• 0

Mijn horeca ondernemersplan

Hallo mijn naam is Alvin.

 

Nadat mijn contract bij mijn vorige werkgever niet verlengd werd, wil ik nu eindelijk een lang gekoesterde wens van mij tot uitvoer brengen. Ik wil een eigen bedrijf beginnen in de Horeca branche.

 

Mijn expertise op dit gebied is behoorlijk vastgeroest. Het is dan ook al weer een aantal jaren geleden dat ik me met een ondernemersplan heb bezig gehouden voor mijn opleiding. Ik vraag me dan ook af of ik op de goede weg ben en of er nog tips zijn voor toevoegingen of aanpassingen van het plan.

 

Mjin dank,

 

Vriendelijke groet,

 

Alvin

 

PS. Ik zie net dat de Hoofdstukken allen iets omhoog zijn gezet door het weghalen van wat persoonlijke informatie. Natuurlijk staan de Hoofdstukken netjes verdeeld in het orgineel.

ondernemersplan-1.doc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb even je plannetje overlopen.

2 dingen gaan zeker niet kloppen.

-Je gaat uit van een omzet van € 14.078,54 per maand gemiddeld. Even vluchtig rekenen betekent dat je 500 klanten per dag moet bedienen. Lijkt me wat veel voor een koffiehuis.

Die gemiddelde bedragen die jij gevonden hebt betreft de ganse sector, ik denk dat dat bedrag voor een koffiehuis wel wat lager ligt.

-Je begroot het bedrag voor accountant op max. 125 euro per maand. Als je die vind mag je me dat adres altijd doorgeven, want een degelijke accountant ga je daar niet voor vinden vrees ik.

 

Ik zou deze 2 zaken zeker aanpassen, want een lening krijgen met een ondernemingsplan dat opgebouwd is vanuit cijfers die niet te halen vallen en die kosten minimaliseert gaat niet lekker lopen vrees ik.

 

In ieder geval succes.

Link naar reactie
  • 0
-Je gaat uit van een omzet van € 14.078,54 per maand gemiddeld. Even vluchtig rekenen betekent dat je 500 klanten per dag moet bedienen. Lijkt me wat veel voor een koffiehuis.

 

Inderdaad erg vluchtig: uitgaande van 6 dagen open per week kom je dan om een gemiddelde besteding per klant van iets meer dan 1 euro. Lijkt mij een beetje weinig, moet toch meer per klant uit te halen zijn.

 

wat mij opvalt in het plan is 0 euro eigen vermogen, lijkt mij een slechte basis voor het verkrijgen van een financiering. :-\

Link naar reactie
  • 1

Hey Alvin,

 

Ik heb je ondernemingsplan gelezen. Mij krijg je niet echt mee, ik mis bepaalde zaken maar kan er ook weer niet helemaal m´n vinger op leggen.

Wel vind ik dat je op de goede weg bent en aantoont dat je wel degelijk hebt nagedacht.

 

Eén heel belangrijk punt: Er komt niet duidelijk naar voren wat je nou eigenlijk precies gaat doen en wat de identiteit van de onderneming is / gaat worden. Om heel eerlijk te zijn ben ik er nu nog steeds niet echt uit wat je nou exact gaat doen.

 

Verder noem je een hoop dingen, maar gaat er niet concreet op door in het plan. Bijvoorbeeld: "...door diverse marketingactiviteiten...". Dan denk ik, welke? Daar zie ik vervolgens niets van terug.

 

Ik heb genoeg opmerkingen over het ondernemingsplan, voorral vragen, welke jou aan het denken zouden moeten zetten. Mij doel is dat die vragen een opbouwende werking hebben.

Ik vind het niet echt handig om mijn feedback in dit tekstveld te plaatsen, dus heb het toegevoegd aan jouw document., zie bijlage.

 

Ik kan veel meer feedback verzinnen, maar dan val ik in herhaling. Bekijk namelijk onderstaande topic even:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=42099

 

Mijn tip: lees de feedback van de mensen hier goed door. Ook daar heb ik in een los document feedback gegeven, voor een groot deel kan jij daar denk ik ook lering uit trekken voor jouw ondernemingsplan.

Wat betreft de marketingmix:

 

Ik kan het niet mooier zeggen dan Hans van den Bergh in dit topic doet:

 

Als ik het v.w.b. de marketingmix in een metafoor c.q. analogie mag zeggen: Je wilt een goudgeel gebakken, smakelijke cake soepel uit de bakvorm laten glijden, maar je blijft hangen in het verzamelen van de ingrediënten zonder ze te mixen, je zet de oven ook aan en je hebt de bakvorm wel ingevet, maar daar blijft het bij en dan wordt het dus nooit een lekkere cake, helaas. Mixen betekent samenhang erin aanbrengen, met de juiste ingrediënten in de juiste omstandigheden tot het gewenste resultaat komen!

 

Denk daar eens over na!

 

Groet.

 

 

Edit: Had nog een vraagje, wat is het doel van dit OP eigenlijk? M.a.w. voor wie schrijf je het?

ondernemersplan-1.docx

Link naar reactie
  • 0

Toen ik het plan doorlas kon ik er ook weinig mee. Koffiehuis en bubbel thee? Totdat ik even met Google aan de slag ging en op Bubble Tea uitkwam.

 

en toen viel het kwartje: Van de week een item gezien op tv. Schijnt helemaal hip en geweldig te zijn. De geïnterviewde ondernemer was erg in zijn nopjes met de resultaten van zijn "bar' ;)

 

Misschien je plan veel meer op dit item aanpassen? (en toch even naar wat eigen inbreng kijken. Met 100% vreemd vermogen ben je wel heel kwetsbaar)

Link naar reactie
  • 0

Heb even je plannetje overlopen.

2 dingen gaan zeker niet kloppen.

-Je gaat uit van een omzet van € 14.078,54 per maand gemiddeld. Even vluchtig rekenen betekent dat je 500 klanten per dag moet bedienen. Lijkt me wat veel voor een koffiehuis.

Die gemiddelde bedragen die jij gevonden hebt betreft de ganse sector, ik denk dat dat bedrag voor een koffiehuis wel wat lager ligt.

-Je begroot het bedrag voor accountant op max. 125 euro per maand. Als je die vind mag je me dat adres altijd doorgeven, want een degelijke accountant ga je daar niet voor vinden vrees ik.

 

Ik zou deze 2 zaken zeker aanpassen, want een lening krijgen met een ondernemingsplan dat opgebouwd is vanuit cijfers die niet te halen vallen en die kosten minimaliseert gaat niet lekker lopen vrees ik.

 

In ieder geval succes.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Om met punt 2 te beginnen we hebben al een aantal offertes van diverse accountants en administratiekantoren ontvangen die prijzen hanteren tussen de 884 en 1350 euro per jaar, dan zit ik dus nog onder de 125 euro per maand.

 

Even snel rekenen uitgaande van de maximale omzet van 14.078,54 per maand wat overeenkomt met 168942,48 per jaar. Als de zaak 6 dagen in de week open is voor maximaal 10 uur per dag betekend dat 60 uur per week, wat 60*52=3120 uur per jaar is.. Dus 168942,48/3120=54,14 per uur.

 

Uitgaande van een gemiddelde besteding van 3,50 per klant komen we op afgerond 16 klanten per uur, wat 160 klanten per dag betekend, En dan ga ik ervan uit de maximale gemiddelde omzet te behalen en leg ik het gemiddelde bestedingsbedrag 40% lager als het normaal gemiddelde van 6 euro per klant (in de dranken sector).

 

Dus zeggen dat ik uitga van cijfers die niet te halen vallen, terwijl die uitgaan van kerngetallen (met bron ) komt op mij nogal beledigend over (onbedoeld, dat snap ik) .

 

Ik zou absoluut 500 klanten per dag willen, dan betekend dat met een gemiddelde besteding per klant van 3,50, dat ik 45500 per maand maak, dus ruim een half miljoen per jaar.... Daar teken ik direct voor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toen ik het plan doorlas kon ik er ook weinig mee. Koffiehuis en bubbel thee? Totdat ik even met Google aan de slag ging en op Bubble Tea uitkwam.

 

en toen viel het kwartje: Van de week een item gezien op tv. Schijnt helemaal hip en geweldig te zijn. De geïnterviewde ondernemer was erg in zijn nopjes met de resultaten van zijn "bar' ;)

 

Misschien je plan veel meer op dit item aanpassen? (en toch even naar wat eigen inbreng kijken. Met 100% vreemd vermogen ben je wel heel kwetsbaar)

 

Dat klopt, dat Item heeft mijn schoonvader ook gezien. Was Gisteren als ik me niet vergis.

 

Oke als het goed begrijp zeg je " licht" het bubbletea principe eens goed door en vertel wat dit precies is.

Eigen vermogen zullen we kunnen aanpassen in artikelen die we zelf in de zaak inbrengen zoals een auto, computer, printer, bureau etc die we aan waarde geven. Op die manier kunnen we tussen de 20 en 30% eigen vermogen aanbrengen. De vraag is... mag dat?

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande van een gemiddelde besteding van 3,50 per klant

 

wellicht is dat nog wat op te krikken met andere zaken zoals broodjes of gebak erbij. Als ik ergens een bak koffie met wat erbij neem ben ik altijd meer dan 3,50 euro kwijt. :-\

 

 

 

Absoluut, het normaal gemiddelde ligt ook op 6 euro per klant, wat daarbij aantoont dat mijn berekening eerder (te) voorzichtig is dan onrealistisch hoog

Link naar reactie
  • 0
Oke als het goed begrijp zeg je " licht" het bubbletea principe eens goed door en vertel wat dit precies is.

 

Gezien de hype die het op dit moment is zou je dit in jouw plan meer uit moeten buiten. een trendy plan verkoopt beter.

Wel denk ik dat horeca moeilijk te financieren is maar met een goed doortimmerd plan maak je bij Qredits wel kans denk ik. Zou gewoon gaan stoeien met hun format voor een ondernemingsplan.

Link naar reactie
  • 1

Uitgaande van een gemiddelde besteding van 3,50 per klant

 

wellicht is dat nog wat op te krikken met andere zaken zoals broodjes of gebak erbij. Als ik ergens een bak koffie met wat erbij neem ben ik altijd meer dan 3,50 euro kwijt. :-\

 

 

 

Niet meer aan de snoeptomaatjes Henk?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Mbt financieringsbegroting lijkt me dat er over de voorraad ook BTW betaald moet gaan worden (6%)

De kaspositie lijkt me niet nodig (gaat zeker niet gefinancierd worden)

Hoef je geen waarborg te betalen?

 

Verder vraag ik me af of de investeringen niet lager kunnen. Voor zover ik het begrijp ga je geen lopende zaak overnemen, dus kun je de inventaris via internet (lees veilingsites) wellicht voor een prikkie over nemen.

Bepaalde koelvitrines kan wellicht via leveranciers geregeld worden etc.

 

Mbt exploitatie, lijkt me de omzet aan de hoge kant.

Idd de administratie aan de lage kant (ik dacht namelijk dat ik niet duur ben, maar klaarblijkelijk toch duurder)

Aflossingen moet je buiten de winst laten en afschrijvingen buiten de liquiditeit.

Met name je cijfermatige gedeelte mist het een en ander. Aflossing zal ook zeker sneller moeten gebeuren.

 

Maar om heel kort te zijn, zonder eigen vermogen gaat dit niet lukken. Tenminste niet via de banken.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Quote:

Heb even je plannetje overlopen.

2 dingen gaan zeker niet kloppen.

-Je gaat uit van een omzet van € 14.078,54 per maand gemiddeld. Even vluchtig rekenen betekent dat je 500 klanten per dag moet bedienen. Lijkt me wat veel voor een koffiehuis.

 

Ik bedoelde 200 klanten per dag. Hoe ik nu aan die 500 kwam is me een raadsel,lol.

 

Quote:

Even snel rekenen uitgaande van de maximale omzet van 14.078,54 per maand wat overeenkomt met 168942,48 per jaar. Als de zaak 6 dagen in de week open is voor maximaal 10 uur per dag betekend dat 60 uur per week, wat 60*52=3120 uur per jaar is.. Dus 168942,48/3120=54,14 per uur.

 

Zaak 60 uur open, dan nog inkopen, papierwerk en alles, jij gaat minstens100 u moeten werken per week man.

 

En wat die offertes betreft van die boekhouders: Geloof me maar dat die niet juist zijn, en ik zal me ook verduidelijken. Bij een offerte(en kijk maar na om die van jou) wordt er van uitgegaan van X aantal inkomende en X aantal uitgaande facturen. Meestal dekt dat ongeveer genoeg voor mensen die kleine zzp'er zijn en weinig facturen op een maand hebben. Bij jou gaan dat er veeeeel meer zijn, en je zal de prijs nogal eens zien stijgen. Ik spreek hier van ondervinding :)

 

Kijk, toen ik mijn financieel plan opmaakte heb ik er 3 gemaakt: ééntje voor de bank met mogelijk haalbare maar toch wat te rooskleurige cijfers, ééntje voor mezelf met echte cijfers, en ééntje worst case scenario

Een plan dient in eerste instantie om de haalbaarheid voor JEZELF te bekijken,pas als dat ok is kan je een plan maken om naar de bank toe te stappen.

Ik geef je de gouden raad om je plan voor jezelf minder rooskleuriger op te stellen, want "Dus 168942,48/3120=54,14 per uur." ga je waarschijnlijk niet halen. Maar ik hoop het van wel voor je, hoor. Maar als je dan bent uitgegaan van slechtere cijfers, valt het alleen maar mee. Met te hoge cijfers waar je van uitgaat kan heel de zaak anders gaan tegenvallen.

 

Enneuh.... als ik beledigend overkwam, dat was niet de bedoeling hoor. Ik probeerde je enkel te behoeden om alles door een te roze bril te zien :-K

 

Nog één puntje: bereken voor jezelf ook is wanneer je het "break-even" moment per dag haalt. Deel die omzet dan door 7 (als je 10 uur open bent) en bekijk dan of dit bedrag makkelijk te halen is. Want het is maar vanaf dat je dat ontvangt je pas winst begint te maken.

 

Succes.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alvin,

 

Ik meen dat je toch wel aardig de boel voor jezelf in kaart hebt gebracht. Er zijn wat aanpassingen nodig zoals links en rechts al is aangegeven. Als je met dit plan, incl de aanpassingen, bij de bank gaat aankloppen krijg je echter gegarandeerd nul op rekest. De bank gaat in de regel niet met je mee als je er zelf geen eigen vermogen instopt. Een financieringsbehoefte van 30K lijkt te overzien, en als je de bank er buiten kunt houden moet je dat zeker doen. Als je dit wil doorzetten zul je dus moeten proberen de investeringskosten lager te houden (overnemen van apparatuur/inventaris), zelf je spaarcenten erin stoppen, lenen van familie/vrienden, etc. Dat maakt je ook een stuk onafhankelijker.

 

Mijn toevoeging: ik begrijp dat je met tweeen dit concept wil gaan draaien, dan maakt jullie salaris deel uit van de kosten. Dus benoem voor jullie zelf een marktconform salaris en neem dit op in het ondernemingsplan. De winst die dan overblijft is dan ook de echte winst die gerealiseerd is. Als je dat doet dan zul je zien dat, met de huidige cijfers, je niet in staat bent om na 6 maanden ook maar iets van je lening af te lossen. Zoals je het nu hebt opgezet: De 'netto winst' van ca 2k in de eerste maanden moet je toch echt beschouwen als het gezamelijk bruto salaris van jullie tweeen. Kun je daar van leven? En in maand 6, doen jullie het dan even van 200 euro bruto? Dit alles even los van eventuele tegenvallers.

 

Mijn conclusie: ik denk dat je eea redelijk goed in kaart hebt gebracht, maar ik zou er op basis van deze cijfers absoluut niet aan beginnen.

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je plan gelezen en je denk- en redeneer proces proberen te doorgronden:

 

Wat allereerst opvalt, is dat je een samenvatting hebt geschreven van een plan dat nog verre van af is. Een samenvatting schrijf je als allerlaatste.

 

Nu al helemaal de cijfertjes doorgronden, lijkt deels een zinloze opgaaf, aangezien je de input ervoor ontbeert. Je SWOT analyse mist die onderbouwing, die input:

bij een SWOT analyse denk je na over de consequenties voor jou van o.a. de concurrentie in de markt, de demografie (van jouw doelgroepen), de economische situatie, sociale en juridische aspecten etc... de bevindingen over die externe factoren vertaal je naar bedreigingen en kansen, waar je jouw sterktes en zwaktes tegenover zet, de zgn. confrontatie. Uit die confrontatie komen opties naar voren die je gericht kunt doorvertalen naar je marketingmix. En, zoals eerder in dit topic op gewezen: de samenhang erin aanbrengen en houden. Pas dan heb je een basis om - voor jezelf - de haalbaarheid etc. te bepalen. Als je dit goed doet, komen ook de cijfertjes er haast als vanzelf uitrollen en kun je je verhaal doorvertalen naar een plan dat de bank nodig heeft om te beoordelen of jij voor financiering in aanmerking komt. Maar door bovenstaande exercitie goed te doen, heb jij je verhaal helemaal op een rijtje en kun je dus bij een bank je plan uitstekend verdedigen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook je plan doorgenomen. Je hebt duidelijk nagedacht. Het zal voor jou heel belangrijk zijn om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrentie en dat zal zeker alleen met je product niet eenvoudig zijn. Alles wat jij aanbiedt is eenvoudig toe te voegen aan het assortiment van een dagzaak. Denk hier goed over na. Wanneer bijvoorbeeld het Bubble Tea concept aanslaat in Nederland kan je op je klompen aanvoelen dat Bakker Bart dat ook in zijn assortiment op gaat nemen.

 

Als ik in jou schoenen stond zou ik eens rondkijken naar franchise mogelijkheden met veel vrijheid voor jou als franchisenemer. Je haalt zo veel ervaring in huis en, ik denk voor jou idee erg belangrijk, een bekende vertrouwde uitstraling. (De enige reden die ik kan bedenken voor het feit dat de coffeeshop van de HEMA zo goed loopt is dat er HEMA op de gevel staat).

 

Denk er ook aan dat wanneer je 60 uur in je winkel gaat staan je ook 60 uur een lach op je gezicht zal moeten hebben en je gasten (klanten heb je op de kermis) als gasten zult moeten behandelen. Horeca is een mooi vak, maar wordt vaak onderschat door startende ondernemers. Ga goed bij jezelf na of je het in je hebt om 60 uur per week op en top gastheer te zijn.

 

Zoals je al gelezen hebt moet je nog goed kijken naar je cijfers. Je verhouding omzet/huisvestingskosten is 19%, dat is erg hoog voor horeca, koffie en thee heeft echter een hoge marge dus wellicht maak je daar een hoop mee goed. Huur is natuurlijk wel iets waar je zeker van bent, je marge moet je maar zien te realiseren.. Weet je zeker dat je alle kosten op een rijtje hebt? Heb je bijvoorbeeld gedacht aan muziek, afval, breuk, derving?

 

Ik ben benieuwd naar je verdere stappen en lees ze graag op het forum. Suuces!

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is de aflevering van De Rekenkamer over koffie, http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1292060

er wordt eea duidelijk uitgelegd.

 

€ 4254,22 voor je inrichting lijkt mij wat weinig op 72m2.

Hoeveel tafels ga je daar bijvoorbeeld voor realiseren, en hoeveel per tafel ga je per uur omzetten? Een tafeltje bij ikea lijkt leuk, maar bij 200 mensen per dag zal die na een maand echt wel versleten zijn.

 

Wat voor pand heb je? Een diep pand zal minder omzet draaien, dan een pand met 360º glas/uitzicht. Er wordt teveel met algemene cijfers gestrooid, maar geen welke op jouw van toepassing zijn.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

In onze eerste maanden hadden we ook slechts de verkoop van koffie ed aangezien we een koffiecafe overnamen. Qua lokatie zitten we niet al te ver bij jou vandaan. Ik kan je dus uit ervaring vertellen, dat de genoemde omzetten een utopie zijn. Misschien dat je die haalt als je bij een franchise als Starbucks aansluit, maar als hippe zelfstandige koffietent niet. We waren in die tijd heel erg blij met een dag van 100 euro. En dan deden we ook nog broodjes....

 

Op het moment zijn er in Duitsland de nodige problemen met de Bubble tea. Die ballen erin schijnt kankerverwekkend te zijn en dat heeft een gigantische weerslag op de omzet. Uit de klas van mijn dochter gaat helemaal niemand meer naar de bubble tea. Verder heb je voor bubble tea scholen in de buurt nodig. Het is essentieel dat je op die route zit, wil je iets kunnen met die doelgroep. Ik raad je aan om bij de bubble Tea shop in Kleve langs te gaan. Ik weet dat hij ook bezig is/was met uitbreiden naar Nederland. De eigenaar is een toffe gast die je vast info geven wil.

 

Vergis je verder niet in de kosten van je apparatuur. Wij hadden een koffieautomaat die nieuw 15000 euro kostte overgenomen. Daar hebben we in 1 jaar meer dan 3000 euro aan onkosten in kunnen stoppen. Met huisapparaten red je het niet en de goedkopere Horeca apparaten halen de capaciteit niet.

 

Tenslotte, een terras is essentieel. Dat is in de zomer waar je het van moet hebben. Ik raad je aan echt een lokatie op te zoeken waar je een aardig terras neer kunt zetten.

 

My 2 cents :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd hoe je aan die jaaromzet van € 168.942,40 bent gekomen, waar heb je die vandaan en hoe is deze vastgesteld. ?

 

Wat ik niet snap in je investeringsbegroting is de hoge liquide middelen (kas € 13.509) die je na de investeringen overhoud van je lening, heb je daar een bestemming voor, waarom denk je die nodig te hebben ?

 

Ik denk dat je nog eens goed moet kijken naar de kosten. Zoals Entrecote ook schijft, vraag ik me af of je gedacht hebt aan alle kosten. Zitten in de huisvestingkosten bv ook de gemeentelijke belastingen (gebruikersdeel) , afvalstoffenheffing enz ? Denk je ook aan de licentie van Sena/Buma (en eventueel Videma), reinigingmiddelen e.d. Ik zie ook nergens kosten van onderhoud voor de machines e.d., deze houden het echt geen tien jaar vol in de horeca zonder onderhoud. De afschrijvingstermijn van 10 jaar voor inrichting en machines in de horeca is ook erg lang. Los daar van moet je binnen die 10 jaar blijven vernieuwen. Net als een aantal schrijvers voor mijn betwijfel ik ook of je met de kosten voor de administratie uitkomt.

 

Ik verwacht trouwens dat een bank een veel kortere aflossingstermijn zal hanteren dan de door jouw genoemde 10 jaar.

 

Vergis je trouwens niet in de uren. Je wilt 10 uur per dag, 6 dagen per week open zijn en dan nog schoonmaken, administratie enz dat zijn lange dagen. Je houd geen rekening met personeel, maar heb je er rekening mee gehouden dat er bepaalde pieken die je wellicht met zijn tweeen niet aan kan, denk aan markdagen, koopavonden, koopzondagen en dergelijke. Ligt er ook een beetje aan of je wilt bedienen of niet.

 

Jullie willen gaan ondernemen in de vorm van een VOF, het is aan te raden daarvoor een goede akte op te stellen, ook daarvoor zul je kosten maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Alvin,

 

Ik heb je plan even kort doorgelezen en er is inmiddels al veel over geschreven. Wat valt mij op:

- Je hebt al veel cijfers achter de komma. Zoals al is geschreven is het belangrijk om eerst een goede basis te beschrijven voordat je op detail al kunt cijferen.

- Je plan is summier. Ook dit is al beschreven. Horeca is niet eenvoudig te financieren. Je zult dus van goede huize moeten komen om zonder investeringen dit voor elkaar te krijgen. Meer diepgang en vooral meer marktonderzoek lijkt me van belang. Waarom deze locatie? Past dit wel bij jouw doelgroep? Je hebt een brede doelgroep..komt deze doelgroep ook op deze dure A1 locatie. Wie zijn je concurrenten en waarom?

- Heb je gedacht aan de HACCP eisen?

- De Swot analyse is erg summier en niet correct. Verdiep je hierin en mijn advies is deze te herschrijven en zoals al gezegd een confrontatiematrix te maken.

- Laat je Businessplan nalezen op taalfouten

- Twee hoofddoelgroepen?? gaat dit samen?? Jongeren, luidruchtig en druk met de mobiele telefoon aan de Bubble Thee en Opa en Oma met kinderwagen met kleinkind aan de koffie. Het lijkt als of je geen keuze maakt en gokt op iedereen.

 

Tip: probeer je plan ook te visualiseren. Hoe gaat het er uit zien? Wat is nu echt zo nieuw? Maak een moodboard en laat zien waarom dit de plek is waar men graag gaat komen.

 

Jouw plan moet iemand nieuwsgierig maken en het gevoel geven dat je weet waar je over praat. Hier is onderzoek voor nodig in combinatie met vakkennis, ondernemerschap en passie. Ik voel (nog) geen passie als ik jouw plan lees.

 

Succes!

 

Danny

 

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik neem jullie tips ter harte en ben het plan aan het herschrijven. Met name de marketing en financiele gedeelte mag nog een en ander in aangepast worden.

 

Oftwel... Veel in de prullenbak en opnieuw beginnen met schrijven en dat is helemaal niet erg en daarbij een goede leerschool.

Link naar reactie
  • 0

Op het moment zijn er in Duitsland de nodige problemen met de Bubble tea. Die ballen erin schijnt kankerverwekkend te zijn en dat heeft een gigantische weerslag op de omzet. Uit de klas van mijn dochter gaat helemaal niemand meer naar de bubble tea.

 

Ingaande op de zogenoemde kankerverwekkendheid van de tapioca ballen, dit is inderdaad als bericht vanuit het Universiteits Hospitaal te Aachen naar buiten gegaan en heeft te maken met een bepaalde concentratie PCB die is aangetroffen. PCB komt echter in meer voedingstoffen voor, zoals bijvoorbeeld vis en melkproducten.

In Nederland mag de waarde van PCB niet de wettelijke norm van 3% overstijgen, natuurlijk is 0% het beste.

 

PCB kan inderdaad kankerverwekkend zijn, zoals veel middelen die we in ons leven gebruiken en verbruiken. Waar het echter aan schort in de publicatie is bijvoorbeeld het percentage aandeel PCB in de tapioca ballen (+/- 3%). oftewel mogelijk een storm in een glas water.

Link naar reactie
  • 0

oftewel mogelijk een storm in een glas water.

Of het gezondheidsrisico er is, of niet, maakt niet uit. Mijn dochter en haar vriendinnen hebben sindsdien geen bubble tea meer gekocht en gaan dat ook niet doen. Iets om rekening mee te houden (niet de harde cijfers, maar de opinie van je doelgroep).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.