• 0

Website vorig jaar laten bouwen

Geachte mensen,

 

In 2012 ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Hiervoor heb ik in 2011 een website laten bouwen voor 1045 excl BTW.

 

Nu heb ik dit nooit ingeboekt en nooit de BTW over teruggevraagd. Volgens een kennis mag dit wel.

 

Mijn vraag is of ik dit in een keer mag afschrijven ( 1045) of dat de website op de balans moet worden geplaatst.

En mag ik de BTW wat in 2011 is gefactureerd in 2012 terugvragen? De aanvang van mijn bedrijf is namelijk 01-01-2012.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

En mag ik de BTW wat in 2011 is gefactureerd in 2012 terugvragen? De aanvang van mijn bedrijf is namelijk 01-01-2012.

 

Nee dat mag niet, je mag alleen facturen van na 01-01-2012 terug declareren.

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

En hoe zit het met de inkomstenbelasting dan?

 

Wat is je vraag daarover dan? (echte belastingtechnische vragen zal ik waarschijnlijk geen antwoord op weten, dus zul je moeten wachten tot een ander hierop reageert.)

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

De website is onderdeel van je bedrijf dus kan je gewoon aftrekken.

 

Normaal gesproken mag je de kosten die maakt voor de aanvang van je bedrijf gewoon opgeven en de kwestie van de datum mag niet uitmaken, overal blijft er wel eens een bonnetje liggen die men pas later vindt.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

De website is onderdeel van je bedrijf dus kan je gewoon aftrekken.

 

Normaal gesproken mag je de kosten die maakt voor de aanvang van je bedrijf gewoon opgeven en de kwestie van de datum mag niet uitmaken, overal blijft er wel eens een bonnetje liggen die men pas later vindt.

 

Moet ik hem dan gewoon op 01-01-2012 boeken?

Link naar reactie
  • 0

De website is onderdeel van je bedrijf dus kan je gewoon aftrekken.

 

Normaal gesproken mag je de kosten die maakt voor de aanvang van je bedrijf gewoon opgeven en de kwestie van de datum mag niet uitmaken, overal blijft er wel eens een bonnetje liggen die men pas later vindt.

 

Hmmm raar, waarom is mij dan gemeld bij de kvk dat dit niet mocht ???

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

Jij kunt beter geen antwoord meer geven op dit soort vragen. Je geeft verkeerde info en brengt zo mensen op een dwaalspoor. Als je vragen hebt kun je beter een nieuw topic openen.

 

Je kunt beter niet meer reageren, je reactie voegt totaal niets toe. Dat ik verkeerde informatie verschaften was ik dan dus blijkbaar ook achter. Vind het nog steeds verwarrend dat mij dit wel verteld is, en ook nog met een onderbouwing dat het niet kon omdat je niet kunt declareren als iets nog niet bestond. Klonk mij ook wel logisch, en denk niet dat ze me voor die paar euro aan kantoor artikelen hebben voorgelogen.

 

Andere mensen hier toevallig ook ervaring mee?

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 0

Andere mensen hier toevallig ook ervaring mee?

 

Het staat gewoon als informatie op de site van de belastingdienst. (en op HL is er ook meer dan eens aandacht aan besteed)

 

de link "u steekt al tijd en geld in uw onderneming"

 

Helaas is er geen vaste termijn wat acceptabel is en ook niet exact benoemd welke kosten wel en niet. Met gezond verstand kom je een heel eind.

Belangrijkste is dat de kosten overduidelijk zakelijk zijn bij een website voor een onderneming is dat niet zo lastig, met een laptop die je ook prive gebruikt is het meer twijfelachtig. Dit soort verschillen kan ook het antwoord van de KvK in een specifiek geval beinvloeden.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is er geen vaste termijn wat acceptabel is en ook niet exact benoemd welke kosten wel en niet. Met gezond verstand kom je een heel eind.

Belangrijkste is dat de kosten overduidelijk zakelijk zijn bij een website voor een onderneming is dat niet zo lastig, met een laptop die je ook prive gebruikt is het meer twijfelachtig. Dit soort verschillen kan ook het antwoord van de KvK in een specifiek geval beinvloeden.

 

Het ging in mijn geval om wat kantoor artikelen en een klein bedrag aan hosting wat ik al een half jaar van te voren heb betaald. Maar ik zal het verder laten rusten, en alleen nog maar reageren op web gerelateerde zaken. ;D

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie
  • 2

Dank je!

 

Nu alleen nog de vraag of ik de website in een keer mag boeken op de kosten of eerst op de balans moet zetten en daarna afschrijven.

 

Gaat om het verschaffen van informatie voor wat ik doe. Dus bekendheid maken en reclame.

 

Bij een website kijk je naar het gebruik, als een website vooral voor reclame doeleinden word gebruikt (zoals hier) dan zijn het ook reclame/marketing kosten en is de uitgave aan de website gewoon een kostenpost in het jaar van aanschaf.

 

Als een website gebruikt word om goederen te verkopen, met als meest voor de handliggend voorbeeld een webshop, dan kun je de aanschafkosten wel activeren en afschrijven.

 

Kenmerk van activa is dat je moet activeren als een bedrijfsmiddel een bijdrage levert aan de "productiecapaciteit" en meer dan 1 jaar meegaat.

 

______________

@dennizvd de kosten die jij beschrijft zijn dusdanig minimaal dat ik het advies dat ze niet aftrekbaar zijn goed kan voorstellen.

Belangrijke tip voor ontvangen adviezen en uitspraken is je ze binnen de context te houden en niet algemeen verbindend verklaren op alle situaties die je tegenkomt. De belastingwetgeving (en ook andere wetgeving) kent vele nuances, zo is dat hier ook..

Link naar reactie
  • 0

De opmerking dat zulke websites niet geactiveerd kunnen worden ben ik vaker tegengekomen.

 

Maar, ook een website puur voor reclame-doeleinden gaat langer mee dan 1 jaar en brengt toekomstige economische voordelen met zich mee. Zeker in deze tijden verdient een goede website zijn investering weer terug.

 

Is hier jurisprudentie over wellicht?

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Is hier jurisprudentie over wellicht?

 

Vast een heleboel.

 

Het is overigens altijd zo geweest (lang voor dat internet bestond) dat je (als het over een voldoende groot belang gaat) kosten van (reclame)folders en catalogi e.d. die je meerdere jaren gebruikt moet activeren en over de betrokken jaren uit moet smeren.

Niet als bedrijfsmiddel dan (waar je op afschrijft), maar als een transitorische/overlopende post.

 

(De enige uitzondering die ik zo ken is wanneer het om een “zeer dynamische markt” gaat en het betrokken product daarom niet meer dan één jaar vruchten zal afwerpen)

 

Een (reclame) website is eigenlijk hetzelfde als een brochure/catalogus. Dus volgens mij moet het hier ook op dezelfde manier werken eigenlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, dus wel afschrijven. Kan dit gewoon onder vaste activa geboekt worden of heet dit anders?

 

Dat had ik al gezegd: "een transitorische/overlopende post" dus bijvoorbeeld 'overlopende activa' of 'vooruitbetaald' of zoiets.

Dan geen 'vaste activa' dus (het valt onder de 'vlottende activa').

 

En niet echt 'afschrijven'. Lastig te begrijpen misschien, maar je noemt het geen "Afschrijvingen" ook schrijf je eigenlijk hier op af. Je 'verdeelt' de kosten over verschillende jaren (en dat doe je ook met afschrijvingen, maar toch is het anders).

 

Voorbeeld: Als je 10.000 voor een reclamewebsite (of gedrukte brochures) hebt betaald - en als dat (in verhouding) een flink bedrag is - en deze website kan twee jaar mee (daarna moet je waarschijnlijk iets heel anders laten maken), dan neem je twee jaar lang (bijvoorbeeld) 5.000 aan kosten mee in het resultaat.

Dat is goed koopmansgebruik namelijk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.