• 0

Zou de leeftijd relevant moeten zijn bij inhuren ZZP'ers?

 

Vandaag bij een intake kwam mijn leeftijd ter sprake. Heb ik geen probleem mee, want ik beheers mijn vak beter dan jongere mensen. Wel vroeg ik me af of je als bedrijf bij een intake mensen mag beoordelen op hun leeftijd? Je mag bij een sollicitatie, dat ook een soort intake is, niet discrimineren op leeftijd. Als je iemand te oud vindt moet je dat dus anders beargumenteren. Maar is dat bij het inhuren van een zzp'er ook zo?

 

Nogmaals, voor mij is het geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat er zzp'ers zijn voor wie het wel problematisch is.

 

Edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Of het officieel mag weet ik niet maar ik weet dat in mijn vakgebied hier wel naar gekeken wordt. Werken met staal is nogal een zwaar beroep voor je lichaam, ik zie en hoor dat sommige mensen voor bepaalde klussen niet (meer) ingehuurd worden omdat er gevonden wordt dat hij te oud is of een te zwakke rug heeft.

Maar dit wordt volgens mij niet in die woorden tegen de zzper zelf gezegd...

Link naar reactie
  • 0

Interessante vraag, volgens mij richt de wet zich voornamelijk op werknemers en niet specifiek op zzp-ers. Maar ik kan mij voorstellen dat een rechter bij zzp-ers hetzelfde zou oordelen, hoewel men een rechtszaak tracht te voorkomen met een smoesje zoals je zelf al zegt.

 

Of je nou jong of oud bent.. je bent ondernemer en moet een potentiële klant kunnen overtuigen van jouw kwaliteiten. Lukt dat niet -> op naar de volgende. Kortzichtige mensen die vallen over mijn leeftijd hoef ik niet eens als klant. Heb het overigens nooit bewust meegemaakt en ben vanaf mijn 18e ondernemer.

 

Heb ik geen probleem mee, want ik beheers mijn vak beter dan jongere mensen.
In zekere zin discrimineer je nu zelf ook..

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Leeftijd speelt vrijwel altijd een rol bij elke relatie dus ook een arbeidsrelatie. Of iemand goed in zijn vak is, lijkt me maar één van de selectiecriteria. Wel een heel belangrijke natuurlijk.

 

Heb nog niet zo lang geleden het boek Outliers gelezen van Gladwell. Leeftijd speelt een rol bij het ontwikkelen van kennis en kunde maar heeft wel een optimum na 10.000 uur en gaat volgens mij daarna bij heel veel mensen in de weg zitten. Dat is te compenseren door zo iemand in een juiste groep te zetten maar niet altijd. Niet voor niets is het voor ouderen (mensen boven de 40) moeilijker om een baan te vinden. Boven de 50 wordt je haast gedwongen om als zzp er aan de slag te gaan. Tot er weer schaarste is op de arbeidsmarkt (over een paar jaar) en iedereen weer welkom is.

 

Of iets leeftijdsdiscriminatie is hangt af of er rechtvaardiging is voor expliciet selecteren op een bepaalde leeftijd anders dan bijvoorbeeld kosten, productiviteit en kans op ziekteverzuim. Soms is het duidelijk dat je iemand zoekt die wat ouder is, bijvoorbeeld voor het leiden van een groot bedrijf, of jonger als het werk lichamelijk zwaar is. Koos Postema(80), een echte outlier, gaat binnenkort aan een nieuwe baan beginnen. Dus wat is oud?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat veel mensen ook zichzelf oud maken, door op een gegeven moment te stoppen met bijleren en up to date houden van kennis. Vandaag werd me gevraagd hoe ik dan in al die tijd mijn kennis up to date had gehouden. Dat heb ik ze verteld. Maar de vraag was ook wat zinloos, want iemand die Android apps maakt moet vanzelf wel haar kennis op peil gehouden hebben. Ik zie wel dat ik geen collega's van mijn leeftijd heb. Zijn toch allemaal in een eerder stadium afgehaakt.

 

Dit geldt trouwens breder, mensen verwachten dat je dingen doet die bij je leeftijd passen, en dat je geen dingen doet die bij een jongere leeftijd passen. Toen ik motorrijles ging nemen, wilde de rijschoolhouder me bijna niet hebben, "je had 30 jaar geleden moeten komen". Ik was de oudste leerling die hij ooit had gehad. Maar ik had wel heel snel mijn rijbewijs. Dus zijn perceptie van leeftijd zal wel wat veranderd zijn inmiddels :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat het gaat om ervaring of de bijscholing of de toch up-to-date houden van je kennis, maar het communiceren gedurende een opdracht. Je kunt het eens bekijken van de kant van de opdrachtgever of werkgever.

 

Ouderen zijn mondiger en spreken uit eigen ervaring hun eigen visie uit over onderwerpen en te volgen methodes. Met ziet dat te snel als tegenspreken. Jongeren kan men meer geleiden, beïnvloeden en naar je wens modelleren, om te doen wat jij wil, ook al bestaat er een beschreven afspraak.

 

Vooral in de IcT wereld is daar nogal veel discussie, omdat software sowieso al moeilijk te omschrijven is wat gewenst is en wat gedaan wordt. Dus men wil zoveel mogelijk flexibiliteit dus ook buiten de omschrijven liefst ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er trouwens niet direct van uit gaan dat het gebruikt word als discriminatie.

Zelf wil ik vaak ook een leeftijd weten om een beter beeld bij iemand te vormen. Aan de hand van kennis/kunde/presentatie kun je adhv leeftijd kijken of iemand voor loopt of bijvoorbeeld achter loopt op leeftijdsgenoten. Dat is weer bruikbare informatie.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

 

 

Mondigheid kun je interpreteren als tegenspreken, maar als iemand genoeg ervaring heeft en "statuur" heeft in een vakgebied, dan is dat niet meer erg.

 

Ik kan me wel voorstellen dat het een punt van verbazing is, als je ziet dat mensen in een bepaald beroep allemaal van een bepaalde leeftijdsgroep zijn, en dan duikt daar ineens iemand op die tweemaal zo oud is. Dan vraag je je af, is dat iemand die in het begin van de carriere is blijven hangen en nooit verder is gekomen, of is dat iemand die een bewuste keuze heeft gemaakt om geen consultant of manager te worden, maar om echt met het vak zelf bezig te blijven. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als ik 80 ben.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Aan de hand van kennis/kunde/presentatie kun je adhv leeftijd kijken of iemand voor loopt of bijvoorbeeld achter loopt op leeftijdsgenoten.

 

Wat bedoel je met voorlopen en achterlopen? Ik zou het meer zien als "op welk functioneel leeftijdsniveau bevindt die persoon zich?" en daarmee bedoel ik, met welke leeftijdscategorie vergelijk ik de technologische vaardigheden van die persoon?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag een opdrachtgever alles vragen en je op alles beoordelen. Net als dat iemand je in een café je alles kan vragen. Die bescherming geldt alleen voor werknemers. Logisch ook toch, je verkoopt een dienst en als de opdrachtgever die dienst niet wil, dan kan dat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

overigens mag een werkgever nog steeds discrimineren hoor.. Als het bij het "bedrijfsprofiel past" gaat dat nog heel goed....

 

- Geen mannen in een wax-salon voor vrouwen willen hebben, mag nog steeds.

- Promo meisjes van tussen de 18 en 20 zoeken mag je ook een promo-oma van 64 weigeren

- En de joodse basisschool mag ook nog steeds een orthodoxe moslim als medewerker weigeren.

 

Ik ben tegen discriminatie maar ook voor vrij (ondernemers) land....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

 

Aan de hand van kennis/kunde/presentatie kun je adhv leeftijd kijken of iemand voor loopt of bijvoorbeeld achter loopt op leeftijdsgenoten.

 

Wat bedoel je met voorlopen en achterlopen? Ik zou het meer zien als "op welk functioneel leeftijdsniveau bevindt die persoon zich?" en daarmee bedoel ik, met welke leeftijdscategorie vergelijk ik de technologische vaardigheden van die persoon?

 

Ik bedoel hetzelfde als jij alleen kan ik het niet zo mooi zeggen. :(

Ik ken je niet en weet waarschijnlijk nog niet half wat je doet maar ik zou je leeftijd in combi met je niche een pre vinden. Veel liever als iemand van 25.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Beste Christine,

 

Heb n.a.v. je vraag gezocht, maar kom er ook niet helemaal uit. Ik vond een artikel in de Intermediair, waar wordt ingegaan op jouw vraag.

 

Wil je dat ik bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naga in hoeverre zzp'ers een beroep kunnen doen op de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid of dat zzp'ers zoals iedereen gewoon vallen onder artikel 1 van de Grondwet?

 

Je zou zelf ook je vraag kunnen voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens .

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Bijna ieder jaar!

1. het is mijn achtertuin

2. het is het mooiste entertainment (mensen kijken)

 

en vergeet niet beste ondernemers.... Hier lopen dus de meeste mensen die (beslissen) om geld uit te geven.... Laat je inspireren !

 

En dan heb ik het dus niet alleen over super-handige -huishoud-spons-doekje-die-je-bril-schoonmaken... maar alles! Auto's, vakanties, abonnementen.... (en nu niet allemaal volgend jaar ook voor mijn voeten gaan lopen! :P)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denk ik dat de hele discriminatie wet niets doet. Men vormt een mening en vindt hoe dan ook wel een smoes om je niet aan te nemen / in te huren als ze niks van je willen. Een jodenhater gaat van zijn leven geen joden inhuren ook al mag hij daarop niet discrimineren.

 

Druk maken hierover heeft ook geen zin volgens mij. Eigenlijk werkt deze regel heel stroef. Ik hoor liever dat ik word afgewezen omdat ik een bepaalde huidskleur heb dan dan ik ga twijfelen aan mijn capaciteiten.

Link naar reactie
  • 0

???

 

sorry, hoor maar ik snap de hele discussie niet.

leeftijd is toch een feit met alle voor en nadelen.

moet dat allemaal zo omslachtig in NL.

 

bij ons krijgen vrouwen en ouderen standaard gewoon minder. het gaat dan om lichamelijke arbeid en vrouwen en ouderen kunnen over het algemeen minder aan. tja. blijkt een vrouw/ of oudere heel goed, krijgt zij ook meer.

 

gaat een oudere te langzaam, zeggen we gewoon, sorry je bent te oud. gaat niet meer. dat geeft toch niets, toch gewoon een feit.

 

daartegenover staat dat we nu een oudere oudere manager zoeken, omdat zo iemand meer ervaring en overwicht heeft. en die gaat dan wel meer verdienen.

 

waarom een wet gelijke behandeling als mensen niet gelijk zijn. en vindt iemand ( een oudere of een vrouw ), dat hij/zij niet genoeg verdient, gaan hij/zij toch ergens anders werken ....

 

het gaat toch echt om de persoon ... of je nu een man of een vrouw, blanke of neger, 20 of 60 of iemand met om mij 10 hoofddoeken om. het gaat er alleen maar om wat je kan en wat je oplevert voor een bedrijf.

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.