• 0

Nu beginnen? Internet onderneming

Hallo,

 

Ik ben Martijn, student met een droom om voor mezelf te beginnen.

 

Even een kleine situatie schets:

 

 

[*]Afkomstig uit een arbeidersfamilie, ondernemen word als no-go gezien

[*]Financieel is alles in orde, sparen doe ik al sinds jongs af aan

[*]Ik ben nu een aantal maand bezig met internet marketing, met name affiliate marketing

[*]Ik verdien hier nu enkele tientjes per dag mee, eerste uitbetaling word november verwacht

[*]Ik wil hier graag in verder om een volwaardig inkomen te verdienen

[*]Ik heb (voorlopig) geen belang bij business 2 business (maken van websites voor anderen), maar alleen voor mezelf

 

Mijn toekomst schets:

 

[*]Een eigen kantoor / kantoor aan huis

[*]Het maken van websites die meerwaarde voor mensen opleveren, met een leuk verdienmodel

[*]Eigen baas zijn

 

Ik wil dus graag een eigen bedrijf beginnen, liefst zo snel mogelijk. Redenen voor mij om dit te willen zijn:

[*]Professionele uitstraling

[*]Zakelijke rekening

[*]Goede administratie van kosten en opbrengsten

[*]Dan gebeurd het "echt"

 

Nu vroeg ik mij nog een aantal dingen af:

 

[*]Het urencriterium is 1225 uur in een kalenderjaar, wat als ik morgen begin? Dan is 1225 uur onmogelijk

[*]Ouders zeggen: je verdient nog te weinig om een bedrijf te beginnen, die zien het liever als "extraatje" voor op de spaarrekening

[*]Een hoofdinkomst is Zanox die mij vanuit Duitsland betaald, hoe zit het dan met de BTW?

 

 

Hopelijk zijn er mensen met een soortgelijke ervaring, zie graag wat reacties tegemoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent lekker bezig als je al enkele tientjes per dag verdient, en je eerste uitbetaling pas in november krijgt. Dan zit je voorlopig goed. Houd er wel rekening mee dat affiliate marketing een moordende business is met veel concurrentie. Waar je vandaag nog op een gouden ei zit, kan dit morgen een verrot 'century egg' zijn (Chinees gerecht :)).

 

In theorie kun je ook ondernemen met alleen een BTW nummer. Je inkomsten voer je op als inkomsten uit overig werk oid en dan komt het ook wel goed. Tenzij je voor je business afhankelijk bent van een eenmanszaak, dan is het een ander verhaal. Als je er nog naast studeert (zou ik zeker niet zomaar mee stoppen, al lopen zaken nu lekker....mits je er de tijd voor hebt), lijkt de zaak geen vereiste.

 

Ik vind de redenen die je zelf schetst om een bedrijf te starten allemaal geen echte redenen, het zijn allemaal bijeenkomstigheden, maar ook met deze zaken kun je uiteindelijk behoorlijk onsuccesvol blijken :).

 

Zanox hoort BTW trouwens te verleggen. Wanneer je zelf een factuur aanmaakt (volgens mij werkt dat zo bij Zanox) kun je misschien ook wel die BTW er al bij optellen. Ik denk dat je echter zelf in je administratie moet bijhouden dat Zanox een buitenlands bedrijf is dat BTW verlegd, dan hoef jij het ook niet op te voeren. Ik ben echter ook een starter, dus helemaal zeker weet ik het niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb pas kort geleden ongeveer het zelfde gedaan. Toen ben ik begonnen met een eigen internet bedrijf en een eigen webshop.

Met de bedoeling vooral wat inkomsten uit de webshop te krijgen.

 

Voor je zelf beginnen is veel minder spectaculair als er vaak over gedaan wordt zeker in de situatie die je omschrijft. Je verdient al wat geld via het internet en je hebt hiermee dus al een goede basis. Het enigen verschil zou dan worden dat je je officieel laat registreren.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat je hiermee ook een administratie plicht hebt, je zult jezelf dus wel even moeten gaan verdiepen in de administratie of je moet dit uitbesteden.

 

Verder heb je, zeker het 1e jaar, maar minimale extra kosten.(uitgaand van een eenmanszaak) Je betaald je KVK inschijving (Is dat per 1 januari nog steeds zo?) en je vraagt een zakelijke rekening aan. Dit kan je bij de ING het 1e jaar gratis doen.

Vervolgens krijg je een KvK nummer en een BTW nummer.

En dan kan je vervolgens je eigen facturen gaan schrijven en zakelijk gaan inkopen.

 

Wat zijn de argumenten van je ouders om niet voor je zelf te beginnen? Je gaf aan zie het als extraatje maar dat kan toch nog steeds zo blijven? Of wil je er dan ook echt fulltime aan gaan werken en er je hoofd-inkomsten van maken?

 

En over de 1225 uren norm. Die ga je voor komend kalender jaar niet meer redden. Maar dat is ook absoluut niet nodig.

De 1225 uren norm is een aantal uur die je aan je bedrijf moet werken waarna je, voor een periode van maximaal 3 jaar, extra aftrekposten krijgt en dus minder belasting hoeft te betalen.

 

En je laatste vraag over de BTW naar Duitsland. Zodra jij je hebt ingeschreven bij de KvK kan jij facturen gaan sturen naar Zanox als Zanox dus alleen werkt vanuit Duitsland geef je op je Factuur vervolgens aan dat je de Belasting plicht verlegt naar Zanox en reken je ook geen BTW. Vanaf dat moment is Zanox verantwoordelijk voor de belastingen.

Link naar reactie
  • 0

Wow! Wat een snelle en goede reacties.

 

Als eerst over Zanox, zover ik weet stuurt Zanox een creditfactuur van Duitsland, zoiets kan ik in MoneyBird gewoon invoeren.

 

Sowieso ben ik niet van plan te stoppen met mijn studie maar verwacht ik januari mijn diploma te halen, mijn (eventuele) vervolg studie kan ik pas in September beginnen. Hierdoor heb ik dus 8 maand waarin in deels voor een baas en deels (lees: elk ander uur) voor mijzelf bezig kan.

 

Mijn doel is uiteindelijk 100% voor mij zelf te beginnen, maar onverstandig doen en nu al stoppen met alles terwijl mijn inkomsten nog gering zijn zou ik nooit doen.

Mijn ouders zijn bang dat zij kunnen gaan opdraaien voor eventuele schulden die ik maak, al moet ik zeggen omdat ik heel open ben over mijn financiën en het internet laagdrempelig is om in te stappen valt dat ondertussen wel mee.

 

Overigens nog een klein vraagje: Ik huur al een tijdje een VPS voor 40 euro ex BTW per maand, kan ik zoiets vanaf moment van inschrijven onder kosten van het bedrijf laten vallen?

Link naar reactie
  • 0

Overigens nog een klein vraagje: Ik huur al een tijdje een VPS voor 40 euro ex BTW per maand, kan ik zoiets vanaf moment van inschrijven onder kosten van het bedrijf laten vallen?

 

Vanaf het moment dat die kosten toegerekend kunnen worden aan jouw bedrijfsactiviteiten kan je ze aftrekken, dus ook eventueel voor datum inschrijving KvK, als je het maar kan aantonen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag me af hoe ik zoiets kan bewijzen, behalve het feit dat de websites die de inkomsten leveren op die server staan.

 

Overigens wat ik vergeten ben in mijn eerste bericht als redenen om een bedrijf te willen is natuurlijk ook de mogelijkheid om leveranciers van producten rechtstreeks te benaderen voor bijvoorbeeld dropshipping. Ook kan ik dan iDeal betalingen ontvangen.

Komen gelijk alweer een boel ideeën naar boven waar ik zonder kvk nummer niet eens aan hoef te denken.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ze voor de leek niet zo veel lijken te verschillen, is affiliate marketing echt iets totaal anders dan dropshipping. Ik heb het al te vaak gezegd; Dropshipping is een manier om je logistiek te regelen. Maar jij hebt helemaal (nog) geen logistiek die verzorgd zou moeten worden.

 

Als jouw idee van een onderneming "status" is, zoals ik je eerste post lees, dan raad ik je aan om eerst maar eens wat ervaring op te doen bij een baas of anders op school te blijven..

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ze voor de leek niet zo veel lijken te verschillen, is affiliate marketing echt iets totaal anders dan dropshipping. Ik heb het al te vaak gezegd; Dropshipping is een manier om je logistiek te regelen. Maar jij hebt helemaal (nog) geen logistiek die verzorgd zou moeten worden.

 

Als jouw idee van een onderneming "status" is, zoals ik je eerste post lees, dan raad ik je aan om eerst maar eens wat ervaring op te doen bij een baas of anders op school te blijven..

Ik ben mij heel goed op de hoogte van de verschillen tussen affiliate marketing en dropshipping. Wat nu zonder kvk nummer een hobby met affiliate marketing is zou ik graag willen uitbouwen tot echte webshop(s) met dropshipping.

 

Een eigen onderneming wil ik helemaal niet vanwege de 'status' voor anderen. Ik bedoel het meer in de zin van: als particulier hoef ik natuurlijk niet bij een bedrijf aan te kloppen voor een zakelijke relatie.

 

Overigens werk ik al jaren voor een baas en ben ik ook niet van plan dat zomaar op te zeggen. (wat ik ook al aanduidde in één van mijn vorige berichten). Hier heb ik meerdere webshops opgezet in de meubelbranch.

 

Vanwege het feit dat niemand in mijn hele familie onderneemt, net als vrienden is het soms moeilijk om over de (voor sommigen) simpelste dingen duidelijkheid te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo M19,

 

Ik herken het beeld dat je schept over uit een niet ondernemersfamilie komen. Mijn ouders waren altijd van het veilige en mijn vader bleef 20 jaar in dezelfde functie.

Toen ik voor mijzelf wilde beginnen kon ik daarom niet echt met ze sparren.

 

2 dingen die ik wil opmerken:

1 Affiliate is steeds moeilijker aan het worden en gaat naar mijn mening steeds moeilijker worden. De Google updates gaan steeds meer over uniek en waardevol content en dat zijn affilaites en adsense sites natuurlijk niet.

Daarnaast wil je websites gaan maken. Wat heb je dan voor ogen? Heb je daar een studie in gedaan oid. Het niveau ligt erg hoog en gaat steeds hoger liggen. Heb je een reeel beeld van je eigen kunnen?

 

2 (Over het volgende ben ik geen expert maar dit is zoals het mij verteld is)

De urencriterium is extra lastig als je een baan hebt. Mij is verteld dat ik meer uren moet maken dan dat ik in loondienst deed. Dus stel dat ik 32 uur in loondienst werk dan moet ik meer dan 32 uur per week in mijn eigen bedrijf werken.

Daarnaast moet je dit kunnen bewijzen door een agenda oid met daarin vermeld wat je precies doet.

 

Nogmaals: ik weet niet precies hoe het zit. Misschien kan Pentagon hier iets over zeggen?

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik ben mij ook heel goed bewust van Google en zijn updates, mijn affiliate sites zijn van behoorlijke kwaliteit. Ik bouw al jaren websites en ondanks dat ik student ben durf ik mij daar wel een expert in te noemen, ben heel goed op de hoogte van alles omtrent Google, SEO, Affiliate sites noem maar op. Daarnaast voegen mijn sites ook echt waarde toe aan de gebruiker, daarom gaan de inkomsten al mooi omhoog en kom ik regelmatig snel bovenaan google. Shady linkbuilding doe ik niet aan, sterker nog ik heb nog nooit 1 link "gemaakt".

Maar daarvoor heb ik andere fora, om dit soort dingen te bespreken :)

 

Waar ik met affiliate sales maar 7-8% kan verdienen kunnen mijn marges met bijvoorbeeld dropshipping stukken hoger gaan liggen, en ja ik ben mij hier ook goed bewust van de verschillen zoals betalingen, retourneren etc. Affiliate sales zijn mooi, maar het echte werk moet nog beginnen.

 

Ik sta voor ongeveer 20 uur per week op papier vanaf januari, ik spendeer zeker wel veel meer als dat aan mijn sites. Dit houd ik allemaal bij met http://www.urenoverzicht.nl/

 

Om nog even te benadrukken: dit is echt geen idee van gisteren, ik verdien al jaren behoorlijk geld bij op internet, maar altijd onofficieel, ik wil het alleen graag naar de volgende stap te brengen. Denk dat ik volgende week de KVK maar eens ga bezoeken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Martijn,

 

Nog even terugkomende op je vragen:

 

Mbt. urencriterium: schrijf je lekker begin 2013 in bij de kvk. Goede kans dat je veel van de reeds gemaakte kosten nog op kunt voeren als opstartkosten. Inkomsten over 2012 voer je dan bij je belastingopgave in als overige inkomsten.

 

Wel/niet inschrijven bij kvk: kan beiden. Maar als ik je situatieschets zo zie zou ik het gewoon lekker doen. Geeft jezelf psychologisch op die manier wat meer richting bij het uitbouwen van je business. Volgens mij is de bijdrage KVK inmiddels afgeschaft.

 

Inkomsten vanuit Duitsland: wanneer je een BTW nummer hebt kun je deze opvoeren als intracommunautaire prestaties. Zie ook: link

 

In de praktijk betekent dat dat je zelf geen BTW hoeft af te dragen over deze leveringen. Mocht je ook gebruik maken van Nederlandse affiliate netwerken zoals Daisycon dan moet je wel gewoon BTW afdragen.

 

Wat betreft de discussie over of affiliate marketing nog wel de moeite waard is: Ja er is veel concurrentie en ja, het is geen kwestie van automatisch binnen lopen. Maar wanneer je hard werkt, waarde toevoegt en je je platforms blijft ontwikkelen is het zeker mogelijk om er goed mee bij te verdienen of zelfs van te leven. Maar ook hier geldt: spreid je winstkansen en stop niet al je eieren in 1 mandje.

 

Succes

 

Edit: link gefixt

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me toch besloten om me wel al in te schrijven, de afspraak is al gemaakt. Dit jaar moet er nog 41 euro betaald worden? Misschien zonde, maar ik vind het het wel waard.

Ondanks dat ik heb ingevuld dat mijn onderneming vanaf morgen begint, kan ik server/domeinnaam kosten van afgelopen maanden nog wel meerekenen?

 

Bedankt voor je stukje over BTW, volgende keer toch maar even wat verder doorklikken op de site van de Belastingdienst.

 

Ben het trouwens helemaal met je mening over affiliate marketing eens, sowieso ben ik niet van plan dat alleen te gaan doen. Het is wel lucratief om snel geld voor grotere projecten te creëren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.