• 0

Vanuit huis of een kantoor: idioot of ideaal?

Hoogniveau-ers!

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het runnen van een bedrijf vanuit huis ten opzichte van gehuurd/gekocht kantoor. In het bijzonder ben ik benieuwd naar eenpitters die thuis zijn begonnen en na verloop van tijd toch een kantoor hebben genomen, in een bedrijfsverzamelpand of elders.

 

Wat waren voor jou de voors- en tegens van thuis werken ten opzichte van werken vanuit een kantoor? Als je buitenshuis een kantoor hebt, hoe heb je dan je huidige plek gevonden? Ook interessant: welke kosten maak je voor je kantoor? (huur, GWL, ondersteunende diensten).

 

Dank voor de info!

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

De voordelen van thuis-werken ;) zijn natuurlijk legio, alles bij de hand, kosten gas / licht / water en huur / hypotheek worden gedeeltelijk aftrekbaar.

Het enige nadeel is de ontvangst van klanten als je geen apparte kantoorruimte hebt.

 

Natuurlijk ligt het wel aan de diensten / produkten die je aanbiedt. Webdesigners kunnen in princype makkelijk vanuit huis werken en de klant met laptop onder de arm opzoeken. Heb je daarintegen een produkt wat verkocht moet worden dan ben je al gauw gebonden aan een ingericht kantoor/showroom. Als dit thuis kan is dat geen probleem, alleen je klanten in een rijtjeshuis of flat ontvangen kan natuurlijk ook niet altijd.

 

In princype hebben wij ervoor gekozen om samen met onze hardware partner een kantoor in te richtten in Amsterdam / Schiphol. Hier kunnen wij onze producten showen bij een van onze grootste afnemers. En klanten in een professionele omgeving te woord staan met vergaderruimtes, restaurant en showroom. Kortom ideaal.

 

Natuurlijk hangt hier wel een prijskaartje aan.

 

De keuze voor thuis of kantoor , is een keuze die snel gemaakt is als je

"professioneel" wilt overkomen, natuurlijk kun je nog altijd in een brasserie afspreken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sinds 1 juli heb ik een kantoorruimte gehuurd, daarvoor werkte ik vanuit huis.

 

Mijn overwegingen om niet langer meer vanuit huis te werken waren de volgende:

- Ik werk veel met uitzendkrachten en die hoef ik niet langer meer thuis te ontvangen en te trainen / briefen. Doordat ik hen niet meer thuis ontvang hoef ik me dus niet langer druk te maken over of de afwas eigenlijk wel gedaan is enzovoorts. Klanten en zakelijke relaties kan ik nu op mijn kantoor ontvangen.

- Ik heb meer contact met de mensen die voor me werken. Daardoor kan ik ze beter aansturen / tips geven, daardoor stijgt de kwaliteit van mijn diensten. Ik krijg meer vertrouwen in mijn medewerkers. Dit vertrouwen kan ik goed gebruiken in mijn relatie met klanten.

- Ik kan "werk" en "thuis" beter scheiden. Ik werk iedere dag van ongeveer 9 tot 6 op kantoor. Dan houd ik me bezig met inhoudelijk en representatief werk. 's Avonds ben ik dus gewoon thuis en als ik niet ga sporten of lui voor de T.V. hangen, houd ik me daar bezig met nadenken over de positionering van mijn bedrijf en diensten en andere bedrijfsvoering-achtige zaken. Ook doe ik 's avonds veel "desk-research" (ofwel: ik zit te surfen) naar ondernemerschap in het algemeen en marktonderzoek in het bijzonder. Deze dag-indeling geeft me de structuur die ik nodig heb.

- Ik heb meer contact met andere jonge ondernemers omdat mijn bedrijfsruimte in een bedrijfsverzamelpand zit. Goed voor het netwerk...

- Op één of andere manier neem ik mezelf serieuzer. Ik heb minder het gevoel dat ik zit te hobby-en. Dat straal ik ook uit naar mijn medewerkers en klanten en dat is niet alleen goed voor mezelf maar ook voor mijn bedrijf.

 

Nadelen:

- Ik heb de ruimte moeten inrichten en voorzien van alle belangrijke voorzieningen zoals telefoonlijnen, ADSL, bureau's, kasten enzovoorts.

Dat kostte wat...

- Ik heb nu vaste lasten, had ik vantevoren eigenlijk niet.

- Mijn kat heeft overdag geen gezelschap meer van me :)

- Ik moet me aankleden voordat ik naar mijn werk ga ;)

- Ik moet vroeger opstaan.

 

Overigens is mijn werkplek bij me thuis nog steeds gewoon ingericht. Ik heb dus in principe iedere dag de keuze om thuis te werken of "op de zaak".

Op sommige momenten is het gewoon fijn om thuis te weken, bijvoorbeeld 's avonds en als iedereen vakantie heeft behalve jij. Als je dan thuis werkt heb je toch een het gevoel dat je "niet echt" aan het werk bent. En je kunt de Olympische Spelen op de achtergrond aanzetten. Als ik dan gejuich hoor ren ik ff naar de huiskamer en ik mis niet :P

 

Het combineren afwisselen van thuis en kantoor gaat (nu nog) vrij gemakkelijk. In de praktijk werk ik minimaal 4 dagen in de week op kantoor. Als ik thuis werk schakel ik telefoonlijnen door. Ik werk op een laptop dus ik heb altijd mijn bedrijf bij de hand.

 

( hoewel ik dit laatse zodra mijn debiteuren over de brug komen wil veranderen: op kantoor moeten toch maar eens een paar computers komen, lang leve de RSI !!! )

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Momenteel werk ik zowel op locatie bij de klant (zeg maar: detachering) als vanuit thuis. Dat kan met mijn werk ook prima (CAD-engineering).

Vooral bij wat grotere projecten hebben klanten liever het personeel op locatie, in huis, want vaak wordt in teamverband aan een project gewerkt, en is er veelvuldig overleg met elkaar noodzakelijk. Dat kan wel op basis van telewerken, maar de praktijk leert dat dit toch belemmerend werkt.

Kleinere opdrachten of opdrachten die ik alleen uitwerk doe ik liever thuis. Da's voor de klant vaak ook ideaal: hij hoeft geen extra werkplek in te richten, minder reiskosten etc. Zelf ben ik dan ook vrij om te bepalen wanneer ik werk: gewoon overdag, of juist 's-avonds, zodat ik minder gestoord wordt door de telefoon e.d.

 

Wat de mogelijkheden van ontvangen van relaties betreft: je huisgenoten (vrouw en kids) moeten er rekening mee houden, of je moet uitwijken naar het kantoor van de klant.

 

Zodra de projecten echter van dien aard worden dat ik extra mensen moet gaan aantrekken om e.e.a. uitgevoerd te krijgen zal de noodzaak van een kantoor zich uiteraard aandienen. Maar zover is het nog niet...

 

Vanuit mijn werksituatie gezien moet ik de gestelde vraag alsvolgt beantwoorden: Noch idioot, noch ideaal!

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Het enige nadeel van thuiswerken vind ik eigenlijk het onbreken van een poenige gevel en dito receptie voor (potentiele) klanten die je willen bezoeken.

 

Verder zal ik niet snel meer kiezen voor werken op een kantoor, voor mij slaan de nadelen door. Er zijn ten eerste de kosten, maar vooral ook reistijd, en moeilijkheid met makkelijk switchen tussen werk/niet-werk. Voor mij is het juist een manier om lang en effectief bezig te kunnen zijn.

 

Het gebrek aan scheiding tussen werk en prive vind ik ergens wel prettig, maar je moet wel de discipline hebben om niet je tijd te gaan zitten verkwanselen als er nog werk ligt. Niemand slaagt daar voor de volle 100% in denk ik, maar ook op kantoor kun je prima lanterfanten ;)

Link naar reactie
  • 0

Het kan voor je werken, het kan tegen je werken - ik denk in de meeste gevallen het tweede. Alhoewel heel prettig om thuis te werken, vermeng je wel prive met zakelijk en al heb je er plezier in (en in het begin heb je dat als het goed is ook in je vrije tijd die je dan graag opgeeft voor werk), onbewust heeft dat wel degelijk zo zijn invloed.

 

Een wijze raad die ik iedereen zou geven en waar ik zelf niet naar wou luisteren omdat ik koppig ben en eerst zelf moet ondervinden:

 

- Als je de financieen niet hebt voor een kantoor, dan is kantoor/werken aan huis acceptabel, maar werk wel naar een punt waar je dit wel kunt scheiden

- Zorg voor een scheiding, als je al thuis werkt - maak een planning van dan tot dan werk ik, en niet langer (uitzonderingen daargelaten)

- Ken jezelf, heb je de discipline? Een belangrijk puntje om over na te denken

- Zorg ervoor dat dit niet je imago beschadigd - kan je het maken naar je klanten toe? In sommige branches kan dat, in sommige is het onmogelijk

- Heb je een relatie/vriendin/familie/kinderen? Werk dan niet aan huis, op je eigen discipline kan je afgaan - maar je kan niet verwachten dat anderen altijd hetzelfde op kunnen brengen ook al heb je hier afspraken over.

 

Is het genoeg zo? All with all zou ik het iedereen afraden... Het lijkt prettig en veel voordelen te hebben, ik denk dat als je over een lager termijn een rekensommetje maakt, dat die voordelen in het niet vallen.

 

Groet

 

Stepan

 

 

 

Hoogniveau-ers!

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het runnen van een bedrijf vanuit huis ten opzichte van gehuurd/gekocht kantoor. In het bijzonder ben ik benieuwd naar eenpitters die thuis zijn begonnen en na verloop van tijd toch een kantoor hebben genomen, in een bedrijfsverzamelpand of elders.

 

Wat waren voor jou de voors- en tegens van thuis werken ten opzichte van werken vanuit een kantoor? Als je buitenshuis een kantoor hebt, hoe heb je dan je huidige plek gevonden? Ook interessant: welke kosten maak je voor je kantoor? (huur, GWL, ondersteunende diensten).

 

Dank voor de info!

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0
Is het genoeg zo? All with all zou ik het iedereen afraden... Het lijkt prettig en veel voordelen te hebben, ik denk dat als je over een lager termijn een rekensommetje maakt, dat die voordelen in het niet vallen.

 

Mwah ik vind het wel heel eenzijdig. Ik ken genoeg 1-pitters die vanuit huis werkzaamheden uitvoeren en dat al jaren zo doen. Dit loopt uiteen van webdesigners tot kunstenaars. Wat ik daar wel zie is dat er een ruimte echt apart wordt ingericht voor de werkzaamheden.

 

Belangrijk punt blijft de discipline, dat merk ik bij mezelf ook. Ik werk vanuit huis samen met verschillende partners waarmee ik via e-mail, msn en telefoon contact houd. Op zich niet anders dan grotere organisaties waarbij de mensen in een kantoor (hok) zitten. Ik mis het persoonlijk contact wel eens en zo snel als er meer mensen zouden komen werken zou ik ook overgaan op kantoor buiten huis.

 

Het meest ideaal zou ik het vinden wanneer ik een vrijstaand huis heb met een aparte kantoorruimte (eigen ingang). Maar ja, we dromen nog maar even verder.;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik herken het discipline-deel. Mijn partner heeft een eigen bedrijf vanuit huis (administratie) en het door elkaar lopen van prive en zakelijk is nog wel eens lastig.

 

Oplossing : bepaal een vaste werkruimte voor jezelf : hier liggen al je standaardspulletjes, blocknotes, agenda, rekenmachine, e.d.. Zorg ervoor dat het er uitziet alsof het op "echt" werk was. Anders : alsof je klant kan binnenwandelen en je werkplaats wil bekijken. Je kan dit natuurlijk nog veel verder doorvoeren, maar om nou in je pak thuis te gaan zitten...

O, wat ook wel werkt : maak afspraken met huisgenoten wanneer ze wel en niet rekening houden met jouw werktijden. Vermijd spanning. Eigen ervaring ;D

Link naar reactie
  • 0
Je kan dit natuurlijk nog veel verder doorvoeren, maar om nou in je pak thuis te gaan zitten...

 

Nou ik zal je vertellen dat het bij mij wel werkt als ik netter gekleed zit. Ik heb ook wel eens dagen - zeker in de zomer - dat ik alleen in een short aan het werk ben en dan kan het voorkomen dat het toch net iets minder scherp is allemaal.

 

Werkomgeving is wel bevordelijk. Ik ben er sterk op vooruitgegaan nadat ik een aparte kamer als kantoor kon inrichten. Slapen en werken in dezelfde kamer werkte niet voor mij ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Nou ik zal je vertellen dat het bij mij wel werkt als ik netter gekleed zit. Ik heb ook wel eens dagen - zeker in de zomer - dat ik alleen in een short aan het werk ben en dan kan het voorkomen dat het toch net iets minder scherp is allemaal.

 

Is je werkruimte airconditioned? Als de temperatuur oploopt is dat meestal niet zo bevordelijk voor je concentratie, en de echte zomer is meestal sowieso een vrij rustig seizoen qua zaken.

 

Een eigen ruimte voor de werkplek lijkt me wel vrij essentieel, het gaat vast niet werken als je in dezelfde ruimte werkt, slaapt, entertained en eet.

Link naar reactie
  • 0
In het bijzonder ben ik benieuwd naar eenpitters die thuis zijn begonnen en na verloop van tijd toch een kantoor hebben genomen, in een bedrijfsverzamelpand of elders.

 

Wat waren voor jou de voors- en tegens van thuis werken ten opzichte van werken vanuit een kantoor? Als je buitenshuis een kantoor hebt, hoe heb je dan je huidige plek gevonden? Ook interessant: welke kosten maak je voor je kantoor? (huur, GWL, ondersteunende diensten).

 

ik ben zo'n eenpitter die vanuit huis begonnen is, en net vandaag contract per 1 oktober getekend voor een unit in een verzamelgebouw, zie http://www.rtc.nl. ik heb 18m2 voor 350 euro ex btw incl services.

 

thuiswerken is voor mij vooral uitermate flexibel en goedkoop, maar met kinderen en alles wat daar bij komt vind ik het moeilijker te focussen en de telefoonbeantwoording laat ook te wensen over.

Link naar reactie
  • 0

Ook wij zaten in zo'n situatie!

Steeds dat dubben over wel of niet een kantoorruimte huren.

Onze klanten vinden het niet echt noodzakelijk, zelf vind ik dat het toch wat professioneler overkomt.

Daarbij komt dat de scheiding tussen werk en privé, wel eens vervaagd.

Op zondagmorgen vlug nog wat afmaken, 's avonds net wat te laat doorwerken, wie kent dat niet ;).

Toch hebben we besloten om voorlopig nog vanuit de ruimte in huis te blijven werken. Ons besluit is genomen doordat de werkzaamheden die wij verrichten het zonder meer toelaten en omdat we veel met (dezelfde) freelancers werken.

We ontwerpen webapplicaties, websites, we verzorgen een rankingservice en we verzorgen de domeinnaam en webhosting. Doordat we tot nu toe niet zo'n grote overhead hebben, is de mogelijkheid daar om verder te investeren in naamsbekendheid en benodigde hard- en software. Dit geld was anders opgegaan aan een mooie kantoorruimte!

Wij zijn er voorlopig uit wat deze stelling betreft.

 

 

www.solid-web.nl :. Partner in webdevelopment .:

Link naar reactie
  • 0

Er valt aan bovenstaande feedback weinig toe te voegen behalve dan mijn persoonlijke ervaring als thuiswerker en die is goed. Ik heb meer dan 5 jaar voor een werkgever gewerkt met strikte werktijden en die handhaaf ik nu ook nog steeds. Van 9 tot 17 uur met 1 uur pauze in de middag. Onze bovenste verdieping is volledig ingericht als kantoorruimte en voelt goed. Het is heerlijk om vaak 's avonds nog even 2 uurtjes te kunnen werken en zo pik ik op een relaxte manier heel veel extra uurtjes mee.

 

Het scheiden van werk en prive is geen probleem. Mijn vriendin en zoontje komen af en toe eens aankloppen en dat is fijn maar weten dat ze dat niet vaker dan 1 keer per dagdeel moeten doen. De ruimte is goed geisoleerd zodat ik weinig last heb van de escapades van mijn 2 jarige bengel. Het is een voorrecht om als ouder zoveel tijd met je familie te kunnen doorbrengen (jan werknemer moet elke dag om 7 uur aanrijden, remo natali loopt na het sporten en ontbijten lekker naar zijn werkplek).

 

Het ontvangen van klanten is voor mijn werk totaal niet relevant. Profesionaliteit straal ik uit door de manier waarop ik communiceer en mij presenteer. Dat is belangrijk. Bereikbaarheid is ook eenvoudig op te lossen met de hedendaagse stand van de techniek. Ik werk met een isdn centrale, 4 nummers, meerdere toestellen. Ben ik in gesprek dan neemt mijn partner de telefoon op (zakelijk en prive binnenkomend verkeer is een verschillend deuntje) en wanneer je dat nodig vindt kun je altijd nog een telefoonservice inschakelen (maar daar trapt geen hond in).

 

Het contact met andere ondernemers is wel een minpunt. Ik compenseer dat door deel te nemen aan diverse fora (w.o. HL) en ik ben lid van een aantal verenigingen. Leuk en leerzaam. Gisteren nog een waanzinnig goede golfclinic gehad; geweldig als je die bal goed raakt omdat je techniek goed is).

 

Samenvattend. Zeker doen, onder de goede randvoorwaarden

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk wel een toepasselijke banner van mij hiernaast :). Heb voor de vorm ook maar de url ruimtetehuur.com gereserveerd :). Ach, je moet er de humor maar van inzien.

 

Inderdaad, sinds 13 september ben jij de trotse eigenaar.

Ga je nu ook deze topic afsluiten door ruimte te verhuren? ;D

Of is het ruimte in de ruimste zin van het woord..... ;)

 

 

www.solid-web.nl :. Partner in webdevelopment .:

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Gisteren bij het bedrijfsverzamelkantoor van Regus in Breda geweest. Prijs valt me eigenlijk toch wel tegen ook al is de service top of the bill. € 1900 euro voor kantoorruimte voor 2 personen, daar zit de parkeerkaart van 150 euro per maand nog niet bij.

 

Morgen kijken voor losse kantoorruimte bij een normale makelaar, daar is het vanaf 270 euro in de binnenstad van Breda.

Link naar reactie
  • 0

Mensen,

 

Ik heb eigenlijk een vraag over kantoorruimte. Wij zijn een bedrijf met 5 partners. Elk met zijn eigen specialisme. Nu vragen wij ons af of we een kantoor moeten betrekken. Op dit moment werken we allemaal vanuit huis en als we aan het werk zijn of een klant ontmoeten doen we dat bij de klant of in een hotel/restaurant.

 

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik goed op moet letten als ik naar kantoorruimte ga kijken/zoeken. Wat gaat er allemaal op ons afkomen en wat voor valkuilen hebben jullie gezien/meegemaakt.

Groeten,

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie. Ik denk dat als we een kantoor zoeken dat het dichterbij Schiphol zal moeten liggen omdat de meeste klanten in het buitenland zitten. Het probleem in die regio is natuurlijk de prijs/m2 en de bereikbaarheid voor onszelf.

 

Wat voor valkuilen zijn er bij het huren van een kantoorpand?

Groeten,

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Easyoffice in Alkmaar: kantoorruimte per maand of per uur huren. Flexibel, goed te parkeren, alleen wat lastig te bereiken per auto.

 

http://www.easy-offices.nl/?gclid=CKzDrfPo1IwCFR1KXgod11WJ1w

 

Weet je of een dergelijk concept ook in de buurt van Zwolle te vinden is? Een huurbare vergaderruimte + een plek voor bijvoorbeeld een paar uur zou voor mij ideaal kunnen zijn. Wel vind ik een aantal bedrijfsverzamelgebouwen, maar ik kan niets vinden over dergelijke activiteiten...

Link naar reactie
  • 0

Enkele tips:

 

- Probeer een flexibel contract af te sluiten, met een optie om ertussenuit te kunnen zonder boete o.i.d. Wij hebben nu een contract voor twee jaar met opties op verlening met telkens twee jaar, maar we kunnen er ook na het eerste jaar uit als we dat zouden willen. Dat kan niet altijd, maar probeer te voorkomen dat je ergens aan vastzit waar je om welke reden dan ook geen gebruik van maakt;

 

- Korting op de huurprijs krijg je niet (want dat beïnvloed de waarde van het pand en dat is voor de verhuurder niet wenselijk), maar enkele maanden gratis is vaak geen probleem (met name niet als je er snel ingaat);

 

- Zorg dat je heel duidelijk weet wat de servicekosten zijn en wat daaronder valt;

 

- Zorg dat je pand voldoet aan de eisen van je verzekeraar, bijvoorbeeld qua brandveiligheid (verzekeraars kunnen een goede check als je dat wilt);

 

- Zorg dat je pand voldoet aan de eisen van een eventueel aanwezig bedrijventerreinbeveiligingsbedrijf. Zij doen het werk vaak voor flinke korting omdat ze de rest van het bedrijventerrein ook beheren, maar dan moet je pand wel aan de eisen voldoen;

 

- Wil ja in de weekenden in je pand kunnen, en bijvoorbeeld na 19:00 uur? Dat kan niet overal, dus let daar goed op (i.v.m. centrale beveiligingssystemen bijvoorbeeld);

 

- Kies nooit op basis van één bezoek, maar kom altijd een keertje terug;

 

- Let goed op de gebouwen/bedrijven in de omgeving. Veel vrachtwagens? Veel fabriekswerkzaamheden? Je wilt niet gestoord worden door slijpmachines als jij lekker aan de telefoon zit te werken bijvoorbeeld, dus kijk goed rond naar wat voor soort bedrijven er om je heen zitten;

 

- En verder, naast het bovenstaande: zorg dat je je er prettig bij voelt. Klopt de prijs, klopt je gevoel, zou je trots zijn als dit je pand zou zijn? Dan is het vaak een goede keuze :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.