• 0

Verkeerde BTW-percentage berekend

Hallo,

 

Gezien de wijziging in het BTW-tarief naar 21% per 1 oktober heb ik al een aantal facturen ontvangen waarop het verkeerde BTW-tarief gehanteerd wordt. De prestatie vindt plaats in september, maar omdat systemen het niet aan kunnen wordt er gefactureerd in oktober met een tarief van 21% BTW. Nou mag ik zelf de BTW niet aanpassen in afwijking op de factuur - ik mag enkel BTW afdragen voor het bedrag wat vermeldt staat op de factuur. Kan ik hierdoor zelf in de problemen komen doordat ik een foutief BTW-bedrag heb teruggevorderd, ondanks dat de leverancier aangeeft hier geen aanpassing in de (kunnen) doen?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Willems,

 

Ik weet niet om welke bedragen het gaat, maar doorgaans is 2% van een nota de moeite van het corrigeren (ook door de fiscus) niet waard. Zeker niet als partij A afdraagt en partij B voorbelasting claimt voor hetzelfde bedrag.

 

Formeel zou je een nieuwe en correcte factuur moeten eisen overigens.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. De leverancier geeft echter aan dat zij dat niet kunnen in het boekhoudsysteem. Ik heb echter nog een factuur ontvangen met een foutief BTW-percentage. Is het eigenlijk niet de omgekeerde wereld dat ik achter de leverancier aan moet voor een correcte factuur? En wat als zij dit niet weigeren of gewoon domweg niet toesturen? Hoeveel energie moet ik hierin steken?

Link naar reactie
  • 0

De leverancier maakt een fout, en je hebt hem erop gewezen. Je moet er verder ook geen energie in steken. Je vraagt gewoon de betaalde btw weer terug, dus het zal jou een zorg zijn.

 

Jij wordt er door de fiscus echt niet op aangesproken, de leverancier wel.

 

Gr

devlinx

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Tsja, als je begin oktober nog facturen verstuurt voor geleverde diensten in september kun je je boekhoud/facturatieprogramma natuurlijk ook zo aanpassen dat pas vanaf (bijvoorbeeld) 2 of 10 oktober het nieuwe BTW percentage wordt toegepast. Zo moeilijk is dat toch niet?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.