mensen,

Vorig jaar heeft een bekende van me te maken gehad met zinloos geweld. De beste man is al jaren zzp'er en heeft door dit voorval nog steeds erg last en heeft ook minimaal 4 maanden niet kunnen werken in 2011.

 

Nu heeft hij via een fonds dat mensen ondersteunt die te maken hebben met geweldsmisdrijven dit jaar een aardig bedrag gekregen. Nu is hij benieuwd of hij dit bedrag ook moet aangeven voor de inkomstenbelasting.

 

Groeten Henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Moet ik het bedrag dat ik van het Schadefonds heb ontvangen opgeven bij de Belastingdienst?

Nee, in beginsel is de uitkering uit het Schadefonds belastingvrij, omdat de vergoeding uit het Schadefonds niet onder de in art. 4 van de Wet inkomstenbelasting bedoelde “bronnen van inkomsten” wordt genoemd. Dit geldt zowel voor de materiële als de immateriële schade-uitkering.

 

Bron: de sectie "veelgestelde vragen" van de website van het schadefonds Geweldsmisdrijven

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De tweede alinea van dat stuk sluit niet uit dat beide naast elkaar kunnen, wel dient er dan een verrekening plaats te vinden. Ook bij de veelgestelde vragen staat er een opmerking over.

 

Er zijn schadevergoedingen wegens inkomstenderving die wel belast kunnen worden.

 

De alinea over belasting uit de veelgestelde vragen laat wel ruimte voor belastingheffing, omdat er geschreven wordt dat de uitkering in beginsel belastingvrij is. Er staat dus niet dat deze altijd belastingvrij is. Het kan van belang zijn vast te stellen wat er vergoed wordt.

Link naar reactie
  • 0

Vroeger (t/m het jaar 2009) had je bij de jaarstukken in de winstaangifte een rubriek waar je “Schadeloosstellingen buiten de winst” moest invullen (bedrag, uitkerende instantie, aard van de schadeloosstelling).

 

Daar had je als ZZP’er/ondernemer het smartengeld (of tenminste het gedeelte dat betrekking had op ‘verlies van inkomsten’) kunnen specificeren.

 

Met ingang van 2010 is (onder andere) deze rubriek verdwenen uit de aangifte.

Maar natuurlijk zou een ZZP’er het geld bij zijn winst kunnen optellen.

 

Lijkt mij niet nodig/handig. Het heeft hier toch alle schijn van dat het hier gaat om smartengeld van (of namens) een dader van een onrechtmatige daad.

En dan is dit onbelast, behalve (mijns inziens) wanneer een werkgever dit onverplicht voor zijn rekening neemt (en dat is hier niet aan de orde).

 

Link naar reactie
  • 0
Lijkt mij niet nodig/handig. Het heeft hier toch alle schijn van dat het hier gaat om smartengeld van (of namens) een dader van een onrechtmatige daad.

En dan is dit onbelast, behalve (mijns inziens) wanneer een werkgever dit onverplicht voor zijn rekening neemt (en dat is hier niet aan de orde).

 

Heeft er inderdaad alle schijn van, daar geef ik je gelijk in. Dit stanpunt moet je ook zeker innemen. Ik wil er volledigheidshalve alleen voor waarschuwen dat er wellicht een belastbaar element in kan zitten. Dit ben ik in de praktijk al eens tegengekomen (geen schadefonds uitkering welliswaar, maar een uitkering van de verzekeraar van de dader).

Link naar reactie
  • 0

In mijn praktijk heb ik enkele fastfoodbedrijven als klant.

 

Helaas komt het nog wel eens voor dat een dergelijke zaak overvallen wordt. Zo'n gebeurtenis heeft een enorme inpak, die niet zomaar uit te wissen is, los van het feit dat uw hard verdiende geld wordt op brute wijze, veelal onder bedreiging met pistool of mes, van u afgenomen. Wat moet u dan doen?

 

Uiteraard eerst de politie bellen, contact met verzekeraar opnemen etc. Maar u kunt nog meer doen. Er bestaat een onafhankelijke organisatie genaamd “Schadefonds Geweldsmisdrijven” . Het Schadefonds geeft een financiële tegemoetkoming aan mensen die slachtoffer zijn geworden van een geweldsmisdrijf met ernstig letsel. Het schadefonds verstrekt eenmalige uitkeringen, als tegemoetkoming voor geestelijk leed dat slachtoffers is aangedaan (smartengeld) en voor bijvoorbeeld medische kosten of verlies van inkomen.

 

Waarom deel ik dit met jullie? Afgelopen vrijdag werd ik opgebeld door iemand van het snackkoerier, naar aanleiding van een artikel die ik vorig jaar op mijn site heb geplaatst. Ze willen een artikel hierover schrijven aangezien deze schadefonds klaarblijkelijk nog relatief onbekend is. Ik hoop echter dat een ieder dit niet hoeft mee te maken, maar gebeurd er iets dergelijks weet dan dat je mogelijkheden hebt voor tegemoetkoming.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik hoor het veel van Retailers dat de impact enorm is. Goed van je HeRaFin dat je dit deelt, want ik had zelf ook nog nooit van dit Schadefonds gehoord en wellicht velen met mij. Heb zelf ook het idee dat de overvallen/geweldsmisdrijven afgelopen paar jaar echt zijn toegenomen of is dit schijn? (een soort gevolg van crisis e.d.)

 

Los van dit, denk ik dat het goed zou zijn om de strafmaat nog eens goed onder de loep te nemen. Het is volgens mij al een herhaaldelijk aangekaart onderwerp, maar met de huidige sancties van nu schrik je niemand af. Het slachtoffer blijft vaak wel getekend voor het leven, hoe draai je dit terug? Kan niet... een waarde die je niet kan toekennen.

Link naar reactie
  • 0
aangezien deze schadefonds klaarblijkelijk nog relatief onbekend is.

 

Beste HeRaFin,

 

Een collega van mij kent de communicatieadviseur van het Schadefonds geweldsmisdrijven. Zij zal dit draadje als signaal doorsturen.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.