• 0

Hoe om te gaan met sponsorklussen?

Hallo Medeondernemers en experts!

 

Via een tip van de balastingdienst hier terrecht gekomen, ik zou hier een antwoord kunnen vinden op de vragen die ons bezig houden.

Als bedrijf doen wij regelmatig sponsorklussen voor goede doelen, denk aan het rode kruis, artsen zonder grensen, stichting AAP, KNRM enz.

 

Wij bieden aan om te ondersteunen door het aanbieden van een dienst met uurtarief €0, we voeren dus een klus uit waarmee we het goede doel kunnen helpen en behalen hier geen winst mee.

 

We vragen ons nu af hoe we dit op een juiste manier moeten factureren en hoe we hier op een juiste manier mee om moeten gaan tegenover de belastingdienst.

Verder vraag ik me ook af of de gemaakte en gefactureerde uren wellicht aftrekbaar zijn? Het zijn immers kosten die we maken, toch?

 

En hoe zit het wellicht met subsidie's?

 

Kortom, alle info omtrent dit punt hoor ik graag! :)

 

Mvg Patrick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me dat evt subsidie naar dat goede doel gaat, die vervolgens zijn leveranciers kan betalen. Als subsidie direct naar leveranciers gaat, krijg je vreemde constructies.

 

Je kan als leverancier natuurlijk ook gewoon een factuur sturen, die vervolgens vergezeld gaat van een donatie van een vergelijkbaar bedrag - die waarschijnlijk aftrekbaar is. Zo zijn de boeken van de betreffende instelling ook een betere weergave van de kosten en inkomsten.

 

Hebben grote instellingen daar geen beleid voor?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo’n heel simpel onderwerp dit (en vandaar dat de BD je ook doorverwees, denk ik):

 

Je hebt een eenmanszaak en je verricht normaal gesproken (met BTW) belaste prestaties (diensten, namelijk laswerkzaamheden). Maar soms verricht je ook gratis prestaties. Hier lijkt een zakelijk motief achter te zitten, namelijk: reclame/publiciteit/naamsbekendheid.

 

Voor de BTW is het duidelijk: over je gratis prestaties ben je geen omzetbelasting verschuldigd, simpelweg omdat de vergoeding ontbreekt.

Maar de vraag ontstaat of je de voorbelasting (de door jou betaalde BTW aan anderen) in aftrek kan brengen. Want dat kan alleen als aangeschafte goederen en diensten worden gebruikt voor handelingen die met BTW worden belast.

 

Ik denk dat je dat hier kan doen. Want (maar hier zijn allemaal verschillende uitspraken over geweest, in allerlei verschillende situaties) je verricht zowel prestaties tegen vergoeding en gratis prestaties. En deze gratis prestaties dienen een economisch belang (lijkt het althans).

 

Voor de IB werkt het mijns inziens hetzelfde: je gratis diensten hebben (hoofdzakelijk) zakelijke motieven.

En dan zijn de kosten (loon van personeel, inkoop van materialen etc.) gewoon aftrekbaar van de winst.

 

Om hiervoor een subsidie voor los te peuteren, lijkt mij niet eenvoudig. Maar op zich zou dat misschien kunnen. Er worden (nou, althans werden) heel wat subsidies gegeven in NL, zowel locaal, regionaal en landelijk.

Als dat je zou lukken dan maak je vervolgens meer winst. Daar moet je uiteraard IB over betalen, maar (hoogst waarschijnlijk) geen BTW. Ook dat laatste is een beetje afhankelijk van de situatie.

 

Als je graag een factuur voor 0,- wil sturen, dan mag dat uiteraard (dat was al eerder gezegd). Maar dat hoeft niet en het heeft eigenlijk ook helemaal geen zin (fiscaal gezien – misschien wordt de “klant” extra blij zodat je een nog betere naam krijgt, dat weet ik natuurlijk niet).

 

 

Link naar reactie
  • 0

De sponsoractie's doen we omdat ik mijn werk uit hobby ben begonnen en dat een goed gevoel geeft, verder is het een stuk ervaring en heeft het inderdaad altijd een aansluitend zakelijk motief want meestal maken we er een promotiefilm o.i.d. van.

 

De factuur hoeft voor ons niet speciaal, maar vaak willen de instellingen/bedrijven die wel hebben en dan doen we dat nu doormiddel van de korting zoals hierboven aan gegeven door DaMedia.

Link naar reactie
  • 0

Wij willen altijd een factuur krijgen. Als wij voor 7.000 euro gratis werk leveren zien wij graag een factuur van 7.000 euro en sturen wij deze ook terug.

 

Het is namelijk nog wel eens gebeurd wanneer we niets stuurde dat we vergeten werden bij een advertentie in de krant, een logo'tje op een spandoek of iets anders in die richting. Ook spreken wij heel duidelijk af wat we leveren voor die 7.000 euro en wat zij ons geven voor die 7.000 euro. Dan zijn de afspraken helder.

 

Bij ons is het echt heel vaak fout gegaan m.b.t. de verplichtingen van het evenement richting ons. We voorkomen nu altijd dat we vrijblijvend dingen sponsoren. Achteraf klagen dat je, bijvoorbeeld, onvoldoende exposure hebt gekregen heeft namelijk weinig zin.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij onze boekencontrolle werdt er door de inspecteur aangegeven dat de nul facturen wel verplicht zijn.

 

Zo hebben wij een keer een opdracht gedaan door een loodfabriek en kregen wij omdat wij een korting gaven een aantal transportkarren.

Wij hebben elkaar toen allebei een nul factuur gestuurd. Toen de inspecteur dit zag vertelde hij dat dit heel netjes was en dat dit ook verplicht is, zodat de BD kan zienwelk handelsverkeer er is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.