• 0

zzp recherchebureau

Forum leden,

 

Ik ben van plan als zzp'er een recherchebureau te beginnen. Ben al in bezit van alle diploma's.

Nu zegt de belastingdienst dat ik niet vrijgesteld ben van BTW. Ik heb mijn twijfels hierover. Om deze reden ben ik gaan zoeken en kwam ik hier terecht.

Verder heb ik allerlei kosten gemaakt zoals verklaring goed gedrag, diverse vergunningen. Ik neem aan dat dit allemaal kosten zijn die ik van mijn winst mag aftrekken?

 

Mijn dank is groot.

 

Gerard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga werk/ opdrachten uitvoeren voor de CED.

 

Met name de mogelijke "fraudeurs" moet ik onderzoeken.

 

Ik twijfel omdat ik bijvoorbeeld ook geen BTW kan terugvragen voor het aanschaffen van mijn vergunningen.

 

Waarom zou ik dan wel BTW moeten afstaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik gok zo dat die vergunningen zonder BTW aan jou in rekening zijn gebracht. Je hebt fiscaal (kort door de bocht, maar op jouw situatie van toepassing) met vrijgestelde en niet-vrijgestelde ondernemers te maken. Beiden leveren over en weer aan elkaar.

 

Als een vrijgestelde ondernemer iets aan jou levert, mag hij geen BTW rekenen. Dan krijg jij geen BTW terug van de fiscus, maarja, die had je ook al niet betaald aan je opdrachtgever, dus lood om oud ijzer.

 

Als een niet vrijgestelde ondernemer presteert aan een vrijgestelde ondernemer, dan moet toch 21% BTW in rekening gebracht worden. De vrijgestelde ondernemer kan die BTW niet terugvragen van de fiscus. Dus wordt het voor de vrijgestelde ondernemer 21% duurder. Dat verdisconteert hij/zij dan vaak weer in de eindprijs aan zijn klant.

 

Ik zie in jouw werkveld ook geen reden om aan te nemen dat je vrijgesteld zou zijn van BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gerard,

 

Dat klopt. De 21% BTW die je ontvangt moet je op je maand of kwartaalaangifte aangeven.De BTW die je hebt betaald aan je leveranciers/dienstverleners kun je als voorbelasting aangeven. Het saldo betaal je aan de belastingdienst. Op facturen waar geen BTW op gerekend is kun je ook geen BTW terugvragen, dan is inderdaad de gehele factuur als kosten te boeken.

 

Groet

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.