• 0

BV liquideren - eigen vermogen een baten?

Hallo.

 

Kan iemand mij vertellen of eigen vermogen als baten wordt gezien bij het liquideren van een BV? Ik wil een bv beeindigen waar nooit activiteiten in hebben plaatsgevonden. Alle kosten zijn voldaan en is is enkel nog een leningsovereenkomst met de moedermaatschappij. Volgens mij als ik ervoor zorg dat de moedermaatschappij haar lening terugbetaald, kan ik vervolgens de lening ontbinden en zijn er verder geen vorderingen en/of kosten meer (enkel wat komende bankkosten voor de beeindiging). Er is dan enkel het gestorte oprichtingskapitaal.

 

Indien dat dus niet gezien wordt als baten, is de volgende stap dus de KvK op de hoogte brengen (weet al welk formulier daarvoor nodig is) en vervolgens is de BV geliquideerd. Dient er altijd nog een opheffingsbalans opgesteld te worden of hoeft dat niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me niet, bij de moedermaatschappij staat het als deelneming op de balans, dat bezit wordt nu omgezet in een ander bezit, namelijk geld. Ik zou niet teveel doehetzelven bij hoet opheffen van BV's, fouten kunnen kostbaarder zijn dan het advies om ze te vermijden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Willems,

 

Als de dochter-BV wordt geliquideerd en er zit alleen nog eigen vermogen in de dochter, keert de dochter dit eigen vermogen uit aan de moeder (liquidatieuitkering), Er moet door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders wel een ontbindingsbesluit genomen worden en een liquidatiebalans opgesteld worden. Daarna kan de BV uitgeschreven worden bij de KvK. Op de site van de KvK staan de benodigde formulieren. Als het belang van de moeder meer is dan 5% valt de liquidatie-uitkering onder de deelnemingsvrijstelling.

 

Maar goed, het is bij liquidatie van een dochter altijd verstandig een fiscalist te raadplegen.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Willems,

 

De regels zijn zo dat, indien er kapitaal in de vennootschap aanwezig is, dit wordt betiteld als baten. Dat houdt concreet in dat er naast een aandeelhoudersbesluit en de formulieren bij de Kamer van Koophandel, er formeel ook een advertentie geplaatst moet worden in een (landelijk) dagbad om het voornemen om te staken kenbaar te maken. Deze advertentie moet dan volgens mij 2 maanden ter inzage liggen. Daarna kan liquidatie afgerond worden middels laatste formulier bij de KvK.

Indien deze route niet gevolgd wordt, is de liquidatie nietig, en blijft aansprakelijkheid op de loer liggen!!!

 

In het jaar van staken is er overigens geen jaarrekeningverplichting meer, alleen een verplichting tot doen van belastingaangifte.

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.