• 0

Paypal fee + ''marktplaats'' fee.

Hola!

 

Ik heb de volgende vraag, waarvan één al deels is beantwoord in andere topics maar ik niet uit de voorlegde berekeningen/voorbeelden kwam van de collega's hier.

 

[situatie schets]

 

Ik verkoop producten op een website ( discogs ) per verkocht product op deze website sta je 8% af aan de beheerders van de website als fee.

 

Product wordt aangeprijsd als = 9 euro

Waarvan ik aan discogs betaal (middels factuur op einde van de maand) = 0,72 euro

Uiteindelijke ontvangst = 8,28 euro

 

Moet ik de BTW dan berekenen over de 9 euro of over de 8,28 euro?

 

Dan komt het volgende euvel, bijna alle transacties gaan middels paypal. Dus er ontstaat het volgende plaatje

 

Prijs plaat = 9 euro

Prijs verzending = 6,20 euro

Subtotaal = 15,20 euro

Prijs totaal paypal transactie ( ( 15,20 + 0,35 ) * 1,034 ) = 16,08 euro

 

Kan iemand mij uitleggen hoe ik in deze situatie waarover BTW moet vragen en welke kosten kan terugvragen?

 

Danks!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wil ik wel uitleggen, maar:

 

A.) Wat wordt er nou bijgeschreven op je PayPal rekening? Is dat nou 16,08 euro?

 

B.) Je krijgt dus een factuur van ‘discogs’ van 0,72 euro (incl. BTW neem ik aan)? Hoeveel BTW berekenen zij dan? Komt de factuur uit NL? En je betaalt deze factuur dus aan hen?

 

C.) Krijg je ook een factuur van PayPal? Uit NL? Voor welk bedrag (en hoeveel BTW berekenen zij)? En die wordt door hen verrekend (dus van jouw geld afgetrokken), neem ik aan?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle antwoord!

 

 

A ) Om effectief 15,20 euro te ontvangen op mijn rekening van paypal moet er in totaal 16,08 worden overgemaakt.

 

B ) Discogs is een bedrijf uit de Verenigde Staten, ik betaal hier dan dus ook geen BTW over.

 

C ) Nee, dit wordt meteen verrekend over de transactie. Ik kan bij de details van de transactie het wel nakijken maar krijg hier verder geen (ander) bewijs van.

 

Voorbeeld :

 

Total amount:   ( zoals op de uiteindelijke paypal factuur vermeld )

   €137,89 EUR

Fee amount:   

   -€5,04 EUR

Net amount:    ( netto ontvangst )

   €132,85 EUR

 

EDIT. Wat ik eventueel wel kan doen is een extra regel maken op de paypal factuur voor 'paypal transactie kosten'.

Link naar reactie
  • 0

De meeste klanten zijn mensen uit de EU, er zitten sommige uit Japan/VS/Australie bij.

 

Het platform ( discogs ) is een bedrijf uit de verenigde staten waaraan ik dus een percentage afsta.

 

Momenteel handel ik alleen B2C maar ik wil in de toekomst ook naar andere bedrijven gaan verhandelen.

Link naar reactie
  • 0

Het is iets ingewikkelder dan jij denkt:

 

Je omzet (inclusief BTW) is 16,08.

 

Je kosten (inclusief BTW) voor de transacties zijn:

Discogs 0,72

PayPal 0,88

 

M.a.w. je houdt hier 14,48 (incl BTW) aan over.

 

Maar dan zit je met de BTW:

Voor klanten binnen de EU ben je gewoon 21% NL BTW verschuldigd (want het zijn particulieren). Hier bij moet je rekening houden met de drempels voor de afstandsverkopen.

In principe zou je geen BTW verschuldigd zijn voor de consumenten buiten de EU (althans niet in NL), maar dat lijkt mij ondoenlijk om dit apart te registreren (maar wie ben ik).

 

Dat betekent dus dat je op een gewone EU verkoop 2,79 euro BTW (21%) moet aangeven.

En als voorbelasting mag je datgene PayPal als BTW in rekening brengt terugvragen (maar dan moet je formeel een factuur van hen hebben en die heb je nog niet kunnen vinden, begrijp ik). Volgens mij brengen zij wel 15 cent of zoiets (inbegrepen in de 88 cent) qua BTW in rekening. Je kan vast ergens een factuur van hen vinden.

 

Voor Discogs werkt het weer anders: Daar wordt de BTW naar jou verlegd (ook weten zij in USA van niets – dit zijn NL regels). Dus je moet 21% over de 72 cent aangeven op je aangifte en hetzelfde bedrag mag je als voorbelasting terugvragen.

 

Als je werkelijk van plan bent om aan bedrijven te verkopen (B2B), dan wordt het pas echt ingewikkeld:

Dan verricht je namelijk een intracommunautaire levering binnen de EU (met 0% BTW), als de klant niet in NL zit.

Voor bedrijven in NL moet je dan gewoon voor een goede factuur zorgen (met BTW erop).

 

EDIT:

Zag dat PayPal een soort bankvergunning (of zoiets) heeft, dus hun diensten zullen dan wel vrijgesteld zijn van BTW.

Dan kan je (uiteraard) niets van de 88 cent als voorbelasting terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik doe het even op een andere manier; want ik ben het overzicht even kwijt en bij het terugrekenen kom ik ook niet aan de waardes die jij voorlegt.

 

Stel ik wil 7,50 euro ex btw krijgen voor een plaat die ik verkoop op discogs

 

Dan moet ik 9,08 euro inclusief btw vragen

 

Dan betekent dat ik 9,08 * 1,087 = 9,87 euro moet vragen op discogs

 

Want 9,87 x 0,92 = 9,08 euro ( rest wat overblijft na discogsfee )

 

Factuur is dan als volgt

 

Plaat = 9,08 inc BTW

Discogsfee = 0,79 ex BTW ( dit moet ik dan dus nog keer 1,21 doen? )

Verzendkosten = (6,20 x 1,21) = 7,5 inc BTW

-------------------------------------------------------------

Subtotaal = 17,37 EUR

Paypal fee = 0,95

-------------------------------------------------------------

Totaal = 18,32

 

Waarvan ik dan op mijn rekening 17,36 Euro ontvang. Hiervan is dan ???? euro btw ( dit blijft even in het midden tot ik begrijp of ik mijn discogsfee dan nog keer 1,21 moet doen )

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet beseffen dat je BTW af draagt over het bedrag wat de klant betaalt. Niet wat jij toevallig ontvangt nadat er allerlei kosten afgegaan zijn.

 

Dus het is:

 

Jouw gewilde netto omzet: 7,50

Verzendkosten: 6,20

Discogsfee: 0.79

Paypal fee: 0,95

 

--

Totaal: 15.44

21% BTW: 3.24

Totaal inclusief BTW: 18.68

 

Je vraagt dus 18.68 euro aan de klant. Als de Paypal fee die ik in dit voorbeeld gebruikt heb inclusief BTW is, dan kan je de BTW van dat bedrag aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Je moet beseffen dat je BTW af draagt over het bedrag wat de klant betaalt. Niet wat jij toevallig ontvangt nadat er allerlei kosten afgegaan zijn.

 

Dus het is:

 

Jouw gewilde netto omzet: 7,50

Verzendkosten: 6,20

Discogsfee: 0.79

Paypal fee: 0,95

 

--

Totaal: 15.44

21% BTW: 3.24

Totaal inclusief BTW: 18.68

 

Je vraagt dus 18.68 euro aan de klant. Als de Paypal fee die ik in dit voorbeeld gebruikt heb inclusief BTW is, dan kan je de BTW van dat bedrag aftrekken.

 

Dit is dus een beetje het probleem, de paypal fee verandert mee met de verhoging van de kosten.

 

Dus als ik de paypal fee heb berekend hebt en ik doe daar vervolgens nog 21 % overheen dan wordt vervolgens de paypal fee ook weer hoger omdat de paypal fee wordt berekend door een variabele ( ( +0,35 eur ) * 1,034 )

 

Hierdoor blijf je een in een loophole zitten.

 

EDIT:

Zag dat PayPal een soort bankvergunning (of zoiets) heeft, dus hun diensten zullen dan wel vrijgesteld zijn van BTW.

Dan kan je (uiteraard) niets van de 88 cent als voorbelasting terugvragen.

 

Hetgeen wat Peter_CVinfo aangeeft, betekent toch dat ik geen btw hoef te betalen over de paypal transactiekosten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dit is dus een beetje het probleem, de paypal fee verandert mee met de verhoging van de kosten.

 

Dus als ik de paypal fee heb berekend hebt en ik doe daar vervolgens nog 21 % overheen dan wordt vervolgens de paypal fee ook weer hoger omdat de paypal fee wordt berekend door een variabele ( ( +0,35 eur ) * 1,034 )

 

Hierdoor blijf je een in een loophole zitten.

 

Daarom reken je beter wat ruimere marges in plaats van te proberen al je kosten 1 op 1 door te berekenen aan de klant. Vraag bijvoorbeeld 18.95 of zelfs 19.95 euro aan de klant. Dan heb jij een iets veiligere marge op je product zitten.

Hetgeen wat Peter_CVinfo aangeeft, betekent toch dat ik geen btw hoef te betalen over de paypal transactiekosten?

Als Paypal een bankvergunning heeft dan zul je inderdaad waarschijnlijk geen BTW over die kosten hoeven te betalen.

Maar als jij die kosten doorberekent aan de klant moet jij er wel BTW over afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik heb even een overzicht voor mijzelf proberen te maken

 

Discogs listing prijs 9,75 ( dit is de totaal prijs voor de plaat waarvoor ik het aanbied op de marktplaats; aan de hand van deze prijs wordt de discogsfee berekent. De twee regels hieronder laten zien waaruit de prijs is opgemaakt, dit is voor mij nodig om terug te rekenen hoeveel ik overhoud aan het einde van de rit )

 

Kosten aan discogs 0,78

Btw 1,69

Netto aan plaat 7,28 ( in theorie, dit klopt uiteindelijk niet omdat ik nog 21 % belasting over paypal fee moet betalen en hier dat 'loophole effect' een rol speelt )

 

-----------------------------------

 

Verzending 6,20

Verzending btw   1,08

Verzending + btw 7,28

 

-----------------------------------

 

Subtotaal ( verzending + plaat )   17,03

Paypal totaal kosten ex btw   17,97

 

Paypal fee kosten ex btw   0,94

Paypal fee kosten inc btw   1,14

 

-------------------------------------

   

Totaal paypal   18,16

 

 

Wat houd ik dan over

 

18,16   Totaal ontvangen

----------------------------------- [ - ]

3,15   Btw

6,20   Verzending

0,78   Discogsfee

0,94   Paypal fee

-----------------------------------

7,09   Wat overblijft, netto

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hetgeen wat Peter_CVinfo aangeeft, betekent toch dat ik geen btw hoef te betalen over de paypal transactiekosten?

 

Nee, dat betekent het helemaal niet. Jij hebt geen bankvergunning en bent niet vrijgesteld van BTW voor jouw diensten, PayPal heeft een (soort van) bankvergunning.

 

Wouter heeft het ook uitgelegd: Als de klant X euro voor jouw product betaalt, is dat je omzet (incl. BTW). Hierover ben je 21% BTW verschuldigd.

Dus als de klant 18,68 betaalt ben je dus 3,24 verschuldigd, als de klant 16,08 betaalt ben je 2,79 verschuldigd.

En dan mag je de voorbelasting op facturen van andere ondernemers (in NL) hiermee verrekenen (terugvragen op de aangifte).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.