• 0

IE rechten spel prive ontwikkeld

Heren en Dames,

 

Ik ben een aantal maanden bezig met het ontwikkelen van een digitaal spel (naast mijn ZZP werkzaamheden). dit spel is nu bijna af en ik sta klaar om live te gaan.

 

het spel bestaat uit 2 delen:

 

de client (flash applicatie)

de server (custom made software)

 

nu is het zo dat de client is ontwikkeld door een andere partij in opdracht van mij, deze partij is door mijn bedrijf betaald (eenmanszaak).

 

de game-server heb ik helemaal zelf ontwikkeld waarbij ik geen kosten heb gemaakt (alleen veel tijd).

 

 

 

Als de game draait dan wil ik die graag Hosten in de EZONE. ik heb echter gelezen dat je niet zomaar deze spullen uit je eigen toko mag onttreken, je hebt natuurlijk daar alle kosten etc gemaakt. dus dit zou een markt-conforme prijs moeten zijn.

 

ik wil deze game echter alleen daar hosten als ik substantiele omzet heeft welke de administratieve rompslomp en extra kosten goed maakt. als ik dus later beslis om het te doen is de game ook redelijk wat waard.

 

nu is mijn idee om de client welke dus zakelijk betaald is in Nederland in mijn zaak te laten (word dan wel een BV), ook omdat klanten die de game spelen met een nederlandse toko te maken hebben en nederlands recht.

en daarnaast vanuit de nederlandse toko mij als prive persoon een X bedrag per maand betaald voor het gebruik van de gameserver (welke in mijn vrije tijd is ontwikkeld)

 

als het heel goed loopt wil ik de licentie voor het gebruik van de gameserver dan verplaatsen naar de EZONE.

 

Mag dit ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag dit ?

 

Even in het kort (kijken of ik het snap):

 

Je wil als privépersoon een licentie aan je eigen BV geven zodat je BV jou als privépersoon betaalt voor het gebruik van software (ontwikkeld als hobby, vóór dat de BV bestond).

En dan wil je de licentie straks (misschien) onderbrengen in een rechtspersoon op Curacao.

 

Ik zou zeggen dat het rammelt (voer voor echte “E-zone tovenaars” lijkt mij).

 

Link naar reactie
  • 0

ik wil in NL geld verdienen via de BV wat gewoon in verhouding staat van het aanbieden van de client, de support naar klanten etc etc.

 

daarnaast wil ik de licentie in de Ezone zodat ik minder/geen VPB heb. over de trust/SPF ben ik nog niet uit. waarschijnlijk komt de NV op de antillen gewoon onder mijn persoonlijke holding. dan kan ik het geld gewoon via divident uitkeren en belasting over betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, vraag is dus denk ik "hoe kan ik dat van prive naar BV inbrengen, en eventueel later fiscaal voordelig naar NV"

 

nou ja deels, aan de ene kant of dat goed kan/mag , aan de andere kant of ik het server/licentie gedeelte uberhaupt moet inbrengen in de BV of dat ik dat gewoon later kan doen in de NV.

 

Ik begrijp niet helemaal waarom het in de BV moet als ik het in mijn eigentijd en/of voordat de BV er was maakt. er zijn dus geen kosten of wat dan ook zakelijk gemaakt.

 

Of stel dat ik een soort game licentie afneem van iemand anders dan mijzelf(DGA) dan moet het toch ook kunnen en is die persoon toch ook niet verplicht in mijn BV onder te brengen ?

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Joost. Ik heb inmiddels contact gehad met Kakafoon hierover.

 

In zijn algemeenheid zou ik wel een opmerking willen plaatsen over het eventuele gebruik van een e-zone vennootschap in Curacao, voor het geval er meer vragen over komen op Higherlevel (en dit slaat niet zozeer op het geval van Kakafoon). Ik krijg namelijk regelmatig vragen over de oprichting van een e-zone vennootschap en er heersen nogal wat misvattingen over. Daarover heb ik ook informatie geplaatst op mijn website, maar daar zal ik hier niet naar verwijzen. Wat erg belangrijk is, is dat er wel daadwerkelijk een onderneming gedreven dient te worden in Curacao, en er niet enkel sprake mag zijn van een constructie 'op papier'. Daar kijkt de Nederlandse Fiscus zo doorheen. Er gaan ook veel verhalen rond van mensen die dat wel doen "en er nooit problemen mee hebben gehad". Deze mensen zijn het woordje "nog" vergeten in die zin. Ook moet men oppassen voor 'doe-het-zelven' met fiscale constructies. Het moet allemaal precies in elkaar passen, en het moet ook echt leiden naar het doel dat men voor ogen heeft, en men moet er vervolgens ook precies naar handelen. Anders gaat het ook fiscaal mis. Ik raad dan ook nooit aan een vennootschapsstructuur te laten oprichten zonder dat men eerst fiscaal advies heeft ingewonnen. Dan weet je tenminste zeker dat wat je in gang zet ook echt is wat je voor ogen had. De fiscale ellende die te wachten staat als het verkeerd wordt aangepakt is vele malen hoger dan de kosten voor het fiscale advies dat vooraf ingewonnen had kunnen worden (nee, ik ben geen fiscalist). En daarna is de oprichting zo gebeurd.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.