• 0

Nieuw ontwerp kinderstoel

Goedemorgen allen,

 

Enige jaren geleden heb ik een nieuw ontwerp voor een kinderstoel (vergelijkbaar aan een TripTrap van Stokke qua concept en gebruiksgemak) laten bouwen door een particuliere meubelmaker. Mijn eigen kinderen hebben deze stoel ook een aantal jaren gebruikt. Mijn idee toentertijd was ook om deze stoel in de markt te krijgen maar ik liep hierbij tegen de vele moeilijkheden op die voor veel startende ondernemers en/of mensen met een (goed) idee herkenbaar zullen zijn zoals: wie, hoe benaderen, financiering en ,in dit geval, ook veiligheid omdat het hier een product voor kinderen betreft dat aan vele eisen moet voldoen. Het product is dus blijven liggen.

Nu begint het toch weer te kriebelen puur omdat ik het gevoel heb dat er voor dit ontwerp naar mijn bescheiden mening een markt is. Het is, nogmaals, net zoals de TripTrap een kinderstoel met voetenplank die makkelijk en snel (zonder gereedschap in dit geval) in hoogte te verstellen is en tevens net zo snel is omte bouwen tot een tafeltje en stoeltje (aan elkaar vast). Het zou een IKEA of wellicht Hema product kunnen zijn.

Ik heb het ontwerp laten "vastleggen" bij de belastingdienst dus lijkt het mij geen probleem om een foto te plaatsen op dit forum, of denk ik hier nu te makkelijk over qua bescherming?

Mijn concrete vraag (naast bovenstaande) is of ik via dit forum in contact kan komen met eventueel geinteresseerden in de branche die hier iets mee kunnen en willen en/of sta ik open voor tips hoe hier zelf mee verder te gaan.

Alvast bedankt.

 

PS Naast dit product heb ik ook nog een productidee voor de verfbranche (consumentenkant) maar dit zal ik op vraag en antwoord posten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het vooral om het ontwerp gaat heb je het goed gedaan. Auteursrecht ontstaat op het moment van maken en om te bewijzen dat je de eerste was is registeren bij de BD een mogelijkheid.

 

Echter, het gaat zo te lezen niet om het model zelf maar om de functionaliteit. Als die nieuw en inventief (niet voor de hand liggend) was had je octrooi moeten aanvragen. Wellicht kan dat nog steeds als maar heel weinig mensen de functionaliteit hebben gezien. Als je een vinding openbaar maakt waardoor "de vakman" in staat wordt gesteld de vinding na te maken is octrooi onmogelijk. Veel zal dus liggen aan de vraag hoe openbaar de (eventuele) vinding is geweest.

 

Je zou contact op kunnen nemen met Cees van der Waal van dit forum en je zaak wat gedetailleerder voorleggen incl eventuele foto's en argumenten waarom het nieuw en inventief zou zijn.

 

Als het inderdaad alleen om de vormgeving gaat dan kan je het gewoon openbaar maken en diverse partijen een foto met beschrijving sturen. De grote jongens (IKEA /HEMA) hebben zeker mogelijkheiden om het veilig en goedkoop te produceren. Je loopt wel de kans dat ze het ontwerp als inspiratiebron gebruiken voor een iegen ontwerp. Daar kan je weinig tegen doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.