• 0

Bedrijfsovername

Aanbevolen berichten

  • 0

Higherlevel is opgezet als "technostarter" discussieforum dus in de technologie tak zal je wel de meeste expertise aantreffen.

 

Er komen echter steeds meer "gewone" starters bij dus een reactie zal je wel krijgen.

 

Even over je vraag, kan je iest meer specificeren waarmee je momenteel zit? Of zit je gewoon nog compleet blank en heb je een opzetje voor een plan van aanpak nodig ofzo?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ben nu even je eerste bericht kwijt, maar dat vind ik straks wel weer terug.

 

Bedrijfsovername van een (kleding)winkel is afhankelijk wat er afgesproken wordt m.b.t. de overname.

Betreft het hier de inventaris, de "goodwill", het pand?

* inventaris algemeen: hangers, kledingrekken e.d.: is het allemaal nog in goede staat? Wil je dit wel overnemen, of wil je zelf anders inrichten

* inventaris verkoopgoederen: wil je dezelfde dingen verkopen. Of komt er eerst een totale "uitverkoop"

* goodwill (klantenbestand): zijn de goederen die je straks gaat verkopen voor dezelfde doelgroep

* huurcontract: hieruit begrijp is dat het geen "eigen pand" is. Of wil de huidige eigenaresse het aan jouw verhuren?

 

Dit zijn de eerste gedachten die bij mij opkomen als ik denk aan overname. Wat wil/kan je overnemen en hoe wordt die prijs bepaald?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ja, het betreft vooral de inventaris. Het pand is gehuurd, niet van de eigenaresse zelf.

In principe is het wel mooi ingericht en is alles in goede staat. Alleen qua techniek (kassa e.d.) moet er wel wat geïnvesteerd worden.

In principe wil ik ook dezelfde dingen verkopen, met op den duur een uitbreiding naar mannenkleding, accecoires (tassen, riemen, sieraden, schoenen). Op zich vind ik de kleding (ik kom er natuurlijk zelf ook regelmatig...) erg mooi, maar ook erg duur. Je mist hierdoor een groot deel van de doelgroep. Ik zou dezelfde soort, maar dan een betaalbaarder alternatief erbij willen hangen.

 

Ze doet alles weg voor f 26000,00. Ik weet alleen niet of dit veel is. Het pand is niet zo groot, ik denk zo'n bruikbare 20m2. Misschien iets meer, maar zoiets zal het wezen.

 

Ik zou op dit moment alles moeten lenen bij de bank. Daarom vind ik het ook heel moeilijk. Vooral ook omdat ik natuurlijk ook het geld voor mijn eerste en eventueel tweede collectie zal moeten lenen.

 

Ze heeft nog anderhalf jaar totdat het huurcontract afloopt. Als zij tot die tijd de winkel kan runnen en ik het daarna over kan nemen, scheelt dit alweer. Dan kan ik wel een groot deel bij elkaar sparen (werk al een jaar of 4 fulltime).

Ik weet ook niet of de bank hiervoor in is, maar dat weet je pas op het moment dat je je plan voorlegt lijkt me. Ik ben trouwens 21 (weet niet of dat ertoe doet, maar meld het maar)

 

Bedankt voor je reactie trouwens!! ;D

 

Groetjes Diane

Link naar reactie
  • 0

Ha Diane,

 

Misschien kun je te rade bij je locale Syntens vestiging (www.syntens.nl) De oude IMK mensen daar hebben verstand van dit soort dingen. Die gaan met je mee om te kijken en weten dan of je te veel moet betalen, en wat je moet doen om die zaak over te nemen en je er te vestigen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Weet toevallig dat ING ook goed adviseert in overnames. Bij je lokale Kamer van Koophandel kun je nagaan of de prijs die je moet betalen voor het pand realistisch is. (zij gaan per regio en per categorie (A- of B-lokatie) na wat een redelijke prijs per m2 is)

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan totaal niet inschatten of de prijs die gevraagd wordt redelijk is en of dit iets is wat je zou moeten doen, dat is van heel veel zaken afhankelijk (deze lijst is lang niet uitputtend):

 

  • maakt de huidige eigenaresse winst, op welke omzet?
  • wat zijn de mogelijkheden die de winkel nog heeft (dat komt deels tot uiting in de goodwill)?
  • welke (lopende) contracten zijn er (bestaan er net als in de horeca bepaalde afnemersverplichtingen? geen idee eigenlijk)?
  • wat zijn de huurvoorwaarden, wat zijn je zekerheden op dat gebied?
  • waarom verkoopt de huidige eigenaresse?
  • zit er personeel bij, en zo nee kun je het in je eentje draaiende houden? Zo ja, blijft het personeel, wil je dat het personeel blijft?
  • koop je naast inventaris ook restpartij op?
  • krijg je ook de contacten met afnemers en leveranciers erbij, zijn die overdraagbaar of zitten die ‘in’ de huidige eigenaresse?
  • is de lokatie geschikt, en blijft deze dat? (bestemmingsplan voor de komende jaren bekijken, zijn er ingrijpende verbouwingen (stratenplan bijvoorbeeld) te verwachten?

 

Laat je zonder meer altijd bijstaan door een jurist, en iemand die de cijfers kan doorrekenen (liefst niet iemand van de bank die je gaat benaderen voor de financiering). Het aankoopbedrag is misschien niet al te hoog, maar je zult veel meer kosten maken dan enkel de overname zelf.

 

Wat me trouwens opviel, en waar je ook mee moet oppassen is “erg mooi, maar ook erg duur. Je mist hierdoor een groot deel van de doelgroep. Ik zou dezelfde soort, maar dan een betaalbaarder alternatief erbij willen hangen.” Zo ga je eigenlijk voor twee doelgroepen, zowel het iets duurdere, exclusieve, als de goedkopere variant. Is dat verenigbaar? En je uitbreiding naar assecoires en mannenkleding (als ik het goed gelezen heb), moet dat allemaal op 20 m2 plaatsvinden? Dat is 4x5 meter, is dat voldoende voor je ambities? Niet dat je meteen te groots hoeft/moet beginnen, maar koop ook geen te krappe jas, dan zul je al heel snel tegen de grenzen van je mogelijkheden aanlopen.

 

Nogmaals: laat je zeker goed informeren, neem mensen in de arm, investeer daar in, want een goede, economisch verantwoorde, start is van het allergrootste belang.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Uit je verhaal is duidelijk dat het hier om een "huurpand" gaat.

Belangrijk om te beslissen of fl. 26.000 veel/niet veel is, is om te inventariseren wat je daarvoor krijgt.

Naar mijn idee betreft het hier alleen de inventaris en goodwill?

Ik denk dat de m2 in dit bedrag niet van belang zijn. Die zijn weer wél van belang voor het huurbedrag en zul je dat dus met de verhuurder af moeten stemmen en niet met degene waar je het van "overneemt".

 

Ik zou zeker van de tips van Molecuultje (doen ze dit ook met huurpanden?) en de Syntens adviseur (doet hij dit gratis?) gebruik maken.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ja, zowel de KvK als Syntens geven gratis advies. Mijn ervaring is dat de verkoper altijd teveel geld vraagt voor goodwill en dat jij als koper lucht koopt. Het kan best zijn dat de vorige eigenaar van de winkel een hele reeks vaste klanten had (waar jij nu middels goodwill voor betaalt), maar wie zegt dat die klanten nog komen als de zaak van eigenaar verandert? Goodwill is een erg subjectief en abstract begrip.

Je kunt bij de KvK algemene gegevens opvragen van de hudige eigenaar van de winkel. Die staat ingeschreven in het handelsregister en in dat handelsregister staan zaken zoals de rechtsvorm, aantal werknemers en als het een BV is zijn ze ook verplicht om jaarstukken te deponeren. Dat helpt je al iets op weg.

 

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad ben ik wel een beetje bang dat ik gebakken lucht koop. Alle adviezen die ik tot nu toe van jullie heb gehad heb ik allemaal goed opgeslagen, dus dat komt straks allemaal van pas. Zo zie je maar wat er allemaal bij komt kijken....

Ze betaalt trouwens 2000 gulden, dus € 907,56 aan huur in dat pandje. Vind ik echt belachelijk veel voor de ruimte. Een vriend van me heeft een pandje te huur dat een keer zo diep is en dat kost ong. € 750,00. Zit in dezelfde straat, in dezelfde rij. Ongeveer 30 meter verderop (misschien nog niet eens)

 

Ik schakel zowieso een accountant in om het bedrijf goed te laten doorlichten als ik eenmaal zover ben. Heb besloten dat ik me voorlopig ga bezig houden met het schrijven van een goed ondernemersplan. Op basis daarvan ga ik beslissen hoe en wat.

 

Maar zowel de KvK als Syntens zijn goede tips!! Ga ik zeker achteraan!! Thnx!!

Link naar reactie
  • 0

de verkopende partij dient over de goodwill belasting af te dragen. In de regel wordt de vraagprijs verhoogd met de te betalen belasting. De kopende partij mag de goodwill activeren op de balans en afschrijven.

Let op de courantheid van de voorraad, oude collecties kunnen vaak niet meer worden verkocht.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Interessante tip .... ben ikzelf ook wel naar benieuwd.

 

Kan iemand mij uitleggen wat er precies onder goodwill verstaan wordt. In mijn ogen is dat nog steeds het kopen van iets wat niets is!

Maar als de huidige ondernemer er ook nog belasting over moet betalen, moet het toch iets zinnigs inhouden ???

Tegenwordig worden er mega-bedragen gevraagd voor goodwill, maar het zegt mij helemaal niets ! Heeft dit met de balans/omzet te maken? En als dat zo is .... wie zegt dat ik dezelfde klanten krijg/wil ?

Heeft het met iets anders te maken .... ben van goede wil, maar snapternixvan !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij uitleggen wat er precies onder goodwill verstaan wordt. In mijn ogen is dat nog steeds het kopen van iets wat niets is!

 

Iets wat er niet is, maar waar wel de potentie voor is met de huidige zaak (de goede naam, de klanten, dingen die kunnen leiden tot extra winsten in de toekomst), dat is in het kort wat goodwill is.

 

Wat is goodwill?

 

Een volledige omschrijving van het begrip goodwill zou kunnen luiden:

 

"Goodwill is de (contante) waarde van de verwachting van een overwinst in de toekomst, gebaseerd op in het verleden behaalde extra baten, die veroorzaakt zijn door de beklanting van de zaak en de persoon van de ondernemer".

 

Voor horecabedrijven zijn de omstandigheden die een eventuele goodwill kunnen veroorzaken meestal gelegen in: een goede vestigingsplaats, een goede naam en dientengevolge een behoorlijk gastenbestand. Deze bijzondere voorwaarden kunnen goodwill veroorzaken, als zij door een goede bedrijfsvoering en rationele organisatiestructuur extra omzetten en extra winsten tot gevolg hebben.

 

Goodwill bestaat meestal uit een aantal subjectieve en objectieve factoren. Wanneer de goodwill hoofdzakelijk het gevolg is van de kwaliteiten van de ondernemer en zijn personeel (subjectieve factoren), is dit soort goodwill niet zonder meer "overdraagbaar", wanneer de objectieve factoren als relatief ongunstig bestempeld kunnen worden. Derhalve kan ook gesteld worden dat goodwill een zeer labiel soort waarde is en zodoende relatief snel dient te worden afgeschreven. (bron)

 

Zie ook deze pagina, wel Belgisch, maar wellicht relevant.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bedankt voor je uitleg Decorum.

Precies zoals ik dacht ... geen substantie, niet stabiel ... vind het nog steeds nix om daarvoor te betalen.

Maar c'est la vie in overname !

Knappe man/vrouw die dit ooit bedacht heeft. Zou hij/zij daar nog steeds commissie over krijgen ?

Maareh ... zeg nou zelf ... of ben ik nu in de wrong mood .... gaat toch helemaal nergens over ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is het verschil tussen de prijs die een koper betaald en de waarde van het eigen vermogen (gecorrigeerd voor bijvoorbeeld herwaardering van activa). De goodwill komt tot stand doordat eigen vermogen het resultaat is van het in het verleden gevoerde beleid. Voor een koper geldt echter de dat alleen de toekomst belangrijk is. Eigenlijk wordt het verwachte eigen vermogen over een x aantal jaren berekend (afhankelijk van de formule kan dit zelfs eeuwigduend zijn).

Goodwill is interessant omdat een koper dit op haar balans mag zetten en hierover mag afschrijven. In het verleden mochten ondernemingen kiezen of zij de goodwill activeerde en over een aantal jaren afschreven of de goodwill direct ten laste van het resultaat brachten (gevolg: lagere belastingdruk).

 

De basis is gelegd door Modligiani & Miller (M&M). Ook de Nederlandse prof. Traas heeft baanbrekend werk verricht met zijn 2-staps theorie.

Naar mijn weten krijgen zij hier geen provisie over, dit is voorbehouden aan figuren zoals ik !!!!!! Let met provisie wel op waarover betaald moet worden. Company value (inclusief schulden) en equity value (eigen vermogen)

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen expert, maar hoor vaak van mensen werkzaam bij de KvK dat goodwill in veel gevallen een hoop "gebakken lucht" is.

In goodwill zit vaak het weinig tastbaar en moelijk te bewijzen klantenbestand dat je kunt overnemen. Het klantenbestand van de verkoper wordt dan vrij ondoorzichtig en moeilijk te bewijzen op een bepaalde waarde geschat die vervolgens door de koper moet worden betaald.

Een ding weet ik zeker : als je als koper bij de bank een lening wil afsluiten voor het overnemen van bijvoorbeeld een winkel, dan is het eerste wat geschrapt wordt door de bank het bedrag voor de goodwill.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is een toekomstverwachting en is dus geen tastbaar iets. Vaak wordt goodwill uit de duim gezogen, mijn klantenbestand is x waard. Ook de berekening van de goodwill verschilt. Op het moment dat deze wordt bepaald door bijvoorbeeld vuitregels (denk aan worldonline, aantal aansluitingen maal bedrag) is dit inderdaad gebakken lucht. Op het moment dat middels aannames en historie een toekomstverwachting wordt geschets is goodwill al een stuk tastbaarder. Een onderneming die al sinds jaar en dag een gelijk bedrijfsresultaat (voor vpb en rentelasten) realiseert is voor de bepaling van de goodwill tastbaar te maken.

 

Voor bedrijfsfinancieringen wordt inderdaad de goodwill van het eigen vermogen gehaald. Dit gebeurt op het moment dat een bank op basis van zekerheden financiert. Goodwill staat aan de activa kant en kan dus als bezitting worden aangemerkt. Omdat deze goodwill pas in de toekomst waarde kan vertegenwoordigen (afschrijven) wordt hierop geen financiering verstrekt. Om de balans in evenwicht te houden wordt deze van het eigen vermogen afgehaald.

De financiering van goodwill bij een bedrijfsovername is weer een ander verhaal. Steeds meer banken zijn bereidt pm de goodwill (zonder zekerheden of ontoerijkende) te financieren.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Goodwill is interessant omdat een koper dit op haar balans mag zetten en hierover mag afschrijven.

 

Mmmmmm .... afschrijven is niet hetzelfde als terugkrijgen. Moet ik nog steeds een groot deel ervan zelf betalen !

 

Anniewees Arjan ... bedankt. Met name ook voor de info van de (in mijn ogen) malloten die het verzonnen hebben.

 

En in je antwoord lees ik dat er in ieder geval iemand rijker van wordt .... en dat ben jij !!!! ;)

 

Maar als ik een bedrijf overneem dan zal ik mede dankzij jouw informatie het goodwill bedrag zeer kritisch bekijken (proberen daar zoveel mogelijk vanaf te kletsen .... met een link oog naar de andere 'kopers op de kust' die (naar mijn ervaring) niet zo'n moeite hebben om het te betalen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als je een bedrijf overneemt moet je altijd kritisch zijn over de prijs die je betaald. Waarde is niet gelijk aan prijs. Prijs is afhankelijk van factoren als: timing, psychologie en charme.

 

Ik wordt helaas niet rijker. Ons resultaat mogen wij netjes afdragen aan de aandeelhouders :'(. Ik heb alleen maar badwill (studieschulden, hypotheek, flink gat in mijn hand).

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

ik heb het al geprobeerd met vulmiddel, helaas. de discounted cashflow methode om een onderneming te waarderen heb ik op mijn eigen privé situatie toegepast, vreemd vermogen creeert waarde (tot een bepaald omslagpunt, zie KPN). Ik lig ook niet wakker van mijn badwill.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.