• 0

Aftrekpost werkruimte binnen woning (zzp-er)

Ik kom er niet helemaal uit wat nu de huidige regels zijn mbt het opvoeren van de werkruimte als aftrekpost.

 

Wanneer ik een huurwoning heb en hier bv €1000 per maand aan betaal en bv 15 of 20% van het oppervlak wordt door mijn werkkamer in beslag genomen. Kan ik dit percentage van de lasten v/d huurwoning dan aftrekken, rekening houdend met de vereiste dat de ruimte 100% voor werk dient (en dat ik het urencriterium haal)?

 

Het zal geen woning zijn met eigen ingang van buitenaf. Dit is ook niet nodig, want ik werk zelfstandig en ontvang er ook geen klanten (die heb ik niet in die zin dat dit nodig is). Wanneer dit wel nodig is om het als aftrekpost te kunnen opvoeren, dan ben ik benieuwd of dit op termijn versoepeld wordt omdat het niet 100% dekkend is lijkt me...

 

Dank,

 

Ilya

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ilya,

 

Om na te gaan of je in aanmerking komt voor kostenaftrek, kun je het hulpmiddel Werkruimte in de woning gebruiken. Houd er rekening mee dat de kosten van de werkruimte meestal niet aftrekbaar zijn.

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

 

In deze ( verouderde) test is geen rekening gehouden met de jurisprudentie die in het verleden is geweest betreffende de eigen opgang.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

@Frank. Ja, dat bericht had ik gelezen. Ik moet toegeven dat dit niet duidelijkheid schepte, en wellicht zijn er anderen die er al meer van weten....een mod mag mijn bericht eraan toevoegen natuurlijk...

 

@Belastingdienst Waarom zijn die kosten meestal niet aftrekbaar? Ik heb wel degelijk kosten aan mijn huisvesting, en het is simpelweg het meest praktisch om aan huis te starten. In mijn persoonlijke situatie is er zelfs geen reden om een bedrijfsruimte te nemen, ik werk immers niet met klanten oid. Ik kan die ruimte prima voor andere zaken gebruiken, daarmee gaat mijn totale leefcomfort vooruit in de woning. Door thuis te werken geef ik dat op, maar daarnaast bespaar ik mijzelf tot op zekere hoogte kosten voor een bedrijfsruimte. Dat niks aftrekbaar is terwijl ik daar wel hele dagen achtereen opgesloten aan het werk ben vind ik een beperking van het systeem.

 

@René Ik neem aan dat dit over hetzelfde bericht als in de reactie van Frank gaat?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ilya,

 

De kosten zijn meestal niet aftrekbaar, omdat vaak niet voldaan wordt aan de eisen van een zelfstandige werkruimte. Raadpleeg je boekhouder of adviseur bij twijfel. Meer informatie vind je op de pagina bedrijfsruimte.

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

 

 

Wat ik ervan begrepen heb is dat de eisen van zelfstandige werkruimte niet gelden wanneer er sprake van is dat er, vanwege >10% zakelijke gebruik in huurhuis, gekozen wordt om het gehele huurrecht tot het ondernemingsvermogen te rekenen.

 

Dat is dus zeker een optie die voor TS interessant kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ilya,

 

Om na te gaan of je in aanmerking komt voor kostenaftrek, kun je het hulpmiddel Werkruimte in de woning gebruiken. Houd er rekening mee dat de kosten van de werkruimte meestal niet aftrekbaar zijn.

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

 

Dag Karin,

 

Zoals Aad Huisman zeer terecht opmerkt kan Ilya waarschijnlijk de gehele huur tot haar zakelijke kosten rekenen onder bijtelling van het eigenwoningforfait. De link naar het hulpmiddel is dan ook een goede verwijzing, maar je tweede zet Ilya wellicht op het verkeerde been.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ilya,

 

Om na te gaan of je in aanmerking komt voor kostenaftrek, kun je het hulpmiddel Werkruimte in de woning gebruiken. Houd er rekening mee dat de kosten van de werkruimte meestal niet aftrekbaar zijn.

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

 

In deze ( verouderde) test is geen rekening gehouden met de jurisprudentie die in het verleden is geweest betreffende de eigen opgang.

 

Hoi René

 

Het hulpmiddel is juist helemaal up-to-date naar aanleiding van recente rechtspraak. De aparte opgang is lang niet in alle gevalen meer noodzakelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.