• 0

Exit gewenst van niet meewerkende vennoot in VOF, redelijke reactietermijn ?

Inmiddels (hier gaat een hele taaie periode aan vooraf die ik jullie maar onthoud) proberen we een niet meewerkende vennoot een volledige exit te laten maken in onze VOF. Nu blijkt deze vennoot (wederom) moeilijk te activeren te zijn tav (tijdige) (inhoudelijke) reactie. Is daaromtrent iets geregeld in de wet alszijnde een 'redelijke reactietermijn' en evt. daaraan verbonden sancties ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet dat er een wettelijke reactietermijn bestaat van zes weken. Dat geldt bijvoorbeeld voor klachtenprocedures bij overheidsinstellingen. Voor een niet meewerkende vennoot geldt deze wettelijke reactietermijn niet.

 

Maar als je toch een ''redelijke reactietermijn'' wilt aanhouden dan is zes weken m.i. prima. Binnen deze periode zou de persoon inhoudelijk op jouw verzoek moeten reageren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat je het een beetje onderschat. Een vennoot in een VOF zet je zomaar niet ‘buiten spel’ met een verzoek om een reactie op iets.

Een gedeelte van (het bezit van) de gezamenlijke onderneming is namelijk van hem/haar.

 

Je kan de VOF altijd ontbinden (en verdelen) als je van hem af wil.

Link naar reactie
  • 0

Er geldt inderdaad geen wettelijke reactietermijn voor de andere vennoot om inhoudelijk te reageren op onderlinge correspondentie. Wel is het van belang op welke wijze de communicatie tussen partijen verloopt. Is er een bemiddelaar die voor of namens partijen optreedt?

 

Daarnaast speelt mee wat je verstaat onder een "redelijke" termijn. Hoe groter de belangen zijn des te meer tijd zal de betreffende vennoot nodig hebben om zich te laten adviseren. Niet zelden spelen ook psychologische factoren mee die ervoor kunnen zorgen dat de betreffende vennoot dwars gaat liggen.

 

Als jullie zelf met elkaar communiceren, kan het soms handig zijn om gewoon termijnen te stellen door deze te benoemen in de correspondentie. Ik zie soms berichten voorbij komen in de trant van "ik verneem graag spoedig van je". Dat is niet concreet genoeg.

 

Probeer wel zo goed als mogelijk te blijven communiceren. Zelf heb ik diverse rechtszaken gevoerd met als inzet het uittreden van een vennoot. Dit soort zaken kosten veel tijd, geld en ergernis. Dan maar liever wat langer onderhandelen - vooropgesteld dat de andere vennoot wel iets doet en niet volledig stilzit - om te voorkomen dat het een procedure wordt. Vooropgesteld natuurlijk dat er geen andere partijen zijn die ook aandringen op een handelen van de betreffende vennoot, zoals de bank.

 

Veel sterkte toegewenst.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Joop Jansen

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0

Een vennoot brengt doorgaans niet alleen kapitaal in de v.o.f. in maar ook zijn arbeid. Je spreekt over een stilzittende vennoot waar je (na een taaie periode) vanaf zou willen. Je geeft geen informatie wat er verder aan de hand is en ook wordt niet helemaal duidelijk op welk bericht de vennoot niet reageert. Toch bepaalt wat er tussen jullie aan de hand is zowel het tempo als de richting van dat uit elkaar gaan.

 

Ik heb het gevoel dat je het een beetje onderschat. Een vennoot in een VOF zet je zomaar niet ‘buiten spel’ met een verzoek om een reactie op iets.

Een gedeelte van (het bezit van) de gezamenlijke onderneming is namelijk van hem/haar.

 

Er geldt inderdaad geen wettelijke reactietermijn voor de andere vennoot om inhoudelijk te reageren op onderlinge correspondentie.

 

Inderdaad. Is hem geen verwijt te maken, dan hoeft een vennoot niet in te gaan op verzoeken om commentaar op een voorstel hoe uit elkaar te gaan. Het is (tenzij de v.o.f.-akte iets anders bepaalt) ook niet mogelijk om die vennoot aan een termijn te houden. Hij kan de hele correspondentie gewoon negeren.

 

Je kan de VOF altijd ontbinden (en verdelen) als je van hem af wil.

 

 

De situatie wordt anders als de vennoot zijn verplichtingen verzaakt (bijv. als je met stilzitten bedoelt dat hij ook geen afgesproken werkzaamheden verricht) of indien de andere vennoten hem een aanzegging doen, bijv. van ontbinding of opzegging of iets dergelijks. Of dat mogelijk is (en hoe je dat formeel correct moet doen) onder de omstandigheden van jouw geval hangt (mede) af van de bepalingen in jullie vennootschapsakte. Daarin vind je (als het goed is) ook bepalingen over eventuele voortzetting van de v.o.f. tussen de overgebleven vennoten en mogelijke verblijving van het vennootschapsvermogen aan hen.

 

Het is – als ik je bericht zo lees – tijd om naar je advocaat te gaan en de zaak met hem/haar door te spreken om te inventariseren waar je nu staat en hoe de v.o.f. het beste kan worden ontvlochten.

 

Groet,

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is – als ik je bericht zo lees – tijd om naar je advocaat te gaan en de zaak met hem/haar door te spreken om te inventariseren waar je nu staat en hoe de v.o.f. het beste kan worden ontvlochten.

 

Caroline,

 

Kijk hier maar naar. Dat deed ik ook vanochtend en toen dacht ik: Hier is al wel het nodige over gezegd eigenlijk...

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk blijken dit meestal hele trage processen te zijn. Veel is afhankelijk van de posities van partijen, wie heeft wie nodig, wie kan er gewoon blijven zitten, wat zijn de effecten als de ene vennoot niks doet. Is de vennoot directeur of niet enzovoort.

 

Bij conflicten tussen vennoten of aandeelhouders zie je vaak als objectieve derde de oplossing al vrij vroeg in het proces maar door emoties willen partijen daar op dat moment niet aan. Na een bepaalde periode (vaak meer dan een half jaar) is iedereen het wat meer zat, gaat t soms ook slechter met het bedrijf en wordt voor iedereen de druk groter om een beetje mee te bewegen.

 

Concreet antwoord op je vraag, nee je kunt hem niet dwingen. Oplossing is te vinden in kijken wat hij belangrijk vindt en hoe je er op die manier uit kunt komen. Geen eenvoudige trajecten in de praktijk. De juridische aspecten die erbij komen kijken en die je deels terug kunt vinden in jullie overeenkomsten en deels in de algemene wettelijke regels. Daarnaast de communicatieve aspecten rondom het hele proces. Uiteindelijk is het een kwestie van onderhandelen en als je het snel wilt doen, zul je meer moeten toegeven, het is maar net wat je zwaarder vindt wegen. Allerbelangrijkste is te weten wat voor jouw medevennoot de belangrijkste overwegingen zijn, dan kom je vaak een stap verder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.