• 0

Student aannemen als stagiair, terwijl universiteit er niet achter staat

We hebben een interessante potentiele stagiair die graag bij ons een aantal maanden ervaring op wil doen. Ze zit in haar laatste fase van haar studie, en wil aan haar praktijkervaring werken. Vanuit de universiteit is de stage niet verplicht, sterker nog ze staan er eigenlijk niet echt achter.

 

Voor zover ik weet mag je alleen een stage dienstverband overeenkomen indien er sprake is van de driehoeksverhouding school, student, bedrijf (anders lijkt het erop dat je de minimumloon omzeilt).

 

Ik ben erg benieuwd of we toch een stagedienstverband met haar aan kunnen gaan. Wie heeft hier ervaring mee, of weet welke (officiele) instantie hierover uitspraak kan doen?

 

Mvg

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sander,

 

Ik denk dat je de zaak omdraait. Een burger in nederland is autonoom in het sluiten van contracten met andere burgers. Alleen als er wettelijke bepalingen zijn die dat verhinderen heb je een probleem. Mijns inziens mag je dus met iedereen een stagecontract afsluiten. Een driehoeksverhouding met de school is alleen een aanwijzing dat het daadwerkelijk om een stage gaat. Het wezenlijke van een stageovereenkomst is dat het leercomponent in hoofdzaak bepalend is.

 

Het enige waar je op moet letten is dat in verband met wettelijke bepalingen de overeenkomst als een (fictief) dienstverband gezien kan worden. Dat heeft consequenties ten aanzien van o.a. werknemersverzekeringen. De hoofdcomponenten daarin zijn:

- arbeid en

- loon en

- gezagsverhouding

 

In geval van stage is de stage geen dienstverband als de arbeid geen reele waarde heeft voor de werkgever ivm het leercomponent.

 

Het minder betalen dan minimumloon is juist een aanwijzing dat het een stage betreft.

 

Je zou het een en ander uit het handige boekje "Praktijkgids Sociale Zekerheid" kunnen halen.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij niet:

 

De universiteit kent helemaal geen stage als onderdeel van de studie. Dus de regels voor de (bijzondere arbeidsrelaties van) leerlingen en stagiairs zijn gewoon niet van toepassing.

 

Het wordt een gewoon arbeidscontract, mijns inziens.

 

Dit is half wat ik bedoel. Je kan gewoon een stagecontract opmaken. Het moet dan wel feitelijk om een leersituatie gaan, anders is het een arbeidscontract.

 

Verder zijn er instanties die regels stellen. De belastingdienst stelt dat het gaat om een fictief dienstverband (dus geen arbeidscontract) als er (een laag) loon wordt betaald. Het is dus nog steeds een stagecontract, alleen moet er (een beetje) loonheffing betaald worden. Zie bijvoorbeeld: Belastingdienst

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0
De universiteit kent helemaal geen stage als onderdeel van de studie. Dus de regels voor de (bijzondere arbeidsrelaties van) leerlingen en stagiairs zijn gewoon niet van toepassing.

 

Wat een onzin is dit, Peter_CVinfo. Heelveel universitaire studies kennen juist wel een mogelijkheid om met je stage studiepunten te verdienen. Waar komt je opmerking vandaan?

 

Zoals Ido ook terecht in zijn reactie aangaf. Als een universiteit niet akkoord gaat, staan partijen vrij om een student werkervaring op te laten doen in zijn/haar bedrijf. Maar dat moet je wel goed invullen. Het betekent ook weer niet per se dat het een arbeidsrelatie betreft in de zin van art. 7:610 BW.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ojee…

Op het HBO (ik heb altijd begrepen dat dit juist de kenmerken van de verschillende opleidingsvormen zijn, maar zo zie je maar) wordt gezegd dat de (verplichte) stage een belangrijk onderdeel is van de opleiding. Dat in tegenstelling tot de universiteit (die, zoals ik altijd heb gedacht, géén verplichte stage kent – maar zo zie je maar weer).

 

Welkom bij HL trouwens, Bolt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

Als ik het goed begrijp dan zou het dus geen problemen op moeten leveren. Al vraag ik mij wel af hoe de wetgeving dan is om tegen te gaan dat bedrijven op deze manier heel goedkoop aan arbeidskrachten komen. Als je bijvoorbeeld krachten uit de Oostbloklanden wilt onderbetalen, dan kan dat dus in stagevorm! Of is het ontbrekende "leeraspect" van doorslaggevend belang waardoor de vlieger niet opgaat?

Link naar reactie
  • 0

Dat was ook mijn gedachte moet ik zeggen. Lijkt mij verre van waterdicht. Gelukkig heb ik als ondernemer geen stagiaires.

 

Maar de nieuwe HL cultuur om betweterige kneuzen uit te delen, wanner men meent dat men gelijk heeft en iemand anders ongelijk, weerhoudt mij van verder HL discussies.

 

Succes met je beslissing,

Peter

 

Link naar reactie
  • 0
Laat die stoere anonieme kneus lkkr gaan

 

Happy Feet, mag ik vragen wat dit bijdraagt aan de oorspronkelijke vraag?

 

Terug naar het onderwerp:

 

Peter_CVInfo, je ging met je advies de mist in. En omdat het forum voor ondernemers is, bestaat op HL een systeem dat je daarop gewezen kunt worden. Ik heb gezien dat je vaak genoeg goede adviezen hebt gegeven. Dan moet je ook kunnen accepteren dat je advies deze keer ( "het wordt gewoon een arbeidscontract" ) niet in de goede richting zat.

Link naar reactie
  • 0

Vermensen is gisselijk en het kan toch gebeuren dat iemand niet kwaad bedoeld het verkeerde advies geeft? Dat is nog geen reden om gelijk maar een kneus uit te delen. Als je iemand wilt corrigeren kun je dat beter gewoon in het topic zelf doen. Dat houdt de discussie gewoon open.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Of is het ontbrekende "leeraspect" van doorslaggevend belang waardoor de vlieger niet opgaat?

 

Inderdaad of anders gezegd zodra de arbeid die verricht wordt, reele waarde vertegenwoordigd, ontstaat van rechtswege een arbeidsovereenkomst o.g.v artikel BW7:610. Je bent dan ook gebonden aan de wettelijke bepalingen die werkenemer beschermt (zoals minimumloon). Uiteraard samen met eerder genoemde voorwaarden van gezagsverhouding en het betalen van loon.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Peter_CVInfo, je ging met je advies de mist in. En omdat het forum voor ondernemers is, bestaat op HL een systeem dat je daarop gewezen kunt worden. Ik heb gezien dat je vaak genoeg goede adviezen hebt gegeven. Dan moet je ook kunnen accepteren dat je advies deze keer ( "het wordt gewoon een arbeidscontract" ) niet in de goede richting zat.

 

Nu ga ik iets doen wat ik nooit eerder heb gedaan, namelijk een beetje schoppen. En dat doe ik vóór dat ik jou nooit meer spreek.

Ik ga namelijk proberen uit te leggen hoe je sociaal met elkaar omga:

 

Allereerst: Wij geven geen adviezen op HL, althans ik niet.

 

Wij proberen ondernemers te helpen door hun vragen en problemen zo goed mogelijk (met summiere informatie) op vrijwillige basis te beantwoorden of een eigen visie te geven.

Meestal zijn dingen niet zo “zwart-wit” dat er maar één waarheid bestaat. Soms misschien ook wel, maar dat is niet voor iedereen op dat moment even duidelijk. Daarom proberen wij (binnen de redelijkheid) onze kennis te delen, zodat anderen daar ook van kunnen profiteren.

Wij (althans ik niet en “echte HL’ers” ook niet volgens mij) geven niet zomaar kneuzen als je denkt dat een post niet klopt – dan leg je aan iedereen uit waarom dat niet klopt, wat men over het hoofd gezien heeft.

 

En waarom doen we dit allemaal? Sommigen omdat zij het leuk vinden om anderen helpen en weer anderen om misschien zelf te leren. Sommigen hebben misschien ook andere motieven (maar die blijven meestal niet lang).

 

Het gaat je goed, Bolt.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat een duidelijke vraag in een topic weer ontaard in ordinaire discussie en anonieme kneuzen. Bevestigd eens te meer mijn weerzin tegen anonieme kneuzen :-\.

 

We hebben een interessante potentiele stagiair die graag bij ons een aantal maanden ervaring op wil doen.

 

Wat houdt je tegen om gewoon een tijdelijk contract tegen minimum loon te verstrekken. Je geeft zelf aan dat je een "interessante" stagiair hebt. Dan lijkt het mij dat ook jouw bedrijf er wel bij vaart anders is het niet meer dan een "goedkope" kracht.

 

Iemand laten werken om ervaring op te laten doen mag best wel iets kosten, Ervaren krachten zijn vaak een stuk duurder. :P

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat een duidelijke vraag in een topic weer ontaard in ordinaire discussie en anonieme kneuzen.

Als er iets menselijk is, dan is het miscommunicatie :). Dit is typisch zo'n geval hiervan. Persoon 1 wil persoon 2 er op attent maken dat zijn advies niet klopt, daar was misschien geen kneus voor nodig, maar goed het is al opgelost met een reus. Zo gaat dat met mensen, gelukkig lost het zichzelf op en hopelijk no bad feelings van beide kanten :).

 

On topic: Ik heb veel goeie ervaringen met stagiaires bij mijn bedrijf, vooral om ze opdrachten te geven die mogelijk een feature kunnen worden. je moet ze geen dingen laten doen die 'bedrijfskritisch' zijn (IMHO), dus geen dingen waar je zelf heel hard op zit te wachten. Het resultaat was dat ik het uiteindelijk maar zelf ging doen omdat het hard nodig was en goed moest gebeuren :). Dan kan je idd beter een (senior) werknemer er bij halen.

Maar als startende ondernemer is het ideaal om goedkope stagiaires te hebben, scheelt een hoop geld vergeleken met een werknemer. En je kan een project voor de toekomst, of iets wat anders op de plank blijft liggen, mooi een boost geven!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Wat houdt je tegen om gewoon een tijdelijk contract tegen minimum loon te verstrekken. Je geeft zelf aan dat je een "interessante" stagiair hebt. Dan lijkt het mij dat ook jouw bedrijf er wel bij vaart anders is het niet meer dan een "goedkope" kracht.

 

Iemand laten werken om ervaring op te laten doen mag best wel iets kosten, Ervaren krachten zijn vaak een stuk duurder. :P

 

Een stagiair heeft 2 kanten, enerzijds kun je ze bepaalde klusjes laten oppakken die een bijdrage kunnen leveren aan het succes. Inderdaad goedkope arbeid. Maar daar tegenover staat geen tot weinig ervaring waardoor we zelf tijd moeten investeren. Kosten baten komen bij een goede stagiair vaak net aan positief uit.

 

En als ze zichzelf bewijst na 5 maanden krijgt ze vanzelf wat ze verdiend, bij ons of elders!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.