• 0

stoppende vennoot met schulden

Hallo we hebben een v.o.f. met twee winkels de winstverdeling is 60/40 ik 60.

De schulden van v.o.f 60k leveranciers 10k familielid 17k bank winst uit v.o.f. 20k

De andere vennoot priveschuld 30 k zijn winstaandeel ongeveer 8k

Andere vennoot heeft nu al prive 12 k uit onderneming en een negatief saldo in v.o.f. 55k

Nu halen we zelf geen winst uit de v.o.f. sinds 2 jaar omdat er niets overblijft.

Andere vennoot krijgt nu niets meer en zal de schuldsanering in moeten?

Ikzelf wil daarom verdergaan met de zaak en de winst alleen gebruiken voor schulden in te lossen aangezien

wij de winst niet nodig zijn .

Kan ik nu ook het negatief saldo van andere vennoot opeisen ? Ik weet het is er niet .

Maar had ook gelezen dat we dan misschien iets terugzien als de andere vennoot in de schuldsanering zit.

Kortom andere vennoot moet ervan leven en dat is niet mogelijk.

Ik wil graag verder om iedereen te betalen en zelf niet verder in de problemen te komen.

Eigen huis zonder overwaarde en gemeenschap van goederen .

graag jullie visie hierop

Met vriendelijke groet doorgaan

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bewindvoerder of curator zal zo-ie-zo de 40% inbreng van de vennoot gaan opeisen.

 

Ben geen expert maar die zullen straks nog wel reageren maar naar mijn mening kan je beter zsm de vennoot uitkopen waarbij de door de vennoot reeds opgenomen bedragen verrekend kan worden. Zorg wel dat alles marktconform gebeurt zodat een curator daar geen twijfels over kan hebben.

 

Betreffende de winkels kunnen we, het forum, proberen je wel op het goede spoor zetten om het rendement te verbeteren zodat jezelf niet in de problemen komt.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Er is alleen geen bewindvoerder of curator en dat is ook niet de bedoeling dat die er komt.

Ik wil juist alleen verder en alle schuldenaren afbetalen en de andere vennoot zal in de bijstand moeten.

Omdat zijn aandeel niet voldoende is voor levensonderhoud en ik mijn aandeel

alleen wil gebruiken om schulden af te lossen bij leveranciers en bank.

Om zo over en jaar of 3 weer met een schone lei te kunnen beginnen en ook niet persoonlijk failliet hoef

te gaan .

Leveranciers zijn nog steeds welwillend geweest en verwacht wel met hun er uit te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zal vast een bewindvoerder komen voor de andere vennoot omdat hij momenteel geen inkomen heeft .

Andere vennoot leeft onder bijstandsnorm met maandelijkse rente op privelening a 350 euro.

We zijn op dit moment nog vennoten .

Als de andere vennoot niet in de schuldsanering gaat en niet uit de v.o.f. zal gaan

lijkt mij dat een faillisement niet af te wenden is en wil dat graag voorkomen want dan ga ik prive

ook onderuit schulden zijn hoger dan de voorraden alle contracten huur enz.

Overweeg zelfs een winkel in dezelfde branche te sluiten die wat minder draait.

Voorraden kunnen verkocht worden of retour leverancier.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar ik begrijp het nog niet helemaal wel dat zijn aandeel opeisbaar is maar er zijn enkel schulden boekjaar 2012

andere vennoot 11k uitbetaald aan zichzelf en heeft recht op 8k. Alle inkomsten van dit moment

gaan op aan leveringen en achterstanden wegwerken .totale openstand schuldeisers ongeveer 85 k

Wat valt er voor een curator dan te eisen? 40% van de schuld?

Waarmee andere vennoot uitkopen? er is geen geld en andere vennoot heeft teveel geld uit v.o.f. gehaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zal niet echt sprake zijn van "uitkopen" als er geen stille reserves oid zijn en het vermogen van de andere vennoot is negatief, dan zou hij in principe geld moeten storten, maar dat is er dus niet.

 

Op zich is het in theorie mogelijk de VOF te onbinden/vereffenen en ervoor te zorgen dat alles (inclusief de schulden) bij jouw terrecht komt. In hoeverre je daar medewerking nodig hebt van de crediteuren, bank e.d. heb ik zo 123 niet parraat. Ik heb daar geen ervaringen mee. Je kunt dan zelf een (concurente) vordering op je oud mede vennoot krijgen, welke in dienst faillissement/schuldsanering betrokken wordt. Of je hier iets mee opschiet is afhankelijk van de feiten en omstandigheden.

 

Heb jij (en je partner) nog een andere bronnen van inkomsten ? Het lijkt me anders bijna onmogelijk met 20.000 winst de totale schuldenlast weg te werken. Een faillissement van jezelf is dan ook bijna niet meer te voorkomen. Daarom moet je naar mijn mening eerst beoordelen of het voortzetten van de onderneming van de VOF een haalbare zaak is.

 

Ik zou je ten zeerste adviseren om contact op te nemen met een adviseur en het liefst zo snel mogelijk, die inzicht heeft/krijgt in de totale situatie. Dit moet je niet helemaal zelf willen doen. Wellicht is de BBZ voor jou een optie nadat je vennoot eruit is, maar ik heb daar te weinig kennis van.

Link naar reactie
  • 0
Sorry maar ik begrijp het nog niet helemaal wel dat zijn aandeel opeisbaar is maar er zijn enkel schulden boekjaar 2012

andere vennoot 11k uitbetaald aan zichzelf en heeft recht op 8k. Alle inkomsten van dit moment

gaan op aan leveringen en achterstanden wegwerken .totale openstand schuldeisers ongeveer 85 k

Wat valt er voor een curator dan te eisen? 40% van de schuld?

Waarmee andere vennoot uitkopen? er is geen geld en andere vennoot heeft teveel geld uit v.o.f. gehaald.

 

Als eenmanszaak heb je op de balans je eigen vermogen staan, dat is niet anders dan jouw bezittingen - schulden. Zijn de schulden groter dan de waarde van de bezittingen dan heb je een negatief eigen vermogen.

 

Bij een v.o.f. werkt dat op dezelfde manier. alleen hebben de vennoten dan ieder hun eigen kapitaalrekening waar hun eigen vermogen op staat. daarop worden de stortingen en privé opnames geboekt. en aan het eind van het jaar wordt de winst volgens de afgesproken verdeling weer bijgeboekt. in jullie geval dus 60/40

 

Volgens mij haal je een hoop dingen door elkaar. Doe je de boekhouding zelf of een boekhouder? Als jouw vennoot een negatief eigen vermogen heeft in de v.o.f. dan heb jij een vordering op hem. Voor alle schulden zijn jullie hoofdelijk aansprakelijk maar van de spreekwoordelijke "kale kip" kan je niet plukken. Dus zullen waarschijnlijk alle schuldeisers bij jou aankloppen.

 

Op korte termijn deskundig advies er bij halen want alleen de v.o.f. ontbinden zal niet genoeg zijn. er zal ook weer winst gedraaid moeten worden voor het aflossen van de schulden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de mogelijkheid 1 winkel te sluiten de voorraden ong 40k verkopen in andere winkel en eventueel retour leverancier.

Heb een partimer die verdient 10k die zou niet langer werkzaam kunnen zijn.

Verwacht een winst van 25k in een winkel dit zal volledig worden gebruikt voor schulden.

We hebben zelf geen winst uit onderneming nodig partner heeft een betaalde baan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de mogelijkheid 1 winkel te sluiten de voorraden ong 40k verkopen in andere winkel en eventueel retour leverancier.

Heb een partimer die verdient 10k die zou niet langer werkzaam kunnen zijn.

Verwacht een winst van 25k in een winkel dit zal volledig worden gebruikt voor schulden.

We hebben zelf geen winst uit onderneming nodig partner heeft een betaalde baan.

 

Wat voor contract heeft die parttimer. Zomaar afscheid nemen is vaak niet mogelijk en of iemand op eigen houtje opstapt in deze tijd? Nogmaals deskundig advies lijkt mij wel noodzakelijk. Zeker als jouw vennoot dwars gaat liggen en bijvoorbeeld aanspraak maakt op eventuele goodwill. Gaat hij eigenlijk akkoord meet ontbinden van de v.o.f.?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor contract heeft die parttimer. Zomaar afscheid nemen is vaak niet mogelijk en of iemand op eigen houtje opstapt in deze tijd? Nogmaals deskundig advies lijkt mij wel noodzakelijk. Zeker als jouw vennoot dwars gaat liggen en bijvoorbeeld aanspraak maakt op eventuele goodwill. Gaat hij eigenlijk akkoord meet ontbinden van de v.o.f.?

 

Als ik de situatie zo inschat, kan ik me niet voorstellen dat er sprake zal zijn van goodwill. Ik vraag me ook af of de aanvraag van een onslagvergunning tot leiden gezien de huidige situatie, maar mijn kennis daarin is beperkt.

 

Staat er trouwens niks ik het VOF contract over het moeten aanzuiveren van negatief kapitaal in de VOF ?

Link naar reactie
  • 0

Partimer heeft vast contract ontbinding arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden levert ww op.

Anders wordt het vanwegen 1 zaak sluit op economische omstandigheden.

Andere vennoot gaat 99% kans meewerken.

Goodwill is geen sprake van en er is geen reden om niet akkoord te gaan met ontbinding v.o.f.

Aangezien 8k netto op jaarbasis ver beneden bijstandsgrens ligt zal hij toch in de sanering moeten om meer te ontvangen als nu

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten.

In mijn geval wilde mijn vennoot niet opstappen, ik heb het toen een beetje moeten forceren en de vennoot (deze stond ook in de min) duidelijk gemaakt dat hij blij mocht zijn dat hij gewoon op kon stappen met een negatief vermogen.

 

Als je vennoot wil uittreden en de bank gaat akkoord kan je alleen verder. Als je wil weten wat mijn scenario was altijd bereid tot verdere uitleg.

Link naar reactie
  • 0
De andere vennoot priveschuld 30 k zijn winstaandeel ongeveer 8k

Andere vennoot heeft nu al prive 12 k uit onderneming en een negatief saldo in v.o.f. 55k

Nu halen we zelf geen winst uit de v.o.f. sinds 2 jaar omdat er niets overblijft.

 

Aangezien 8k netto op jaarbasis ver beneden bijstandsgrens ligt

 

Ik vat die 8k niet helemaal :-\ Je hebt het over zijn winstaandeel van 8k en vervolgens privé 12k en dat je (we) zelf geen winst uit de onderneming haalt. ???

 

Winst = omzet - kosten in een eenmanszaak of v.o.f.

 

Privé opname of stortingen beïnvloeden alleen het eigen vermogen van de vennoten. En winst die niet opgenomen wordt verhoogd dat eigen vermogen weer. :)

 

Maar jouw boekhouder zal dat toch wel aangeven bij het bespreken van de resultaten?

Link naar reactie
  • 0

Ha Henk,

 

ik denk dat ik het wel snap, In de eerste post gaf TS aan dat de winst op jaarbasis ongeveer 20k is. Ze hanteren een winstverdeling van 60/40, dus 60% van 20k is 12.000 winst voor TS en 40% van 20k is 8.000 winst voor 'de andere vennoot'.

Aangezien de andere vennoot 'nu al' (ik neem aan in de periode 1 januari 2012 tot en met gister) 12k heeft opgenomen, heeft hij nu al 4.000 meer opgenomen dan zijn verwachte winstaandeel.

 

En winst die niet opgenomen wordt verhoogt dat eigen vermogen weer.

Het probleem bij 'de andere vennoot', als ik het goed begrijp, is dat hij winst opneemt die niet gerealiseerd is, of in elk geval volgens de overeenkomst niet aan hem toe dient te komen. Bij elkaar opgeteld heeft hij over de jaren 55.000 méér winst opgenomen dan hij aan winstaandeel heeft gehad, begrijp ik uit de openingspost.

Ik krijg de indruk dat 'doorgaan' voor die 55.000 gaat opdraaien, en dat is toch wel vervelend.

 

Als de andere vennoot in de onderneming blijft, kan een curator/bewindvoerder 40% van de jaarlijkse winst opeisen. In 2012 is deze al ruimschoots uitbetaald, maar in volgende jaren wil je de winst liever bij jezelf of in de onderneming houden, vermoed ik.

 

De VOF ontbinden kan theoretisch geld opleveren voor hem, omdat hij bij ontbinding recht zou kunnen hebben op 40% (afhankelijk van contract) van de opgebouwde waarde. Dit moet dan verrekend worden met zijn negatieve vermogens-saldo, dus ik acht op basis van je verhaal de kans klein dat er daardwerkelijk betaald zou moeten worden, maar ik durf het ook niet uit te sluiten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Nu halen we zelf geen winst uit de v.o.f. sinds 2 jaar omdat er niets overblijft.

 

was een beetje op het verkeerde been gezet door bovenstaand maar lees dat er een winst van 20k is. Wel lees ik dan verderop weer dat er in 2012 alleen maar schulden zijn en dat zijn vennoot al 11k opgenomen heeft ???

 

@doorgaan, betaald jouw vennoot rente (of verrekend met de winst) over zijn negatieve vermogen aan de vennootschap? anders heeft hij wel een erg goedkope "bank" naast zijn privé lening. :-\

Link naar reactie
  • 0

Als de andere vennoot in de onderneming blijft, kan een curator/bewindvoerder 40% van de jaarlijkse winst opeisen. In 2012 is deze al ruimschoots uitbetaald, maar in volgende jaren wil je de winst liever bij jezelf of in de onderneming houden, vermoed ik.

 

In een VOF akte staat meestal (persoonlijk) faillissement opgenomen als (automatische) ontbindingsgrond, waarbij de niet gefailleerde persoon het voortzettingrecht heeft.

Link naar reactie
  • 0

Andere vennoot heeft idd dat jaar 11k opgenomen en recht op 8k de 55 k opgenomen staat nu als schuld bij leveranciers

negatief volgens contract moet binnen 3 maand terug betaald worden maar ja kale kip.

Ik zelf heb positief vermogen van 23k maar halen het niet uit de zaak omdat we het niet nodig zijn en het gebruiken voor de zaak.

Andere vennoot zal geen problemen geven met beeindigen v.o.f. Ben wel nieuwsgierig naar de ervaringen van middle.

We hebben de mogelijkheid om alle winst te gebruiken voor schulden inlossen .

Openstand leveranciers 60k negatief vermogen andere vennoot 55k

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens de boekhouder heeft alleen over winst gehad tot dusver regelde andere vennoot alles zelf hebben we ook altijd lopen slapen door niet in te zien dat negatief vermogen andere vennoot een probleem zou zijn.

andere vennoot nog aangesproken over de situatie en zegt ja ik weet het ook niet.

Leverancier heeft het uit de hand laten lopen en wil nu graag oplossing.

Ik heb dus sinds vorige week de zaak bekeken en heel simpel geconstateerd dat het zo niet verder kan gaan .

We worden nu gelukkig wakker al is het laat maar we willen graag alle schulden inlossen en niet failliet gaan .

Alle schulden zullen we op ons nemen om er nog iets van te maken en die mogelijkheid is er al wordt het moeilijk .

Het glas is halfvol niet halfleeg tot dusver ben ik heel blij met jullie reacties en tips waarvoor mijn dank .

Vriendelijke groet DOORGAAN

Link naar reactie
  • 0

Andere vennoot heeft idd dat jaar 11k opgenomen en recht op 8k de 55 k opgenomen staat nu als schuld bij leveranciers

negatief volgens contract moet binnen 3 maand terug betaald worden maar ja kale kip.

 

Let op het is een gezamenlijke schuld, hiervoor zijn jullie beide hoofdelijk aansprakelijk ook al heeft de ene negatief en de ander een positief vermogen. Het verschil in kapitaal tussen vennoten onderling, daar heeft de leverancier niets mee van doen, deze zal t.z.t. zijn geld gaan halen bij degene die het geld heeft.

 

Ik zelf heb positief vermogen van 23k maar halen het niet uit de zaak omdat we het niet nodig zijn en het gebruiken voor de zaak.

 

Dat je een positief vermogen hebt wil niet zeggen dat je het er hoe dan ook uit kunt halen, als het er niet is dan kun je het er ook niet uithalen.

 

 

Leverancier heeft het uit de hand laten lopen en wil nu graag oplossing.

 

In eerste instantie zijn jullie het natuurlijk zelf die het uit de hand hebben laten lopen.

 

We worden nu gelukkig wakker al is het laat maar we willen graag alle schulden inlossen en niet failliet gaan .

Alle schulden zullen we op ons nemen om er nog iets van te maken en die mogelijkheid is er al wordt het moeilijk .

Het glas is halfvol niet halfleeg tot dusver ben ik heel blij met jullie reacties en tips waarvoor mijn dank .

 

Het is een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Hoewel het moeilijk is de situatie van een afstand volledig te doorgrond is niks doen geen optie en zul je meegetrokken in het faillissement van je medevennoot. Laat je wel goed adviseren / bijstaan, zoek eventueel een andere boekhouder. Een goede boekhouder/accountant had jou al lang gewaarschuwd voor de gevolgen, die 55.000 negatief vermogen is niet inneens ontstaan.

 

Ik lees dat je zelf alle schulden wilt proberen af te lossen terwijl je medevennoot in de schuldsanering terrecht zal komen. Probeer wel op een of andere manier vast te leggen dat hij je nog wat schuldig is omdat je de schulden overneemt. Na een WSNP met schone lei zijn schulden namelijk niet weg, alleen zijn deze niet meer opeisbaar. Na de schuldsanering mag je medevennoot eventueel gaan aflossen, dit is hij wel niet verplicht, maar naar mijn mening heeft hij in ieder geval de morele verplichting dit wel te proberen voor zover zijn financiele situatie dit toestaat.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.