• 0

Opmaken correcte Balans 2011 --> problemen bij invullen IB 2011

Beste mensen,

 

Allereerst, is dit het juistje topic, ik weet het niet zeker, :( Ik hoop het wel!

 

 

Ik heb samen met een vriend van mij een een VOF en we doen alle administratie zelf met her en der wat hulp. zoals aangifte OZB en de inkomstenbelasting voor ondernemers. Een hoop gespeur op fora levert een hoop op, maar toch niet genoeg.

 

Dit jaar hebben we weer veel lopen hikken en stoten om onze IB 2011 correct in te vullen, met het gevolg dat het nog steeds niet gelukt is! (spijtig genoeg...). Ik/ We vinden het leuk om het zelf te kunnen, of in ieder geval het goed te begrijpen en het zou ook te doen moeten zijn,

 

Ik post onze administratie mee in .xlsx zoals we die opgesteld hebben voor 2011. Dat geeft u allen wat inzicht hoe wij het eea boekhouden.

 

 

Wat ik moeilijk vind is om onze gemaakte administratie in te vullen bij de IB. ze vragen net weer wat anders dan vorig jaar (naar mijn idee) en dan loop ik vast.

 

concrete vragen vooraf zijn:

1) onze w&V rekening is negatief, moet ie dan ook rechts bij de activa als negatief geboekt worden, of zijn die bedragen altijd absoluut?

2) de post afschrijvingen aan de activa is ook een negatief getal. Echter is de afschrijving ook verwerkt in de W&V post. klopt dat zo? de post afschrijvingen aan de activa kant, kan ik bij de IB software niet bij de activa invullen, waarom dan niet? dus heb ik het waarschijnlijk fout of niet?

3) Wij zijn overtuigt dat de activa kant klopt en op basis wat daar uitkomt bepalen we het kapitaal... is dit een rare manier van doen, of is daar niets mis mee?

4) kapitaal; valt daar prive inleg ook onder of niet?

5) IB vraagt een "specificatie samenwerkingverband" en dan kapitaal aandeel volgens contract? Wat hoor ik hier in te vullen. de helft van... (50%, ik en mijn compagnion zijn beiden voor 50% eigenaar enz. we doen alles evenwichtig)

 

Een kennis van mij, probeert ons ook te helpen, maar daar ik in de zomer verhuist (tijdelijk) ben naar het buitenland gaat de communicatie lastig en diegene is ook net geen expert op dit gebied. dus er wordt wat teveel gepuzzeld met wat onzekerheden.

 

als laatste gaat het bij mijn IB doordat er een saldo fiscale winstberekening wordt gemaakt die ik niet vertrouw...of ik krijg heel veel geld terug van de belastingdienst (omdat we negatief fiscale winstberekening zouden hebben, maar volgens mij klopt dat niet, want we hebben ons nooit uitbetaald) Alle omzet werd weer geinversteerd.

 

Ik hoop dat jullie mijn vragen begrijpen, ik zou het fantastisch vinden als het me nu duidelijk wordt en dat ik de aangifte met een gerust hart in kan vullen. Ondanks dat ik nu al te laat ben, het zij eenmaal. Volgend jaar (over half jaar) op tijd en met de nieuwe opgedane kennis snel invullen.

 

Alvast hartelijk dank!

 

Ruben Grooten

 

 

 

Baten_en_Lasten_2011_tbv_Higherlevel.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ha Ruben,

 

ik vrees dat ik het eens ben met Marco. Ik heb vijf minuten naar je sheets gekeken en ik zag zoveel dingen die mij niet konden bekoren, dat ik vrees dat er teveel niet klopt aan je administratie om het zo maar in te dienen.

Zo krijg ik de indruk dat je de kosten én de btw van de benzine aftrekt. Ik zie geen auto's op de balans, dus volgens mij klopt dat niet. Ik krijg de indruk dat je aanschaffingen van enkele honderden euro's activeert en wil gaan afschrijven. Kan, maar is voor aanschaffingen van minder dan 450,- nogal ongebruikelijk. Ik zie dat er (baten minus lasten) pakweg 3.000,- minder binnenkomt dan er uit gaat, over een heel jaar neemt je banksaldo echter met pakweg 600,- toe. Mijn eerste gedachte is dat er privégeld ingelegd is, maar dat zie ik niet zo goed.

 

Completeer je administratie aub met een balans per 1-1-2011, mocht iemand er ook nog naar willen kijken, dan heb je aan een begin- EN eindbalans meer dan alleen een beginbalans.

 

Ik ga je vragen beantwoorden, hopelijk helpt dat. Verder zou ik zeker overwegen hier een boekhouder voor in te schakelen.

 

1. het resultaat wordt opgeteld bij het eigen vermogen. Als het resultaat negatief is, trek je dus iets van het vermogen af. Ik zou op je balans een splitsing maken tussen jouw vermogen en dat van je mede-vennoot.

 

2. Je activa worden door gebruik en slijtage minder waard, die kosten verwerk je als afschrijvingskosten in je W&V. Op je balans breng je de cumulatieve afschrijvingen (sinds de aanschaf) in mindering op de aanschafwaarde, en zo bepaal je de boekwaarde. Die boekwaarde vul je in bij de ib-aangifte, tezamen met de aanschafwaarde, dacht ik.

 

3. allereerst ga ik er van uit dat je activa-kant niet klopt. Zo heb je de aanschaf van 10 december 2011 zowel als kosten op je V&W geplaatst, EN als activum op je balans.

Zoals ik onder 1 vermelde: het kapitaal (ook wel 'vermogen', 'eigen vermogen', 'ondernemingsvermogen' etc.) moet op twee manieren kloppen. Allereerst is het het verschil tussen je bezittingen en je schulden. Als je geen schulden hebt, is je kapitaal gelijk aan de boekwaarde van je bezittingen.

Daarnaast (tweede rekensom) geldt het volgende:

Kapitaal (31dec) = Kapitaal (1jan) + winst + privé stortingen - privé opnames

Kortom, met je methode is pas iets mis als het niet langs beide rekensommen klopt.

 

4. Ja

 

5. Ik vermoed (maar ik kan er naast zitten), dat jullie geen vennootschapscontract hebben. Foei, wel doen. Als er geen contract is, kan er ook geen kapitaalsaandeel volgens contract zijn. Jullie afzonderlijke kapitaalsaandelen (het aandeel van jou, respectievelijk je medevennoot in het ondernemingsvermogen) valt dan m.i. onder 'overig kapitaalsaandeel' of hoe de Belastingdienst het wil noemen.

 

dat we negatief fiscale winstberekening zouden hebben, maar volgens mij klopt dat niet, want we hebben ons nooit uitbetaald)

Zo werkt het niet. Je betaalt belasting over je winst, ongeacht of je het uit de zaak hebt gehaald of niet. Als jullie samen een verlies hebben geleden van 4700, is dat dus ongeveer 2350 de man (m/v). Dat kan inderdaad voor een teruggaaf zorgen, als je voldoet aan het urencriterium zelfs een forse teruggaaf.

 

 

Tot slot: is hier wel sprake van een onderneming, of valt dit in de categorie 'overige werkzaamheden' (ROW)? Dat de belastingdienst je vraagt om een winst-aangifte in te vullen zegt niet zoveel in deze. Duik hier even in, voor een ROW-aangifte moet je weliswaar nog steeds een kloppende administratie bij houden, maar de aangifte zelf is een stuk eenvoudiger.

 

Succes ermee, in elk geval.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Marcel,

 

Bedankt voor de ophelderingen!

 

Afschrijving worden nu voor het eerst toegepast, ook op zaken die we 2 jaar terug hadden aangeschaft (start onderneming). Dat hebben we ook per kwartaal berekent en een afschrijvingsduur van. ca. 7 jaar. Bijna de helft aan produkten waren een ivestering onder de €450. Ik Wist niet dat dat ongebruikelijk was, is dat ook een probleem? Mag je dan niet afschrijven?

 

Verder hebben we inderdaad prive inleggingen gedaan van €2500 en er waren wat debiteuren...dus dat klopt ongeveer dacht ik zo...

 

'Antwoord' 3, is ook een goede! Dan kan ik mezelf weer controleren.

en eveneens 'antwoord' 5. Klopt inderdaad, geen contract opgesteld, ooit mee begonnen in het begin maar nooit doorgezet. leek overbodig, maar eigenlijk heeft u gelijk. Zakelijk omgang en eveneens maten zijn kan gevaarlijk zijn, maar daar gingen we niet vanuit.

 

Wat betreft die teruggaaf -hoe die berekent wordt- dat had ik niet verwacht (hoe stom dat misschien ook klinkt).

 

En ja, opzich is wel sprake van een onderneming, best kans dat we gaan groeien, maar dat kost nog wat tijd.

 

Ik ben blij dat u mij wat heeft willen ophelderen. En zoals Marco ook al schreef, gaan we alsnog een boekhouder inschakelen. Viavia komen we wel ergens terecht. Belangrijk vinden we zelf, dat we alles kunnen volgen en het liefst doen we het gewoon zelf, maar wellicht is dat iets te hoog gegrepen. Ik ben namelijk geen fiscus, maar engineer

 

Hartelijk dank nogmaals en als iemand nog een toevoeging heeft ben ik zeer benieuwd.

Maar vooralsnog gaan we hulp inschakelen zodat er een correcte (gecorrigeerde) boekhouding ontstaat.

 

Groet,

Ruben Grooten

 

 

Link naar reactie
  • 0

En ja, opzich is wel sprake van een onderneming, best kans dat we gaan groeien, maar dat kost nog wat tijd.

 

Als ik naar de afschrijvingsstaat kijk, gaat het hier om een drive in, dj show oid. Doen jullie dit naast jullie school / werk ? Ik neem aan dat niet in jullie levenonderhoud wordt voorzien.

 

Als ik er heel vlug over heen kijk is er in mijn ogen (nog) niet echt sprake dan een onderneming. Ik ken meerdere personen/duo's die dit ook doen (huur er zelf ook wel eens wat in), maar voor de meesten komt het er op neer dat de opbrengst de kosten dekt en er slechts een beetje overblijft wat meestal weer in apparatuur wordt geinvesteerd. Je loopt kans dat de fiscus dit aanmerkt als hobbymatig als het niet veel meer wordt.

 

Hoe ver willen/kunnen jullie groeien, de eerste groei zul je nog wel nodig hebben om uit de kosten te komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je schat de boel best goed in. Het is inderdaad het verhuren en verzorgen van feestjes, naast onze gewone (studie) werkzaamheden. Het voorziet ons levensonderhoudt nog niet, want we hebben onszelf nog nooit uit kunnen betalen. Doel is wel om dit erbij te blijven houden en op een gegeven moment wat winst te kunnen gaan maken als extra inkomsten.

 

Je loopt kans dat de fiscus dit aanmerkt als hobbymatig als het niet veel meer wordt.

 

Ja, dit is voor mij erg onduidelijk, en volgens mij is dat ook een grijs gebied. We willen de administratie graag zo volledig mogelijk bijhouden en doen zoals het 'hoort' En daarom vullen we ook de IB als ondernemer in. 1 Van ons was al een keer niet aangemerkt als ondernemer, ik echter weer wel door de BD.

Ik weet dat je ook BTW ontheffing kunt krijgen als het 'klein' blijft, maar dan kun je weer geen facturen sturen incl. BTW voor bedrijven enzo en dat willen we wel graag blijven doen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Zo krijg ik de indruk dat je de kosten én de btw van de benzine aftrekt. Ik zie geen auto's op de balans, dus volgens mij klopt dat niet

 

Oh ja en wat betreft de auto, die is privé. Wat we deden (maar inmiddels niet meer) is dat we de tankbonnen verwerkte in de administratie zodat je nog 25% van de btw terug kan vorderen...

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie bij deze nog hartelijk danken voor het meedenken!

 

Het is inmiddels gelukt en alles is kloppend 8)

 

Met hulp van een boekhoudster uit Groningen via Skype hebben we alles stap voor stap gecontroleerd en verbeterd.. het koste een paar uurtjes (en een paar dagen ;) ) maar het had zich geloont!

 

thanx,

Groeten,

Ruben

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.