• 0

product voor Chinese markt vernoemen naar de legendes...

Hallo. Ik wil in China een nieuw product beginnen. Het gaat om een luxe eau de par.fum. Ik wil 4 geurtjes uitbrengen. Deze geuren kan ik perfect plaatsen in het kader van 'seizoenen'. De ene ruikt heel frisjes ('winter'), de andere heel 'zomers'; bij de ene herken je de typische lentegeur en de andere doet je denken aan herfst (maar de bedoeling is natuurlijk niet dat klanten enkel de geuren van het seizoen waarin ze zitten kopen). Dus ik dacht deze flesjes te benoemen naar de 4 symbolen van het Chinese sterrenbeeld die elk een seizoen voorstellen: White Tiger (herfst), Vermilion Bird (zomer), Black Tortoise (winter) en de Azure Dragon (lente). Het geld voor de investering, marketing, productie, transport,enz.... is geen probleem voor mij. Ik heb 2 vragen voor China-experts (of quasi-experts, of voor mensen die een beetje weten hoe Chinezen in elkaar zitten):

[*] Is het respectvol om zo'n flesje te vernoemen naar een legende? Zouden de Chinezen dit accepteren?

[*] Mijn bedoeling is om de marketing rond deze 4 producten te richten. Zo ben ik van plan om een tv-spotje te lanceren waarbij elk van deze 4 legendes hun specialiteiten tonen en ze dan ook op het einde allemaal samen laten komen. Is dit (=het concept met de 4 geuren) volgens jou interessant en lucratief, of denk je eerder dat ik terug naar de ontwerptafel moet gaan en het moet houden tot één geur en dus één fles?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent hier verkeerd. Ga naar China en leg je plan daar voor en laat eens doorrekenen hoeveel het allemaal zou kosten. Ik zou zeggen: buitenlandse producten zijn populairder dan binnenlandse.

 

Als referentiekader is het handig om China niet als een land te beschouwen, maar als de Verenigde Naties van China, met in elke provincie en stad andere tv-stations, bijvoorbeeld. Je komt op mij niet realistisch over als je zegt dat geld geen issue is.

Link naar reactie
  • 0
Je komt op mij niet realistisch over als je zegt dat geld geen issue is.

 

volgen mij kan TS dat zelf wel beoordelen1 :-\

 

Verder denk ik wel dat het lastig is om een product te ontwikkelen voor een land als je de cultuur en de voorkeuren niet kent. Wat houd je tegen om ter plekke zelf eens onderzoek te doen. Misschien gewoon eens een paar dagen naar toe gaan en lekker rondsnuffelen. Zou me dan beperken tot de grote steden.

 

Ander idee is wellicht om het om te draaien: Een luxe geurlijn met Chinese uitstraling voor de Nederlandse of Europese markt."

 

Ik heb 2 vragen voor China-experts (of quasi-experts, of voor mensen die een beetje weten hoe Chinezen in elkaar zitten):

 

Wil je meer van de Chinese markt weten zal je jouw info bij de echte Chinezen of kenners moet halen en niet afgaan op de eerste de beste wannabee Chinees op een forum ;D

Link naar reactie
  • 0

De realiteitszin is bij deze twee reageerders ook niet helemaal je dat...

 

Hoeveel zou bijvoorbeeld het lanceren van een nieuw parfummerk in het minder concurrerende en kleinere Frankrijk kosten via tv-spots? Wat is de kans op succes met een beperkt budget? Stel je dezelfde vraag met het meer dan 20 keer hogere inwonertal van China en je krijgt een idee van wat dit zou kosten.

 

Ik acht de kans op succes miniem in deze meest concurrerende markt ter wereld. Je vergroot je kans op succes door een geschikte niche en regio te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

De vraag van TS gaat over namen voor zijn geuren. Lees nergens dat hij een beperkt budget heeft :-\ en of een naam geaccepteerd wordt of niet kwetsend is in een bepaald land of een bepaalde cultuur is een vraag die alleen beantwoord kan worden door inwoners van het land zelf of kenners van de betreffende cultuur.

 

Gewoon een simpele vraag. kijk alleen maar naar de verschillen in autonamen voor eenzelfde model wereldwijd.

 

Of TS hier antwoord op zijn vraag zal vinden lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de laatste reacties. Of er moeten hier "echte" chinezen meelezen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je terecht bij Agentschap NL? Ik ken niet alle details, maar heb wel meegewerkt aan een product dat per buitenlands kantoor (NBSO) bijhoud wat de marktscans, visitors en trade requests zijn. Vanuit dat punt weet ik dat ze (kosteloos) kunnen helpen bij een markt scan en eventueel onderzoek naar mogelijke partners daar.

 

Welke afdeling je daarvoor precies kunt benaderen kan ik je helaas niet zeggen, maar wellicht is dit al een goede richting? Meer informatie die ik zo snel kan vinden plus wat uitleg, zoals je zult lezen onderdeel van EVD International, sponsor van het forum :)

 

http://www.hollandtrade.com/matchmaking/dutch-representatives/nbso/

 

BAMeffect.nl - Sociale webspecialist uit Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Neem anders even contact op met Christine:

http://www.linkedin.com/company/chinese-wisdom-consultancy

 

Ze kan je, als Chinese, allicht de antwoorden geven die je zoekt of in ieder geval helpen in de juiste richting te zoeken dankzij haar contacten.

 

(Ik heb geen idee of zulke namen verkeerd opgevat kunnen worden. Ik weet wel dat het Chinese ruimtestation 'Hemels Paleis' heet. Ze zijn dus niet vies van enigszins mythische tintjes in namen van dingen.)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Kans van slagen is erg klein. leuk idee maar je bent zeker de eerste niet.

 

Chinezen kopen wel buitenlandse produkten, als het maar de bekende namen zijn of bij een Carrefour, Friendshipstore of Metro in de schappen ligt. en hier kom je niet zomaar tussen.

 

Met produkten voor beauty is het net zo, Olay, Estelle Lauder, Gucci, Armani dat willen ze allemaal maar anders kopen ze gewoon iets Chinees.

 

Maar, als je een kruiwagen kan aanhaken is er misschien wel een opening. Daar zou ik dus mijn tijd in investeren; netwerken met de mensen die ervoor kunnen zorgen dat je in de schappen komt.

 

Voor namen etc, misschien eens met een feng shui master aan de praat komen, die kunnen namen bedenken waar diepe bedoeling achter schuilt die 99.9% van de Chinezen niet kunnen bedenken maar wel herkennen.

 

Verder zou ik de tijd nemen, niet al de muntjes verbranden aan advertizing zolang jouw produkten niet goed beschikbaar zijn in de handel.

 

Als je al deze kontaken nog niet hebt... in Nederland zit met enkel een goed idee en muntjes... forget about it, neem eerst 5 jaar de tijd om echt door te krijgen welke paden je moet bewandelen anders kost het enkel handen vol met geld. A fool and his money are easily parted in China.

Link naar reactie
  • 0

Is het een heel idioot idee om gewoon eens te gaan polsen wat mensen van die namen vinden in een chinatown? Er zijn vast winkels te vinden die het product zouden kunnen verkopen, wellicht dat daar een praatje maken wel wat inzicht oplevert.

 

Niet dat bewoners van chinatowns per se 1:1 te vergelijken zijn met chinezen in china, maar zoals eerder opgemerkt zijn de verschillen binnen china ook enorm.

Link naar reactie
  • 0

Is het een heel idioot idee om gewoon eens te gaan polsen wat mensen van die namen vinden in een chinatown? Er zijn vast winkels te vinden die het product zouden kunnen verkopen, wellicht dat daar een praatje maken wel wat inzicht oplevert.

 

Niet dat bewoners van chinatowns per se 1:1 te vergelijken zijn met chinezen in china, maar zoals eerder opgemerkt zijn de verschillen binnen china ook enorm.

 

Je kan ook stellen; als je het aan mensen in Chinatown moet vragen moet je dan dan niet jezelf afvragen waar je aan bent begonnen ?

 

Ik denk dat het eerlijker is en de TS pas echt helpen als we waarschuwen.. Ik heb al zoveel avonturiers in China zien stranden met goede bedoelingen, leuk produkt maar geen benul hoe de zaken hier geregeld zijn.

 

Wat slimmer zou zijn; waarom probeer je het niet eerst in Nederland en omstreken ? Als het produkt goed is en ook nog verkoopt sta je al een stuk sterker om ooit de stap naar China te maken. Echt waar, China is voor de bestwillende, slimme zakenmensen en ervaren doorduwers vaak een stap te ver en een sprong in het donker.

Link naar reactie
  • 0

Dat is denk ik toch wat kort door de bocht - marketing hier werk heel anders dan in china (en de meeste andere aziatische landen).

 

Dat iets is ontworpen door westerlingen geeft het in china al snel een meerwaarde, zonder dat dat zich per se hoeft te vertalen in betere kwaliteit of iets dergeljks, het is een status ding. Vergelijk het met een niet al te snuggere zwitser die een middenmoot horloge ontwerpt en dat weet te marketen omdat het een zwitsers horloge is, zelfs als het kwalitatief niet beter is dan een nederlands, japans of chinees ontwerp.

 

Hier geldt feitelijk precies het omgekeerde: iets dat gemaakt is in china vinden we prima, maar we zien liefst wel dat het dan niet in china ontworpen is, maar bijvoorbeeld in de vs, west europa of zelfs japan.

 

Bovenstaande geldt vooral voor technische producten, wellicht dat de markt voor iets als een parfum compleet anders ligt, maar de enige manier daarachter te komen is door onderzoek. In een geval van een parfum of iets dergelijks denk ik wel dat een concept uit frankrijk verruit de voorkeur heeft boven nederland, maar met een mooie naam en een frans postbusadres kun je qua imago natuurlijk een heel eind komen.

Link naar reactie
  • 0

In een geval van een parfum of iets dergelijks denk ik wel dat een concept uit frankrijk verruit de voorkeur heeft boven nederland, maar met een mooie naam en een frans postbusadres kun je qua imago natuurlijk een heel eind komen.

 

Dat doen ze in China zelf al, dus daarmee heb je geen USP ;)

 

Twijfelachtig of TS nog reageert. Nieuwe discussie, hoe breng je je product in China op de markt?

 

Wat mij betreft zoiets zoals Paul zegt: zoek een Chinese vertegenwoordiger die een groot netwerk heeft en al de inkopers in zijn regio en branche kent. En zorg ervoor dat je niet een zo generiek product met veel concurrentie als parfum hebt. Volgende vraag is dan: waar vind je zo'n persoon en hoe weet je of je hem kunt vertrouwen?

Link naar reactie
  • 0

Hi Rohff,

 

Wat een luxe zeg, geld is geen probleem. Mocht dat het geval zijn, dan raad ik je aan een reklame/marketing buro in te schakelen met knowhow over de consumentenmarkt in China.

 

Een Chinees vragen om feedback is niet doorslaggevend. Er zijn 1,2 miljard chinezen. Ook al vraag je er enkele duizenden, je hebt nog niet een compleet beeld van wat een chinees nou wilt. Kijk bijvoorbeeld eens welke merken het goed doen in China en vraag vooral waarom. Waarom doet Mcdonalds het minder goed dan KFC? Waarom staan er zoveel chinezen in de rij in Parijs voor een Louis Vuitton winkel? Waarom zijn er zoveel Starbucks winkels in China, land van de thee. Consumenten in China zitten nu in de fase van lifestyle & gezondheid, het verbeteren van hun eigen leefomgeving/levensstijl en gezondheid. Enig begrip van de huidige Chinese maatschappij is noodzakelijk.

 

Een leuk idee met seizoenen zal dus niet genoeg zijn om de Chinese markt te betreden. De benamingen zijn voor zover ik het weet niet beledigend. Maar ook niet aantrekkelijk naar mijn mening. Een product neerzetten in China is geen makkelijke stap. Wat sommige merken doen is dat ze juist hun producten buiten China afzetten. Via TV en internet richten ze juist op Chinezen die graag buitenlandse producten willen aanschaffen die niet in China te verkrijgen zijn.

 

De vragen die je zou moeten stellen zou veel breder moeten zijn dan alleen over het product zelf.

 

Good luck~!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.