• 0

Overnemen franchise Gall&Gall rendabel?

Hallo,

 

Ik ben een 35-jarige Groninger, momenteel in loondienst maar speel al geruime tijd met de gedachte om voor mezelf te beginnen.

 

Ik heb al meerdere franchisegevers benaderd, maar of zonder succes of ik zag er zelf vanaf.

Ik heb een stuk EV, stabiele thuissituatie, enthousiasme en drive.... Nu nog de juiste formule vinden.

 

Onlangs werd ik gewezen op een bestaande Gall&Gall die (ivm pensionering van de huidige ondernemer) te koop wordt aangeboden over ca. 6 maanden.

 

Eigenlijk is mijn vraag heel simpel; weet iemand of een dergelijke winkel eenigzins rendabel is?

Uiteraard begrijp ik dat e.e.a. afhankelijk is van de vestigingsplaats, huidige omzet, huur etc. maar ik was gewoon eens nieuwsgierig of iemand van jullie weet wat er globaal omgezet wordt in zo'n winkel.

 

Mijn vriendin en ik zullen het samen gaan bestieren en we hebben dus geen/weinig personeel nodig.

Om onze banen op te zeggen en om rond te komen hebben we denk ik een prive-opname van ong. €2500 nodig, is dit haalbare kaart? Of hoef ik hier dus verder niet over na te denken?

 

Iemand verder nog tips of waarschuwingen?

 

 

Ik hoor graag van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn zwager werkt bij Gall&Gall,hij krijgt regelmatig 'lastige winkels' met zware concurrentie of in problematische wijken of gebieden om die weer op de rechte weg te krijgen (hij is daar super in en dat weten ze op het hoofdkantoor). Wat ik van hem heb gezien: bel eens een Gall ergens anders op en vertel wie je bent en wat je wilt doen, dan weet ik zeker dat je op een rustig moment op de koffie mag komen om het direct uit eerste hand te horen.

Link naar reactie
  • 0

Dat was ik zeker ook van plan (toevallig ken ik iemand die ook een Gall&Gall exploiteert), op het moment dat het daadwerkelijk wat concreter gaat worden.

 

Maar ik was gewoon eens nieuwsgierig of de prive-opname die ik noemde wel realistisch is.

Ik heb werkelijk geen idee wat voor een bedragen er omgaan in een Gall&Gall, uiteraard wil/krijg ik inzage in de omzetcijfers op het moment dat er concreet gesproken gaat worden over een overname.

 

Mijn vraag is dan ook puur orienterend bedoeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Hou rekening met het feit dat je een flinke investering moet doen voor een Gall & Gall waarbij de financiering voor het grootste deel binnen 5 jaar moet worden ingelost waardoor je de eerste 5 jaar op minimum- of, als de winkel niet naar behoren loopt, op bijstandsniveau zit.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

of je op bijstandsniveau komt ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je uiteindelijke financieringsbehoefte is en uiteraard hangt het ook af van je eigen ondernemerskwaliteiten nietwaar? elke start gaat niet vanzelf, dat geldt ook voor niet-franchisewinkels...

 

ik moet ook gewoon mijn bankkrediet in 5 jaar aflossen, dat ik niet op bijstand leef komt omdat ik ruim boven de prognose zit en dat heb ik toch vooral aan mijn eigen inzet en ondernemerschap te danken, hard werken en ervoor gaan.

 

de beste manier om erachter te komen is zoals eerder genoemd informeren bij andere franchisenemers.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • -1

waarom een gall en gall ? waarom een franchise ??

 

moet je beide banen opzeggen?

 

ik snap, denk ik, je situatie wel een beetje. zat van je oude baan of geen toekomstperspectief, jullie willen zelfstandig, maar wel zeker zijn van 2500 p/m. dus laat ons iemand ( frachisegever ) bij de hand nemen, zodat hij ons (bijna) kan verzekeren van die 2500. mss ook heel verstandig, maar hoe zit dat met je drive??

 

en drive waarvoor? een onderneming. maar een onderneming is in mijn ogen een middel, geen doel.

wat kan je, wat wil en waar liggen ( welk product ) je interesses. heb je wel een onderneming, maar je hebt niets met je product, dan houd je het niet lang vol.

 

en dan je vriendin, hoe staat zij erin. net zo belangrijk. wat kan/wil zij.

 

er is nog een andere optie, je begint met iets naast je baan. beetje druk in het begin, maar je hebt de drive. dat is het veiligste van alles. gaat het goed, dan zegt 1 van jullie de baan op. gaat het beter, dan allebei.

 

nu las ik dat je uit groningen kwam ( stad of provincie ? ) en ik ben bezig iets op te zetten in oost groningen. het is in de home&garden decoration en shop-interior. ik ben al 2 jr met de voorbereiding bezig. je kan je eens een pm sturen en kunnen we eens zien of dingen passen. drive moet dan wel absoluut in deze handel liggen anders wordt het niks. sorry voor mn groningse manier van uitdrukken. laat ik het positief zeggen: als je drive in de H&G deco of interieurbouw ligt kan het een gigantisch succes worden. ;)

 

EV is goed, maar niet noodzakelijk. met EV gaan dingen sneller. het is meer B2B, dan naar consumenten.

een aantal 'tools' zijn aanwezig. rest in pm.

 

 

ik hoor je wel. groeten willem

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
  • 0

Wat veel inzicht geeft, is een passantenonderzoek. Ga op de belangrijkste verkoopdagen in de week in de buurt van de betreffende winkel staan en probeer antwoord te vinden op de volgende vragen?

 

1 hoeveel mensen passeren de winkel

2 hoeveel mensen gaan naar binnen

3 hoeveel mensen kopen wat

4 wat kopen de mensen (bier, wijn, etc)

5 waarom kopen de klanten daar

6 waarom kopen de klanten daar niet

7 wat moet er gebeuren opdat mensen daar wel willen kopen

8 welke winkels liggen er in de buurt

9 .....

 

Dus richt je niet zozeer op de zaak zelf, maar op welke kansen dat er liggen. welke van de bovenstaande uitkomsten kun jij verbeteren? en hoe?

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
  • 0

Dag Marco,

 

Het lastige van franchise is dat het model natuurlijk zo werkt dat de franchisegever er ook zoveel mogelijk aan wil verdienen. Verplicht zo laag mogelijke verkoopprijzen, verplicht zo hoog mogelijke franchise fee, verplicht gedwongen winkelnering voor de inkoop. Je kunt niet zomaar even instappen, gewoon je dagelijkse dingetje doen en dan een fors salaris opstrijken. Dan had de franchisegever er wel een goedkoop mannetje in loondienst neergezet. Je vraag "of een dergelijke winkel enigszins rendabel is", is voor bijna elke franchise constructie, zeker in combinatie met een overname: nee, het is niet rendabel, je moet het rendabel zien te maken.

 

Je moet dus flink ondernemen om er een succes van te maken. Maar kun je dat, heb je dat in je? Twee loondienstbetrekkingen opgeven is nogal wat. Het is wel echt wat anders. Ben je bereid 80 uur per week te werken als dat nodig is?

 

Een van de dingen die je wilt weten is de omzet. Die hangt inderdaad sterk af van de locatie. De verkoopprijzen zul je wel niet kunnen beïnvloeden in de formule, dus je moet meer bezoekers binnenhalen en een hogere bezoeker/klant conversie realiseren. Hoe ga je dat doen?

 

En hoe zit het met de kosten? Daar staat niets over bij het linkje van Eigenwijs, behalve de 5,5% fee. Fee van de omzet, niet van de winst welteverstaan! Maar verder: verplichte winkelnering bij de franchisegever en rekent die redelijke inkoopprijzen? Doet de franchisegever genoeg aan marketing en advertenties of moet je dat zelf betalen? Krijg je er dienstverlening bij zoals administratie of moet je zelf een boekhouder betalen? Wie is verhuurder en welke lange termijn afspraken zijn er over de huurprijs? Enzovoort, want je moet weten hoeveel winst je nu eigenlijk maakt, niet alleen de omzet.

 

Bij een overname is ook de overnameprijs natuurlijk aangepast op de huidige situatie, want de verkopende partij is ook niet gek. Stel even dat de overnameprijs tien keer de jaarwinst is, dan ben je dus nog tien jaar aan het afbetalen zonder er wat aan te hebben. Tenminste, als je doorkachelt zoals de winkel nu draait. Maar wat kun je doen om de omzet te verhogen, de kosten te verlagen, de winst te laten stijgen? De hoe doe je de financiering van de overname?

 

Dan de toekomst. Blijft het bestemmingsplan zoals het is? Welke plannen heeft de gemeente met die buurt? Mogen concurrenten zich er vestigen? Komen parkeerplaatsen bij of gaan die er af? Demografische ontwikkeling in de buurt?

 

Wat is je plan als het mislukt? (Ondernemen bevalt niet, de franchisegever komt negatief in de krant, er opent een concurrent tegenover je, de overheid begint een ontmoedigingsbeleid tegen alcohol, whatever) Ben je dan je investering kwijt? Je huis? Je relatie? En hoe snel kun je in jullie sector weer een nieuwe loondienstbetrekking vinden?

 

Een ondernemingsplan dus. En ga naar het ondernemersloket van de gemeente; zij kunnen meer vertellen over bestemmingsplannen, vergunningen, mogelijk andere zaken die te koop staan in de stad, enzovoorts. En naar de KvK om te kijken wat zij voor winkeliers kunnen betekenen. En natuurlijk naar de bank om te kijken wat je met dat stukje EV en overwaarde kunt doen. En naar een fiscaal juridisch adviseur natuurlijk.

 

Succes met ondernemen!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een van de dingen die je wilt weten is de omzet. Die hangt inderdaad sterk af van de locatie. De verkoopprijzen zul je wel niet kunnen beïnvloeden in de formule, dus je moet meer bezoekers binnenhalen en een hogere bezoeker/klant conversie realiseren. Hoe ga je dat doen?

Onlangs werd ik door een slijter opgebeld om een storing te verhelpen. Nadat het verholpen was, kreeg ik een fles wijn mee als attentie, folder voor wijnproefavonden. Ik stond nog in de winkel, toen er een vaste klant binnenkwam, de slijter verwelkomde de klant, schonk meteen twee glazen wijn in aan een sta-tafel en zo heb ik de winkel verlaten.

Een man met passie voor zijn vak en dat ook uitstraalde.

 

Jammer dat TS niet meer reageert.

Link naar reactie
  • 0

Onlangs werd ik door een slijter opgebeld om een storing te verhelpen. Nadat het verholpen was, kreeg ik een fles wijn mee als attentie, folder voor wijnproefavonden. Ik stond nog in de winkel, toen er een vaste klant binnenkwam, de slijter verwelkomde de klant, schonk meteen twee glazen wijn in aan een sta-tafel en zo heb ik de winkel verlaten.

Een man met passie voor zijn vak en dat ook uitstraalde.

 

Precies! Daarom moet ik zelf ook zeker geen Gall&Gall overnemen, want ik hou absoluut niet van wijn... whistle.gif

 

Alhoewel... twintig jaar geleden stond ik al de sommelier uit te hangen. Toen was ik naast school vakkenvuller bij een supermarkt. We deden dat tijdens openingstijd en natuurlijk kreeg ik dan ook allerlei vragen van klanten. Na verloop van tijd had ik alle etiketten en infobordjes wel een keer gelezen en kon ik op de meeste vragen wel een antwoord geven zonder een van die producten ooit een keer gebruikt te hebben.

 

"Ik zoek iets voor bij rood vlees"

"Dan kan ik u deze, deze en deze aanbevelen. Welke prijs had u ongeveer in gedachten?"

"Hmmmm, deze denk ik. Is die lekker?

"Maar natuurlijk, het zijn allemaal kwaliteitswijnen maar ieder heeft zijn eigen smaak!"

"Ok, bedankt!"

En weer verliet een tevreden klant het pand.

 

Dat vond (en vind) ik ook het leukste van het werk, klanten blij maken. En ik heb interesse in producten, ik ben een notoire etikettenlezer. Als ik zelf nu iets vraag in een winkel krijg ik maar al te vaak een kauwgommend "alsutturniestaatdanhebbuwuhutniet" toegesnauwd.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.