• 0

Zakelijke reizen aftrekbaar?

Ik run een aantal travel websites. Mijn sites dien ik op orde te houden. Daarnaast komt mijn omzetgroei indirect voort uit het bezoeken (en ervaren) van nieuwe reisbestemmingen. Het komt erop neer dat ik leef/rondkom van het reizen. Hier zijn ook flink wat kosten aan gebonden. Nu draai ik al jaren zelf op voor die kosten (woon in het buitenland). Eenmaal terug in Nederland zijn dit eigenlijk aftrekkosten. Het zijn namelijk geen vakanties, ik zal in de meeste gevallen alleen op pad gaan en ter plekke werk verrichten (varierend van foto's, video's tot het schrijven van nieuwe content aan de hand van het bezoeken van attracties etc).

 

Kan ik al deze kosten aftrekken? Ik weet hoe mijn 'werkdagen' er nu uitzien, en dat is vaak echt doorbikkelen; met zere voeten laat in de avond op het hotelbed ploffen en de dag erop weer zo'n lange dag. Natuurlijk erg leuk, maar minder wanneer de NL belastingdienst zegt dat bv maar een deel aftrekbaar is. Dat zou namelijk flink wat schelen in mijn netto inkomen....

 

Zijn er HL-ers met vergelijkbare ervaringen? Is het verklaarbaar richting de belastingdienst dat dit simpelweg mijn businessmodel is? Ik kan mijn omzet verder prima aantonen, maar aan de uitgavekant moet het duidelijk zijn dat ik die kosten maak als investering voor toekomstige groei. Die groei zal echter nooit 1-op-1 volgen op de investering...

 

Gr.

 

Ilya

 

[Mod edit: in overleg met TS titel aangepast ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je regelmatig heen en weer reist om steeds weer een toeristenvisum te verlengen (de belastingdienst leest hier ook mee) dan denk ik niet dat zulke kosten als werkkosten gelden. Op zich heeft de belastingdienst er vast geen bezwaar tegen dat je hier belasting betaalt in plaats van het land waar je woont en actief bent. maar wat je uiteindelijk wil is belasting betalen en dus ook kosten aftrekken in het land waar je woont en werkt. En dan heb je nog de mogelijkheid om je sites te beheren vanuit een land dat daar speciale faciliteiten voor heeft. En een aangepast belastingregiem.

 

Hoe dan ook: een tijdelijk gecreëerde status heeft altijd extra risico's en nadelen dan eentje die op de realiteit gebaseerd is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Dank voor je reactie. Het gaat om de situatie vanaf 2013 nadat ik weer terug ben. Ik betaal nu niet in NL belasting, dit heb ik ook bevestigd gekregen door de belastingdienst zelf. Ik heb geen onderneming. Ik kon dit niet in NL starten, en ook niet in het land waar ik woonachtig ben. Wel betaal ik hier belasting (op persoonlijke basis) en heb ik hier een visum (toeristenverhaal is niet aan de orde).

 

Straks ben ik terug in Nederland. Dan start ik als zzp-er, en zal ik natuurlijk weer in NL belasting betalen. Ik ben echter geen reisbureau oid, maar een eigenaar van travel websites. Ik zal elk jaar een aantal keren reizen, met forse kosten tot gevolg. Die zijn duidelijk te herleiden naar mijn 'werk' en wil ik dan ook kunnen opvoeren als aftrekposten. Ik vraag mij echter af of dit gewoon netjes 100% kan, of dat men het een grijs gebied vindt en daardoor bv maar een deel toelaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ilya,

 

Je maakt het zelf een beetje vaag door het woord vakantie in het onderwerp te betrekken.

Als de reizen een puur zakelijk karakter hebben dan zijn alle gemaakte kosten toch gewoon zakelijk aftrekbaar.

 

Zo lang jij duidelijk en aantoonbaar kunt maken dat de kosten zakelijk zijn zie ik het probleem niet.

 

Gr

Devlinx

 

 

 

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk. Ik vond de titel 'reiskosten aftrekbaar' echter ook de lading niet echt dekken :).

 

Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik heb er nog geen ervaring mee. In mijn toekomstige eenmanszaak is dit - naast inhuur freelancers - de grote kostenpost.

Link naar reactie
  • 0

 

Uit je verhaal op andere sites maak ik op dat er wellicht toch ook wel een factor prive in dat reizen zit. Dat zou kunnen leiden tot iets meer reizen dan zakelijk gewenst is. Mij lijkt dan een faire (en dus te verantwoorden) oplossing dat je alleen die reizen aftrekt die zakelijk noodzakelijk zijn en in een redelijke verhouding met de inkomsten die je genereert.

 

Ik heb met een vergelijkbaar bijltje gehakt. Wonen in land B, werken voor opdrachtgevers in land A en veel reizen naar land C. Dan is het schipperen met de belastingregels.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De situatie zit nu nog ietwat vaag in elkaar ja, maar dat is vanaf begin volgend jaar ineens heel simpel:

 

Ik woon dan in Nederland, en start in Nederland als zzp-er.

 

Ik reis echter regelmatig om de sites te blijven onderhouden en te laten groeien. In de eerste instantie gewoon als eenpitter. Als ik tijdens zo'n vakantie nu van de 3 weken 2 weken op een zonnebed langs het strand lig, begrijp ik inderdaad dat het niet fair zou zijn wanneer ik alles opgeef. Als echter elke dag van die drie weken simpelweg bomvol zit met activiteiten die uiteindelijk allemaal vroeger of later een plekje vinden op mijn sites, lijkt het me een ander verhaal. Dat dit een grijs gebied kan zijn, daar kan ik niet echt wat aan doen. Mijn business is toch ook wel een heuse business. Mijn inkomsten hangen samen met conversies, die weer voort komen uit mijn content etcetc (dat ken je dus ook wel :)).

 

Ik denk in ieder geval niet dat mijn situatie vanaf 2013 vreemd of verwarrend is. Wel hangen mijn doelen (en de haalbaarheid) mede af van in hoeverre ik de kosten mbt reizen kan aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Als ik tijdens zo'n vakantie nu van de 3 weken 2 weken op een zonnebed langs het strand lig, begrijp ik inderdaad dat het niet fair zou zijn wanneer ik alles opgeef.

 

Als ik jou was zou ik in iedergeval stoppen met het woord vakantie, maar bijvoorbeeld "zakenreis" gebruiken.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd kan ik de vraag niet zo goed plaatsen in relatie tot jouw vraag en antwoorden in het topic over een AOV. Daar geef je aan dat je toch wel inkomsten blijft genereren als je volledig arbeidsongeschikt zou worden.

Hier heb je het echter over noodzakelijke reizen i.v.m. je business. Als je volledig arbeidsongeschikt bent kun je toch ook niet meer reizen?

 

En zover ik weet zijn de kosten van zakenreizen wel aftrekbaar maar geldt voor de kosten van consumpties, eten en drinken op die reizen een aftrekbeperking omdat je (een deel van) die kosten thuis immers ook maakt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@KindSupport tuurlijk, zal ik tegen die tijd zeker doen!

 

@Marjan klopt, maar ik werk hard aan groei. Zou ik niet hard werken (of helemaal niet werken) dan is mijn inkomen nog steeds minimaal een paar jaar redelijk gegarandeerd. Het blijven reizen om de sites vooral te laten groeien is essentieel voor de groei, niet in het geval van status quo. Ik kan voor het onderhoud verder prima terugvallen op freelancers....

 

Ik vind het woord 'zakenreis' ook niet echt de lading dekken, het is meer een soort inspectiereis...waarbij de complete bestemming onderzocht wordt in een bepaalde periode.

 

Ik kan mij inderdaad prima voorstellen dat niet alles aftrekbaar is (zoals dagelijkse kosten van levensonderhoud), maar ik neem aan dat ik kosten van vliegtickets, overnachtingen, kosten aan het reisprogramma en lokale entreegelden etc (mits ik er een bon oid van heb) wel opvoerbaar is?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vind het woord 'zakenreis' ook niet echt de lading dekken, het is meer een soort inspectiereis...waarbij de complete bestemming onderzocht wordt in een bepaalde periode.

 

 

Welke woorden je prive wil gebruiken is aan jou. Maar als je wil meedoen aan de belastingmethodiek, zul je de terminologie moeten volgen. Ik veronderstel dat daar eigenlijk maar één criterium geldt: is het prive of zakelijk. Dan moet het dus een zakenreis zijn, wil je de kosten kunnen aftrekken. Zeker geen vakantie. Ook geen 'vakantie' tussen aanhalingstekens. Al die nuances maken het alleen maar ingewikkeld en lastig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je input. Het is duidelijk dat ik de komende periode weer even flink moet wennen aan de verschillen tussen Nederland en het land waar ik nu leef :). Komt uiteindelijk wel goed, en op korte termijn zit het ook wel snor met de terminologie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.